28 sierpnia 2018 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o PIT, który zakłada, że Krajowa Administracja Skarbowa wypełni za podatnika roczne zeznanie podatkowe, bez konieczności składania jakiegokolwiek wniosku w tej sprawie. Zmiany mają wejść w życie już od 2019 roku (tj. od rozliczenia za 2018 rok). Od 15 lutego do 30 kwietnia podatnik będzie się mógł zapoznać ze swoim PIT-em na Portalu Podatkowym. Osoby, które rozliczą się elektronicznie, otrzymają szybszy zwrot nadpłaty – maksymalnie w ciągu 45 dni. Projekt zakłada też skrócenie o miesiąc (z końca lutego na koniec stycznia) terminu w jakim podmioty obowiązane do sporządzenia PIT-8C, PIT-11, PIT-11A, PIT-40A oraz PIT-R, będą je przekazywać urzędowi skarbowemu.
Na początku stycznia 2018 roku wejdzie w życie rozporządzenie wprowadzające nowe wzory oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. PIT-2, PIT-4R, PIT-8C, PIT-R czy PIT-11. Nowe formularze należy stosować do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od 1 stycznia 2018 r.
Resort finansów przygotował rozporządzenie, które określa nowe wzory oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Modyfikacji ulegną m.in. wzory formularzy PIT-4R, PIT-6, PIT-8C, PIT-11 oraz PIT-R. Nowe wzory będą miały zastosowanie do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.
W 2017 roku wyjątkowo do 2 maja można składać zeznania podatkowe za 2016 rok - bowiem 30 kwietnia wypada w tym roku w niedzielę. Ten trmin obowiązuje osoby rozliczające się na formularzu PIT-37, które m.in. pracują na umowie o pracę czy cywilnoprawnej, PIT-36, dla osób prowadzących działalność gospodarczą, podatników, którzy zarobili na giełdzie (PIT-38) i sprzedaży nieruchomości (PIT-39). Teoretycznie do końca można składać zeznania PIT przez internet ale lepiej zrobić to wcześniej, by uniknąć ewentualnych przeciążeń systemu
W 2017 roku na złożenie zeznań PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39 za 2016 rok jest czas do wtorku 2 maja (bowiem 30 kwietnia wypada w 2017 roku w niedzielę, a 1 maja jest dniem ustawowo wolnym od pracy). Wcześniej, bo do 31 stycznia trzeba było złożyć PIT-28 i PIT-19A.
Do 2 maja 2017 roku trzeba złożyć zeznanie roczne (PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39) za 2016 rok. Często podatnicy mają wątpliwości, do którego urzędu skarbowego złożyć swojego PIT-a. Czy w miejscu swego zameldowania, czy faktycznego zamieszkiwania? Właściwość miejscowa urzędu skarbowego określana jest na podstawie miejsca faktycznego zamieszkania w dniu 31 grudnia rozliczanego roku podatkowego, a nie wg miejsca zameldowania.
Ministerstwo Finansów zapewnia, że wysłanie deklaracji podatkowej PIT przez Internet jest najprostszym i najszybszym sposobem złożenia zeznania rocznego. W formie elektronicznej bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego (swoistym podpisem jest tu kwota przychodu z zeznania podatkowego za 2015 rok) można składać następujące deklaracje podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT- 39, PIT-16a, PIT-19a za 2016 r. oraz wniosek PIT-16.
Nieodpłatne świadczenie usług ma swoje konsekwencje na gruncie podatkowym. Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty podatku, jeśli daną usługę ktoś wykona dla niego nieodpłatnie. Korzystanie z darmowych usług stanowi bowiem przychód, z którego należy się rozliczyć. Co więcej nieodpłatne świadczenie może być przychodem albo kosztem - przychód stanowi wtedy, gdy darmowe usługi świadczone są na rzecz przedsiębiorcy, kosztem jest zaś wtedy, kiedy to przedsiębiorca wykonuje czynności na czyjąś rzecz za darmo.
Do 2 maja 2016 r. mamy czas nie tylko na złożenie do urzędu skarbowego rocznego zeznania podatkowego (PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39) ale także na zapłatę podatku. Jak znaleźć nr rachunku bankowego urzędu skarbowego, czy trzeba wpłacać 1 lub 2 zł podatku i czy można wpłacić podatek za kogoś innego?
Według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczeniom od dochodu podlegają: ulga rehabilitacyjna, darowizny oraz inne wydatki np. na korzystanie z Internetu, nowe technologie czy działalność badawczo-rozwojową. Jednak nie w każdym wypadku możemy pomniejszyć nasz dochód do opodatkowania o wymienione pozycje. Jeśli chodzi o darowizny, uwzględniane są te na krwiodawstwo, działalność pożytku publicznego, działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych, a także na kult religijny.