REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak zgody jednostki na korekty biegłego rewidenta

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe spółki zostało zbadane przez biegłego rewidenta. Kierownictwo spółki nie chce wyrazić zgody na niektóre z poprawek. Jakie to może mieć konsekwencje dla spółki? Czy mimo tego jednostka może uzyskać pozytywną opinię z badania?

Rodzaj wydanej opinii zależy od liczby stwierdzonych nieprawidłowości oraz ich wartości. Drobne błędy są dopuszczalne i nie wykluczają otrzymania pozytywnej opinii. Jeśli jednak wykryte przez biegłego rewidenta nieprawidłowości są znaczące, a dodatkowo kierownictwo nie wyraża zgody na wprowadzenie korekt, wówczas opinia z badania może być negatywna. W skrajnych przypadkach biegły może także odmówić wydania opinii. Uzyskanie opinii innej niż bez zastrzeżeń może mieć w przyszłości poważne konsekwencje dla działalności jednostki.

REKLAMA

Autopromocja

Celem badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta jest wyrażenie przez niego pisemnej opinii wraz z raportem o tym, czy sprawozdanie finansowe jest zgodne z zastosowanymi zasadami (polityką) rachunkowości oraz czy rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, jak też wynik finansowy badanej jednostki.

W opinii biegły rewident powinien więc zawrzeć stwierdzenia, czy badane sprawozdanie finansowe:

1) zostało sporządzone na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych,

2) zostało sporządzone zgodnie z określonymi ustawą zasadami rachunkowości,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) jest zgodne co do formy i treści z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, statutem lub umową,

4) przedstawia rzetelnie i jasno wszystkie istotne dla oceny jednostki informacje, a w odniesieniu do sprawozdania z działalności jednostki, czy informacje zawarte w tym sprawozdaniu uwzględniają postanowienia wymienione w ustawie i są zgodne z informacjami zawartymi w rocznym sprawozdaniu finansowym.

REKLAMA

Jak z tego wynika, w opinii z badania sprawozdania finansowego biegły rewident powinien poinformować, czy zbadane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone zgodnie z obowiązującym prawem oraz czy nie zawiera istotnych nieprawidłowości. Jeśli w sprawozdaniu wystąpią istotne nieprawidłowości, biegły powinien poinformować o tym w opinii.

Jeżeli natomiast biegły rewident będzie przekonany, że sprawozdanie finansowe i księgi rachunkowe spełniają warunki określone w art. 65 ust. 2 ustawy o rachunkowości, a błędy i niedociągnięcia, których nie usunięto, nie są istotne, to wyda opinię bez zastrzeżeń. Dopuszczalne są więc drobne błędy i nieprawidłowości w sprawozdaniu, które jednak muszą zostać ujęte przez biegłego w opinii, ale nie wpływają na jego pozytywną ocenę.

REKLAMA

W przypadku wykrycia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowych jednostki biegły rewident powinien wyrazić opinię z zastrzeżeniem lub negatywną. Może on również odmówić wyrażenia opinii. Rodzaj wydanej opinii powinien zależeć od wagi wykrytych nieprawidłowości. Dodatkowo o wykrytych nadużyciach lub łamaniu prawa w jednostce biegły rewident ma obowiązek poinformować kierownika jednostki.

Kierownictwo jednostki może dokonać odpowiednich korekt w celu usunięcia nieprawidłowości lub może nie wyrazić na nie zgody. Jeśli występuje rozbieżność zdań między biegłym a kierownictwem jednostki w zakresie interpretacji zasad rachunkowości skutkująca tym, że kierownictwo nie wyraża zgody na wprowadzenie korekt zaproponowanych przez biegłego rewidenta, to biegły wydaje opinię z zastrzeżeniami, w której powinien zaznaczyć, jakich kwestii zastrzeżenia te dotyczą.

 

Jeżeli jednak ilość i waga błędów nie pozwalają na uznanie przedstawionego sprawozdania za rzetelne, prawidłowe i prezentujące stan faktyczny, to biegły rewident powinien wydać negatywną opinię. Natomiast gdy skutki nadużyć, błędów lub naruszeń prawa istotnie wpływają na rzetelność i prawidłowość sprawozdania finansowego, a nie zostały skorygowane przez jednostkę, lub jeśli badana jednostka uniemożliwia uzyskanie odpowiednich dowodów badania, pozwalających ocenić, czy popełniono nadużycia, błędy lub naruszenia prawa o istotnym znaczeniu, wówczas biegły rewident powinien odmówić wydania opinii.

Skutki wydania opinii z zastrzeżeniami

Jeśli wydana przez biegłego rewidenta opinia będzie inna niż bez zastrzeżeń, to w niektórych sytuacjach może to być przeszkodą w przyszłych działaniach jednostki (patrz tabela).

W przypadku wydania opinii z zastrzeżeniami należy mieć świadomość, że nadal jest to opinia pozytywna. Jest to jednak informacja, że w sprawozdaniu finansowym jednostki występują istotne odstępstwa od zasad rachunkowości, powodujące zniekształcenie obrazu sytuacji majątkowej bądź finansowej. Zastrzeżenia nie dotyczą całości sprawozdania, lecz ściśle określonej jego pozycji. Dopiero gdy zniekształcenia obrazu sytuacji finansowej firmy są tak istotne, że biegły rewident nie może wyrazić pozytywnej opinii uzupełnionej zastrzeżeniami, wyraża opinię negatywną lub odstępuje od jej wyrażenia.

Warto pamiętać także o tym, że jednostki, których sprawozdania podlegają badaniu, mają obowiązek przesłania opinii z badania do właściwego dla nich urzędu skarbowego. Urzędy skarbowe mogą więc potraktować zastrzeżenia w opinii z badania jako rodzaj wskazówki do szukania podstaw wszczęcia kontroli podatkowej, szczególnie jeśli zastrzeżenia dotyczą kwestii mających wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego. Dlatego jednostka powinna także to wziąć pod uwagę.

Jeśli więc kierownictwo jednostki nie chce dokonać korekt występujących nieprawidłowości, a biegły rewident zamierza wystawić opinię inną niż bez zastrzeżeń, to jednostka powinna się zastanowić, jakie mogą być tego konsekwencje i czy może to zagrozić jej działalności w przyszłości.

Opinia powinna w sposób jednoznaczny wskazywać powody wyrażenia zastrzeżeń do sprawozdania finansowego lub wyrażenia opinii negatywnej. Zastrzeżenia należy wyrazić w sposób wskazujący na ich zasięg.

Tabela. Przykładowe działania gospodarcze, na które wpływ może mieć rodzaj wydanej opinii

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Podstawa prawna:

art. 64 ust. 1, art. 65 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA