REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w sprawozdaniu finansowym pożyczkę, gdy ogłoszono upadłość dłużnika z możliwością zawarcia układu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska

REKLAMA

Udzieliliśmy pewnej spółce pożyczki długoterminowej. Mamy ją ujętą w inwestycjach długoterminowych. Później dowiedzieliśmy się, że sąd ogłosił upadłość tej spółki (pożyczkobiorcy) z możliwością negocjacji z wierzycielami. Jak to ująć w sprawozdaniach finansowych, tzn. w bilansie i rachunku zysków i strat?

rada

Na udzieloną pożyczkę, której spłata nie jest pewna, należy utworzyć odpis aktualizujący. Wartość odpisu zwiększa w tym przypadku koszty finansowe. W bilansie pożyczka wykazywana jest w wartości netto, tj. w kwocie pomniejszonej o utworzony odpis. Jeśli całą pożyczkę objęto odpisem, to jej wartość bilansowa wyniesie zero. Fakt utworzenia odpisu powinien znaleźć odzwierciedlenie w informacji dodatkowej do bilansu.

uzasadnienie

Udzielając pożyczki, przedsiębiorcy zwykle liczą na zyski w postaci należnych odsetek. Jednak może się zdarzyć, że dłużnik jest niewypłacalny, a zamiast przychodów mogą pojawić się koszty związane z wyegzekwowaniem należności.

Kiedy dłużnik staje się niewypłacalny i co oznacza ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu

Zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań. Uważa się go za niewypłacalnego także wtedy, gdy jego zobowiązania przekroczą wartość jego majątku, nawet wówczas, gdy na bieżąco te zobowiązania wykonuje.

Jeżeli zostanie uprawdopodobnione, że w drodze układu wierzyciele zostaną zaspokojeni w wyższym stopniu, niż zostaliby zaspokojeni po przeprowadzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku dłużnika, ogłasza się upadłość dłużnika z możliwością zawarcia układu. Jeśli nie ma podstaw do ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu, ogłasza się upadłość obejmującą likwidację majątku dłużnika.

W omawianym przypadku możliwość negocjacji z wierzycielami oznacza, że roszczenia podatnika mogą być zaspokojone. Po ogłoszeniu przez sąd upadłości z możliwością zawarcia układu wierzyciel powinien zgłosić swoje wierzytelności sędziemu komisarzowi. Wówczas będzie mógł uczestniczyć w postępowaniu upadłościowym dłużnika, a jego wierzytelności zostaną wciągnięte na listę wierzytelności. Nie jest konieczne zgłaszanie wierzytelności umieszczonych na liście z urzędu.

Układem obejmuje się wszystkie wierzytelności w stosunku do upadłego powstałe przed dniem ogłoszenia upadłości oraz odsetki od tych wierzytelności za cały czas opóźnienia w spełnieniu świadczenia, niezależnie od tego, czy były one wymagalne w tym dniu. Zgłoszenie wierzytelności przerywa bieg przedawnienia.

Układ przyjęty przez zgromadzenie wierzycieli zatwierdza sąd. Rozprawa wyznaczona w celu zatwierdzenia układu odbywa się nie wcześniej niż po upływie tygodnia od zgromadzenia wierzycieli. O terminie rozprawy w celu zatwierdzenia układu zawiadamia się przez obwieszczenie, chyba że sędzia komisarz zawiadomił o tym na zgromadzeniu wierzycieli. Na postanowienie sądu w przedmiocie zatwierdzenia układu przysługuje zażalenie.

Jak wykazać wierzytelność wątpliwą w księgach i sprawozdaniu finansowym

Z chwilą ogłoszenia upadłości pożyczkobiorcy zwiększa się ryzyko nieodzyskania zainwestowanych pieniędzy. Oznacza to zmniejszenie w przyszłości wpływu do jednostki korzyści ekonomicznych. Konsekwencją tego jest konieczność urealnienia jego wartości. W takiej sytuacji ustawa o rachunkowości nakłada na jednostkę obowiązek dokonania odpisu aktualizacyjnego. W przypadku należności od dłużników postawionych w stan upadłości z możliwością zawarcia układu odpis aktualizacyjny należy utworzyć do wysokości należności nieobjętej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności, zgłoszonej sędziemu komisarzowi w postępowaniu upadłościowym.

Odpisy aktualizujące pożyczkę długoterminową, jak również należne odsetki zalicza się do kosztów finansowych.

W bilansie udzielone długoterminowe pożyczki są wykazywane w aktywach w pozycji A. IV. 3 „Długoterminowe aktywa finansowe - udzielone pożyczki”, z uwzględnieniem, czy zostały one udzielone jednostkom powiązanym, czy pozostałym jednostkom.

Ponieważ pożyczkobiorca został postawiony w stan upadłości, spółka ma obowiązek utworzyć odpisy aktualizujące. Saldo konta „Odpisy aktualizujące” koryguje wartość długoterminowych aktywów finansowych.

W rachunku zysków i strat koszty finansowe z tytułu odpisów aktualizacyjnych prezentowane są:

l W pozycji H.III „Koszty finansowe - Aktualizacja wartości inwestycji” - w wariancie porównawczym.

l W pozycji K.III „Koszty finansowe - Aktualizacja wartości inwestycji” - w wariancie kalkulacyjnym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Utworzony odpis będzie stanowił koszt uzyskania przychodu w dacie postanowienia sądu o ogłoszeniu upadłości.

l art. 35 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l ustawa z 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze - Dz.U. Nr 60, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA