REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca 2011 roku ważne zmiany w VAT

Tomasz Maicher
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 lipca wejdzie w życie nowe rozporządzenie wykonawcze Rady EU oznaczone numerem 282/2011. Rozporządzenie będzie stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach EU, w tym w Polsce. Poznaj najważniejsze z nowych przepisów.

Nowe rozporządzenie wykonawcze Rady EU oznaczone numerem 282/2011 (dalej: rozporządzenie) zastąpi dotychczasowy akt tej rangi o numerze 1777/2005, pochodzący jeszcze z 2005 r. Wychodząc naprzeciw wątpliwościom związanym ze stosowaniem dyrektywy 2006/112, rozporządzenie reguluje wiele niezwykle istotnych zagadnień, jak np. określanie statusu podatnika, ustalanie miejsca świadczenia usług i dostaw towarów, definicje siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności.

REKLAMA

REKLAMA

 

Na uwagę zasługuje fakt, że rozporządzenie nie wymaga szczególnego trybu wdrożenia do krajowych przepisów. Będzie ono stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach EU, w tym w Polsce. Poniżej przedstawiono najważniejsze z nowych przepisów rozporządzenia.

 

REKLAMA

Kiedy usługobiorca jest podatnikiem

Obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. przepisy ustawy o VAT w sposób odmienny określają zasady ustalania miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatników oraz podmiotów niebędących podatnikami (oczywiście odzwierciedlają one w tym zakresie odpowiednie regulacje dyrektywy 2006/112). Jednocześnie oceny, czy usługobiorca jest podatnikiem, należy dokonać na podstawie niezwykle lakonicznego zapisu, zgodnie z którym podatnikiem jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Przypomnijmy, że chodzi o szczególną definicję podatnika zawartą w art. 28a ustawy o VAT, nie tyle nawet na potrzeby samej ustawy o VAT, ile tylko i wyłącznie dla celów regulacji dotyczących miejsca opodatkowania usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce ustalenie, czy usługobiorca prowadzi działalność gospodarczą i tym samym jest podatnikiem, może być niezwykle kłopotliwe. Dotyczy to w szczególności kontrahentów z odległych państw, którzy mogą nie być zainteresowani składaniem odpowiednich wyjaśnień, udostępnieniem dokumentów statutowych itp.

Właściwe określenie statusu usługobiorcy jest natomiast kluczowe dla prawidłowego rozliczenia usług świadczonych na rzecz podmiotów zagranicznych. Zgodnie bowiem z art. 28b ustawy o VAT, jeżeli zagraniczny usługobiorca jest podatnikiem, wówczas usługa podlega zasadniczo opodatkowaniu w kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę, względnie stałe miejsce prowadzania działalności, jeżeli usługa jest do tego miejsca świadczona. W takim wypadku polski podatnik nie nalicza VAT.

 

Gdyby jednak okazało się, że usługobiorca nie jest podatnikiem, wówczas - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28c ustawy o VAT - usługa powinna być opodatkowana VAT w Polsce, czyli tam, gdzie siedzibę posiada usługodawca, lub, ewentualnie, w innym państwie, w którym usługodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego byłaby świadczona usługa.

W świetle powyższego bardzo korzystnie należy ocenić art. 18 rozporządzenia, który pomaga ustalić, czy usługobiorca jest podatnikiem. Warto podkreślić, że rozporządzenie stosuje się dopiero w przypadku powzięcia przez usługodawcę wątpliwości. Jeżeli natomiast dysponuje on wystarczającą wiedzą i przekonaniem pochodzących z innych źródeł, śmiało może je stosować.

Należy również pamiętać, że nieco inne zasady dotyczą badania statusu kontrahentów prowadzących działalność gospodarczą w UE, a inne przedsiębiorców z państw trzecich.

Definicje siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności

Obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. przepisy o VAT, w szczególności na potrzeby ustalania miejsca opodatkowania usług, posługują się pojęciami: siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności, stałego miejsca zamieszkania oraz miejsca zwykłego pobytu.

Podobnie jak w ustawie o VAT, również w dyrektywie 2006/112 nie zdefiniowano powyższych terminów, w efekcie stosowanie regulacji dotyczących miejsca opodatkowania usług w wielu przypadkach może budzić wątpliwości. Na szczęście w art. 10-13 rozporządzenia wprowadzono odpowiednie definicje tych pojęć.

 

Szczegółowe omówienie najważniejszych z nowych przepisów rozporządzenia znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule: Kolejna zmiana w VAT od 1 lipca 2011 r.


Tomasz Maicher

ekspert w zakresie VAT

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA