REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT - co warto wiedzieć w 2014 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe przewidują dwa rodzaje zwolnień z podatku VAT: przedmiotowe odnoszące się do sprzedaży konkretnych usług i towarów oraz podmiotowe, przewidziane dla przedsiębiorców, którzy nie przekroczyli określonego ustawowo limitu sprzedaży w danym roku. Liczne zmiany w przepisach podatkowych obowiązujące od początku 2014 roku dotyczą również możliwości skorzystania z powyższych zwolnień.

REKLAMA

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet


Każdy przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą musi podjąć decyzję, czy wybrać status podatnika VAT czynnego, czy też zdecydować się na zwolnienie podmiotowe z VAT. Przedsiębiorca zwolniony z VAT nie musi poświęcać czasu na naliczanie podatku i odprowadzanie go do urzędu, a także na składanie deklaracji podatkowych. Nie ma on również prawa do odliczania VAT-u od zakupów, w tym do wnioskowania o zwrot podatku.

Z kolei „VAT-owcy” naliczają VAT od sprzedanych towarów i usług, ale mogą od niego odliczyć podatek od zakupów - do fiskusa trafia tylko różnica - co w praktyce skutkuje dokonywaniem zakupów w cenach netto.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zwolnienie podmiotowe z VAT


Przedsiębiorcy przysługuje prawo do zwolnienia z opodatkowania VAT, jeżeli wartość dokonanej przez niego sprzedaży towarów i usług nie przekroczyła w ciągu roku podatkowego 150 000 zł. To znaczy, że jeżeli w 2013 roku obroty przedsiębiorcy nie przekroczyły powyższego limitu, to w 2014 roku ma on dalej prawo do zwolnienia z podatku. Istotne jednak, aby prawidłowo wyliczyć limit zwolnienia. Podczas ustalania limitu dającego prawo do zwolnienia z VAT nie bierze się pod uwagę:

- kwoty transakcji zwolnionych z VAT przedmiotowo, czyli na podstawie rodzaju sprzedaży (m.in. nauczanie języków obcych, usługi lekarza, dentysty, psychologa, itd.),

- sprzedaży środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

- sprzedaży wysyłkowej na terenie kraju i poza jego granicę,

- transakcji związanych z nieruchomościami, transakcji dotyczących walut, udzielania kredytów i pożyczek, usług ubezpieczeniowych - jeżeli czynności te nie mają charakteru usług pomocniczych.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT w 2014 r.

Tym samym przedsiębiorca zwolniony z VAT musi pamiętać, aby w prowadzonym rejestrze sprzedaży odpowiednio oznaczać te transakcje, których do limitu nie wlicza się. Jest to szczególnie ważne w przypadku sprzedaży odgórnie zwolnionej z VAT (czyli przedmiotowo) - może bowiem zdarzyć się, że w jednej firmie występuje zarówno sprzedaż odgórnie zwolniona, jak i sprzedaż innego rodzaju.


Uwaga!

Istnieje także sprzedaż, która odgórnie wymaga rejestracji VAT. Dokonując jej przedsiębiorca automatycznie traci prawo do zwolnienia na podstawie limitu sprzedaży. Chodzi m.in. o usługi doradcze, prawnicze, sprzedaż alkoholu i papierosów, a także metali szlachetnych, w tym wyrobów, które te metale zawierają.


To nie koniec zasad, na które przedsiębiorca zwolniony z VAT podmiotowo (na podstawie limitu sprzedaży) musi uważać. Od początku 2014 roku trzeba ponadto pamiętać o takich kwestiach:

- Zwolnienie z VAT przestaje obowiązywać z chwilą dokonania transakcji sprzedaży, którą przekroczono kwotę 150 000 zł. Należy więc uważnie śledzić wartość sprzedaży, gdy zbliża się ona do limitu.

Sprzedaży samochodów używanych w 2014 r. - odliczenie VAT

- Po przekroczeniu limitu konieczne jest zgłoszenie do urzędu faktu przekroczenia limitu oraz złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, a także dokonanie wyboru okresu rozliczeniowego (miesięcznego lub kwartalnego). Nie jest już natomiast obowiązkowe sporządzenie spisu z natury na dzień utraty prawa do zwolnienia i składanie go w urzędzie skarbowym, po to aby móc odliczyć podatek od towarów nabytych przed utratą prawa do zwolnienia. Taki spis warto sporządzić jednak dla celów dowodowych, na wypadek ewentualnej kontroli.

- Przedsiębiorcy, którzy korzystają ze zwolnienia ze względu na nieprzekroczenie limitu obrotów mogą dobrowolnie zrezygnować z tego zwolnienia i zostać czynnymi podatnikami VAT. W tym celu konieczne jest złożenie odpowiednio wypełnionego formularza VAT-R z początkiem miesiąca, od którego przedsiębiorca chce dołączyć do czynnych VAT-owców. Powrót do zwolnienia z VAT jest możliwy najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym przedsiębiorca utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował.

- Przedsiębiorca, który dokonał sprzedaży używanego samochodu osobowego będącego w firmie środkiem trwałym podlegającym amortyzacji nie traci prawa do zwolnienia z VAT (tak jak miało to miejsce w latach ubiegłych).


Zwolnienie przedmiotowe z VAT


Przepisy podatkowe odgórnie zwalniają z VAT sprzedaż niektórych usług i towarów. Przedsiębiorca zwolniony nie wlicza ich do kwoty limitu (w większości przypadków), zaś VAT-owiec dokonując takiej sprzedaży automatycznie prowadzi sprzedaż mieszaną. Zakupy związane tylko ze sprzedażą zwolnioną nie pozwalają odliczać VAT (więcej na ten temat w kolejnym akapicie).

Z tego powodu trzeba wiedzieć, która sprzedaż jest zwolniona z VAT. W 2014 roku ze zwolnienia przedmiotowego korzystają m.in.:

- Usługi opiekuńcze (np. opieka nad dziećmi, opieka nad osobami starszymi).

- Dostawa gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych posiłków nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia VAT.

- Dostawa towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia VAT.

- Wynajmowanie (również dzierżawa) mieszkań na cele mieszkaniowe na własny rachunek.

- Usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów: lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, medycznych (np. rehabilitant) oraz psychologa.

- Usługa nauki języków obcych.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach


Sprzedaż mieszana


W praktyce nierzadko zdarza się sytuacja, kiedy przedsiębiorca w ramach jednej działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż zarówno towarów i usług zwolnionych z VAT (m.in. z powyższej listy), jak i  opodatkowanych VAT-em na zasadach ogólnych. Np. lekarz, który jednocześnie podnajmuje swój gabinet innym lekarzom. Potocznie jest to określane sprzedażą mieszaną.

W takiej sytuacji konieczne jest dokładne ewidencjonowanie zakupów dotyczących wszystkich rodzajów sprzedaży - opodatkowanej, zwolnionej oraz zakupów, które mogą służyć obu rodzajom sprzedaży. VAT od zakupów służących obu rodzajom działalności rozlicza się proporcjonalnie, czyli według stosunku sprzedaży opodatkowanej do wysokości całej sprzedaży uzyskanej przez przedsiębiorcę. Innymi słowy, VAT-u od takich zakupów nie odlicza się w całości, ale tylko jego ustalony procent. W trakcie danego roku ten procent ustala się szacunkowo, zaś po zakończeniu roku należy dokonać odpowiednich korekt.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne


Zwolnienie z VAT, a obowiązki dokumentacyjne


Do końca 2013 roku VAT-owcy dokonujący sprzedaży towarów i usługi mieli obowiązek wystawiania faktur, natomiast przedsiębiorcy niezarejestrowani do celów VAT swoją sprzedaż dokumentowali za pomocą rachunków. Obecnie, od początku 2014 roku wszyscy przedsiębiorcy muszą dokumentować transakcje fakturami.

Czynni podatnicy VAT mają obowiązek wystawiania faktury zawsze, gdy kupującym jest inna firma oraz na żądanie nabywcy - osoby fizycznej. Natomiast przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia z VAT muszą wystawiać faktury na żądanie nabywcy (przedsiębiorcy lub osoby fizycznej). Fakturę na żądanie wystawia się w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar, wykonano usługę lub otrzymano zapłatę - o ile miało to miejsce wcześniej.

Warto pamiętać o tym, że faktury firm zwolnionych z VAT różnią się w zależności od rodzaju zwolnienia. Przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia podmiotowego (ze względu na limit 150 tys. zł) muszą na fakturze umieścić następujące dane:

- datę wystawienia,

- kolejny numer,

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

- nazwę towaru lub usługi,

- miarę i ilość dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

- cenę jednostkową towaru lub usługi,

- kwotę należności ogółem.

W przypadku gdy przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia w związku z rodzajem prowadzonej działalności faktura musi zawierać co najmniej:

- datę i numer wystawienia,

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

- nazwę towaru lub usługi, a także miarę i ilość dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

- cenę jednostkową towaru i kwotę należności ogółem,

- wykazanie podstawy zwolnienia z VAT, czyli podanie przepisu ustawy o VAT, przepisu Dyrektywy 2006/112/WE lub innej podstawy prawnej, na podstawie której przedsiębiorca stosuje zwolnienie od podatku (np. najem nieruchomości wyłącznie do celów mieszkalnych - art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.).

Jak widać, w przypadku zwolnienia ze względu na limit obrotów podawanie podstawy zwolnienia z VAT na fakturze nie jest konieczne. Można to zrobić w celu wyeliminowania wątpliwości co do przyczyny braku naliczenia VAT, a także aby ułatwić obliczenie kwoty do limitu.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA