REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak zgody jednostki na korekty biegłego rewidenta

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe spółki zostało zbadane przez biegłego rewidenta. Kierownictwo spółki nie chce wyrazić zgody na niektóre z poprawek. Jakie to może mieć konsekwencje dla spółki? Czy mimo tego jednostka może uzyskać pozytywną opinię z badania?

Rodzaj wydanej opinii zależy od liczby stwierdzonych nieprawidłowości oraz ich wartości. Drobne błędy są dopuszczalne i nie wykluczają otrzymania pozytywnej opinii. Jeśli jednak wykryte przez biegłego rewidenta nieprawidłowości są znaczące, a dodatkowo kierownictwo nie wyraża zgody na wprowadzenie korekt, wówczas opinia z badania może być negatywna. W skrajnych przypadkach biegły może także odmówić wydania opinii. Uzyskanie opinii innej niż bez zastrzeżeń może mieć w przyszłości poważne konsekwencje dla działalności jednostki.

REKLAMA

Celem badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta jest wyrażenie przez niego pisemnej opinii wraz z raportem o tym, czy sprawozdanie finansowe jest zgodne z zastosowanymi zasadami (polityką) rachunkowości oraz czy rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, jak też wynik finansowy badanej jednostki.

W opinii biegły rewident powinien więc zawrzeć stwierdzenia, czy badane sprawozdanie finansowe:

1) zostało sporządzone na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych,

2) zostało sporządzone zgodnie z określonymi ustawą zasadami rachunkowości,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) jest zgodne co do formy i treści z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, statutem lub umową,

REKLAMA

4) przedstawia rzetelnie i jasno wszystkie istotne dla oceny jednostki informacje, a w odniesieniu do sprawozdania z działalności jednostki, czy informacje zawarte w tym sprawozdaniu uwzględniają postanowienia wymienione w ustawie i są zgodne z informacjami zawartymi w rocznym sprawozdaniu finansowym.

Jak z tego wynika, w opinii z badania sprawozdania finansowego biegły rewident powinien poinformować, czy zbadane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone zgodnie z obowiązującym prawem oraz czy nie zawiera istotnych nieprawidłowości. Jeśli w sprawozdaniu wystąpią istotne nieprawidłowości, biegły powinien poinformować o tym w opinii.

Jeżeli natomiast biegły rewident będzie przekonany, że sprawozdanie finansowe i księgi rachunkowe spełniają warunki określone w art. 65 ust. 2 ustawy o rachunkowości, a błędy i niedociągnięcia, których nie usunięto, nie są istotne, to wyda opinię bez zastrzeżeń. Dopuszczalne są więc drobne błędy i nieprawidłowości w sprawozdaniu, które jednak muszą zostać ujęte przez biegłego w opinii, ale nie wpływają na jego pozytywną ocenę.

REKLAMA

W przypadku wykrycia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowych jednostki biegły rewident powinien wyrazić opinię z zastrzeżeniem lub negatywną. Może on również odmówić wyrażenia opinii. Rodzaj wydanej opinii powinien zależeć od wagi wykrytych nieprawidłowości. Dodatkowo o wykrytych nadużyciach lub łamaniu prawa w jednostce biegły rewident ma obowiązek poinformować kierownika jednostki.

Kierownictwo jednostki może dokonać odpowiednich korekt w celu usunięcia nieprawidłowości lub może nie wyrazić na nie zgody. Jeśli występuje rozbieżność zdań między biegłym a kierownictwem jednostki w zakresie interpretacji zasad rachunkowości skutkująca tym, że kierownictwo nie wyraża zgody na wprowadzenie korekt zaproponowanych przez biegłego rewidenta, to biegły wydaje opinię z zastrzeżeniami, w której powinien zaznaczyć, jakich kwestii zastrzeżenia te dotyczą.

 

Jeżeli jednak ilość i waga błędów nie pozwalają na uznanie przedstawionego sprawozdania za rzetelne, prawidłowe i prezentujące stan faktyczny, to biegły rewident powinien wydać negatywną opinię. Natomiast gdy skutki nadużyć, błędów lub naruszeń prawa istotnie wpływają na rzetelność i prawidłowość sprawozdania finansowego, a nie zostały skorygowane przez jednostkę, lub jeśli badana jednostka uniemożliwia uzyskanie odpowiednich dowodów badania, pozwalających ocenić, czy popełniono nadużycia, błędy lub naruszenia prawa o istotnym znaczeniu, wówczas biegły rewident powinien odmówić wydania opinii.

Skutki wydania opinii z zastrzeżeniami

Jeśli wydana przez biegłego rewidenta opinia będzie inna niż bez zastrzeżeń, to w niektórych sytuacjach może to być przeszkodą w przyszłych działaniach jednostki (patrz tabela).

W przypadku wydania opinii z zastrzeżeniami należy mieć świadomość, że nadal jest to opinia pozytywna. Jest to jednak informacja, że w sprawozdaniu finansowym jednostki występują istotne odstępstwa od zasad rachunkowości, powodujące zniekształcenie obrazu sytuacji majątkowej bądź finansowej. Zastrzeżenia nie dotyczą całości sprawozdania, lecz ściśle określonej jego pozycji. Dopiero gdy zniekształcenia obrazu sytuacji finansowej firmy są tak istotne, że biegły rewident nie może wyrazić pozytywnej opinii uzupełnionej zastrzeżeniami, wyraża opinię negatywną lub odstępuje od jej wyrażenia.

Warto pamiętać także o tym, że jednostki, których sprawozdania podlegają badaniu, mają obowiązek przesłania opinii z badania do właściwego dla nich urzędu skarbowego. Urzędy skarbowe mogą więc potraktować zastrzeżenia w opinii z badania jako rodzaj wskazówki do szukania podstaw wszczęcia kontroli podatkowej, szczególnie jeśli zastrzeżenia dotyczą kwestii mających wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego. Dlatego jednostka powinna także to wziąć pod uwagę.

Jeśli więc kierownictwo jednostki nie chce dokonać korekt występujących nieprawidłowości, a biegły rewident zamierza wystawić opinię inną niż bez zastrzeżeń, to jednostka powinna się zastanowić, jakie mogą być tego konsekwencje i czy może to zagrozić jej działalności w przyszłości.

Opinia powinna w sposób jednoznaczny wskazywać powody wyrażenia zastrzeżeń do sprawozdania finansowego lub wyrażenia opinii negatywnej. Zastrzeżenia należy wyrazić w sposób wskazujący na ich zasięg.

Tabela. Przykładowe działania gospodarcze, na które wpływ może mieć rodzaj wydanej opinii

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Podstawa prawna:

art. 64 ust. 1, art. 65 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA