REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy potwierdzać należności zerowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w ramach rocznej inwentaryzacji mamy obowiązek potwierdzać należności zerowe? Jeśli tak, to czy możemy je zinwentaryzować wcześniej, np. w listopadzie?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości nie zwalnia z obowiązku inwentaryzacji rozrachunków wykazujących w księgach rachunkowych salda zerowe. Inwentaryzacji należności można dokonać zarówno na dzień bilansowy (tj. 31 grudnia), jak i na dowolny dzień okresu od 1 października do 15 stycznia. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Istota inwentaryzacji należności polega na sprawdzeniu realności ich stanu wykazywanego w księgach rachunkowych. W większości wypadków inwentaryzacja rozrachunków następuje drogą uzgodnienia salda z kontrahentem. Wyjątkami, które inwentaryzuje się drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości (art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości), są salda:

REKLAMA

• należności spornych i wątpliwych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• należności od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej,

• należności od kontrahentów, którzy prowadzą działalność gospodarczą, ale nie prowadzą ksiąg rachunkowych,

• rozrachunków z tytułów publicznoprawnych,

• innych należności, gdy uzgodnienie salda z uzasadnionych przyczyn nie było możliwe.

A zatem wszystkie inne należności (tj. niewymienione wyżej) powinny być zinwentaryzowane przez uzyskanie od kontrahenta potwierdzenia salda. Zanim nie otrzymamy od kontrahenta potwierdzenia salda (nawet zerowego), nie można stwierdzić z całą pewnością, że saldo, które widnieje w naszych księgach rachunkowych, jest realne i zgodne (prawidłowe) z rzeczywistością. Potwierdzanie sald zerowych jest w szczególności uzasadnione:

• w przypadku kontrahentów, z którymi przeprowadzono wiele transakcji w ciągu roku (mnogość transakcji sprzyja możliwości popełnienia błędu ewidencyjnego),

• w przypadku istotnych kwotowo transakcji z kontrahentami (nawet jeśli jest to jedyna transakcja z danym kontrahentem w ciągu roku).

Kiedy inwentaryzować należności

Ustawa o rachunkowości wprost wskazuje (art. 26 ust. 1 pkt 2-3), że inwentaryzację należności przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Termin i częstotliwość inwentaryzacji należności uznaje się jednak za dotrzymane, jeśli rozpoczęto ją nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15. dnia następnego roku (art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości), przy czym stan należności wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym.

Oznacza to, że inwentaryzacji takiej można dokonać zarówno na dzień bilansowy (tj. 31 grudnia 2007 r.), jak i na dowolny dzień okresu od 1 października 2007 r. do 15 stycznia 2008 r. Należy jednak pamiętać, że w przypadku gdy jednostka decyduje się na ustalanie stanu należności na dzień inny niż dzień bilansowy, to:

• musi dodać obroty, jakie miały miejsce między wcześniejszym dniem ustalenia stanu należności drogą inwentaryzacji a dniem bilansowym,

• musi odjąć obroty, jakie miały miejsce między późniejszym dniem ustalenia stanu należności drogą inwentaryzacji a dniem bilansowym.

W praktyce uzgodnienie sald należności następuje na ostatni dzień roku obrotowego (czyli 31 grudnia). Jednakże w przypadku gdy jednostka prowadzi dość dużo transakcji z dużą ilością kontrahentów, to rozsądnym rozwiązaniem jest rozłożenie pracy związanej z inwentaryzacją należności i uzgadnianie sald na dzień np. 31 października lub 30 listopada (ze względów praktycznych jest to zazwyczaj ostatni dzień miesiąca).

Jak potwierdzić saldo należności

Korespondencja taka może przybierać różną formę, w zależności od przyjętej przez stronę inicjującą metody potwierdzenia. Tak więc można wysłać pismo:

• zawierające specyfikację stanu konta - dłużnik powinien potwierdzić ten stan i odesłać na adres wierzyciela,

• zawierające specyfikację stanu konta - dłużnik potwierdza ten stan i odsyła na adres wierzyciela jedynie w przypadku kwestionowania salda),

• w którym nie podaje się salda, lecz prosi się kontrahenta o wskazanie, jakie saldo figuruje w jego księgach rachunkowych.

Należy powiedzieć, że najczęściej wykorzystywana jest metoda pierwsza, która wyklucza zastosowanie nieuznawanego przez ustawę o rachunkowości „milczącego potwierdzenia” stanu salda. Metoda trzecia jest z kolei wykorzystywana, gdy jednostka chce wykluczyć przy uzgadnianiu salda wszelkie pomyłki „na korzyść” dłużnika (których z oczywistych powodów dłużnik mógłby nie chcieć korygować).

Pismo z prośbą o uzgodnienie należności powinno uwzględniać nie tylko należności główne, ale również naliczone na dzień uzgodnienia należne odsetki zwłoki.

Co zrobić, gdy kontrahent nie odpowiada na wysłane pismo z prośbą o uzgodnienie salda

Gdy kontrahent nie odpowiada na pismo z prośbą o uzgodnienie salda, należy spróbować e-mailowego lub telefonicznego monitowania. Jeżeli próby kontaktu mającego na celu potwierdzenie salda okażą się bezskuteczne, to należy traktować taką należność jako saldo niepotwierdzone i w związku z tym należy ją zinwentaryzować drogą weryfikacji. Brak odpowiedzi powinien także skutkować rozważeniem, czy nie występuje realne zagrożenie spłaty (lub wręcz nieściągalność) danej należności i czy nie należy w związku z tym dokonać aktualizacji wartości przez odpis aktualizujący.

Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” (lub Wn konto 755 „Koszty finansowe”)

Ma konto 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki”.

• art. 26 ust. 1, art. 26 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA