REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy brakuje pieniędzy na podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który nie zapłaci podatku w ustawowym terminie, musi liczyć się z koniecznością zapłaty odsetek od zaległości podatkowych. Jakie są rady, by ich nie płacić?

 

Przedsiębiorca, który musi dopłacić podatek, a nie ma na to środków, może wybrać kilka rozwiązań. Część z nich proponują przepisy Ordynacji podatkowej, np. wnioskowanie o rozłożenie podatku na raty lub odroczenie terminu płatności. Inne propozycje to: zaciągnięcie kredytu bankowego lub spłata należności po terminie ustawowym. Jednak dwie ostatnie propozycje są ryzykowne. Po pierwsze, wiążą się z koniecznością spłaty odsetek. Po drugie, wpłacając podatek po terminie przedsiębiorca naraża się na odpowiedzialność wynikającą z kodeksu karnego skarbowego.

Wniosek o ulgę

Zgodnie z Ordynacją podatkową w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organy podatkowe mogą na wniosek podatnika odraczać termin płatności podatku lub rozkładać taką płatność na raty. Ważne, aby przedsiębiorca stosowny wniosek złożył przed terminem płatności, czyli w przypadku PIT za 2007 rok przed 30 kwietnia 2008 r. Złożenie wniosku po 30 kwietnia nie będzie miało żadnego znaczenia prawnego. W takiej sytuacji bowiem nie będziemy mieli już do czynienia z podatkiem, lecz z zaległością podatkową.

Jeśli naczelnik urzędu skarbowego udzieli przedsiębiorcy jednej z wymienionych ulg, wyda w tej sprawie decyzję. Wtedy też nowym terminem płatności będzie dzień, w którym, zgodnie z decyzją, powinna nastąpić zapłata odroczonego podatku lub poszczególnych rat. Jeżeli przedsiębiorca nie dotrzyma nowych terminów, terminem płatności podatku objętego odroczeniem lub ratą staje się odpowiednio termin początkowy, czyli w naszym przypadku 30 kwietnia 2008 r.

W praktyce trudno uzyskać wspomniane ulgi. Ich przyznanie zależy bowiem tylko i wyłącznie od decyzji fiskusa. Warto więc wiedzieć, że każdy przedsiębiorca może udzielić sobie ulg sam. Chodzi tu o płatność w ratach. Przedsiębiorca może bowiem wpłacać podatek ratalnie, np. dwa razy w miesiącu. Ważne, aby ostatnia część podatku wpłynęła do urzędu skarbowego najpóźniej 30 kwietnia 2008 r.

Forma zapłaty

Przedsiębiorca, który musi dopłacić należny podatek za 2007 rok, ma do wyboru kilka form dopełnienia tego obowiązku. Może wpłacić go osobiście w urzędzie lub przekazać go bezpośrednio na konto urzędu. Trzeba tylko wiedzieć, że za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:

l przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta;

l w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej na podstawie polecenia przelewu.

JAK TO ZROBIĆ...

Uzasadnienie wniosku o udzielenie ulgi

PROBLEM: Podatnikowi po wypełnieniu rocznego zeznania PIT-36L wyszła dopłata podatku w wysokości 18 tys. zł. Jednak w grudniu 2007 r. żona podatnika przeszła rozległy zawał i wszelkie środki przeznaczył na jej leczenie. Nie ma pieniędzy na jednorazową wpłatę tej należności. Czy sytuacja osobista może być uzasadnieniem do złożenia wniosku o rozłożenie podatku na raty?

ROZWIĄZANIE: Tak. Przepisy wskazują, że podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o rozłożenie podatku na raty, gdy istnieje ważny interes osobisty podatnika lub ważny interes publiczny. W opisanym przypadku istnieje ważny interes podatnika. We wniosku o rozłożenie podatku na raty przedsiębiorca powinien przedstawić swoją sytuację osobistą, podając środki, jakie przeznacza na leczenie żony, np. pobyt w szpitalu, leki, wizyty u specjalistów. Warto dołączyć też kopie rachunków czy faktur potwierdzających te wydatki. Ponadto podatnik powinien określić, na jaką liczbę rat chciałby mieć podatek rozłożony oraz w jakiej formie będzie go wpłacał do urzędu - przykładowo do 20 dnia każdego miesiąca.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


Podstawa prawna

Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA