REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki uproszczone, czy kwartalne

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem dochodowym i mający kalendarzowy rok podatkowy do dnia 20 lutego 2014 r. mogą wybrać sposób wpłacania zaliczek, których będą dokonywać w trakcie roku podatkowego. Do wyboru mają kwartalny lub uproszczony sposób wpłacania zaliczek.

 

REKLAMA

Autopromocja

Porada pochodzi z serwisu:

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Zmiany w VAT 2014


Zawiadomienia o wyborze sposobu opłacania zaliczek


Warunkiem skorzystania z zaliczek uproszczonych lub kwartalnych zarówno przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PDOF), jak i podatników podatku dochodowego od osób prawnych (PDOP) jest złożenie pisemnego zawiadomienia o wyborze takiej metody opłacania zaliczek. Brak jest tu urzędowych druków. Podatnik jest zobowiązany do złożenia własnoręcznie napisanego zawiadomienia. Część urzędów skarbowych udostępnia wzory druków, z których podatnik może skorzystać. Przykładowe wzory zawiadomień prezentujemy w dalszej części opracowania.

Złożenie zawiadomienia nie podlega żadnym opłatom. Przedsiębiorca może je złożyć osobiście w urzędzie skarbowym lub wysłać pocztą. Aby zawiadomienie odniosło skutek, nie jest wymagana żadna czynność ze strony organu podatkowego, np. wydanie decyzji. Złożone zawiadomienie odnosi skutek na kolejne lata i nie ma potrzeby ponownego składania go za dany rok podatkowy. Natomiast podatnik, który chciałby wrócić do podstawowej metody opłacania zaliczek w 2014 r., powinien złożyć zawiadomienie o rezygnacji ze stosowanej przez siebie metody do 20 lutego br. (art. 25 ust. 7a updop i art. 44 ust. 6d updof).

Zatrudniałeś pracowników? Pamiętaj o złożeniu PIT-8AR i PIT-4R


Zaliczki uproszczone


W sposób uproszczony mogą się rozliczać przedsiębiorcy, którzy płacą PDOF według skali lub w formie podatku liniowego. Przywilej ten nie przysługuje podatnikom płacącym podatek zryczałtowany. Prawo do płacenia zaliczek uproszczonych mają także podatnicy PDOP. W 2014 r. nie mogą z tego prawa korzystać przedsiębiorcy, którzy w zeznaniach składanych w 2013 i 2012 r. nie wykazali dochodu do opodatkowania. Przepisy o zaliczkach uproszczonych nie mają także zastosowania do podatników, którzy po raz pierwszy podjęli działalność w roku podatkowym albo w roku poprzedzającym rok podatkowy.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Podstawą wyliczenia uproszczonych zaliczek na 2014 r. jest dochód wykazany w zeznaniu podatkowym złożonym w 2013 r. (zeznanie za 2012 r.). Jeśli w tym zeznaniu podatnik dochodu nie wykazał (lub dochód nie przekraczał kwoty powodującej obowiązek zapłaty podatku), podstawą określenia wysokości zaliczek może być dochód wykazany w zeznaniu złożonym przed dwoma laty (zeznanie za 2011 r.). Zaliczka uproszczona wynosi 1/12 kwoty podatku wykazanego w tych zeznaniach.

Ustalona kwota zaliczki w formie uproszczonej może ulec zmianie, tylko jeśli na skutek korekty zeznania podatkowego zmieni się wysokość dochodu, który został przyjęty do obliczenia uproszczonych zaliczek (art. 25 ust. 9 updop i art. 44 ust. 6f updof).

Jak wypełnić informację PIT-11

Obiady i lunche biznesowe można zaliczyć do kosztów


Przykład

Slawpol Sp. z o.o. od 2014 r. płaci zaliczki w uproszczonej formie. Podstawą wyliczenia tych zaliczek było zeznanie podatkowe za 2012 r. Jeżeli w trakcie 2014 r. okaże się, że spółka wykazała błędny dochód w zeznaniu rocznym za 2012 r., to kwota zaliczek uproszczonych ulegnie zwiększeniu lub zmniejszeniu. Zmiana wysokości zaliczki nastąpi, rozpoczynając od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została złożona korekta zeznania.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "
Wybór formy wpłaty zaliczek na podatek dochodowy - zaliczki uproszczone i kwartalne" >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA