REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wstrzymać wykonanie decyzji podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decyzje podatkowe pierwszej instancji podlegają wykonaniu. Jednak w pewnych sytuacjach można wstrzymać działania urzędu skarbowego.

Zakwestionowanie przez organ podatkowy prawidłowości rozliczenia z fiskusem najczęściej prowadzi do wydania decyzji. I co za tym idzie konieczności zapłaty dodatkowego podatku. Najczęściej jednak podatnik nie zgadza się z ustaleniami bądź interpretacją urzędników i korzysta z możliwości odwołania. Jednak prawo do kwestionowania decyzji podatkowej najpierw w postępowaniu odwoławczym, a następnie przed sądem administracyjnym nie wpływa na jej wykonanie. Oznacza to, że co do zasady podatnik najpierw musi zapłacić podatek i odsetki, a potem czekać na rozstrzygnięcie. Spór może trwać latami. Ordynacja podatkowa przewiduje sytuacje, w których wykonanie decyzji podlega wstrzymaniu.

Ważny interes strony

Przepisy przewidują dwa tryby wstrzymania wykonania decyzji podatkowej. W obydwu przypadkach konieczne jest spełnienie określonych przesłanek.

Organ podatkowy wstrzymuje wykonanie decyzji w całości lub w części, w przypadku uzasadnionym ważnym interesem strony lub interesem publicznym. Organ może to zrobić z urzędu lub na wniosek podatnika. Jednak trzeba pamiętać, że ważny interes strony oraz interes publiczny, choć to pojęcia niezdefiniowane, nie obejmują każdej sytuacji. Ponieważ są to pojęcia nieostre, ocena tego, czy okoliczności sprawy uzasadniają wstrzymanie wykonania decyzji należy do organu podatkowego. Podatnik we wniosku powinien wskazać wszystkie okoliczności przemawiające za jej wstrzymaniem ze względu na jego ważny interes. Należy jednak uznać, że granice swobody uznania organu podatkowego wyznacza między innymi zasada pogłębiania zaufania do organu. Stanowi ona, że postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Przestrzeganie tej podstawowej zasady postępowania podatkowego należy do obowiązków organów podatkowych i ma na celu zabezpieczenie interesu podatnika.

Przepisy nie określają, kiedy podatnik może złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji. Stanowią natomiast, że wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji może być złożony również przed wniesieniem odwołania. Oznacza to, że podatnik może się zdecydować na złożenie wniosku zarówno przed wniesieniem odwołania, jak i po jego złożeniu.

W sprawie wstrzymania wykonania decyzji do czasu przekazania odwołania wraz z aktami sprawy właściwemu organowi odwoławczemu postanawia organ, który wydał decyzję. Jeżeli więc podatnik złoży wniosek przed przekazaniem odwołania organowi drugiej instancji, o wstrzymaniu wykonania decyzji zdecyduje organ, który wydał kwestionowaną przez podatnika decyzję. Po otrzymaniu odwołania wraz z aktami sprawy postanowi organ odwoławczy. Organ może odmówić podatnikowi. Jednak na postanowienie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji służy zażalenie.

Wstrzymanie zabezpieczeniem

Wstrzymanie wykonania decyzji możliwe jest także po złożeniu zabezpieczenia. Również w tym przypadku organ podatkowy wstrzymuje wykonanie decyzji z urzędu lub na wniosek strony. W tym przypadku wstrzymanie możliwe jest w całości lub w części do dnia wydania ostatecznej decyzji lub w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego, do momentu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego. Przypomnijmy, że wyrok sądu administracyjnego jest prawomocny po wydaniu orzeczenia przez sąd drugiej instancji, czyli Naczelny Sąd Administracyjny. A jeżeli wyrok sądu pierwszej instancji nie zostanie zaskarżony skargą kasacyjną, wyrok wojewódzkiego sądu administracyjnego uprawomocni się po upływie terminu do złożenia skargi kasacyjnej.

W przypadku przyjęcia na wniosek strony zabezpieczenia wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji wraz z odsetkami za zwłokę wstrzymanie wykonania decyzji następuje do wysokości zabezpieczenia. Przepisy jasno określają rodzaj zabezpieczenia, jaki może zaproponować podatnik.

W przypadku zabezpieczenia wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji wraz z odsetkami za zwłokę przez ustanowienie hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego korzystających z pierwszeństwa zaspokojenia wstrzymanie wykonania decyzji następuje do wysokości odpowiadającej wartości przedmiotu hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego.

Jeżeli podatnik ma zamiar zaproponować wstrzymanie wykonania decyzji za zabezpieczeniem (poza hipoteką i zastawem), może dowolnie wybrać formę lub formy zabezpieczenia. W sprawie przyjęcia zabezpieczenie, wydaje się postanowienie na które przysługuje zażalenie.

Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia podatnika prawa do wykonania takiej decyzji. Pamiętajmy jednak, że wstrzymanie wykonania decyzji nie ma wpływu na naliczanie odsetek za zwłokę. W związku z tym, jeżeli podatnik przegra spór z organami podatkowymi przed sądem administracyjnym, będzie musiał zapłacić zaległą niewyegzekwowaną kwotę podatku wraz z odsetkami za cały okres. Przyjęcie zabezpieczenia nie będzie miało wpływu na ich naliczanie.

Pozostałe przypadki

Ustawodawca przewidział jeszcze dwie sytuacje, w których decyzja podlega wstrzymaniu. Przede wszystkim organ nie może wyegzekwować kwot wynikających z decyzji, jeżeli przekroczony został termin do rozpatrzenia odwołania. Jeżeli odwołanie nie zostało rozpatrzone w terminie ustawowym, a decyzja do tego czasu nie została wykonana, jej wykonanie ulega wstrzymaniu w granicach określonych w odwołaniu do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego. W tym przypadku nie ma uznaniowości, bo decyzja podlega wstrzymaniu z mocy samego prawa. Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy. Wyjątkowo dla sprawy, w której przeprowadzono rozprawę, lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy, odwołanie może być rozpatrzone nie później niż w ciągu trzech miesięcy.

Ponadto wstrzymaniu podlega wykonanie decyzji ustalającej lub określającej wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość zwrotu podatku lub wysokość odsetek za zwłokę albo orzekającej o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta, osoby trzeciej albo spadkobiercy. Dotyczy to zakresu, w jakim w złożonym wniosku podatnik uprawdopodobni, że wobec niego zostanie zastosowane zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku związane z ochroną, jaką daje interpretacja podatkowa. Wstrzymanie obowiązuje do czasu wydania ostatecznej decyzji.

Ważne!

Podatnik ma 14 dni na złożenie odwołania od decyzji organu pierwszej instancji. Co do zasady termin ten liczony jest od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie składa się za pośrednictwem organu, którego decyzja jest kwestionowana

Ważne!

Minister finansów określa w drodze rozporządzenia wykaz gwarantów i poręczycieli. Listy te można znaleźć na stronie www.mf.gov.pl

JAKĄ OCHRONĘ DAJE INTERPRETACJA

l Obecnie zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji. Dzieje się tak, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. A także, jeśli skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

- Na wniosek podatnika, który zastosował się do interpretacji, w decyzji określającej lub ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego organ podatkowy określa również wysokość podatku objętego zwolnieniem albo - w przypadku uiszczenia podatku w zakresie objętym tym zwolnieniem - określa wysokość nadpłaty.

FORMY ZABEZPIECZENIA, JAKIE MOŻE ZAPROPONOWAĆ PODATNIK

Podatnik ma prawo zaproponować zabezpieczenie w formie:

- gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej;

- poręczenia banku;

- weksla z poręczeniem wekslowym banku;

- czeku potwierdzonego przez krajowy bank wystawcy czeku;

- zastawu rejestrowego na prawach z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski - według ich wartości nominalnej;

- depozytu w gotówce.

Gwarantem może być:

- bank krajowy, oddział banku zagranicznego, oddział instytucji kredytowej w rozumieniu przepisów prawa bankowego;

- krajowy zakład ubezpieczeń, główny oddział lub oddział zakładu ubezpieczeń w rozumieniu przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Poręczycielem może być bank krajowy, oddział banku zagranicznego, oddział instytucji kredytowej w rozumieniu przepisów prawa bankowego.

CO PODLEGA HIPOTECE PRZYMUSOWEJ

Przedmiotem hipoteki przymusowej może być:

- część ułamkowa nieruchomości, jeżeli stanowi udział podatnika;

- nieruchomość stanowiąca przedmiot współwłasności łącznej podatnika i jego małżonka;

- nieruchomość stanowiąca przedmiot współwłasności łącznej wspólników spółki cywilnej lub część ułamkowa nieruchomości stanowiąca udział wspólników spółki cywilnej - z tytułu zaległości podatkowych spółki;

- użytkowanie wieczyste;

- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego;

- spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego;

- prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej;

- wierzytelność zabezpieczona hipoteką.

Co do zasady hipoteka przymusowa jest skuteczna wobec każdorazowego właściciela przedmiotu hipoteki i przysługuje jej pierwszeństwo zaspokojenia przed hipotekami ustanowionymi dla zabezpieczenia innych należności.


ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 602).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA