REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w sprawozdaniu finansowym pożyczkę, gdy ogłoszono upadłość dłużnika z możliwością zawarcia układu

Maryla Piotrowska

REKLAMA

Udzieliliśmy pewnej spółce pożyczki długoterminowej. Mamy ją ujętą w inwestycjach długoterminowych. Później dowiedzieliśmy się, że sąd ogłosił upadłość tej spółki (pożyczkobiorcy) z możliwością negocjacji z wierzycielami. Jak to ująć w sprawozdaniach finansowych, tzn. w bilansie i rachunku zysków i strat?

rada

Na udzieloną pożyczkę, której spłata nie jest pewna, należy utworzyć odpis aktualizujący. Wartość odpisu zwiększa w tym przypadku koszty finansowe. W bilansie pożyczka wykazywana jest w wartości netto, tj. w kwocie pomniejszonej o utworzony odpis. Jeśli całą pożyczkę objęto odpisem, to jej wartość bilansowa wyniesie zero. Fakt utworzenia odpisu powinien znaleźć odzwierciedlenie w informacji dodatkowej do bilansu.

uzasadnienie

Udzielając pożyczki, przedsiębiorcy zwykle liczą na zyski w postaci należnych odsetek. Jednak może się zdarzyć, że dłużnik jest niewypłacalny, a zamiast przychodów mogą pojawić się koszty związane z wyegzekwowaniem należności.

Kiedy dłużnik staje się niewypłacalny i co oznacza ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu

Zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań. Uważa się go za niewypłacalnego także wtedy, gdy jego zobowiązania przekroczą wartość jego majątku, nawet wówczas, gdy na bieżąco te zobowiązania wykonuje.

Jeżeli zostanie uprawdopodobnione, że w drodze układu wierzyciele zostaną zaspokojeni w wyższym stopniu, niż zostaliby zaspokojeni po przeprowadzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku dłużnika, ogłasza się upadłość dłużnika z możliwością zawarcia układu. Jeśli nie ma podstaw do ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu, ogłasza się upadłość obejmującą likwidację majątku dłużnika.

W omawianym przypadku możliwość negocjacji z wierzycielami oznacza, że roszczenia podatnika mogą być zaspokojone. Po ogłoszeniu przez sąd upadłości z możliwością zawarcia układu wierzyciel powinien zgłosić swoje wierzytelności sędziemu komisarzowi. Wówczas będzie mógł uczestniczyć w postępowaniu upadłościowym dłużnika, a jego wierzytelności zostaną wciągnięte na listę wierzytelności. Nie jest konieczne zgłaszanie wierzytelności umieszczonych na liście z urzędu.

Układem obejmuje się wszystkie wierzytelności w stosunku do upadłego powstałe przed dniem ogłoszenia upadłości oraz odsetki od tych wierzytelności za cały czas opóźnienia w spełnieniu świadczenia, niezależnie od tego, czy były one wymagalne w tym dniu. Zgłoszenie wierzytelności przerywa bieg przedawnienia.

Układ przyjęty przez zgromadzenie wierzycieli zatwierdza sąd. Rozprawa wyznaczona w celu zatwierdzenia układu odbywa się nie wcześniej niż po upływie tygodnia od zgromadzenia wierzycieli. O terminie rozprawy w celu zatwierdzenia układu zawiadamia się przez obwieszczenie, chyba że sędzia komisarz zawiadomił o tym na zgromadzeniu wierzycieli. Na postanowienie sądu w przedmiocie zatwierdzenia układu przysługuje zażalenie.

Jak wykazać wierzytelność wątpliwą w księgach i sprawozdaniu finansowym

Z chwilą ogłoszenia upadłości pożyczkobiorcy zwiększa się ryzyko nieodzyskania zainwestowanych pieniędzy. Oznacza to zmniejszenie w przyszłości wpływu do jednostki korzyści ekonomicznych. Konsekwencją tego jest konieczność urealnienia jego wartości. W takiej sytuacji ustawa o rachunkowości nakłada na jednostkę obowiązek dokonania odpisu aktualizacyjnego. W przypadku należności od dłużników postawionych w stan upadłości z możliwością zawarcia układu odpis aktualizacyjny należy utworzyć do wysokości należności nieobjętej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności, zgłoszonej sędziemu komisarzowi w postępowaniu upadłościowym.

Odpisy aktualizujące pożyczkę długoterminową, jak również należne odsetki zalicza się do kosztów finansowych.

W bilansie udzielone długoterminowe pożyczki są wykazywane w aktywach w pozycji A. IV. 3 „Długoterminowe aktywa finansowe - udzielone pożyczki”, z uwzględnieniem, czy zostały one udzielone jednostkom powiązanym, czy pozostałym jednostkom.

Ponieważ pożyczkobiorca został postawiony w stan upadłości, spółka ma obowiązek utworzyć odpisy aktualizujące. Saldo konta „Odpisy aktualizujące” koryguje wartość długoterminowych aktywów finansowych.

W rachunku zysków i strat koszty finansowe z tytułu odpisów aktualizacyjnych prezentowane są:

l W pozycji H.III „Koszty finansowe - Aktualizacja wartości inwestycji” - w wariancie porównawczym.

l W pozycji K.III „Koszty finansowe - Aktualizacja wartości inwestycji” - w wariancie kalkulacyjnym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Utworzony odpis będzie stanowił koszt uzyskania przychodu w dacie postanowienia sądu o ogłoszeniu upadłości.

l art. 35 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l ustawa z 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze - Dz.U. Nr 60, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA