REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy standard rachunkowości MSSF 16 Leasing od 2019 roku – jak przygotować się do zmian

Subskrybuj nas na Youtube
Nowy standard rachunkowości MSSF 16 Leasing od 2019 roku – jak  przygotować się do zmian
Nowy standard rachunkowości MSSF 16 Leasing od 2019 roku – jak przygotować się do zmian

REKLAMA

REKLAMA

Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości opublikowała w styczniu 2016 roku nowy standard MSSF nr 16 Leasing, który od 2019 roku ma zastąpić obecny standard MSR 17. Określa on sposoby prezentacji danych finansowych, przepływów środków, aktywów trwałych i ich wyceny w zakresie umów leasingowych. Informuje także jaki zakres informacji należy ujawnić w sprawozdaniu finansowym. Nowy standard określa zmiany, jakie będą musiały zostać wprowadzone do form księgowania od 1 stycznia 2019 roku, w zakresie ujmowania umów leasingowych. Warto zatem już dzisiaj pomyśleć o tym w jaki sposób zoptymalizować procesy księgowe.

Choć może się to wydawać kolejnym utrudnieniem rachunkowym, to MSSF 16 Leasing jest efektem współpracy Rady Międzynarodowych Standardów Rachunkowości oraz Amerykańskiej Rady Standardów Rachunkowości Finansowej. Celem wspomnianych organizacji była optymalizacja i zniwelowanie różnic  w obszarze leasingu operacyjnego i finansowego różnych krajów.

REKLAMA

Nowy standard wpłynie na sprawozdania leasingobiorców, w zakresie ujmowania umów leasingowych w księgach. Każdy leasing, łącznie z operacyjnym, będzie traktowany jako umowa leasingu finansowego (z wyjątkami opisanymi w standardzie). Spowoduje to, że bilans organizacji będzie wykazywał nowe aktywa w bilansach spółek. Innymi słowy – umowa leasingu przestanie być kosztem, stanie się zobowiązaniem wykazywanym po stronie aktywów organizacji.

Problem z nieruchomościami

Problem zmiany księgowania dotknie również przedsiębiorstw i organizacji leasingujących nieruchomości, zarówno własne jak i wynajmowane. Oznacza to, że firmy które leasingują powierzchnie będą musiały inaczej wykazywać umowy leasingu operacyjnego. I tutaj z pomocą przychodzi SAP z rozwiązaniem RE-FX. Pomimo tego, że moduł zadomowił się na rynku już 10 lat temu, producent nie przeoczył tak istotnej zmiany biznesowej i w wrześniu 2016 roku wydał nową notę, pokrywającą MSSF 16 Leasing przy wykorzystaniu RE-FX. Dodatkowa funkcjonalność zawarta w rozwiązaniu pozwala na połączenie obiektu z środkiem trwałym co spełnia wymagania księgowe. Zautomatyzowane księgowanie pozwala przy wykonaniu jednej operacji na prowadzenie rachunków wg standardów MSSF, US GAAP, oraz regulacji krajowych.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

- Warto podkreślić, że SAP wykorzystał istniejący system do ewidencji i wyceny nieruchomości i wzbogacił go o specyfikę umów leasingowych wynikającą z MSSF 16. Zatem Klienci SAP mogą z zaufaniem podchodzić do tego rozwiązania.- komentuje Maciej Kwasiborski, ekspert w obszarze finansów w SAP Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Usprawnienie polega na tym, że mamy jedno księgowanie raty leasingowej, podział płatności na część kapitałową, odsetkową, a wyliczenie amortyzacji widzimy z poziomu umowy. Warto zauważyć, że wszystkie firmy, które są zobowiązane do publikowania wyników zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej zostają zobowiązane tą formą zmiany działań rachunkowych. Ważna jest tutaj także metoda przejścia na nowy standard.  Jeżeli przejście na nowy standard będzie przypadało na okres trwania umowy, standard RE-FX dostarcza możliwość zastosowania różnych metodyk, między innymi metody w pełni retrospektywnej, która charakteryzujące się porównaniem przepływów finansowych do roku poprzedniego. RE-FX symuluje je tak, jakby nowy standard był stosowany od początku obowiązywania umowy leasingu. Inne ujęcie, to tzw. częściowo retrospektywne skutkujące: ujęciem korekty kapitałów własnych na dzień pierwszego zastosowania standardu albo ustaleniem wartości prawa do wykorzystania aktywa jako sumy przyszłych płatności zdyskontowanych o krańcową stopę leasingu - mówi Krzysztof Kitajgrodzki, Senior Consultant w zespole finansów i systemów analitycznych Hicron.

Czy RE-FX to przyszłościowe rozwiązanie?

Można zadać sobie pytanie: po co kupować cały moduł RE-FX, jeżeli zależy nam tylko na dodatkowych księgowaniach umów leasingowych? Warto wiedzieć, że SAP Flexible Real Estate Management to nie tylko umowy leasingowe, ale także całe mnóstwo atrakcyjnych funkcjonalności, które przydadzą się do kolejnej fazy rozwoju własnej organizacji:

  • możliwość przedstawienia pełnego portfolio obiektów nieruchomości, zarówno własnych jak i pozyskiwanych, przypisując dla nich istotne dane z biznesowego punktu widzenia,
  • możliwość odwzorowywania umów najmu, wynajmu, umów związanych z zakupem mediów, podatkiem od nieruchomości, użytkowania wieczystego, zarządzaniem nieruchomością, depozytem oraz wiele innych,
  • wyszukiwanie nieruchomości spełniających określone kryteria oraz tworzenia ofert z nimi związanych,
  • korporacyjne wykorzystanie nieruchomości poprzez rezerwację pomieszczeń, planowanie przeprowadzek oraz przypisanie miejsca pracy do pracowników,
  • zapewnienie funkcjonalności masowej waloryzacji opłat według wskaźników statystycznych (GUS, HICP, MUICP itp.)
  • możliwość uzależnienia opłat od wysokości zarejestrowanego obrotu,
  • wsparcie procesu rozliczenia kosztów dodatkowych,
  • kontrola płatności i monitorowanie umów,
  • integracja z systemami typu CAD,
  • formularze korespondencji jednorazowej (przypomnienia, ponaglenia) oraz cyklicznej (faktury, korekty faktur).

- Kolejną rzeczą wartą podkreślenia jest to, że RE-FX jest bardzo dobrze zintegrowany z modułami Finansowym oraz Controllingowym. Każda akcja w jednym z tych systemów pozostawia ślad w postaci dokumentacji w pozostałych. Przykładowo – księgowanie płatności związanych z umową generuje automatycznie dokument finansowy, oraz znajduje swoje odzwierciedlenie na obiektach controllingowych. Nie potrzeba duplikować akcji w module SAP FI lub CO. Nie potrzebujemy modułu SAP SD do wystawiania faktur. Pełna współpraca RE-FX z innymi rozwiązaniami powoduje brak konieczności tworzenia dziwnych łatek programistycznych. - komentuje Kitajgrodzki.

- Obecnie obserwujemy wzmożone zainteresowanie firm rozwiązaniem do ewidencji i wyceny leasingu wg MSSF16. Wbrew pozorom, nowy standard wymuszający zmiany stanowi tylko część zagadnienia. Przedsiębiorstwa wykorzystują ten moment do usprawnienia procesu administracji, ewidencji i wyceny umów leasingowych, oraz szerzej – do ustanowienia zintegrowanej ewidencji i zarzadzania nieruchomościami. Takie podejście postrzegamy jako bardzo rozważne. - dodaje Kwasiborski.

Złe dobrego początki?

Zmiany obejmą w największej mierze najemców nieruchomości, ale potencjalnie umowy wymagające nowego ujęcia mogą wystąpić w każdej organizacji. Aby usprawnić już dzisiaj księgowania umów długoterminowych i wysokocennych leasingów warto pomyśleć o implementacji modułu SAP RE-FX w organizację. Zwłaszcza, że każdy proces wdrożeniowy wymaga nieco czasu i warto zmianę tę wprowadzić z należytą starannością. W czasie przełoży się to na lepsze zarządzanie finansami, a to pozwala firmom na osiąganie większych zwrotów z podejmowanych działań biznesowych.

Źródło: Hicron.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA