REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd skarbowy wypełni za Ciebie PIT-37 - wniosek PIT-WZ tylko do 18 kwietnia

Subskrybuj nas na Youtube
Urząd skarbowy wypełni za Ciebie PIT-37 - wniosek PIT-WZ tylko do 18 kwietnia
Urząd skarbowy wypełni za Ciebie PIT-37 - wniosek PIT-WZ tylko do 18 kwietnia

REKLAMA

REKLAMA

Jedynie do 18 kwietnia 2017 r. można składać wnioski PIT-WZ, aby zagwarantować sobie rozliczenie PIT-37 przez urząd skarbowy. Jak wypełnić i złożyć PIT-WZ? Jak wypełnić ulgę na dzieci w PIT-WZ?

Co to jest PIT-WZ

PIT-WZ to wniosek o sporządzenie zeznania rocznego za podatnika przez urząd skarbowy. Wystarczy go przesłać do właściwego urzędu, a ten na podstawie danych z wniosku PIT-WZ oraz posiadanych informacji od pracodawców lub organów rentowych samodzielnie przygotuje zeznanie podatkowe.

REKLAMA

Korzyści dla podatnika

Nowa forma rozliczenia to, jak do tej pory, najprostszy i najpewniejszy sposób rozliczenia dochodów. Oznacza oszczędność czasu i minimalizuje ryzyko popełnienia błędów w zeznaniu rocznym, które wynikają z przepisywania danych z informacji od płatników (np. z PIT-11) czy błędów rachunkowych. Samodzielne wypełnienie zeznania podatkowego i załączników, w których wykazywane są ulgi, nierzadko sprawia problemy podatnikom. Ponieważ urząd skarbowy sam wypełni zeznanie, to rozliczenie się drogą elektroniczną zajmie teraz nie więcej niż kilka minut.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak złożyć PIT-WZ

Wniosek o sporządzenie zeznania będzie można złożyć wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem Portalu Podatkowego lub systemu e-Deklaracje, udostępnionych przez Ministerstwo Finansów. Do programu przystąpili również partnerzy zewnętrzni. Dzięki temu do 18 kwietnia będzie można wysłać PIT-WZ również za pośrednictwem bankowości elektronicznej PKO BP, BGŻ BNP Paribas i Raiffeisen Polbank.

Jeśli składasz PIT-WZ przez Portal Podatkowy lub e-Deklaracje to pamiętaj, aby podpisać go za pomocą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kwoty przychodu za rok 2015 lub
  • podpisem elektronicznym.

REKLAMA

Jeśli składasz wniosek za pośrednictwem Portalu Podatkowego, będziesz go mógł podpisać również Profilem Zaufanym. Założenie takiego profilu w swoich systemach transakcyjnych oferują banki: PKO Bank Polski (wraz z Inteligo), Bank Millennium i ING Bank Śląski przez system Moje ING.

Jeśli składasz PIT-WZ przez stronę PKO Banku Polskiego (wraz z Inteligo), BGŻ BNP Paribas (wraz z BGŻOptima) i Raiffeisen POLBANK, skorzystaj ze standardowych danych uwierzytelniających (czyli np. loginu i hasła), które te banki na co dzień stosują do weryfikacji posiadaczy rachunków.

Urząd w ciągu maksymalnie 5 dni prześle na podany przez podatnika adres poczty elektronicznej e-mail z linkiem do gotowego zeznania podatkowego. Zeznanie będzie można zaakceptować lub odrzucić. Jeżeli podatnik nie podejmie żadnych czynności, jego zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane.

Kto może skorzystać z PIT-WZ?

PIT-WZ może złożyć podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), który uzyskuje dochody od płatników (w tym organów rentowych). Nie ma przy tym znaczenia, czy rozlicza się sam, czy wspólnie z małżonkiem, czy jako osoba samotnie wychowująca dzieci.

Czy wniosek PIT-WZ może być złożony przez pełnomocnika?

Nie. Wniosek PIT-WZ może być złożony tylko przez podatnika będącego osobą fizyczną.

Formularze PIT

Jakie dane wpisujesz do PIT-WZ?

  • dane identyfikacyjne, takie jak w każdym składanym zeznaniu PIT (twoje, a jeśli rozliczasz się wspólnie  z małżonkiem, to także dane małżonka) oraz informacje:
  • o kosztach uzyskania przychodów (czy korzystasz z podstawowych, czy podwyższonych, czy też o wysokości wydatków faktycznie poniesionych)
  • czy korzystasz z ulgi rehabilitacyjnej,
  • o składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, jeśli chcesz zwrotu nieodliczonej  ulgi na dzieci (gdy kwota przysługującego odliczenia z tytułu ulgi jest wyższa od kwoty odliczonej chcesz zwrotu nieodliczonej ulgi na dzieci, to możesz uzyskać zwrot do wysokości wykazanych w PIT-WZ składek),
  • o liczbie dzieci i ich danych identyfikacyjnych, a także o kwocie ulg na dzieci
  • o nr KRS wybranej organizacji pożytku publicznego, jeżeli chcesz przekazać jej 1% podatku należnego 
  • o adresie poczty elektronicznej, na który urząd skarbowy prześle informację o sporządzeniu twojego zeznania podatkowego.

Jak wypełnić ulgę na dzieci w PIT-WZ?

Podatnik i małżonek mogą we wniosku PIT-WZ wykazać ulgę na dzieci, która zostanie uwzględniona w udostępnionym przez urząd skarbowy zeznaniu podatkowym PIT-37.

Wystarczy wskazać we wniosku:

  • liczbę dzieci,
  • dane dzieci: imię, nazwisko, datę urodzenia albo numer PESEL,
  • okres za jaki przysługuje ulga,
  • kwotę przysługującego odliczenia na dziecko (formularz podpowiada jaka to powinna być kwota).

Do podania ww. informacji podatnik nie potrzebuje mieć przy sobie Informacji od płatnika.

Wykazując we wniosku PIT-WZ kwotę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, podatnik może uzyskać zwrot nieodliczonej w zeznaniu ulgi na dzieci, do wysokości tych składek. Taka sytuacja będzie miała miejsce, gdy kwota ulgi jest wyższa niż kwota wyliczonego w zeznaniu podatkowym podatku. We wniosku należy wpisać zarówno składki wynikające z informacji od płatników (PIT-11, PIT-40A/11A) złożonych do urzędu skarbowego, jak i składki o których wie sam podatnik (a nie wie urząd skarbowy), czyli wpłaconych samodzielnie do ZUS lub zagranicą, pomniejszonych o składki które już zostały odliczone w innych zeznaniach składanych za rok 2016 (PIT-36L, PIT-28, PIT-16A, PIT-19A). Wykazując te składki urząd skarbowy zwróci podatnikowi nieodliczoną ulgę na dzieci, do wysokości wykazanych we wniosku PIT-WZ składek.


Do kiedy złożysz PIT-WZ?

Wniosek, w zakresie dochodów za 2016 r., możesz złożyć między 15 marca a 18 kwietnia 2017 r.

Gdzie znajdziesz przygotowane zeznanie podatkowe?

REKLAMA

Urząd w ciągu maksymalnie 5 dni prześle na podany przez ciebie we wniosku PIT-WZ adres poczty elektronicznej e-mail z linkiem do sporządzonego zeznania podatkowego. Po kliknięciu w link oraz wprowadzeniu kodu otrzymanego wraz z linkiem będziesz mieć dostęp do swojego zeznania podatkowego w systemie teleinformatycznym.

Możesz zaakceptować lub odrzucić przedstawione zeznanie. Masz na to czas do upływu terminu składania zeznań - w 2017 r. to 2 maja. Jeżeli nie podejmiesz w tym terminie żadnych czynności, twoje zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane.

Czy możesz poprawić zeznanie?

Tak, możesz złożyć korektę zeznania. Jeśli chcesz je poprawić, samodzielnie przygotuj korektę.

PIT-WZ na Portalu Podatkowym

Informacje dotyczące składania PIT-WZ wraz z przydatnymi pytaniami i odpowiedziami, instrukcjami oraz możliwością wyszukania lub sprawdzenia ich statusu są dostępne na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA