REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT - co warto wiedzieć w 2014 r.?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe przewidują dwa rodzaje zwolnień z podatku VAT: przedmiotowe odnoszące się do sprzedaży konkretnych usług i towarów oraz podmiotowe, przewidziane dla przedsiębiorców, którzy nie przekroczyli określonego ustawowo limitu sprzedaży w danym roku. Liczne zmiany w przepisach podatkowych obowiązujące od początku 2014 roku dotyczą również możliwości skorzystania z powyższych zwolnień.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet


Każdy przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą musi podjąć decyzję, czy wybrać status podatnika VAT czynnego, czy też zdecydować się na zwolnienie podmiotowe z VAT. Przedsiębiorca zwolniony z VAT nie musi poświęcać czasu na naliczanie podatku i odprowadzanie go do urzędu, a także na składanie deklaracji podatkowych. Nie ma on również prawa do odliczania VAT-u od zakupów, w tym do wnioskowania o zwrot podatku.

Z kolei „VAT-owcy” naliczają VAT od sprzedanych towarów i usług, ale mogą od niego odliczyć podatek od zakupów - do fiskusa trafia tylko różnica - co w praktyce skutkuje dokonywaniem zakupów w cenach netto.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zwolnienie podmiotowe z VAT


Przedsiębiorcy przysługuje prawo do zwolnienia z opodatkowania VAT, jeżeli wartość dokonanej przez niego sprzedaży towarów i usług nie przekroczyła w ciągu roku podatkowego 150 000 zł. To znaczy, że jeżeli w 2013 roku obroty przedsiębiorcy nie przekroczyły powyższego limitu, to w 2014 roku ma on dalej prawo do zwolnienia z podatku. Istotne jednak, aby prawidłowo wyliczyć limit zwolnienia. Podczas ustalania limitu dającego prawo do zwolnienia z VAT nie bierze się pod uwagę:

- kwoty transakcji zwolnionych z VAT przedmiotowo, czyli na podstawie rodzaju sprzedaży (m.in. nauczanie języków obcych, usługi lekarza, dentysty, psychologa, itd.),

- sprzedaży środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

- sprzedaży wysyłkowej na terenie kraju i poza jego granicę,

- transakcji związanych z nieruchomościami, transakcji dotyczących walut, udzielania kredytów i pożyczek, usług ubezpieczeniowych - jeżeli czynności te nie mają charakteru usług pomocniczych.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT w 2014 r.

Tym samym przedsiębiorca zwolniony z VAT musi pamiętać, aby w prowadzonym rejestrze sprzedaży odpowiednio oznaczać te transakcje, których do limitu nie wlicza się. Jest to szczególnie ważne w przypadku sprzedaży odgórnie zwolnionej z VAT (czyli przedmiotowo) - może bowiem zdarzyć się, że w jednej firmie występuje zarówno sprzedaż odgórnie zwolniona, jak i sprzedaż innego rodzaju.


Uwaga!

Istnieje także sprzedaż, która odgórnie wymaga rejestracji VAT. Dokonując jej przedsiębiorca automatycznie traci prawo do zwolnienia na podstawie limitu sprzedaży. Chodzi m.in. o usługi doradcze, prawnicze, sprzedaż alkoholu i papierosów, a także metali szlachetnych, w tym wyrobów, które te metale zawierają.


To nie koniec zasad, na które przedsiębiorca zwolniony z VAT podmiotowo (na podstawie limitu sprzedaży) musi uważać. Od początku 2014 roku trzeba ponadto pamiętać o takich kwestiach:

- Zwolnienie z VAT przestaje obowiązywać z chwilą dokonania transakcji sprzedaży, którą przekroczono kwotę 150 000 zł. Należy więc uważnie śledzić wartość sprzedaży, gdy zbliża się ona do limitu.

Sprzedaży samochodów używanych w 2014 r. - odliczenie VAT

REKLAMA

- Po przekroczeniu limitu konieczne jest zgłoszenie do urzędu faktu przekroczenia limitu oraz złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, a także dokonanie wyboru okresu rozliczeniowego (miesięcznego lub kwartalnego). Nie jest już natomiast obowiązkowe sporządzenie spisu z natury na dzień utraty prawa do zwolnienia i składanie go w urzędzie skarbowym, po to aby móc odliczyć podatek od towarów nabytych przed utratą prawa do zwolnienia. Taki spis warto sporządzić jednak dla celów dowodowych, na wypadek ewentualnej kontroli.

- Przedsiębiorcy, którzy korzystają ze zwolnienia ze względu na nieprzekroczenie limitu obrotów mogą dobrowolnie zrezygnować z tego zwolnienia i zostać czynnymi podatnikami VAT. W tym celu konieczne jest złożenie odpowiednio wypełnionego formularza VAT-R z początkiem miesiąca, od którego przedsiębiorca chce dołączyć do czynnych VAT-owców. Powrót do zwolnienia z VAT jest możliwy najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym przedsiębiorca utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował.

- Przedsiębiorca, który dokonał sprzedaży używanego samochodu osobowego będącego w firmie środkiem trwałym podlegającym amortyzacji nie traci prawa do zwolnienia z VAT (tak jak miało to miejsce w latach ubiegłych).


Zwolnienie przedmiotowe z VAT


Przepisy podatkowe odgórnie zwalniają z VAT sprzedaż niektórych usług i towarów. Przedsiębiorca zwolniony nie wlicza ich do kwoty limitu (w większości przypadków), zaś VAT-owiec dokonując takiej sprzedaży automatycznie prowadzi sprzedaż mieszaną. Zakupy związane tylko ze sprzedażą zwolnioną nie pozwalają odliczać VAT (więcej na ten temat w kolejnym akapicie).

Z tego powodu trzeba wiedzieć, która sprzedaż jest zwolniona z VAT. W 2014 roku ze zwolnienia przedmiotowego korzystają m.in.:

- Usługi opiekuńcze (np. opieka nad dziećmi, opieka nad osobami starszymi).

- Dostawa gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych posiłków nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia VAT.

- Dostawa towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia VAT.

- Wynajmowanie (również dzierżawa) mieszkań na cele mieszkaniowe na własny rachunek.

- Usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów: lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, medycznych (np. rehabilitant) oraz psychologa.

- Usługa nauki języków obcych.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach


Sprzedaż mieszana


W praktyce nierzadko zdarza się sytuacja, kiedy przedsiębiorca w ramach jednej działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż zarówno towarów i usług zwolnionych z VAT (m.in. z powyższej listy), jak i  opodatkowanych VAT-em na zasadach ogólnych. Np. lekarz, który jednocześnie podnajmuje swój gabinet innym lekarzom. Potocznie jest to określane sprzedażą mieszaną.

W takiej sytuacji konieczne jest dokładne ewidencjonowanie zakupów dotyczących wszystkich rodzajów sprzedaży - opodatkowanej, zwolnionej oraz zakupów, które mogą służyć obu rodzajom sprzedaży. VAT od zakupów służących obu rodzajom działalności rozlicza się proporcjonalnie, czyli według stosunku sprzedaży opodatkowanej do wysokości całej sprzedaży uzyskanej przez przedsiębiorcę. Innymi słowy, VAT-u od takich zakupów nie odlicza się w całości, ale tylko jego ustalony procent. W trakcie danego roku ten procent ustala się szacunkowo, zaś po zakończeniu roku należy dokonać odpowiednich korekt.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne


Zwolnienie z VAT, a obowiązki dokumentacyjne


Do końca 2013 roku VAT-owcy dokonujący sprzedaży towarów i usługi mieli obowiązek wystawiania faktur, natomiast przedsiębiorcy niezarejestrowani do celów VAT swoją sprzedaż dokumentowali za pomocą rachunków. Obecnie, od początku 2014 roku wszyscy przedsiębiorcy muszą dokumentować transakcje fakturami.

Czynni podatnicy VAT mają obowiązek wystawiania faktury zawsze, gdy kupującym jest inna firma oraz na żądanie nabywcy - osoby fizycznej. Natomiast przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia z VAT muszą wystawiać faktury na żądanie nabywcy (przedsiębiorcy lub osoby fizycznej). Fakturę na żądanie wystawia się w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar, wykonano usługę lub otrzymano zapłatę - o ile miało to miejsce wcześniej.

Warto pamiętać o tym, że faktury firm zwolnionych z VAT różnią się w zależności od rodzaju zwolnienia. Przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia podmiotowego (ze względu na limit 150 tys. zł) muszą na fakturze umieścić następujące dane:

- datę wystawienia,

- kolejny numer,

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

- nazwę towaru lub usługi,

- miarę i ilość dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

- cenę jednostkową towaru lub usługi,

- kwotę należności ogółem.

W przypadku gdy przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia w związku z rodzajem prowadzonej działalności faktura musi zawierać co najmniej:

- datę i numer wystawienia,

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

- nazwę towaru lub usługi, a także miarę i ilość dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

- cenę jednostkową towaru i kwotę należności ogółem,

- wykazanie podstawy zwolnienia z VAT, czyli podanie przepisu ustawy o VAT, przepisu Dyrektywy 2006/112/WE lub innej podstawy prawnej, na podstawie której przedsiębiorca stosuje zwolnienie od podatku (np. najem nieruchomości wyłącznie do celów mieszkalnych - art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.).

Jak widać, w przypadku zwolnienia ze względu na limit obrotów podawanie podstawy zwolnienia z VAT na fakturze nie jest konieczne. Można to zrobić w celu wyeliminowania wątpliwości co do przyczyny braku naliczenia VAT, a także aby ułatwić obliczenie kwoty do limitu.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA