REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT-11, PIT 2016

Jak sporządzić i przekazać PIT-11 i PIT-40 za 2014 r.

Do 2 marca 2015 r. płatnicy zobowiązani do przekazywania urzędowi skarbowemu deklaracji podatkowych w formie elektronicznej lub dokonujący rozliczenia za nie więcej niż 5 podatników, którzy wybrali tę formę wysyłki, powinni przygotować dla podatników i urzędów skarbowych PIT-11. Gdy podatnik złożył płatnikowi wniosek o rozliczenie roczne na druku PIT-12, w tym samym terminie i na tych samych zasadach płatnik powinien przygotować i przesłać PIT-40.

2 marca 2015 r. - termin dla płatników PIT

Ministerstwo Finansów przypomina, że z końcem lutego br. (a dokładnie w dniu 2 marca gdyż ostatni dzień lutego przypada w 2015 roku na sobotę) upływa ustawowy termin składania przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku informacji PIT-8C, PIT 11, PIT-R, IFT-1R oraz rocznego obliczenia podatku PIT-40, za 2014 r.

75% PIT od ukrywanych dochodów - nowelizacja

Senat bez poprawek zaakceptował 7 lutego 2015 r. nowelizację ustawy o PIT, pozostawiającą 75 procentową stawkę PIT od ukrywanych dochodów. Znowelizowane przepisy, które wejdą w życie od 1 stycznia 2016 roku mają charakter prewencyjny - mają zachęcić do uczciwego rozliczania się z państwem.

Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD)

Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD) to nowy kanał komunikacji elektronicznej dla płatników uruchomiony przez Ministerstwo Finansów od 1 stycznia 2015 r., który ma ułatwić i usprawnić składanie deklaracji drogą elektroniczną. Narzędzie to umożliwia złożenie w ramach jednego dokumentu i jednej transmisji danych do 20 000 PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40 oraz pobranie jednego Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla całej wysyłki.

REKLAMA

Papierowe PIT-11 i PIT-8C trzeba złożyć do 2 lutego 2015 r.

Przedsiębiorcom, którzy zatrudniają nie więcej niż pięciu pracowników i którzy nie korzystają z usług biura rachunkowego, pozostał jedynie tydzień na dostarczenie do urzędów skarbowych informacji PIT-11 czy PIT-8C za 2014 r. w wersji papierowej. Termin przedłuży się do końca lutego, jeśli wybiorą przesłanie dokumentów przez Internet – przypomina Tax Care.

PIT-11, ZUS IWA i inne obowiązki pracodawców w zakresie rozliczeń z urzędami za 2014 r.

Początek każdego roku to dla płatników, zatrudniających w poprzednim roku m.in. pracowników czy zleceniobiorców, okres zwiększonych obowiązków związanych z przygotowaniem i przesłaniem do ZUS, urzędów skarbowych i GUS wymaganych rocznych informacji i deklaracji. Od 1 stycznia 2015 r. część pracodawców obowiązują krótsze terminy na sporządzenie i przekazanie niektórych z tych dokumentów.

Małe firmy mają czas do końca stycznia na wysłanie urzędowi papierowych PIT-11 i PIT 8C

Tylko miesiąc mają małe firmy, zatrudniające nie więcej niż 5 osób, na przesłanie do urzędu skarbowego papierowych formularzy o przychodach uzyskanych przez pracowników. Ci, którzy zrobią to drogą elektroniczną, będą mieli o miesiąc więcej na dostarczenie tych informacji fiskusowi.

Czy bony i talony podarunkowe korzystają ze zwolnienia z PIT

Bony i talony, które często wybierane są przez pracodawców na podarunki przed świętami, nie podlegają zwolnieniu podatkowemu. Natomiast wolne od podatku dochodowego są świadczenia pieniężne (np. w postaci kart przedpłaconych) do wysokości 380 zł, sfinansowane w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

REKLAMA

Ulga na dziecko w 2015 i 2016 roku

Nowelizacja ustawy o PIT, która obowiązuje od 2015 r., podwyższa wysokość ulgi na dzieci. Już w rozliczeniu za 2014 r. rodzice mogli odpisać o 332 zł więcej w przypadku trzeciego dziecka oraz o prawie 476 zł w przypadku czwartego i każdego kolejnego. W 2016 r. zasady odliczania tej ulgi nie ulegają zmianie.

W 2015 r. płatnicy wyślą deklaracje podatkowe elektronicznie

Ministerstwo Finansów zaproponowało w swoim projekcie nowe obowiązki w zakresie składania deklaracji PIT-11, PIT-8C, PIT-R i PIT-40. Zgodnie z treścią nowych przepisów, każdy płatnik, który ma obowiązek sporządzania informacji bądź rocznego obliczenia podatku dla więcej niż pięciu podatników, będących osobami fizycznymi, będzie mógł to zrobić wyłącznie przez Internet.

Ulga internetowa w podatku dochodowym

Miała zniknąć zupełnie ale jednak została, choć mocno ograniczona. Ulga internetowa od rozliczenia dochodów uzyskanych w 2013 roku (tak samo jest w latach 2014-2019) przysługuje tylko tym podatnikom, którzy wcześniej z niej nie korzystali. Osoby te mogą odliczać wydatki na dostęp do internetu wyłącznie przez dwa kolejne lata podatkowe.

PIT-11 - najważniejsze zasady i typowe sytuacje

Nie wystarczy umieć wypełnić formularz informacji PIT-11. Trzeba jeszcze wiedzieć jak postąpić z tą informacją w wielu sytuacjach jakie niesie życie. Informację PIT-11 należy co do zasady sporządzić najpóźniej do końca lutego roku następującym po roku podatkowym (art. 39 ust. 1 ustawy o PIT). Ale jeżeli pracownik rozstał się z zakładem pracy w trakcie roku, to płatnik musi wydać PIT-11 wcześniej na wniosek pracownika.

Jak wypełnić PIT-11?

PIT-11, czyli informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy powinna zostać sporządzona przez płatników i przesłana podatnikom oraz urzędom skarbowym właściwym dla tych podatników do końca lutego następnego roku podatkowego.

Czy warto wysłać PIT-11 i PIT-40 przez system e-deklaracje?

Ministerstwo Finansów uważa, że tak. Izba Skarbowa w Krakowie przedstawia konkretne wyliczenia i również rekomenduje płatnikom ten sposób wysyłania PIT-ów. W ten sposób wysyłają PIT-11 i PIT-40 m.in. Ministerstwo Finansów, izby i urzędy skarbowe.

PIT-11 można złożyć za pośrednictwem systemu e-deklaracje

Od kogo powinieneś dostać PIT-11

Najpóźniej 29 lutego 2012 r. powinieneś otrzymać od pracodawcy informację PIT-11 o dochodach uzyskanych i pobranych zaliczkach w 2012 roku. Jednak jeżeli nie otrzymasz tej informacji i tak musisz złożyć swojego rocznego PIT-a za 2011 rok.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2015 / 2016

Wszystkie ulgi PIT-owe w 2 tabelach (odliczenia od podatku i odliczenia od dochodu), które zawierają aktualne wartości dla rozliczenia rocznego dochodów uzyskanych w 2015 roku, a także dla dochodów uzyskanych w 2016 r.

PIT-28 - rozliczenie roczne przychodów z działalności gospodarczej - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Do końca lutego przedsiębiorcy - ryczałtowcy powinni złożyć do urzędu skarbowego zeznanie PIT-28 za ubiegły rok podatkowy. Nie ma więc już wiele czasu na zapoznanie się z zasadami tego rozliczenia.

Darowizny kościelne (bezlimitowe)

Bez żadnych limitów można odliczać od dochodu w PIT darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych.

Ulga rehabilitacyjna w PIT 2015 / 2016

Odliczenie od dochodu wydatków ponoszonych na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych (ulga rehabilitacyjna) przysługuje: osobom niepełnosprawnym oraz osobom utrzymującym osoby niepełnosprawne – czyli ich opiekunom.

REKLAMA