REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VII coroczna konferencja "Akcja Bilans"

VII coroczna konferencja
VII coroczna konferencja "Akcja Bilans"

REKLAMA

REKLAMA

W dniach 26-28 października 2014 r. w Warszawie odbędzie się VII coroczna Konferencja "Akcja Bilans". Przedmiotem Konferencji będą m.in. zasady przygotowywania rocznych sprawozdań finansowych za 2014 rok, zamknięcie roku obrotowego, zagadnienia dotyczące środków trwałych oraz inne praktyczne aspekty rachunkowe i podatkowe związane ze sprawozdaniem finansowym. Konferencję organizuje Akademia Biznesu MDDP.

Prowadzący konferencje

dr Roman Seredyński – prezes zarządu, biegły rewident. Tytuł doktora nauk ekonomicznych uzyskał w katedrze rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Karierę zawodową rozpoczął w międzynarodowej firmie audytorskiej. Brał udział w licznych projektach między innymi dotyczących badania sprawozdań finansowych, w tym spółek giełdowych, przekształcania sprawozdań finansowych zgodnie z MSR/MSSF oraz HGB, sporządzaniu analiz finansowych typu Due Dilligence oraz wyceny przedsiębiorstw.

REKLAMA

REKLAMA

Piotr Woźniak – dyrektor departamentu audytu w Poznaniu, doświadczenie zdobywał w międzynarodowej firmie audytorskiej, gdzie zajmował się przeprowadzaniem badań i przeglądów sprawozdań finansowych. Posiada również praktyczną wiedzę niezbędną do sporządzania pakietów konsolidacyjnych, przekształceń sprawozdań finansowych zgodnie z MSR/MSSF i niemieckim prawem bilansowym (HGB).

Marcin Grzywacz – biegły rewident. Doświadczenie o obszarze rachunkowości i rewizji zdobywał pracując w największych podmiotach uprawnionych do badania działających na rynku polskim, w tym w jednej z firm z tzw. „wielkiej czwórki”. W firmach w których pracował zajmował m.in. stanowiska kierownicze gdzie był odpowiedzialny za nadzorowanie badań polskich spółek należących do dużych międzynarodowych koncernów, opracowywał metodologie badania oraz wzory dokumentacji rewizyjnej, nadzorował działanie systemu kontroli jakości, stanowił wsparcie techniczne w obszarze procedur rewizyjnych dla zespołów audytorskich.

Radosław Żuk – prawnik, partner w spółce doradztwa podatkowego, redaktor naczelny portalu prawno-księgowego TaxFin.pl. Doświadczony i uznany wykładowca tematyki związanej z podatkiem VAT oraz podatkami dochodowymi. Szkolił największe polskie przedsiębiorstwa, jak również podmioty z kapitałem zagranicznym. Autor licznych komentarzy dotyczących podatku VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości oraz podatku od czynności cywilnoprawnych.

REKLAMA

Marta Szafarowska – partner, doradca podatkowy w MDDP, z którą jest związana od 2004 r. Od 1998 r. pracuje jako specjalista w zakresie podatku VAT i akcyzy. W latach 2002-2004 r. pracowała w zespole VAT, ceł i akcyzy w Ernst & Young, a poprzednio od 1998 r. w zespole VAT PricewaterhouseCoopers. W trakcie dotychczasowej praktyki zdobyła szeroką wiedzę i doświadczenie w zakresie problemów podatkowych typowych dla firm z branży leasingowej oraz świadczących usługi finansowe, producentów wyrobów akcyzowych, jak również branży dystrybucyjnej, budowlanej, motoryzacyjnej i medialnej.  Prowadziła projekty podatkowe dla takich firm jak m.in. Ghelamco, Kredyt Lease, BRE Leasing, PKP. Była zaangażowana w szereg projektów dotyczących optymalizacji podatku VAT i akcyzy, które zostały wdrożone w kilku wiodących polskich spółkach. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej. Realizowała szkolenia zamknięte z VAT-u dla takich podmiotów jak: Poczta Polska SA, TVP SA, Mostostal Warszawa SA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marcin Zarzycki – doradca podatkowy, prawnik. Właściciel Kancelarii Doradztwa Podatkowego Zarzycki&Wspólnicy. Ukończył WPiA na Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał doradzając przy licznych transakcjach gospodarczych takich jak łączenie oraz podział spółek kapitałowych, jak również dokonywał analizy transakcji gospodarczych pod kątem ich konsekwencji prawnych oraz opodatkowania podatkami dochodowymi oraz podatkiem VAT. Uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych przeprowadzanych pod kątem identyfikacji ryzyka i możliwości optymalizacji.

Piotr Liss – doradca podatkowy, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pracuje w Dziale Doradztwa Podatkowego w RSM Poland KZWS od 2003 roku. Od 2007 roku na stanowisku Tax Partnera. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie przy optymalizacjach podatkowych oraz podatkowym strukturyzowaniu transakcji. Jego działalność doradcza koncentruje się na problemach z zakresu opodatkowania międzynarodowego i podatku dochodowym od osób prawnych. Autor licznych publikacji książkowych oraz prasowych o tematyce podatkowej.

Grzegorz Niebudek – doradca podatkowy, prawnik, Aplikant Adwokacki przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie.  Wspólnik w Kancelarii Doradztwa Podatkowego Zarzycki&Wspólnicy. Pracował oraz współpracował z podmiotami specjalizującymi się w obsłudze przedsiębiorców w zakresie prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego. Prowadzi szkolenia z zakresu podróży służbowych, jak również uczestniczy w projektach z zakresu optymalizacji rozliczeń pracowników w ramach delegacji krajowych i zagranicznych. Ekspert w zakresie ogólnego prawa podatkowego i zobowiązań podatkowych.

Program konferencji

DZIEŃ I

Rachunkowość

9:30-10:00 – przerwa powitalna

10:00-12:00 – Piotr Woźniak, Roman Seredyński

1. Zamknięcie roku obrotowego – omówienie kluczowych elementów procesu:
a) inwentaryzacja,
b) uzgadnianie ksiąg pomocniczych do księgi głównej,
c) potwierdzenia sald,
d) tworzenie rezerw,
e) sporządzenie sprawozdania finansowego (źródła wymogów w zakresie ujawnień dla PSR i MSR).

2. Problematyka sporządzania sprawozdania finansowego – wybrane zagadnienia:
a) bilans/sprawozdanie z sytuacji finansowej,
b) rachunek zysków i strat/sprawozdanie z całkowitych dochodów,
c) rachunek przepływów pieniężnych/sprawozdanie z przepływów pieniężnych,
d) zestawienie zmian w kapitale własnym/sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym,
e) informacja dodatkowa,
f) istotne ujawnienia wynikające z załącznika 1 do ustawy o rachunkowości.

12:00-12:15 – przerwa kawowa

12:15-13:30 – Piotr Woźniak
 
3. Wybrane zagadnienia dotyczące środków trwałych
a) środki trwałe w polskim prawie:
- ustawa o rachunkowości,
- ustawy o podatku dochodowym,
- prowadzenie dwóch tabel amortyzacyjnych.
b) leasing środków trwałych w aspekcie krajowych oraz międzynarodowych standardów:
- regulacje zawarte w ustawie oraz KSR 5 po zmianach,
- MSR 17 jako standard definiujący leasing,
- podatek odroczony powstający w związku z ewidencją leasingu.

13:30-14:15 – lunch w Restauracji 99

14:15-15:30 – Roman Seredyński

4. Zmiany w przepisach 2014/2015 (PSR):
a) zmiany w ustawie o rachunkowości,
b) krajowy standard numer 8 – działalność deweloperska,
c) krajowy standard numer 9 – sprawozdanie z działalności.

5. Zmiany w przepisach 2014/2015 (MSR):
a) wprowadzenie MSSF 9 i zmiany w klasyfikacji instrumentów finansowych dla okresów od 01.01.2015 (możliwa wcześniejsza aplikacja),
b) zmiany MSR 1 oraz MSSF 1,
c) wymogi MSSF13,
d) nowa metodologia liczenia utraty wartości aktywów – expected loss model (DRAFT ZMIANY STANDARDU).

15:30-15:45 – przerwa kawowa

15:45-17:30 – Marcin Grzywacz

6. Sporządzanie sprawozdań finansowych – omówienie istotnych elementów (MSR):
a) omówienie standardów obejmujących sprawozdania finansowe oraz budowy standardów pod kątem identyfikacji obowiązków informacyjnych,
b) MSR – wymogi ujawniania wynikające z MSSF 7 (instrumenty finansowe), MSSF 13 oraz innych istotnych standardów,
c) omówienie zakresu i wymogów wynikających z MSR1,
d) analizy wrażliwości,
e) klasyfikacja instrumentów finansowych,
f) ujawniania hierarchii wartości godziwej i przesunięć pomiędzy poziomami hierarchii,
g) ujawnienia odnoszące się do (ryzyka kredytowego, ryzyka płynności, ryzyka rynkowego).
OMÓWIENIE + PRZYKŁADY

DZIEŃ II

Podatek od towarów i usług

9:30-10:00 – przerwa powitalna

10:00 – 11:30 – Radosław Żuk

1. Rozpoznanie obowiązku podatkowego w przypadku transakcji realizowanych na przełomie roku 2013/2014 oraz 2014/2015:
a) zmiany przepisów w zakresie obowiązku podatkowego od 1 stycznia 2014 r.,
b) przepisy przejściowe,
c) moment dokonania dostawy jako data powstania obowiązku podatkowego,
d) pojęcie wykonania usługi,
e) rozliczenie transakcji o charakterze ciągłym,
f) opodatkowanie najmu, dzierżawy, leasingu,
g) obowiązek podatkowy powstający według metody kasowej,
h) rozliczenie VAT z tytułu importu usług, 
i) opodatkowanie WDT oraz WNT,
j) moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku eksportu towarów,
k) opodatkowanie zaliczek otrzymywanych lub regulowanych w transakcjach krajowych oraz zagranicznych,
l) obowiązek podatkowy z tytułu refakturowania usług.

2. Prawidłowe dokumentowanie transakcji opodatkowanych podatkiem VAT, z uwzględnieniem zmian w 2014 r.: 
a) faktury VAT, w tym również faktury elektroniczne,
b) prawidłowa treść faktury VAT,
c) dokumentowanie obrotu za pomocą kasy rejestrującej a wystawianie faktury VAT,
d) faktury uproszczone w branży hotelarskiej,
e) faktury pro forma,
f) noty księgowe, 
g) faktury korygujące,
h) noty korygujące,
i) terminy wystawienia faktury VAT.

11:30-11:45 – przerwa kawowa

11:45 – 13:45 – Radosław Żuk

3. Sprzedaż majątku firmowego a możliwość zastosowania zwolnienia z podatku VAT:
a) zmiana zasad zwolnienia dostawy tzw. towarów używanych,
b) konieczność identyfikacji związku sprzedawanych ruchomości ze sprzedażą
c) zwolnioną z podatku VAT,
d) sposoby określenia związku pomiędzy sprzedawaną rzeczą a działalnością   zwolnioną z VAT,
e) zmiana przepisów w zakresie zwolnienia sprzedaży samochodów,
f) opodatkowanie sprzedaży gruntów,
g) zwolnienie z tytułu sprzedaży budynków oraz lokali.

4. Odliczanie podatku naliczonego:
a)ogólne zasady odliczeń,
b)terminy odliczeń podatku naliczonego,
c)wykonanie usługi, przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel a odliczenie podatku naliczonego,
d)błędy w fakturach a odliczenie VAT,
e)nieuczciwy sprzedawca a odliczenie VAT,
f)odliczanie VAT od samochodów.

5. Proporcja sprzedaży:
a) podmioty zobligowane do rozliczania VAT za pomocą proporcji sprzedaży,
b) rodzaje obrotów uwzględniane przy rozliczaniu proporcji,
c) obroty, których nie bierze się pod uwagę przy ustalaniu proporcji,
d) zasady odliczenia VAT w oparciu o proporcję sprzedaży,
e) korekta roczna,
f) korekta 5 i 10-letnia w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
g) korekta z tytułu zmiany prawa do odliczenia VAT.

13:45-14:30 – lunch w Restauracji 99

14:30 – 16:30 – Marta Szafarowska

6. Ważne zmiany w VAT uchwalone oraz planowane na 2015 r.:
a) nowa procedura małego punktu obsługi w zakresie VAT obowiązująca w Polsce i w UE od 1 stycznia 2015 r.,
b) Inne ważne zmiany w VAT planowane przez MF na 2015 r.:
- zmiany w zakresie odliczania VAT od zakupów wykorzystywanych do celów mieszanych (działalności objętej VAT oraz działalności nieobjętej VAT),
- likwidacja niektórych zwolnień związanych z usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi,
- zmiany dotyczące ulgi na złe długi oraz zasad dokonywania korekt w przypadku, gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
- wprowadzenie limitów kwotowych w stosowaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia,
- wprowadzenie informacji podsumowujących dla trasakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia,
- rozszerzenie listy towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia (telefony komórkowe, smartfony),
- zmiany w zakresie towarów objętych odpowiedzialnością solidarną za zaległości podatkowe (rozszerzenie listy towarów m.in. o komputery przenośne, tablety, konsole do gier),
- zmiany dotyczące kaucji gwarancyjnej.

Na zakończenie drugiego dnia konferencji o godzinie 19.30 Organizator zaprasza uczestników Konferencji do Teatru 6 piętro na spektakl „Bóg Mordu” >>> Opis spektaklu

DZIEŃ III

Podatek dochodowy od osób prawnych oraz fizycznych

8:30-9:00 – przerwa powitalna

09:00-10:30 – Marcin Zarzycki

1. Rok podatkowy oraz podstawowe obowiązki sprawozdawcze w CIT związane z zakończeniem roku:
a) rok podatkowy w CIT – zasada ogólna,
b) możliwości modyfikacji roku podatkowego,
c) zaliczki na podatek dochodowy,
d) deklaracja CIT-8, termin i miejsce składania oraz inne obowiązki informacyjne,
e) zatwierdzenie sprawozdania finansowego i sprawozdania zarządu.

2. Przełomowe zmiany przepisów w CIT – omówienie oraz termin wejścia w życie:
a) wprowadzenie przepisów dotyczących zasad i warunków opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych,
b) wyłączenie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku, w przypadku wypłat dywidend i innych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegających odliczeniu w spółce wypłacającej,
c) jednoznaczne wskazanie sposobu określenia wartości przychodów i kosztów świadczeń w naturze,
d) zmiany przepisów w zakresie niedostatecznej kapitalizacji,
e) doprecyzowanie przepisów dotyczących cen transferowych i dokumentacji podatkowej z nimi związanej,
f) ujednolicenie przepisów PIT i CIT w zakresie dotyczącym płatników zryczałtowanego podatku od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych,
g) doprecyzowanie przepisów ustawy PIT i CIT w zakresie sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych w wyniku wymiany udziałów (akcji),
h) wprowadzenie zwolnienia wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu.

10:30-10:45 – przerwa kawowa

10:45-11:45 – Marcin Zarzycki

3. Rozliczanie przychodów na przełomie roku na gruncie CIT:
a) definicja przychodu na gruncie CIT,
b) memoriałowa i kasowa zasada rozpoznawania przychodów,
c) data powstania przychodu – zasady ogólne oraz omówienie najczęstszych problemów praktycznych na przełomie roku,
d) zaliczki i przedpłaty – kiedy powodują powstanie przychodu?
e) powstanie przychodu przy usługach ciągłych,
f) przychód z tytułu świadczeń nieodpłatnych – kiedy może wystąpić?
g) przychód z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy lub praw,
h) przychody powstające według zasady kasowej.

11:45-12:00 – przerwa kawowa

12:00-13:45 – Piotr Liss

4. Koszty uzyskania przychodów – zasady ogólne, rozliczanie kosztów w czasie:
a) pojęcie kosztu uzyskania przychodów,
b) dokumentowanie poniesionych wydatków,
c) rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych,
d) koszty bezpośrednie i pośrednie,
e) konieczność korygowania koszty uzyskania przychodów – korygować wstecz czy na bieżąco,
f) korygowanie kosztów w przypadku kosztów bezpośrednich i pośrednich.

5. Zmiany w zakresie kosztów uzyskania przychodów od 2013 r.:
a) zapłata, jako element niezbędny dla rozpoznania kosztu (koszty bezpośrednie i pośrednie oraz odpisy amortyzacyjne),
b) zasady dotyczące korygowania kosztów uzyskania przychodów (różne terminy płatności, rok podatkowy inny niż kalendarzowy, możliwości ograniczenia niekorzystnych skutków regulacji).

6. Koszty uzyskania przychodów – zagadnienia problematyczne – orzecznictwo i interpretacje:
a) odszkodowania i kary umowne jako koszt,
b) świadczenia na rzecz pracowników jako koszt uzyskania przychodów,
c) reklama oraz reprezentacja w kosztach uzyskania przychodów,
d) rozliczenie nieodpłatnych przekazań towarów i usług w ramach reklamy oraz reprezentacji na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych – kiedy należy złożyć PIT-8C?
e) premia pieniężna oraz rabat w rozliczeniu przychodów oraz kosztów z tytułu sprzedaży.

13:45-14:30 – lunch w Restauracji 99

14:30-16:00 – Grzegorz Niebudek

7. Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych – obowiązki podatkowe i dokumentacyjne:
a) pobór zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych,
b) deklaracje, zeznania związane z rozliczeniem PIT,
c) obowiązek składania PIT – 8C oraz PIT – 8AR,
d) świadczenia na rzecz pracowników.

8. Nieodpłatne świadczenia na rzecz pracowników w kontekście orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r.

9. Koszty eksploatacji samochodów osobowych (amortyzacja, ubezpieczenia, leasing itp.), samochody niestanowiące składnika majątku podatnika (najem, dzierżawa) – zakres „kilometrówki”, samochody służbowe wykorzystywane na cele prywatne oraz samochody prywatne pracowników wykorzystywane na cele służbowe – konsekwencje w CIT i PIT, wpływ nowych regulacji w VAT na rozliczenia w CIT.

10. Leasing operacyjny i finansowy z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 1 stycznia 2013 r.

11. Rozliczenie amortyzacji:
a) pojęcie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
b) podstawowe zasady określenia wartości początkowej,
c) metody i stawki amortyzacji,
d) okres amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych,
e) rozliczenie inwestycji w obcym środku trwałym,
f) straty w środkach trwałych ze szczególnym uwzględnieniem strat w inwestycjach w obcych środkach trwałych.

12. Podatek u źródła:
a) rezydenci i nierezydenci / dochody osiągane na terytorium RP,
b) należności podlegające obowiązkowi poboru podatku,
c) certyfikaty rezydencji – problemy praktyczne,
d) obowiązki dokumentacyjne oraz informacyjne (IFT2/2R, CIT – 10).

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa w trzech dniach konferencji wynosi: 
- jednej osoby 1990 zł + 23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1890 zł/os. + 23% VAT

Koszt uczestnictwa dwóch dniach konferencji wynosi: 
- jednej osoby 1490 zł + 23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1390 zł/os. + 23% VAT

Koszt uczestnictwa w wybranym dniu konferencji wynosi: 
- jednej osoby 790 zł + 23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 740 zł/os. + 23% VAT

Organizator prosi o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia podając w tytule przelewu kod konferencji (SOP 14748).

Cena obejmuje: uczestnictwo w konferencji, materiały, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.

Godziny zajęć: 
Dzień I: 10:00 – 17:30
Dzień II: 10:00 – 16:30
Na zakończenie drugiego dnia konferencji o godzinie 19.30 zapraszamy Państwa do Teatru 6 piętro na spektakl „Bóg Mordu” >>> Opis spektaklu
Dzień III: 9:00 – 16:00

Miejsce zajęć:
Budynek Atrium Tower,
sala konferencyjna Akademii Biznesu MDDP,
Al. Jana Pawła II 25, (3 piętro) Warszawa

Informacje:
Norbert Saks, Joanna Domaszewska
tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Formularz zgłoszeniowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy KSeF utopi politycznie rządzącą większość? Będzie katastrofa na miarę tzw. Polskiego Ładu czy kolejne przesunięcie terminu wdrożenia?

Obowiązkowy KSeF, to pomysł podrzucony obecnej kolacji rządowej jeszcze przez „pisowskie rządy”, a dobrze poinformowani twierdzą, że stała za tym jakaś firma doradcza („międzynarodowa”?), która wcześniej utopiła politycznie prawicowe rządy tzw. Polskim Ładem. Wiadomo, że szykuje się zarobek dla biznesu informatycznego i tych wszystkich, którzy zarabiają na katastrofach – pisze profesor Witold Modzelewski.

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać prawa UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie będzie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA