REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach błąd z poprzednich okresów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku wewnętrznej kontroli ksiąg rachunkowych stwierdzono, że koszty usług obcych roku 2006 zostały zawyżone o kwotę 20 000 zł. Jednostka uznała popełniony błąd za błąd podstawowy. Jak ująć w księgach rachunkowych roku 2007 zapisy dotyczące korekty tego błędu? Sprawozdanie finansowe za 2007 r. jednostki nie zostało jeszcze zatwierdzone.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli sprawozdanie finansowe za 2007 r. nie zostało jeszcze zatwierdzone, skutki błędu z lat ubiegłych (tj. z 2006 r.) należy wykazać w księgach za ten rok. Po zatwierdzeniu sprawozdania można je wykazać już tylko jako błąd podstawowy w księgach za 2008 r.

UZASADNIENIE

Jeżeli w danym roku obrotowym lub przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za ten rok obrotowy jednostka stwierdziła popełnienie w poprzednich latach obrotowych błędu podstawowego, to kwotę korekty spowodowanej usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako „Zysk (strata) z lat ubiegłych”.

REKLAMA

Należy zwrócić uwagę, że za błąd podstawowy jednostka powinna uznać błąd, w wyniku którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok 2006 za spełniające wymóg przedstawienia jasnego i rzetelnego obrazu sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. W ustawie o rachunkowości nie podano definicji błędu podstawowego, dlatego można posiłkować się definicją podaną w MSR nr 8 „Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów”. Standard nie definiuje jednak błędu podstawowego, ale mówi o błędzie poprzednich okresów. W myśl MSR nr 8:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...)za błędy poprzednich okresów uważa się pominięcie lub nieprawidłowości w sprawozdaniach finansowych jednostki, które miały miejsce w poprzednim bądź też kilku wcześniejszych okresach. Są one wynikiem nieuwzględnienia lub błędnego uwzględnienia wiarygodnych informacji:

które były dostępne w momencie zatwierdzania do publikacji sprawozdań finansowych sporządzonych za te okresy;

co do których można by zasadnie oczekiwać, że zostaną otrzymane i uwzględnione w procesie przygotowywania i sporządzania tych sprawozdań finansowych.

Tego typu błędy wynikają z pomyłek arytmetycznych, z niewłaściwego zastosowania zasad (polityki) rachunkowości, niedopatrzeń, mylnej interpretacji zdarzeń bądź defraudacji.

UWAGA

Od 1 stycznia 2009 r. również z ustawy o rachunkowości wykreślono pojęcie błędu podstawowego.

 

Przykład 1

W roku 2006 koszty usług zostały zaksięgowane na podstawie faktury VAT wystawionej przez wykonawcę. W wyniku kontroli ksiąg rachunkowych jednostka wystąpiła do kontrahenta o wystawienie korekty faktury VAT, a fakturę korygująca w kwocie netto 10 000 zł otrzymała w roku 2007. Jednostka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Ewidencja księgowa

1. Zapisy księgowe w roku 2007

Zawyżenie kosztów usług obcych za 2006 r. uznane za błąd podstawowy:

Wn „Należności z tytułu dostaw” 10 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 10 000

- w analityce „Błąd podstawowy z lat ubiegłych”

2. Korekta podatku dochodowego za rok 2006: 10 000 zł × 19% = 1900 zł

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 1 900

- w analityce „Błąd podstawowy z lat ubiegłych”

Ma „Zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 1 900

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W księgach rachunkowych roku 2008 należy ująć korektę naliczonego VAT oraz odsetki budżetowe dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

 

Przykład 2

W księgach rachunkowych 2006 r. koszty usług obcych zostały zaksięgowane w wyniku ustalenia rezerwy na zobowiązania. Stwierdzony w efekcie kontroli ksiąg błąd powstał na skutek pomyłki matematycznej wyliczenia rezerwy, a nie z powodu zmiany założeń oszacowania jej kwoty. Jednostka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Ewidencja księgowa

1. Zapisy księgowe w roku 2007

Zawyżenie kosztów usług obcych za 2006 r. uznane za błąd podstawowy:

Wn „Rezerwy na zobowiązania” 15 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 15 000

- w analityce „Błąd podstawowy z lat ubiegłych”

2. Korekta aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego: 15 000 zł × 19% = 2850 zł

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 2 850

- w analityce „Błąd podstawowy z lat ubiegłych”

Ma „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego 2 850

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli jednostki prowadzące księgi rachunkowe (np. osoby fizyczne, spółki jawne osób fizycznych) nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, to dokonują korekty błędu podstawowego w księgach rachunkowych roku 2007 w sposób podany w operacji 1 w przykładzie 1 i 2. Jednostek tych nie obowiązują przepisy art. 37 ustawy o rachunkowości regulujące ustalanie i ewidencję podatku odroczonego.

W sprawozdaniu finansowym za rok 2007 skutki błędu podstawowego należy zaprezentować następująco:

• w pasywach bilansu: w pozycji A.VII. Zysk (strata) z lat ubiegłych;

• w dodatkowych informacjach i objaśnieniach w ust. 5:

- pkt 1) informacje o znaczących zdarzeniach dotyczących lat ubiegłych, ujętych w sprawozdaniu finansowym roku obrotowego,

- pkt 4) informacje liczbowe zapewniające porównywalność danych sprawozdania finansowego za rok poprzedzający ze sprawozdaniem za rok obrotowy.

• art. 54 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA