REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VII coroczna konferencja "Akcja Bilans"

VII coroczna konferencja
VII coroczna konferencja "Akcja Bilans"

REKLAMA

REKLAMA

W dniach 26-28 października 2014 r. w Warszawie odbędzie się VII coroczna Konferencja "Akcja Bilans". Przedmiotem Konferencji będą m.in. zasady przygotowywania rocznych sprawozdań finansowych za 2014 rok, zamknięcie roku obrotowego, zagadnienia dotyczące środków trwałych oraz inne praktyczne aspekty rachunkowe i podatkowe związane ze sprawozdaniem finansowym. Konferencję organizuje Akademia Biznesu MDDP.

Prowadzący konferencje

dr Roman Seredyński – prezes zarządu, biegły rewident. Tytuł doktora nauk ekonomicznych uzyskał w katedrze rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Karierę zawodową rozpoczął w międzynarodowej firmie audytorskiej. Brał udział w licznych projektach między innymi dotyczących badania sprawozdań finansowych, w tym spółek giełdowych, przekształcania sprawozdań finansowych zgodnie z MSR/MSSF oraz HGB, sporządzaniu analiz finansowych typu Due Dilligence oraz wyceny przedsiębiorstw.

REKLAMA

Autopromocja

Piotr Woźniak – dyrektor departamentu audytu w Poznaniu, doświadczenie zdobywał w międzynarodowej firmie audytorskiej, gdzie zajmował się przeprowadzaniem badań i przeglądów sprawozdań finansowych. Posiada również praktyczną wiedzę niezbędną do sporządzania pakietów konsolidacyjnych, przekształceń sprawozdań finansowych zgodnie z MSR/MSSF i niemieckim prawem bilansowym (HGB).

Marcin Grzywacz – biegły rewident. Doświadczenie o obszarze rachunkowości i rewizji zdobywał pracując w największych podmiotach uprawnionych do badania działających na rynku polskim, w tym w jednej z firm z tzw. „wielkiej czwórki”. W firmach w których pracował zajmował m.in. stanowiska kierownicze gdzie był odpowiedzialny za nadzorowanie badań polskich spółek należących do dużych międzynarodowych koncernów, opracowywał metodologie badania oraz wzory dokumentacji rewizyjnej, nadzorował działanie systemu kontroli jakości, stanowił wsparcie techniczne w obszarze procedur rewizyjnych dla zespołów audytorskich.

Radosław Żuk – prawnik, partner w spółce doradztwa podatkowego, redaktor naczelny portalu prawno-księgowego TaxFin.pl. Doświadczony i uznany wykładowca tematyki związanej z podatkiem VAT oraz podatkami dochodowymi. Szkolił największe polskie przedsiębiorstwa, jak również podmioty z kapitałem zagranicznym. Autor licznych komentarzy dotyczących podatku VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości oraz podatku od czynności cywilnoprawnych.

REKLAMA

Marta Szafarowska – partner, doradca podatkowy w MDDP, z którą jest związana od 2004 r. Od 1998 r. pracuje jako specjalista w zakresie podatku VAT i akcyzy. W latach 2002-2004 r. pracowała w zespole VAT, ceł i akcyzy w Ernst & Young, a poprzednio od 1998 r. w zespole VAT PricewaterhouseCoopers. W trakcie dotychczasowej praktyki zdobyła szeroką wiedzę i doświadczenie w zakresie problemów podatkowych typowych dla firm z branży leasingowej oraz świadczących usługi finansowe, producentów wyrobów akcyzowych, jak również branży dystrybucyjnej, budowlanej, motoryzacyjnej i medialnej.  Prowadziła projekty podatkowe dla takich firm jak m.in. Ghelamco, Kredyt Lease, BRE Leasing, PKP. Była zaangażowana w szereg projektów dotyczących optymalizacji podatku VAT i akcyzy, które zostały wdrożone w kilku wiodących polskich spółkach. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej. Realizowała szkolenia zamknięte z VAT-u dla takich podmiotów jak: Poczta Polska SA, TVP SA, Mostostal Warszawa SA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marcin Zarzycki – doradca podatkowy, prawnik. Właściciel Kancelarii Doradztwa Podatkowego Zarzycki&Wspólnicy. Ukończył WPiA na Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał doradzając przy licznych transakcjach gospodarczych takich jak łączenie oraz podział spółek kapitałowych, jak również dokonywał analizy transakcji gospodarczych pod kątem ich konsekwencji prawnych oraz opodatkowania podatkami dochodowymi oraz podatkiem VAT. Uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych przeprowadzanych pod kątem identyfikacji ryzyka i możliwości optymalizacji.

Piotr Liss – doradca podatkowy, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pracuje w Dziale Doradztwa Podatkowego w RSM Poland KZWS od 2003 roku. Od 2007 roku na stanowisku Tax Partnera. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie przy optymalizacjach podatkowych oraz podatkowym strukturyzowaniu transakcji. Jego działalność doradcza koncentruje się na problemach z zakresu opodatkowania międzynarodowego i podatku dochodowym od osób prawnych. Autor licznych publikacji książkowych oraz prasowych o tematyce podatkowej.

Grzegorz Niebudek – doradca podatkowy, prawnik, Aplikant Adwokacki przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie.  Wspólnik w Kancelarii Doradztwa Podatkowego Zarzycki&Wspólnicy. Pracował oraz współpracował z podmiotami specjalizującymi się w obsłudze przedsiębiorców w zakresie prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego. Prowadzi szkolenia z zakresu podróży służbowych, jak również uczestniczy w projektach z zakresu optymalizacji rozliczeń pracowników w ramach delegacji krajowych i zagranicznych. Ekspert w zakresie ogólnego prawa podatkowego i zobowiązań podatkowych.

Program konferencji

DZIEŃ I

Rachunkowość

9:30-10:00 – przerwa powitalna

10:00-12:00 – Piotr Woźniak, Roman Seredyński

1. Zamknięcie roku obrotowego – omówienie kluczowych elementów procesu:
a) inwentaryzacja,
b) uzgadnianie ksiąg pomocniczych do księgi głównej,
c) potwierdzenia sald,
d) tworzenie rezerw,
e) sporządzenie sprawozdania finansowego (źródła wymogów w zakresie ujawnień dla PSR i MSR).

2. Problematyka sporządzania sprawozdania finansowego – wybrane zagadnienia:
a) bilans/sprawozdanie z sytuacji finansowej,
b) rachunek zysków i strat/sprawozdanie z całkowitych dochodów,
c) rachunek przepływów pieniężnych/sprawozdanie z przepływów pieniężnych,
d) zestawienie zmian w kapitale własnym/sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym,
e) informacja dodatkowa,
f) istotne ujawnienia wynikające z załącznika 1 do ustawy o rachunkowości.

12:00-12:15 – przerwa kawowa

12:15-13:30 – Piotr Woźniak
 
3. Wybrane zagadnienia dotyczące środków trwałych
a) środki trwałe w polskim prawie:
- ustawa o rachunkowości,
- ustawy o podatku dochodowym,
- prowadzenie dwóch tabel amortyzacyjnych.
b) leasing środków trwałych w aspekcie krajowych oraz międzynarodowych standardów:
- regulacje zawarte w ustawie oraz KSR 5 po zmianach,
- MSR 17 jako standard definiujący leasing,
- podatek odroczony powstający w związku z ewidencją leasingu.

13:30-14:15 – lunch w Restauracji 99

14:15-15:30 – Roman Seredyński

4. Zmiany w przepisach 2014/2015 (PSR):
a) zmiany w ustawie o rachunkowości,
b) krajowy standard numer 8 – działalność deweloperska,
c) krajowy standard numer 9 – sprawozdanie z działalności.

5. Zmiany w przepisach 2014/2015 (MSR):
a) wprowadzenie MSSF 9 i zmiany w klasyfikacji instrumentów finansowych dla okresów od 01.01.2015 (możliwa wcześniejsza aplikacja),
b) zmiany MSR 1 oraz MSSF 1,
c) wymogi MSSF13,
d) nowa metodologia liczenia utraty wartości aktywów – expected loss model (DRAFT ZMIANY STANDARDU).

15:30-15:45 – przerwa kawowa

15:45-17:30 – Marcin Grzywacz

6. Sporządzanie sprawozdań finansowych – omówienie istotnych elementów (MSR):
a) omówienie standardów obejmujących sprawozdania finansowe oraz budowy standardów pod kątem identyfikacji obowiązków informacyjnych,
b) MSR – wymogi ujawniania wynikające z MSSF 7 (instrumenty finansowe), MSSF 13 oraz innych istotnych standardów,
c) omówienie zakresu i wymogów wynikających z MSR1,
d) analizy wrażliwości,
e) klasyfikacja instrumentów finansowych,
f) ujawniania hierarchii wartości godziwej i przesunięć pomiędzy poziomami hierarchii,
g) ujawnienia odnoszące się do (ryzyka kredytowego, ryzyka płynności, ryzyka rynkowego).
OMÓWIENIE + PRZYKŁADY

DZIEŃ II

Podatek od towarów i usług

9:30-10:00 – przerwa powitalna

10:00 – 11:30 – Radosław Żuk

1. Rozpoznanie obowiązku podatkowego w przypadku transakcji realizowanych na przełomie roku 2013/2014 oraz 2014/2015:
a) zmiany przepisów w zakresie obowiązku podatkowego od 1 stycznia 2014 r.,
b) przepisy przejściowe,
c) moment dokonania dostawy jako data powstania obowiązku podatkowego,
d) pojęcie wykonania usługi,
e) rozliczenie transakcji o charakterze ciągłym,
f) opodatkowanie najmu, dzierżawy, leasingu,
g) obowiązek podatkowy powstający według metody kasowej,
h) rozliczenie VAT z tytułu importu usług, 
i) opodatkowanie WDT oraz WNT,
j) moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku eksportu towarów,
k) opodatkowanie zaliczek otrzymywanych lub regulowanych w transakcjach krajowych oraz zagranicznych,
l) obowiązek podatkowy z tytułu refakturowania usług.

2. Prawidłowe dokumentowanie transakcji opodatkowanych podatkiem VAT, z uwzględnieniem zmian w 2014 r.: 
a) faktury VAT, w tym również faktury elektroniczne,
b) prawidłowa treść faktury VAT,
c) dokumentowanie obrotu za pomocą kasy rejestrującej a wystawianie faktury VAT,
d) faktury uproszczone w branży hotelarskiej,
e) faktury pro forma,
f) noty księgowe, 
g) faktury korygujące,
h) noty korygujące,
i) terminy wystawienia faktury VAT.

11:30-11:45 – przerwa kawowa

11:45 – 13:45 – Radosław Żuk

3. Sprzedaż majątku firmowego a możliwość zastosowania zwolnienia z podatku VAT:
a) zmiana zasad zwolnienia dostawy tzw. towarów używanych,
b) konieczność identyfikacji związku sprzedawanych ruchomości ze sprzedażą
c) zwolnioną z podatku VAT,
d) sposoby określenia związku pomiędzy sprzedawaną rzeczą a działalnością   zwolnioną z VAT,
e) zmiana przepisów w zakresie zwolnienia sprzedaży samochodów,
f) opodatkowanie sprzedaży gruntów,
g) zwolnienie z tytułu sprzedaży budynków oraz lokali.

4. Odliczanie podatku naliczonego:
a)ogólne zasady odliczeń,
b)terminy odliczeń podatku naliczonego,
c)wykonanie usługi, przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel a odliczenie podatku naliczonego,
d)błędy w fakturach a odliczenie VAT,
e)nieuczciwy sprzedawca a odliczenie VAT,
f)odliczanie VAT od samochodów.

5. Proporcja sprzedaży:
a) podmioty zobligowane do rozliczania VAT za pomocą proporcji sprzedaży,
b) rodzaje obrotów uwzględniane przy rozliczaniu proporcji,
c) obroty, których nie bierze się pod uwagę przy ustalaniu proporcji,
d) zasady odliczenia VAT w oparciu o proporcję sprzedaży,
e) korekta roczna,
f) korekta 5 i 10-letnia w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
g) korekta z tytułu zmiany prawa do odliczenia VAT.

13:45-14:30 – lunch w Restauracji 99

14:30 – 16:30 – Marta Szafarowska

6. Ważne zmiany w VAT uchwalone oraz planowane na 2015 r.:
a) nowa procedura małego punktu obsługi w zakresie VAT obowiązująca w Polsce i w UE od 1 stycznia 2015 r.,
b) Inne ważne zmiany w VAT planowane przez MF na 2015 r.:
- zmiany w zakresie odliczania VAT od zakupów wykorzystywanych do celów mieszanych (działalności objętej VAT oraz działalności nieobjętej VAT),
- likwidacja niektórych zwolnień związanych z usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi,
- zmiany dotyczące ulgi na złe długi oraz zasad dokonywania korekt w przypadku, gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
- wprowadzenie limitów kwotowych w stosowaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia,
- wprowadzenie informacji podsumowujących dla trasakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia,
- rozszerzenie listy towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia (telefony komórkowe, smartfony),
- zmiany w zakresie towarów objętych odpowiedzialnością solidarną za zaległości podatkowe (rozszerzenie listy towarów m.in. o komputery przenośne, tablety, konsole do gier),
- zmiany dotyczące kaucji gwarancyjnej.

Na zakończenie drugiego dnia konferencji o godzinie 19.30 Organizator zaprasza uczestników Konferencji do Teatru 6 piętro na spektakl „Bóg Mordu” >>> Opis spektaklu

DZIEŃ III

Podatek dochodowy od osób prawnych oraz fizycznych

8:30-9:00 – przerwa powitalna

09:00-10:30 – Marcin Zarzycki

1. Rok podatkowy oraz podstawowe obowiązki sprawozdawcze w CIT związane z zakończeniem roku:
a) rok podatkowy w CIT – zasada ogólna,
b) możliwości modyfikacji roku podatkowego,
c) zaliczki na podatek dochodowy,
d) deklaracja CIT-8, termin i miejsce składania oraz inne obowiązki informacyjne,
e) zatwierdzenie sprawozdania finansowego i sprawozdania zarządu.

2. Przełomowe zmiany przepisów w CIT – omówienie oraz termin wejścia w życie:
a) wprowadzenie przepisów dotyczących zasad i warunków opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych,
b) wyłączenie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku, w przypadku wypłat dywidend i innych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegających odliczeniu w spółce wypłacającej,
c) jednoznaczne wskazanie sposobu określenia wartości przychodów i kosztów świadczeń w naturze,
d) zmiany przepisów w zakresie niedostatecznej kapitalizacji,
e) doprecyzowanie przepisów dotyczących cen transferowych i dokumentacji podatkowej z nimi związanej,
f) ujednolicenie przepisów PIT i CIT w zakresie dotyczącym płatników zryczałtowanego podatku od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych,
g) doprecyzowanie przepisów ustawy PIT i CIT w zakresie sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych w wyniku wymiany udziałów (akcji),
h) wprowadzenie zwolnienia wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu.

10:30-10:45 – przerwa kawowa

10:45-11:45 – Marcin Zarzycki

3. Rozliczanie przychodów na przełomie roku na gruncie CIT:
a) definicja przychodu na gruncie CIT,
b) memoriałowa i kasowa zasada rozpoznawania przychodów,
c) data powstania przychodu – zasady ogólne oraz omówienie najczęstszych problemów praktycznych na przełomie roku,
d) zaliczki i przedpłaty – kiedy powodują powstanie przychodu?
e) powstanie przychodu przy usługach ciągłych,
f) przychód z tytułu świadczeń nieodpłatnych – kiedy może wystąpić?
g) przychód z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy lub praw,
h) przychody powstające według zasady kasowej.

11:45-12:00 – przerwa kawowa

12:00-13:45 – Piotr Liss

4. Koszty uzyskania przychodów – zasady ogólne, rozliczanie kosztów w czasie:
a) pojęcie kosztu uzyskania przychodów,
b) dokumentowanie poniesionych wydatków,
c) rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych,
d) koszty bezpośrednie i pośrednie,
e) konieczność korygowania koszty uzyskania przychodów – korygować wstecz czy na bieżąco,
f) korygowanie kosztów w przypadku kosztów bezpośrednich i pośrednich.

5. Zmiany w zakresie kosztów uzyskania przychodów od 2013 r.:
a) zapłata, jako element niezbędny dla rozpoznania kosztu (koszty bezpośrednie i pośrednie oraz odpisy amortyzacyjne),
b) zasady dotyczące korygowania kosztów uzyskania przychodów (różne terminy płatności, rok podatkowy inny niż kalendarzowy, możliwości ograniczenia niekorzystnych skutków regulacji).

6. Koszty uzyskania przychodów – zagadnienia problematyczne – orzecznictwo i interpretacje:
a) odszkodowania i kary umowne jako koszt,
b) świadczenia na rzecz pracowników jako koszt uzyskania przychodów,
c) reklama oraz reprezentacja w kosztach uzyskania przychodów,
d) rozliczenie nieodpłatnych przekazań towarów i usług w ramach reklamy oraz reprezentacji na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych – kiedy należy złożyć PIT-8C?
e) premia pieniężna oraz rabat w rozliczeniu przychodów oraz kosztów z tytułu sprzedaży.

13:45-14:30 – lunch w Restauracji 99

14:30-16:00 – Grzegorz Niebudek

7. Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych – obowiązki podatkowe i dokumentacyjne:
a) pobór zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych,
b) deklaracje, zeznania związane z rozliczeniem PIT,
c) obowiązek składania PIT – 8C oraz PIT – 8AR,
d) świadczenia na rzecz pracowników.

8. Nieodpłatne świadczenia na rzecz pracowników w kontekście orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r.

9. Koszty eksploatacji samochodów osobowych (amortyzacja, ubezpieczenia, leasing itp.), samochody niestanowiące składnika majątku podatnika (najem, dzierżawa) – zakres „kilometrówki”, samochody służbowe wykorzystywane na cele prywatne oraz samochody prywatne pracowników wykorzystywane na cele służbowe – konsekwencje w CIT i PIT, wpływ nowych regulacji w VAT na rozliczenia w CIT.

10. Leasing operacyjny i finansowy z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 1 stycznia 2013 r.

11. Rozliczenie amortyzacji:
a) pojęcie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
b) podstawowe zasady określenia wartości początkowej,
c) metody i stawki amortyzacji,
d) okres amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych,
e) rozliczenie inwestycji w obcym środku trwałym,
f) straty w środkach trwałych ze szczególnym uwzględnieniem strat w inwestycjach w obcych środkach trwałych.

12. Podatek u źródła:
a) rezydenci i nierezydenci / dochody osiągane na terytorium RP,
b) należności podlegające obowiązkowi poboru podatku,
c) certyfikaty rezydencji – problemy praktyczne,
d) obowiązki dokumentacyjne oraz informacyjne (IFT2/2R, CIT – 10).

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa w trzech dniach konferencji wynosi: 
- jednej osoby 1990 zł + 23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1890 zł/os. + 23% VAT

Koszt uczestnictwa dwóch dniach konferencji wynosi: 
- jednej osoby 1490 zł + 23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1390 zł/os. + 23% VAT

Koszt uczestnictwa w wybranym dniu konferencji wynosi: 
- jednej osoby 790 zł + 23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 740 zł/os. + 23% VAT

Organizator prosi o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia podając w tytule przelewu kod konferencji (SOP 14748).

Cena obejmuje: uczestnictwo w konferencji, materiały, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.

Godziny zajęć: 
Dzień I: 10:00 – 17:30
Dzień II: 10:00 – 16:30
Na zakończenie drugiego dnia konferencji o godzinie 19.30 zapraszamy Państwa do Teatru 6 piętro na spektakl „Bóg Mordu” >>> Opis spektaklu
Dzień III: 9:00 – 16:00

Miejsce zajęć:
Budynek Atrium Tower,
sala konferencyjna Akademii Biznesu MDDP,
Al. Jana Pawła II 25, (3 piętro) Warszawa

Informacje:
Norbert Saks, Joanna Domaszewska
tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Formularz zgłoszeniowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

QUIZ. Zagadki księgowej. Czy potrafisz rozszyfrować te skróty? Zdobędziesz 15/15?
Księgowość to nie tylko suche cyfry i bilanse, ale przede wszystkim język, którym posługują się specjaliści tej dziedziny. Dla wielu przedsiębiorców i osób niezwiązanych z branżą finansową, terminologia księgowa może wydawać się skomplikowana i niezrozumiała. Skróty takie jak "WB", "RK" czy "US" to tylko wierzchołek góry lodowej, pod którą kryje się cały świat zasad, procedur i regulacji. Współczesna księgowość to dynamicznie rozwijająca się branża, w której pojawiają się nowe terminy i skróty, takie jak chociażby "MPP". Celem tego quizu jest przybliżenie Ci niektórych z tych terminów i sprawdzenie Twojej wiedzy na temat języka księgowości. Czy jesteś gotów na wyzwanie?
Darowizna od teściów po rozwodzie. Czy jest zwolnienie jak dla najbliższej rodziny z I grupy podatkowej?

Otrzymanie darowizny pieniężnej od teściów po rozwodzie - czy nadal obowiązuje zwolnienie z podatku od darowizn dla najbliższej rodziny? Sprawdźmy, jakie konsekwencje podatkowe wiążą się z darowizną od byłych teściów i czy wciąż można skorzystać z preferencji podatkowych po rozwodzie.

REKLAMA

Raportowanie JPK CIT od 2025 roku - co czeka przedsiębiorców?

Od stycznia 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące raportowania podatkowego JPK CIT. Nowe regulacje wprowadzą obowiązek dostarczania bardziej szczegółowych danych finansowych, co ma na celu usprawnienie nadzoru podatkowego. Firmy będą musiały dostosować swoje systemy księgowe, aby spełniać wymagania. Sprawdź, jakie zmiany będą obowiązywać oraz jak się do nich przygotować.

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – zmiany 2025/2026. Wszystko już wiadomo

Od 2025 roku zasady naliczania składki zdrowotnej zmienią się w porównaniu do 2024 roku. Nastąpi ograniczenie podstawy naliczania składki do 75% minimalnego wynagrodzenia oraz likwidacja naliczania składki od środków trwałych. Natomiast od 1 stycznia 2026 r. zmiany będą już większe. W dniu 19 listopada 2024 r. Rada Ministrów przyjęła autopoprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (druk sejmowy nr 764), przedłożoną przez Ministra Finansów. Tego samego dnia rząd przyjął projekt kolejnej nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw dotyczący zmian w składce zdrowotnej od 2026 roku.

REKLAMA