REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczna księga podatkowa w ujednoliconej formie

Subskrybuj nas na Youtube
Elektroniczna księga w ujednoliconej dla wszystkich formie /Fot. Fotolia
Elektroniczna księga w ujednoliconej dla wszystkich formie /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej zakładają wprowadzenie wielu automatycznych procesów, które będą się odbywać w środowisku informatycznym. Nowela przewiduje wprowadzenie ujednoliconej elektronicznej księgi podatkowej. W związku tym przedsiębiorca będzie prowadził elektroniczną księgę podatkową i podlegał elektronicznym kontrolom.

REKLAMA

Autopromocja

Jedną z nowości przewidzianych w noweli do Ordynacji podatkowej jest wprowadzenie elektronicznej księgi podatkowej w ujednoliconej dla wszystkich formie. Konsekwencją tego kroku ma być przyspieszenie i zautomatyzowanie czynności podatkowych, które dzięki temu staną się mniej pracochłonne. Automatyzacja procesów podatkowych (w szczególności kontrolnych) ma przyczynić się do uszczelnienia systemu podatkowego. W 2012 r. ujawniono ponad 150 tys. pustych faktur na kwotę ponad 15 mld zł. W latach 2009-2012 wartość kwot z fikcyjnych faktur wzrosła o ok. 340 proc. Ustawodawca liczy, że zmiany doprowadzą do sprawniejszego wykrywania oszustw, w szczególności dotyczących podatku VAT.

Ważne zmiany w rachunkowości

Elektroniczna kontrola ksiąg podatkowych

Analiza ksiąg podatkowych za pomocą technik elektronicznych jest możliwa na podstawie już obowiązujących przepisów, ale jedynie w czasie kontroli podatkowej. Często jednakże podatnicy przekazują kontrolerom dane w formie pliku PDF, który nie jest przystosowany do szybkiej, elektronicznej analizy danych. Paradoksalnie, analizowanie plików PDF może wręcz wydłużyć czas kontroli w stosunku do procedur stosowanych przy analizowaniu dokumentów papierowych. Dlatego też nowela wprowadza ujednoliconą formę ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych. Dzięki temu możliwa będzie ich edycja w oparciu o standard XML, na bazie którego ma powstać tzw. Jednolity Plik Kontrolny. Co niezwykle ważne dla podatników, struktura logiczna elektronicznych ksiąg podatkowych oraz elektronicznych dowodów księgowych ma być kompatybilna z najpopularniejszymi programami do obsługi finansowo-księgowej. Na razie jednak brak w tej sprawie szczegółów, a nowela odsyła do przyszłego rozporządzenia ministra finansów.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei koszt całej struktury JPK, łącznie z aplikacjami dla urzędów skarbowych, kosztami szkoleń pracowników oraz wsparciem technicznym ma wynieść ok. 55 mln zł. Analizowanie ksiąg podatkowych za pomocą narzędzi IT ma przyspieszyć i usprawnić procesy kontroli podatkowych, a pośrednio przyczynić się do zmniejszenia ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów związanych z wypełnianiem obowiązków administracyjnych.

Oszczędności mają jednak znacznie przewyższyć wydatki. Samo wprowadzenie elektronicznej kontroli podatkowej i skarbowej ma doprowadzić do zwiększenia dochodów budżetowych o 200 mln w 2016 r. oraz o 300 mln zł rocznie począwszy od 2017 r. Wprowadzenie JPK ma zmniejszyć skalę uszczupleń podatkowych nawet o 7,5 proc. rocznie. 

Twórcy nowych przepisów szacują, że wprowadzenie JPK nie spowoduje dużych kosztów po stronie przedsiębiorców. „Z reguły aktualizacje programów finansowo-księgowych odbywają się w cyklach rocznych (najczęściej podążając za zmianami prawnymi). Średni koszt aktualizacji programu do obsługi ksiąg rachunkowych wynosi ok. 600 zł, a do pozostałych ksiąg i ewidencji ok. 200 zł”- powiedział Piotr Osiadacz, dyrektor zarządzający segmentem mikro i małych przedsiębiorstw w Sage.

Nowa rola pełnomocnika

Zmieniane przepisy zakładają wprowadzenie szeregu zmian dotyczących pełnomocnictw. Sam ustawodawca zauważa, że dzisiejsze przepisy w tym zakresie opierają się na dziewiętnastowiecznych rozwiązaniach prawnych i nie są adekwatne do współczesnej rzeczywistości życia gospodarczego.

Na podstawie wciąż jeszcze obowiązujących regulacji osoba występująca w roli pełnomocnika ma obowiązek złożenia pełnomocnictwa do akt konkretnej sprawy. W sytuacji, gdy podatnicy oczekują od usługodawców (np. prawników, biur rachunkowych) szerokiego zakresu obsługi prawnej i podatkowej, takie rozwiązanie prawne jest dla nich uciążliwe i hamujące.

W nowym przepisie ordynacji podatkowej (art. 138a § 2) zaproponowano trzy kategorie pełnomocnictwa: ogólne, szczególne oraz do doręczeń. Na uwagę zasługuje instytucja pełnomocnictwa ogólnego. Nabiera ona szczególnego znaczenia, gdy podatnicy maksymalizują obszar powierzanych spraw swoim partnerom (np. radcom prawnym czy adwokatom). Dzięki pełnomocnictwu ogólnemu jest szansa na zmniejszenie uciążliwości związanych z koniecznością składania osobnego pełnomocnictwa do każdej sprawy podatkowej z osobna.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Co ważne, pełnomocnictwa ogólne mają być składane wyłącznie w formie elektronicznej. Użycie formy tradycyjnej ma być możliwe w sytuacji wystąpienia problemów technicznych, uniemożliwiających złożenie dokumentu drogą elektroniczną. Wciąż jednak brakuje bardziej szczegółowych informacji m.in. na temat sposobu przesyłania dokumentów. Szczegóły mają zostać określone w odpowiednim rozporządzeniu ministra finansów. Wiadomo jednak, że zakres działania pełnomocnictwa ogólnego ma obejmować sprawy podatkowe oraz inne, znajdujące się w obszarze działania organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Pełnomocnictwo ogólne nie będzie jednak uprawniało do podpisywania deklaracji w imieniu podatnika. Ministerstwo finansów szacuje, że w pierwszym roku obowiązywania nowych regulacji może zostać złożonych ok. 140 tys. pełnomocnictw ogólnych.

Nowe przepisy zakładają, że dokumenty te będą zbierane i przechowywane w utworzonym do tego celu Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych, do którego będą mieć dostęp wszystkie urzędy skarbowe oraz urzędy administracji samorządowej. Koszt budowy całego systemu elektronicznej obsługi pełnomocnictw ma wynieść 0,5 mln zł i być pokryty ze środków unijnych. Natomiast obsługa systemu ma kosztować ok. 1 mln zł rocznie.

Jeżeli zaproponowane zmiany w Ordynacji podatkowej wejdą w życie, jest szansa, że korzyści odczują zarówno podatnicy, jak i administracja. Fiskus zyska łatwiejszy dostęp do odpowiednich dokumentów, a sam proces kontroli podatkowej ma być w dużym stopniu zautomatyzowany. Dla przedsiębiorców skrócenie czasu kontroli pozwoli mocniej skoncentrować się na prowadzeniu firmy.

Źródło: Sage sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA