REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaży samochodów używanych w 2014 r. - odliczenie VAT

Damian Lewandowski - specjalista ds. księgowych i kadrowych; Rafał Lewandowski - aplikant adwokacki
certyfikowany księgowy MF
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Temat sprzedaży samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej w 2014 roku, od których podatnicy nie mieli prawa do odliczenia VAT wywołał ogromne poruszenie. Przedstawiamy analizę przepisów ustawy o VAT dotyczących sprzedaży w 2014 r. samochodów używanych, od których podatnicy nie mieli prawa do odliczenia VAT.

W świetle stanowiska zajętego przez Ministerstwo Finansów, ustawodawca dość pochopnie wyłączył z preferencyjnego zwolnienia z podatku VAT dużą grupę ruchomości nabywanych przez przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA


Dotychczasowe przepisy dotyczące zwolnienia z VAT


Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obowiązującym do końca 2013 r., od podatku VAT zwalniało się dostawę (np. sprzedaż) towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy w brzmieniu przed 1 stycznia 2014 r., przez towary używane, ustawodawca rozumiał ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy (sprzedaży) wyniósł  co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. W konsekwencji, nabycie samochodów bez prawa do odliczenia (np. zakupionych od osoby fizycznej, firmy ze stawką VAT zwolnioną, czy wniesionych do działalności gospodarczej przez osobę fizyczną), w przypadku ich półrocznego wykorzystywania, przy sprzedaży podlegało zwolnieniu.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

Błędna stawka VAT na fakturze. Co teraz?

REKLAMA


Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2014 r.


Zgodnie zaś z brzmieniem przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r., art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia od podatku VAT taką sprzedaż samochodów osobowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- które były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

- z tytułu nabycia których nie przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego.

Mając na uwadze, że większość podatników jednak nie prowadzi wyłącznie działalności zwolnionej od podatku, od nowego roku powinna opodatkować sprzedaż używanych w ramach działalności gospodarczej samochodów osobowych podatkiem VAT w wysokości podstawowej stawki 23%. Na marginesie należy zaznaczyć, że zmiana przepisów ustawy o VAT była podyktowana wymogiem dostosowania polskiego ustawodawstwa w tym zakresie do Dyrektywy VAT.

Niemniej jednak zgodnie z ostatnimi wypowiedziami rzecznika prasowego Ministerstwa Finansów, sprzedaż m.in. wspomnianych na wstępie samochodów osobowych, do których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego powinna korzystać ze zwolnienia z podatku VAT także po 1 stycznia 2014 roku - co w zasadzie stoi w sprzeczności ze znowelizowanymi przepisami. Ministerstwo Finansów sugeruje jednak, iż w przypadku sprzedaży towarów dozwolone będzie alternatywnie:

- przekazanie samochodu osobowego na cele osobiste i następnie jego sprzedaż,

- opodatkowanie na zasadzie VAT marży

W zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania samochodu osobowego na cele osobiste należy sięgnąć do wykładni art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Z powyższego przepisu wynika, iż przez odpłatną dostawę towarów (m.in. sprzedaż) rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności m.in. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Nie ulega wątpliwości, że powyższy przepis nie będzie miał zastosowania, gdyż podatnik przy nabyciu sprzedawanego samochodu osobowego nie miał prawa do odliczenia podatku VAT. W konsekwencji przekazanie na cele osobiste pozostanie nieopodatkowane podatkiem VAT. Niemniej jednak takie rozwiązanie wciąż budzi uzasadnione wątpliwości w kontekście planowanego wprowadzenia do Ordynacji podatkowej klauzuli uchylania się od opodatkowania.

Rewolucyjne zmiany w odliczeniu VAT od samochodów

 

 


Opodatkowanie VAT na zasadzie marży


Alternatywnie, Ministerstwo Finansów proponuje opodatkowanie VAT na zasadzie marży. W istocie oznaczałoby to, iż opodatkowaniu VAT podlegałaby wyłącznie różnica pomiędzy ceną nabycia samochodu osobowego, a ceną uzyskaną z jego późniejszej sprzedaży. Mając na uwadze, iż cena ze sprzedaży używanego samochodu osobowego jest, co do zasady, niższa, niż przy jego zakupie, marża opodatkowana VAT nie występuje.

Jednakże, niektóre organy podatkowe, jak i doradcy podatkowi zwracają uwagę, że opodatkowanie sprzedaży na zasadach marży w rozumieniu przepisów o VAT w kontekście przeciętnego przedsiębiorcy nie zawsze ma zastosowanie. Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku podatnika dokonującego dostawy m.in. towarów używanych nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne

Mając na uwadze brzmienie powyższych przepisów, w większości przypadków samochody osobowe nabywane są  na cele ogólnie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, niekoniecznie polegającej na sprzedaży tych samochodów osobowych. Przedsiębiorcy, którym zostanie zakwestionowana przez organy podatkowe sprzedaż na zasadzie marży, mogą co prawda, próbować powołać się na przepisy Dyrektywy VAT, których wykładni w tym zakresie dokonał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, stwierdzając w sprawie C-280/04 Jyske Finans A/S, że cel odprzedaży niekoniecznie musi być celem pierwszorzędnym nabycia samochodu osobowego. W świetle powyższego wyroku, TSUE stwierdził, iż przedsiębiorstwo, które w ramach zwykłego wykonywania działalności gospodarczej odsprzedaje pojazdy, które nabyło jako używane celem przeznaczenia ich na potrzeby swojej działalności leasingowej, i dla którego odsprzedaż ta nie jest w chwili nabycia głównym celem, a jedynie celem drugorzędnym, pochodnym do leasingu, może korzystać z opodatkowania na zasadzie marży.

Niemniej jednak, mając na uwadze liczne kontrowersje w zakresie opodatkowania na zasadzie przekazania na cele osobiste oraz marży, zasadnym jest postulat środowiska doradców podatkowych zmierzający do, alternatywnie:

- zmiany rozporządzenia VAT dotyczącego niektórych zwolnień od podatku VAT (w którym uwzględniono np. możliwość zwolnienia z podatku VAT sprzedaży samochodów osobowych, przy nabyciu których istniało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT),

- wydania interpretacji ogólnej, na którą w razie ewentualnego sporu z organami podatkowymi w zakresie opodatkowania na zasadzie marży mogą powołać się podatnicy.

 

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Damian Lewandowski
- specjalista ds. księgowych i kadrowych. Księgowy w BUK Tercet.

Rafał Lewandowski - aplikant adwokacki, certyfikowany księgowy Ministerstwa Finansów.

Współautorzy bloga Samozatrudnienie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA