REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych
Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Jak wyjaśniła podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Dorota Podedworna-Tarnowska w kontekście tej nowelizacji (w odpowiedzi na interpelację poselską nr 33457) stowarzyszenia nieprowadzące działalności gospodarczej, z racji specyfiki swojej działalności, od 1995 r. miały już przyznane znaczne przywileje w stosunku do innych osób prawnych w postaci szczególnych, uproszczonych zasad rachunkowości. Do dnia 5 września 2014 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej. Natomiast z dniem 5 września 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.), uchylająca to rozporządzenie i wprowadzająca opcje uproszczeń w prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych dla określonej grupy jednostek, zwanych jednostkami mikro, w tym m.in. dla stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli organ zatwierdzający ich sprawozdania finansowe podejmie decyzję w tym zakresie (art. 3 ust. 1a pkt 2 ustawy o rachunkowości). Podmiotom tym umożliwiono sporządzanie uproszczonego sprawozdania finansowego, w tym skróconego bilansu i rachunku zysków i strat. Są one zwolnione z obowiązku sporządzania informacji dodatkowej i nie stosują wyceny w wartości godziwej oraz skorygowanej cenie nabycia. Dla stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej ustawa ta zachowała dotychczasowe uproszczenia dla tych jednostek przewidziane w uchylonym ww. rozporządzeniu.

REKLAMA

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Ważne!

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1100) wprowadziła także uproszczenia dla stowarzyszeń prowadzących działalność gospodarczą - art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o rachunkowości, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku stowarzyszeń rozpoczynających działalność w roku obrotowym, w którym rozpoczęły działalność, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości: 1,5 mln zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 3 mln zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 10 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

Jak ująć w księgach rachunkowych wczasy pod gruszą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ja podkreśla resort finansów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom organizacji pozarządowych o niskim rocznym przychodzie, zgłaszanym przez Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych, a więc nie zawężając się jedynie do stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw przychylono się do propozycji rozwiązań prawnych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, umożliwiających stosowanie przez te podmioty kolejnych uproszczeń ewidencyjnych.

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów

REKLAMA

W wyniku tej nowelizacji (wprowadzając nowy art. 10a w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.), określonej grupie organizacji pozarządowych, umożliwiono prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Uproszczoną ewidencję będą mogły prowadzić organizacje pozarządowe (w tym stowarzyszenia), z wyłączeniem spółek kapitałowych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego, które:

a) działają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

b) nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,

c) nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Zmiana ta dotyczy tych organizacji pozarządowych, które osiągają mały roczny przychód, pierwotnie w wysokości 50 tys. zł, a po przyjęciu poprawki przez Sejm w III czytaniu - 100 tys. zł. Zdaniem ustawodawcy, zmiana ta przyczyni się do usprawnienia działalności tych podmiotów wraz z obniżeniem kosztów ich funkcjonowania, gdyż organizacje te realizują cele statutowe w głównej mierze w oparciu o pracę społeczną swoich członków.

Za przyjęciem progu w wysokości 100 tys. zł przychodów przemawiają następujące informacje:

REKLAMA

- na podstawie badania „Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych - 2012 r.”, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie przez Stowarzyszenie Klon-Jawor, rozkład przychodów organizacji pozarządowych przedstawia się w taki sposób, że 20 % organizacji pozarządowych osiąga przychody do wysokości 1 tys. zł rocznie, natomiast 22% organizacji osiąga przychody od 1 tys. do 10 tys. zł; oznacza to, że 42% podmiotów osiąga roczny przychód do 10 tys. zł,

- na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2012 r. na 83,5 tys. organizacji pozarządowych, aż 63,2% organizacji nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. 52,7 tys. podmiotów) osiągnęło przychód roczny nieprzekraczający 50 tys. zł; natomiast 77% organizacji pozarządowych osiąga przychody łącznie do 100 tys. zł,3) przyjęty próg przychodów w wysokości 100 tys. zł kwalifikujący organizacje pozarządowe do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (niebędących organizacjami pożytku publicznego) dotyczyć będzie 79% ich populacji.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak przewiduje MF, nowe rozwiązania umożliwiające prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast prowadzenia ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych, w tym stowarzyszeń, zaproponowane w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw, dotyczyć będą ponad 70% tych organizacji, gdyż organizacje te są w zdecydowanej większości podmiotami małymi, generującymi niewielkie przychody i realizującymi cele statutowe w głównej mierze w oparciu o społeczną pracę swoich członków.

Po wejściu w życie przedmiotowej nowelizacji, po raz pierwszy określona grupa jednostek posiadających osobowość prawną nie będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a jedynie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.

Dlatego tę propozycję nowych kolejnych uproszczonych rozwiązań ewidencyjnych dla znacznej grupy organizacji pozarządowych, bazującą na progu przychodów w wysokości 100 tys. zł, należy uznać za zasadną i celową.


Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA