REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas obniżyć podwójną zaliczkę za listopad

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zaliczka za listopad jest płacona w podwójnej wysokości. Przedsiębiorcy robią więc wszystko by obniżyć dochód za ten miesiąc. W tym celu intensyfikują koszty, inwestują w majątek trwały czy podpisują umowy leasingu. Trzeba jednak pamiętać, że proces obniżania zaliczki listopadowej powinien zacząć się już w październiku.


20 grudnia upływa termin płatności zaliczki na podatek dochodowy za listopad. Jest ona dotkliwa dla kieszeni przedsiębiorców, ponieważ płacona jest w podwójnej wysokości.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Obecne przepisy podatkowe są tak skonstruowane, że wysokość zaliczek od stycznia do listopada roku podatkowego ustala się od dochodu narastająco od początku roku odliczając zaliczki zapłacone w poprzednich miesiącach. Oblicza się je więc od rzeczywistego dochodu wygenerowanego przez przedsiębiorcę. Zaliczka grudniowa natomiast nie jest wyliczana tym sposobem. Jej wysokość ustalana jest w oparciu o zaliczkę listopadową. W praktyce więc zaliczka listopadowa płacona jest w podwójnej wysokości w terminie do 20 grudnia. Dlatego z punktu widzenia przedsiębiorcy bardzo istotne jest zminimalizowanie dochodu za ten miesiąc.

Wygenerowanie bowiem wysokiego dochodu w listopadzie powoduje, że często przedsiębiorcy nadpłacają podatek czego konsekwencją jest sztuczne zamrażanie środków finansowych w kasie fiskusa, a tym samym zwiększenie kosztów podatkowych przedsiębiorcy. Kredyt dla budżetu jest oczywiście do odzyskania, ale dopiero po złożeniu rocznego rozliczenia.


Niższy przychód i wyższy koszt


Co więc ma zrobić przedsiębiorca? Powinien z pewnością zmniejszyć dochód do opodatkowania. Mniejszy dochód to niższy podatek. Aby to zrobić można zmniejszyć przychody lub zwiększyć koszty podatkowe. Trudno jednak radzić, aby przedsiębiorca ograniczył przychody bo tych z reguły, jeśli są zamówienia, trudno nie zrealizować. Chociaż w niektórych sytuacjach, szczególnie na przełomie miesięcy można przesunąć transakcje z końca listopada na początek grudnia. Te ostatnie bowiem będą rozliczone dopiero w zeznaniu rocznym. Jeśli jednak działania po stronie przychodów mogą być trudne w realizacji należy zintensyfikować koszty uzyskania przychodu.


Październik to miesiąc inwestycji


Optymalizację zaliczki listopadowej powinno się zacząć już w październiku. Październik jest bowiem ostatnim miesiącem na dokonanie inwestycji z punktu widzenia optymalizacji płatności zaliczki listopadowej.
Zakupu samochodu, maszyny czy innego składnika majątkowego nie można co do zasady od razu rozliczyć w kosztach uzyskania przychodu. Można jednak odliczyć taki koszt w formie amortyzacji. Pamiętać jednak trzeba, że pierwszy odpis amortyzacyjny podatnik uwzględni w kosztach uzyskania przychodu dopiero w miesiącu następującym po miesiącu, w którym środek trwały wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Zakupy październikowe będą mogły być rozliczone poprzez amortyzację dopiero w listopadzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Jeśli jednak przedsiębiorca nie zdąży zainwestować środków w październiku, inwestycja listopadowa nie będzie miała wpływu na wielkość zaliczki za ten miesiąc, bo koszt z tytułu amortyzacji zostanie wygenerowany dopiero w grudniu co nie ma znaczenia dla celów obliczenia podatku. Wyjątkiem będą tutaj zakupy środków trwałych, których jednostkowa wartość nie przekracza 3,5 tys. zł. W takiej sytuacji cały wydatek można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych w miesiącu oddania środka trwałego do używania.


Pozostałe koszty w listopadzie


W celu obniżenia dochodu do opodatkowania podatnik powinien także rozważyć zwiększenie innych możliwych kosztów firmowych. Mogą to być np. koszty reklamy czy zakupy mebli biurowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby właśnie w listopadzie zrobić większe zapasy towarów szczególnie, jeśli przedsiębiorca rozlicza koszty według metody kasowej możliwej w przypadku podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Warte  rozważenia jest także podpisanie umowy leasingu. Wysoka opłata wstępna może w wielu przypadkach znacznie zmniejszyć dochód do opodatkowania.  


Nowe zasady płatności zaliczek od nowego roku


Regulacje, które zaczną obowiązywać od stycznia 2012 r. wprowadzą zmiany w zakresie płatności ostatniej zaliczki. Wszystkie zaliczki będą wpłacane w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Te same zasady dotyczyć będą zaliczek kwartalnych - te płatne będą w terminie do 20 dnia każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacana jest zaliczka. Zaliczkę za ostatni miesiąc lub ostatni kwartał roku podatkowego podatnik będzie wpłacał w terminie do 20 stycznia następnego roku podatkowego. Podatnik nie będzie jednak zobowiązany do wpłaty zaliczki za ostatni miesiąc lub odpowiednio kwartał, jeżeli przed 20 stycznia złoży zeznanie podatkowe i rozliczy podatek z niego wynikający.

 

Joanna Szlęzak-Matusewicz

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA