REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodu - odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Kalicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do odliczenia VAT od rat leasingowych podlega szczególnym uregulowaniom. Kwota tego odliczenia zależy m.in. od rodzaju zawartej umowy leasingu.

 

Prawo do odliczenia VAT zalezy również od rodzaju samochodu, który jest przedmiotem umowy. Rodzaj umowy leasingu ma również wpływ na sposób odliczenia podatku. W leasingu finansowym odliczenie następuje jednorazowo od całej wartości samochodu, natomiast w leasingu operacyjnym - miesięcznie w trakcie trwania umowy od każdej raty.

1. Odliczenie VAT w leasingu finansowym

Firma Alfa zawarła z leasingodawcą umowę na leasing samochodu osobowego na okres 3 lat. W umowie zawarto zapis, że odpisów amortyzacyjnych od samochodu dokonuje korzystający oraz że prawo własności samochodu przechodzi na firmę, z chwilą uiszczenia ostatniej raty. Wartość samochodu wynosi 55 000 zł (netto), a należny VAT 12 100 zł. Do wartości tej dealer doliczył jeszcze inne koszty związane z umową w kwocie 2500 zł i VAT w kwocie 550 zł. Płatność będzie realizowana w ratach. Ile VAT może odliczyć firma Alfa?

60% nie więcej niż 6000 zł

Ponieważ leasing dotyczy samochodu osobowego, firma Alfa może odliczyć tylko 60% kwoty VAT wykazanego na fakturze, ale nie więcej niż 6000 zł.

Zasadniczo w umowie leasingu finansowego do dostawy towaru dochodzi już w momencie wydania korzystającemu samochodu, mimo że nie zostaje przeniesione prawo własności. Jest ono jednak przyrzeczone w umowie. Leasingodawca w takiej sytuacji wystawia fakturę VAT na całą wartość samochodu oraz należną kwotę VAT, niezależnie od tego, że należność będzie wpłacana w ratach. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Będzie nią cała wartość samochodu oraz wartość wszystkich z związanych z umową opłat stanowiących zysk leasingodawcy (suma rat kapitałowych, opłata wstępna, suma rat odsetkowych oraz opłaty manipulacyjne i prowizje). Do łącznej wartości tych kosztów zostanie doliczony VAT w wysokości 22%. Mogą one być w fakturze wyodrębnione łącznie lub w oddzielnych pozycjach. Niezależnie od tego, przy odliczeniu VAT należy brać pod uwagę łączną wartość wszystkich kosztów samochodu.

Rozliczenie VAT od całej wartości przedmiotu umowy

Leasingodawca ma obowiązek rozliczenia podatku należnego również od całej wartości przedmiotu umowy. Z tego względu leasingobiorcy, co do zasady, przysługuje również prawo do jednorazowego odliczenia podatku od całej wartości samochodu, a nie w częściach proporcjonalnych do spłacanych rat. W tym przypadku odliczenia podatku firma dokonuje tak samo jak przy nabyciu samochodu na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Może tego dokonać na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 ustawy, czyli za okres rozliczeniowy, w którym otrzymała fakturę, bądź w rozliczeniu za okres następny. To, że należność będzie spłacana w ratach, nie ma w tym przypadku znaczenia. Natomiast warunkiem tego odliczenia jest wydanie firmie przedmiotu leasingu, czyli postawienie samochodu do dyspozycji firmy.

PRZYKŁAD

Firma Aster podpisała umowę leasingu finansowego w czerwcu. Leasingodawca wystawił w tym miesiącu fakturę VAT i przekazał ją firmie Aster, ale samochód wydał dopiero w lipcu. Firma Aster powinna za podstawę odliczenia przyjąć całą wartość wykazaną w fakturze, tj. wartość netto samochodu w kwocie 57 500 zł oraz VAT w kwocie 12 650 zł. Odliczenia może dokonać jednak dopiero w rozliczeniu za lipiec.

Wysokość kwoty podatku podlegającego odliczeniu przy leasingu finansowym samochodu zależy od rodzaju samochodu i podlega ograniczeniom przewidzianym w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. W przypadku samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony - kwotę podatku naliczonego stanowi jedynie 60% kwoty VAT określonej w fakturze, ale nie więcej niż 6000 zł.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że firma Aster podpisała umowę leasingu finansowego na samochód osobowy przedstawiony w poprzednim przykładzie. Kwota łączna podatku naliczonego wykazana na fakturze wynosi 12 650 zł. Wartość 60% tej kwoty to 7590 zł. A zatem firma Aster może odliczyć w rozliczeniu za lipiec nie więcej niż 6000 zł.

Odliczenie w takiej kwocie przysługuje firmie Aster wówczas, gdy samochód będzie służył wyłącznie czynnościom opodatkowanym VAT. Jeżeli będzie wykorzystywany jednocześnie do czynności zwolnionych i opodatkowanych, kwotę tę należy odpowiednio pomniejszyć o wskaźnik struktury sprzedaży.

Firma Beta zdecydowała się, że w ramach leasingu finansowego weźmie w użytkowanie samochód dostawczy, a nie osobowy. Czy w tym przypadku ma prawo do pełnego, jednorazowego odliczenia VAT wykazanego na fakturze?

Tak, pod warunkiem, że samochód spełnia jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT i firma Beta posiada dokument potwierdzający ten fakt.

Ograniczenie w odliczeniu VAT nie ma zastosowania, jeżeli całkowita dopuszczalna masa samochodu jest wyższa niż 3,5 tony albo samochód jest pojazdem wymieniony w art. 86 ust. 4 ustawy. W tym drugim przypadku, spełnienie warunków uprawniających do pełnego odliczenia VAT musi zostać potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez okręgową stację kontroli pojazdów (dotyczy to pojazdów wymienionych w ust. 1-4 tego przepisu), w którym potwierdza się fakt przeprowadzonego badania technicznego pojazdu wpisem do dowodu rejestracyjnego adnotacji o spełnieniu tych warunków.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że firma Aster zdecydowała się wziąć w leasing samochód dostawczy marki Peugeot Boxer. Samochód uprawnia do pełnego odliczenia VAT. W dniu 20 czerwca zawarła umowę leasingu finansowego. Dealer wystawił fakturę na łączną wartość (z uwzględnieniem wszystkich kosztów dodatkowych) 75 000 zł plus VAT 16 500 zł. Jeżeli firma Aster spełni wymagane warunki potwierdzające uprawnienie do pełnego odliczenia, ma prawo odliczyć na podstawie otrzymanej faktury całą wartość VAT w kwocie 16 500 zł w rozliczeniu za miesiąc, w którym ją otrzymała lub w miesiącu następnym, mimo że kwota należna będzie regulowana w ciągu 3 lat, na podstawie harmonogramu spłat załączonego do zawartej umowy leasingu.

WAŻNE

W leasingu finansowym samochodu kwotę podlegającą odliczeniu wykazuje się tak samo jak przy nabyciu samochodu, tj. jednorazowo w całej wysokości, w deklaracji za miesiąc otrzymania faktury lub za miesiąc następny. Kwota odliczenia jest zależna od rodzaju leasingowanego samochodu, tak samo jak przy jego zakupie. Jest to cała kwota VAT wykazana na fakturze, albo w wysokości 60% tej kwoty, nie więcej jednak niż 6000 zł.

W leasingu finansowym samochodu wartość netto oraz kwotę podatku naliczonego wykazuje się w deklaracji VAT-7 w pozycjach przewidzianych dla zakupów towarów zaliczanych do środków trwałych (pozycje 44 i 45). Oznacza to, że z tego tytułu przysługuje prawo do zwrotu bezpośredniego nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji.

2. Odliczenie VAT w leasingu operacyjnym

Spółka Alba zamierza wziąć w użytkowanie samochód od dealera. Ma zamiar podpisać umowę leasingu operacyjnego. Będzie regulowała co miesiąc ratę, na podstawie otrzymanej faktury. Jak powinna odliczać VAT z tych faktur?

Odliczanie VAT od poszczególnych rat

W leasingu operacyjnym faktury wystawiane są co miesiąc na każdą kolejną ratę. Firma Alba nie może w tym przypadku odliczyć VAT jednorazowo. Musi odliczać go w każdym miesiącu od poszczególnej raty. W zależności od rodzaju samochodu będzie odliczała VAT w całości albo zastosuje również ograniczenia w odliczeniu tych kwot.

Leasing operacyjny jest zrównany w przepisach o VAT ze świadczeniem usług. W tym przypadku obowiązek podatkowy u leasingodawcy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonym w umowie lub fakturze. Powstaje on zatem w stosunku do poszczególnych rat i tak też jest dokumentowany fakturą VAT przez leasingodawcę. Korzystający ma zatem prawo do odliczenia VAT tylko w części VAT przypadającego od raty (czynszu) lub innych płatności wynikających z umowy udokumentowanych fakturą. Będzie zatem odliczał go częściowo przez kolejne miesiące użytkowania samochodu. Kwota odliczenia będzie również różna w zależności od rodzaju samochodu.

Przedstawiają to następujące przykłady:

PRZYKŁAD

Spółka Jarex wzięła w użytkowanie na umowę leasingu operacyjnego samochód dostawczy na wartość 75 000, VAT 16 500 zł na okres 4 lat. Pierwsza wpłata stanowi 15 000 zł, VAT 3300 zł. Pozostałe raty będą wynosiły po 1250 zł, VAT 275 zł. Płatność każdej raty ma być realizowana do 10 każdego miesiąca. Ponieważ samochód uprawnia do pełnego odliczenia VAT, spółka odliczy VAT z pierwszej faktury w kwocie 3300 zł, a od kolejnych rat w kwotach po 275 zł miesięcznie.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że samochód z poprzedniego przykładu jest samochodem osobowym lub innym pojazdem nieuprawniającym do pełnego odliczenia VAT. Spółka Jarex będzie odliczała VAT następująco:

- z pierwszej faktury w kwocie 3300 x 60% = 1980 zł

- od rat po 165 zł (275 x 60%).

Spółka będzie go odliczała do chwili osiągnięcia łącznej kwoty odliczenia w wysokości 6000 zł lub wartości stanowiącej 60% całej wartości VAT określonej w umowie. Po tym fakcie spółce nie będzie przysługiwało odliczenie VAT. Kwotę podatku naliczonego będzie mogła zaliczyć w koszy uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

WAŻNE

VAT od leasingu operacyjnego samochodu odlicza się miesięcznie od każdej raty udokumentowanej fakturą VAT (niezależnie od faktycznej jej wpłaty). Kwota odliczenia jest zależna od rodzaju leasingowanego samochodu. Jeżeli przysługuje częściowe odliczenie VAT, ograniczenie należy zastosować do każdej raty udokumentowanej fakturą VAT aż do chwili odliczenia VAT w kwocie stanowiącej 60% łącznej wartości tego podatku albo 6000 zł w zależności od tego, która z tych kwot jest niższa.

Jeżeli leasingowany samochód użytkowany jest do celów działalności mieszanej (opodatkowanej i zwolnionej), to wartość przysługującego odliczenia VAT należy również pomniejszyć o wskaźnik struktury sprzedaży. Ma on zastosowanie do odliczenia VAT w każdym przypadku, czyli zarówno do pełnego, jak i ograniczonego odliczenia VAT, ze względu na rodzaj pojazdu.

3. Leasing samochodu z innego państwa UE

Firma Jawa rozważa podpisanie umowy leasingu z unijnym leasingodawcą. Czy będzie jej przysługiwało odliczenie VAT? Jeżeli tak, to w jakiej kwocie?

Uzależnienie odliczenia VAT od rodzaju umowy

Prawo do odliczenia podatku będzie zależało od rodzaju umowy leasingu. W leasingu operacyjnym nie będzie przysługiwało odliczenie podatku z faktury leasingodawcy. Natomiast umowa leasingu finansowego z unijnym dostawcą będzie traktowana na równi z WNT. Kwota podatku należnego od tego nabycia podlega odliczeniu na zasadach ogólnych, z uwzględnieniem przewidzianych ustawą ograniczeń (np. przy leasingu samochodu osobowego).

Sposób opodatkowania leasingu operacyjnego, gdy leasingodawcą jest podmiot z innego kraju UE, zależy od wskazanego w ustawie o VAT miejsca jego świadczenia. Przepisy ustawy w szczególny sposób traktują leasing operacyjny środków transportu. Zostały one wyłączone z regulacji art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy, co oznacza, że nie powstaje od ich nabycia obowiązek rozliczania podatku z tytułu importu usługi u leasingobiorcy. Za miejsce ich opodatkowania uznaje się miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 1 ustawy).

PRZYKŁAD

Firma Mirex wzięła w użytkowanie samochód od niemieckiej firmy leasingowej na podstawie leasingu operacyjnego. Firma niemiecka nie posiada na terytorium RP stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (ani zakładu, ani oddziału). Oznacza to, że kontrahent niemiecki wystawi firmie Mirex fakturę z niemieckim podatkiem VAT. Firma Mirex będzie mogła odzyskać ten VAT w procedurze zwrotu podatku.

Istotne jest to, że w tej sytuacji firma ma prawo do odzyskania całej kwoty zapłaconego podatku, wykazanego w fakturze, niezależnie od rodzaju samochodu. Ograniczenia w odliczeniu wynikające z art. 86 ustawy nie mają zastosowania.

Inna sytuacja występuje w leasingu finansowym. Przyjęcie w użytkowanie samochodu na podstawie umowy leasingu finansowego od podmiotu z innego kraju Wspólnoty uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Leasingobiorca obowiązany jest do rozliczenia VAT od WNT. Kwota podatku należnego stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, przy czym ma do niej zastosowanie również ograniczenie określone w art. 86 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Odliczeniu podlegać będzie albo pełna kwota podatku należnego od tego nabycia, albo kwota stanowiąca 60% jego wartości, nie więcej niż 6000 zł.



PODSTAWA PRAWNA

l ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA