REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaży samochodów używanych w 2014 r. - odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Damian Lewandowski - specjalista ds. księgowych i kadrowych; Rafał Lewandowski - aplikant adwokacki
certyfikowany księgowy MF
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Temat sprzedaży samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej w 2014 roku, od których podatnicy nie mieli prawa do odliczenia VAT wywołał ogromne poruszenie. Przedstawiamy analizę przepisów ustawy o VAT dotyczących sprzedaży w 2014 r. samochodów używanych, od których podatnicy nie mieli prawa do odliczenia VAT.

W świetle stanowiska zajętego przez Ministerstwo Finansów, ustawodawca dość pochopnie wyłączył z preferencyjnego zwolnienia z podatku VAT dużą grupę ruchomości nabywanych przez przedsiębiorców.

REKLAMA


Dotychczasowe przepisy dotyczące zwolnienia z VAT


Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obowiązującym do końca 2013 r., od podatku VAT zwalniało się dostawę (np. sprzedaż) towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy w brzmieniu przed 1 stycznia 2014 r., przez towary używane, ustawodawca rozumiał ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy (sprzedaży) wyniósł  co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. W konsekwencji, nabycie samochodów bez prawa do odliczenia (np. zakupionych od osoby fizycznej, firmy ze stawką VAT zwolnioną, czy wniesionych do działalności gospodarczej przez osobę fizyczną), w przypadku ich półrocznego wykorzystywania, przy sprzedaży podlegało zwolnieniu.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

Błędna stawka VAT na fakturze. Co teraz?


Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2014 r.


Zgodnie zaś z brzmieniem przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r., art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia od podatku VAT taką sprzedaż samochodów osobowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- które były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

- z tytułu nabycia których nie przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego.

Mając na uwadze, że większość podatników jednak nie prowadzi wyłącznie działalności zwolnionej od podatku, od nowego roku powinna opodatkować sprzedaż używanych w ramach działalności gospodarczej samochodów osobowych podatkiem VAT w wysokości podstawowej stawki 23%. Na marginesie należy zaznaczyć, że zmiana przepisów ustawy o VAT była podyktowana wymogiem dostosowania polskiego ustawodawstwa w tym zakresie do Dyrektywy VAT.

Niemniej jednak zgodnie z ostatnimi wypowiedziami rzecznika prasowego Ministerstwa Finansów, sprzedaż m.in. wspomnianych na wstępie samochodów osobowych, do których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego powinna korzystać ze zwolnienia z podatku VAT także po 1 stycznia 2014 roku - co w zasadzie stoi w sprzeczności ze znowelizowanymi przepisami. Ministerstwo Finansów sugeruje jednak, iż w przypadku sprzedaży towarów dozwolone będzie alternatywnie:

- przekazanie samochodu osobowego na cele osobiste i następnie jego sprzedaż,

- opodatkowanie na zasadzie VAT marży

W zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania samochodu osobowego na cele osobiste należy sięgnąć do wykładni art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Z powyższego przepisu wynika, iż przez odpłatną dostawę towarów (m.in. sprzedaż) rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności m.in. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Nie ulega wątpliwości, że powyższy przepis nie będzie miał zastosowania, gdyż podatnik przy nabyciu sprzedawanego samochodu osobowego nie miał prawa do odliczenia podatku VAT. W konsekwencji przekazanie na cele osobiste pozostanie nieopodatkowane podatkiem VAT. Niemniej jednak takie rozwiązanie wciąż budzi uzasadnione wątpliwości w kontekście planowanego wprowadzenia do Ordynacji podatkowej klauzuli uchylania się od opodatkowania.

Rewolucyjne zmiany w odliczeniu VAT od samochodów

 

 


Opodatkowanie VAT na zasadzie marży


Alternatywnie, Ministerstwo Finansów proponuje opodatkowanie VAT na zasadzie marży. W istocie oznaczałoby to, iż opodatkowaniu VAT podlegałaby wyłącznie różnica pomiędzy ceną nabycia samochodu osobowego, a ceną uzyskaną z jego późniejszej sprzedaży. Mając na uwadze, iż cena ze sprzedaży używanego samochodu osobowego jest, co do zasady, niższa, niż przy jego zakupie, marża opodatkowana VAT nie występuje.

Jednakże, niektóre organy podatkowe, jak i doradcy podatkowi zwracają uwagę, że opodatkowanie sprzedaży na zasadach marży w rozumieniu przepisów o VAT w kontekście przeciętnego przedsiębiorcy nie zawsze ma zastosowanie. Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku podatnika dokonującego dostawy m.in. towarów używanych nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne

Mając na uwadze brzmienie powyższych przepisów, w większości przypadków samochody osobowe nabywane są  na cele ogólnie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, niekoniecznie polegającej na sprzedaży tych samochodów osobowych. Przedsiębiorcy, którym zostanie zakwestionowana przez organy podatkowe sprzedaż na zasadzie marży, mogą co prawda, próbować powołać się na przepisy Dyrektywy VAT, których wykładni w tym zakresie dokonał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, stwierdzając w sprawie C-280/04 Jyske Finans A/S, że cel odprzedaży niekoniecznie musi być celem pierwszorzędnym nabycia samochodu osobowego. W świetle powyższego wyroku, TSUE stwierdził, iż przedsiębiorstwo, które w ramach zwykłego wykonywania działalności gospodarczej odsprzedaje pojazdy, które nabyło jako używane celem przeznaczenia ich na potrzeby swojej działalności leasingowej, i dla którego odsprzedaż ta nie jest w chwili nabycia głównym celem, a jedynie celem drugorzędnym, pochodnym do leasingu, może korzystać z opodatkowania na zasadzie marży.

Niemniej jednak, mając na uwadze liczne kontrowersje w zakresie opodatkowania na zasadzie przekazania na cele osobiste oraz marży, zasadnym jest postulat środowiska doradców podatkowych zmierzający do, alternatywnie:

- zmiany rozporządzenia VAT dotyczącego niektórych zwolnień od podatku VAT (w którym uwzględniono np. możliwość zwolnienia z podatku VAT sprzedaży samochodów osobowych, przy nabyciu których istniało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT),

- wydania interpretacji ogólnej, na którą w razie ewentualnego sporu z organami podatkowymi w zakresie opodatkowania na zasadzie marży mogą powołać się podatnicy.

 

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Damian Lewandowski
- specjalista ds. księgowych i kadrowych. Księgowy w BUK Tercet.

Rafał Lewandowski - aplikant adwokacki, certyfikowany księgowy Ministerstwa Finansów.

Współautorzy bloga Samozatrudnienie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA