REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki uproszczone, czy kwartalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem dochodowym i mający kalendarzowy rok podatkowy do dnia 20 lutego 2014 r. mogą wybrać sposób wpłacania zaliczek, których będą dokonywać w trakcie roku podatkowego. Do wyboru mają kwartalny lub uproszczony sposób wpłacania zaliczek.

 

REKLAMA

Porada pochodzi z serwisu:

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Zmiany w VAT 2014


Zawiadomienia o wyborze sposobu opłacania zaliczek

REKLAMA


Warunkiem skorzystania z zaliczek uproszczonych lub kwartalnych zarówno przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PDOF), jak i podatników podatku dochodowego od osób prawnych (PDOP) jest złożenie pisemnego zawiadomienia o wyborze takiej metody opłacania zaliczek. Brak jest tu urzędowych druków. Podatnik jest zobowiązany do złożenia własnoręcznie napisanego zawiadomienia. Część urzędów skarbowych udostępnia wzory druków, z których podatnik może skorzystać. Przykładowe wzory zawiadomień prezentujemy w dalszej części opracowania.

Złożenie zawiadomienia nie podlega żadnym opłatom. Przedsiębiorca może je złożyć osobiście w urzędzie skarbowym lub wysłać pocztą. Aby zawiadomienie odniosło skutek, nie jest wymagana żadna czynność ze strony organu podatkowego, np. wydanie decyzji. Złożone zawiadomienie odnosi skutek na kolejne lata i nie ma potrzeby ponownego składania go za dany rok podatkowy. Natomiast podatnik, który chciałby wrócić do podstawowej metody opłacania zaliczek w 2014 r., powinien złożyć zawiadomienie o rezygnacji ze stosowanej przez siebie metody do 20 lutego br. (art. 25 ust. 7a updop i art. 44 ust. 6d updof).

Zatrudniałeś pracowników? Pamiętaj o złożeniu PIT-8AR i PIT-4R


Zaliczki uproszczone


W sposób uproszczony mogą się rozliczać przedsiębiorcy, którzy płacą PDOF według skali lub w formie podatku liniowego. Przywilej ten nie przysługuje podatnikom płacącym podatek zryczałtowany. Prawo do płacenia zaliczek uproszczonych mają także podatnicy PDOP. W 2014 r. nie mogą z tego prawa korzystać przedsiębiorcy, którzy w zeznaniach składanych w 2013 i 2012 r. nie wykazali dochodu do opodatkowania. Przepisy o zaliczkach uproszczonych nie mają także zastosowania do podatników, którzy po raz pierwszy podjęli działalność w roku podatkowym albo w roku poprzedzającym rok podatkowy.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

REKLAMA

Podstawą wyliczenia uproszczonych zaliczek na 2014 r. jest dochód wykazany w zeznaniu podatkowym złożonym w 2013 r. (zeznanie za 2012 r.). Jeśli w tym zeznaniu podatnik dochodu nie wykazał (lub dochód nie przekraczał kwoty powodującej obowiązek zapłaty podatku), podstawą określenia wysokości zaliczek może być dochód wykazany w zeznaniu złożonym przed dwoma laty (zeznanie za 2011 r.). Zaliczka uproszczona wynosi 1/12 kwoty podatku wykazanego w tych zeznaniach.

Ustalona kwota zaliczki w formie uproszczonej może ulec zmianie, tylko jeśli na skutek korekty zeznania podatkowego zmieni się wysokość dochodu, który został przyjęty do obliczenia uproszczonych zaliczek (art. 25 ust. 9 updop i art. 44 ust. 6f updof).

Jak wypełnić informację PIT-11

Obiady i lunche biznesowe można zaliczyć do kosztów


Przykład

Slawpol Sp. z o.o. od 2014 r. płaci zaliczki w uproszczonej formie. Podstawą wyliczenia tych zaliczek było zeznanie podatkowe za 2012 r. Jeżeli w trakcie 2014 r. okaże się, że spółka wykazała błędny dochód w zeznaniu rocznym za 2012 r., to kwota zaliczek uproszczonych ulegnie zwiększeniu lub zmniejszeniu. Zmiana wysokości zaliczki nastąpi, rozpoczynając od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została złożona korekta zeznania.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "
Wybór formy wpłaty zaliczek na podatek dochodowy - zaliczki uproszczone i kwartalne" >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA