REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach błąd z poprzednich okresów

Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku wewnętrznej kontroli ksiąg rachunkowych stwierdzono, że koszty usług obcych roku 2006 zostały zawyżone o kwotę 20 000 zł. Jednostka uznała popełniony błąd za błąd podstawowy. Jak ująć w księgach rachunkowych roku 2007 zapisy dotyczące korekty tego błędu? Sprawozdanie finansowe za 2007 r. jednostki nie zostało jeszcze zatwierdzone.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli sprawozdanie finansowe za 2007 r. nie zostało jeszcze zatwierdzone, skutki błędu z lat ubiegłych (tj. z 2006 r.) należy wykazać w księgach za ten rok. Po zatwierdzeniu sprawozdania można je wykazać już tylko jako błąd podstawowy w księgach za 2008 r.

UZASADNIENIE

Jeżeli w danym roku obrotowym lub przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za ten rok obrotowy jednostka stwierdziła popełnienie w poprzednich latach obrotowych błędu podstawowego, to kwotę korekty spowodowanej usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako „Zysk (strata) z lat ubiegłych”.

REKLAMA

Należy zwrócić uwagę, że za błąd podstawowy jednostka powinna uznać błąd, w wyniku którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok 2006 za spełniające wymóg przedstawienia jasnego i rzetelnego obrazu sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. W ustawie o rachunkowości nie podano definicji błędu podstawowego, dlatego można posiłkować się definicją podaną w MSR nr 8 „Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów”. Standard nie definiuje jednak błędu podstawowego, ale mówi o błędzie poprzednich okresów. W myśl MSR nr 8:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...)za błędy poprzednich okresów uważa się pominięcie lub nieprawidłowości w sprawozdaniach finansowych jednostki, które miały miejsce w poprzednim bądź też kilku wcześniejszych okresach. Są one wynikiem nieuwzględnienia lub błędnego uwzględnienia wiarygodnych informacji:

które były dostępne w momencie zatwierdzania do publikacji sprawozdań finansowych sporządzonych za te okresy;

co do których można by zasadnie oczekiwać, że zostaną otrzymane i uwzględnione w procesie przygotowywania i sporządzania tych sprawozdań finansowych.

Tego typu błędy wynikają z pomyłek arytmetycznych, z niewłaściwego zastosowania zasad (polityki) rachunkowości, niedopatrzeń, mylnej interpretacji zdarzeń bądź defraudacji.

UWAGA

Od 1 stycznia 2009 r. również z ustawy o rachunkowości wykreślono pojęcie błędu podstawowego.

 

Przykład 1

W roku 2006 koszty usług zostały zaksięgowane na podstawie faktury VAT wystawionej przez wykonawcę. W wyniku kontroli ksiąg rachunkowych jednostka wystąpiła do kontrahenta o wystawienie korekty faktury VAT, a fakturę korygująca w kwocie netto 10 000 zł otrzymała w roku 2007. Jednostka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Ewidencja księgowa

1. Zapisy księgowe w roku 2007

Zawyżenie kosztów usług obcych za 2006 r. uznane za błąd podstawowy:

Wn „Należności z tytułu dostaw” 10 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 10 000

- w analityce „Błąd podstawowy z lat ubiegłych”

2. Korekta podatku dochodowego za rok 2006: 10 000 zł × 19% = 1900 zł

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 1 900

- w analityce „Błąd podstawowy z lat ubiegłych”

Ma „Zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 1 900

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W księgach rachunkowych roku 2008 należy ująć korektę naliczonego VAT oraz odsetki budżetowe dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

 

Przykład 2

W księgach rachunkowych 2006 r. koszty usług obcych zostały zaksięgowane w wyniku ustalenia rezerwy na zobowiązania. Stwierdzony w efekcie kontroli ksiąg błąd powstał na skutek pomyłki matematycznej wyliczenia rezerwy, a nie z powodu zmiany założeń oszacowania jej kwoty. Jednostka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Ewidencja księgowa

1. Zapisy księgowe w roku 2007

Zawyżenie kosztów usług obcych za 2006 r. uznane za błąd podstawowy:

Wn „Rezerwy na zobowiązania” 15 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 15 000

- w analityce „Błąd podstawowy z lat ubiegłych”

2. Korekta aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego: 15 000 zł × 19% = 2850 zł

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 2 850

- w analityce „Błąd podstawowy z lat ubiegłych”

Ma „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego 2 850

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli jednostki prowadzące księgi rachunkowe (np. osoby fizyczne, spółki jawne osób fizycznych) nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, to dokonują korekty błędu podstawowego w księgach rachunkowych roku 2007 w sposób podany w operacji 1 w przykładzie 1 i 2. Jednostek tych nie obowiązują przepisy art. 37 ustawy o rachunkowości regulujące ustalanie i ewidencję podatku odroczonego.

W sprawozdaniu finansowym za rok 2007 skutki błędu podstawowego należy zaprezentować następująco:

• w pasywach bilansu: w pozycji A.VII. Zysk (strata) z lat ubiegłych;

• w dodatkowych informacjach i objaśnieniach w ust. 5:

- pkt 1) informacje o znaczących zdarzeniach dotyczących lat ubiegłych, ujętych w sprawozdaniu finansowym roku obrotowego,

- pkt 4) informacje liczbowe zapewniające porównywalność danych sprawozdania finansowego za rok poprzedzający ze sprawozdaniem za rok obrotowy.

• art. 54 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Teresa Fołta

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA