REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analitycy finansowi, controllerzy i księgowi mogą łatwo zmienić pracę. Jak ich zatrzymać w firmie?

Analitycy finansowi, controllerzy i księgowi mogą łatwo zmienić pracę. Jak ich zatrzymać w firmie?
Analitycy finansowi, controllerzy i księgowi mogą łatwo zmienić pracę. Jak ich zatrzymać w firmie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa specjalistów ds. finansów w firmach może rozważać zmianę pracy w celu rozwoju kariery – dowodzi nowe badanie. Według raportu opublikowanego przez AICPA & CIMA we współpracy z PwC, rośnie presja na zatrzymanie pracowników działów finansowych.

Specjaliści z dziedziny finansów coraz częściej i coraz łatwiej zmieniają pracę

AICPA & CIMA, które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants, opublikowały we współpracy z PwC raport pod tytułem Finance and the Great Reshuffle. Na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród 270 specjalistów zatrudnionych w dużych organizacjach, głównie w obszarze controllingu, raportowania, planowania i analizy finansowej (FP&A) lub księgowości, raport analizuje zmieniający się rynek pracy w branży finansowej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Badanie dowodzi, że specjaliści z dziedziny finansów coraz częściej zmieniają pracę i odczuwają potrzebę zdobywania nowych umiejętności oraz dostosowywania się do współczesnego świata biznesu. Prawie jedna czwarta ankietowanych przez nas osób (24 proc.) twierdzi, że chce zmienić pracę w ciągu roku, natomiast kolejne 29 proc. nie wyklucza takiej możliwości. Utrata połowy pracowników działu finansowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy stanowiłaby dla firm poważne wyzwanie operacyjne. Co więcej, ponad połowa respondentów (52%) odnotowuje wzrost rotacji pracowników w swoich organizacjach, a 54% uważa, że znalezienie nowej pracy jest łatwe lub bardzo łatwe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozwój główną motywacją

Z badania wynika, że zmiany zachodzące w organizacjach, przeprojektowywanie procesów, nowe narzędzia IT oraz zmiana podejścia w kierunku tworzenia większej wartości dodanej skutkują zwiększonym zainteresowaniem pracowników rozwojem zawodowym. Dla 63% respondentów awans i rozwój kariery są również główną motywacją do zmiany pracy (drugim w kolejności najczęściej wymienianym powodem jest chęć otrzymania większego wynagrodzenia, a trzecim – brak poczucia celu). Przy czym brak poczucia sensu, spełnienia czy możliwości na podnoszenie kwalifikacji okazuje się pewniejszym prognostykiem chęci zmiany pracy niż wypalenie zawodowe czy brak podwyżki. Wśród osób, które czują się spełnione zawodowo, tylko jedna na sześć planuje znaleźć nową pracę.

Inne kluczowe wnioski z badania:

  • 71% ankietowanych osób było świadkami zakrojonych na dużą skalę transformacji w firmach, w których pracują – głównie w sektorze usług biznesowych i technologii.
  • Aż 83% respondentów twierdzi, że zdolność do szybkiego nabywania nowych kompetencji jest najważniejszą umiejętnością miękką. Kolejną najczęściej wymienianą umiejętnością jest analityczne myślenie (81%) i zdolność do radzenia sobie ze złożonością/niejednoznacznością (80%).
  • Wśród kompetencji cyfrowych najwyższym uznaniem respondentów cieszą się: znajomość narzędzi do wizualizacji danych (82%), Artificial Intelligence (AI)/uczenie maszynowe (81%) i systemy zarządzania bazami danych (67%).
  • Znaczna część ankietowanych osób wskazała, że odczuwa objawy wypalenia zawodowego. Najczęściej wspominali o tym liderzy zespołów (51%).

Ludzie - najcenniejszy zasób firmy

Jakub Bejnarowicz, Dyrektor Regionalny na Europę, AICPA & CIMA, komentuje: „Zjawisko związanie z wielkimi przetasowaniami w firmach (ang. Great Reshuffle) niesie ze sobą istotne zagrożenia i pracodawcy powinni wyciągnąć daleko idące wnioski z naszego badania. Aby wznieść wydajność biznesową na wyższy poziom potrzebni są odpowiedni ludzie — najcenniejszy zasób strategiczny w organizacjach. Szczególnie, gdy konkurencja o talenty staje się z roku na rok coraz ostrzejsza. Jak wskazuje nasz raport, pracownicy potrzebują mieć możliwość wprowadzania innowacji i optymalizacji rutynowych zadań. Zespoły finansowe muszą zostać wyposażone w umiejętności niezbędne do funkcjonowania w szybko zmieniającej się rzeczywistości. A firmy powinny stworzyć poczucie przynależności i spełnienia, jeśli chcą zatrzymać uzdolnionych pracowników i napędzać rozwój swoich organizacji.”

REKLAMA

Mariusz Dziurdzia, Partner PwC Polska, Lider Clients & Markets, mówi: „Zbudowanie odpowiedniego i efektywnego zespołu finansowego to obecnie wyzwanie dla większości CFO. Specjaliści od finansów chcą rozwijać swoją karierę i szeroko wykorzystywać swoją wiedzę finansową. Niemniej jednak, głębsza analiza wyników badania pozwoliła odkryć, że najważniejszym czynnikiem, zachęcającym pracowników do pozostania w obecnym miejscu pracy, jest poczucie sprawczości, które wzmacnia zaangażowanie i przekonanie, że wykonywane zadania mają znaczenie. Tempo zmian jest zawrotne. Również pracownicy finansowi odczuwają jego presję. Transformacja technologiczna, nowe modele pracy, ale też inne oczekiwania biznesowe przełożonych i współpracowników. Finansiści zdają sobie sprawę, że nieuchronnie zbliża się koniec czasów, kiedy w głównej mierze byli odpowiedzialni za obsługę działań transakcyjnych. Na znaczeniu zyskuje umiejętność analizy danych i dostarczanie informacji o stanie biznesu. Dla CFO oznacza to konieczność stosowania nowych metod budowania i rozwoju zespołów. Stare podejście za chwilę nie będzie już działać. Dlatego inwestycje w nowe technologie muszą iść w parze z inwestycjami w ludzi poprzez poszerzanie ich umiejętności.”     

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zatrzymać dobrych pracowników w firmie?

Raport Finance and the Great Reshuffle zawiera następujące zalecenia dla pracodawców dotyczące tego, jak poradzić sobie z narastającymi zmianami na rynku pracy i jak złagodzić ich wpływ na organizacje: 

  • Przygotowanie się na rotację pracowników – dzisiejszy „rynek pracownika” zwiększa konkurencję w zakresie pozyskiwania i utrzymywania talentów. Firmy powinny skupić się na budowaniu swojej marki jako dobrego pracodawcy, oferować atrakcyjne pakiety wynagrodzeń i świadczeń, zapewnić możliwości rozwoju i elastyczność w zakresie organizacji pracy, a także przyjąć indywidualne podejście do procesu wdrożenia nowych pracowników w firmie (ang. onboarding).
  • Stworzenie bezpiecznego środowiska pracy i zapewnienie komfortu psychicznego – pracownicy zgłaszali objawy wypalenia zawodowego z powodu przepracowania lub presji związanej z wielkoskalowymi transformacjami w firmach. Aby utrzymać lub zwiększyć zaangażowanie pracowników, organizacje muszą umieć godzić transformację z ich komfortem psychicznym.
  • Zapewnienie poczucia sensu i spełnienia – prawdopodobieństwo odejścia pracowników z pracy jest znacznie niższe, gdy czują się spełnieni i otrzymują wsparcie w miejscu pracy. Aby mogli oni dostrzec związek między swoimi indywidualnymi wynikami a rezultatami osiąganymi przez firmę, managerowie muszą być w stanie przełożyć wizję organizacyjną na zadania i cele członków swoich zespołów.
  • Umożliwienie podnoszenia kwalifikacji – w obecnym dynamicznym środowisku ciągłych zmian i transformacji ludzie odczuwają potrzebę rozwoju i nabycia nowych umiejętności. Umożliwienie dostępu do inicjatyw podnoszących kwalifikacje i wspierających rozwój może zwiększyć satysfakcję pracowników.
  • Zapewnienie wsparcia dla kierownictwa średniego szczebla – problem wypalenia zawodowego jest szczególnie widoczny wśród managerów średniego szczebla. Warto zaoferować im doskonalenie umiejętności managerskich oraz coaching z zakresu nowych sposobów pracy wykorzystujących model hybrydowy lub zdalny. Z kolei mierzenie nastrojów i zadowolenia pracowników dostarczy przełożonym informacji o oczekiwaniach i priorytetach ich zespołów.

Metodologia

 Badanie przeprowadzono w okresie sierpień-listopad 2022 r. Obejmuje opinie 270 specjalistów ds. finansów, pracujących głównie w obszarze controllingu, raportowania, planowania i analizy finansowej (FP&A) lub księgowości. Respondenci pracują głównie w dużych organizacjach (ponad 500 mln euro obrotu) zlokalizowanych w Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Bułgarii, Austrii i Rumunii, reprezentujących sektory takie jak usługi biznesowe, technologie, finanse, produkcja, dobra konsumpcyjne, farmacja czy opieka zdrowotna.

******

AICPA® & CIMA®, które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants, działają na rzecz globalnej profesji finansowej w imieniu 689 000 członków i studentów American Institute of CPAs® (AICPA) i The Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) ze 196 krajów i terytoriów. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Poprzez propagowanie tytułów Certified Public Accountant (CPA) i Chartered Global Management Accountant (CGMA) oraz innych specjalistycznych kwalifikacji, profesjonalną edukację i tzw. świadome przywództwo (ang. thought leadership) wspieramy naszych członków i zaangażowanych profesjonalistów i dzielimy się z nimi wiedzą oraz możliwościami na osiągnięcie pozycji liderów w kształtowaniu stabilniejszej przyszłości sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

American Institute of CPAs (AICPA), będący największą na świecie organizacją reprezentującą profesję biegłego rewidenta, wyznacza dla swoich członków standardy etyczne oraz obowiązujące w Stanach Zjednoczonych standardy audytorskie w odniesieniu do spółek prywatnych, organizacji charytatywnych, a także władz federalnych, stanowych i lokalnych. Opracowuje również i ocenia Uniform CPA Examination i tworzy zasób talentów dla profesji rachunkowości publicznej. 

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swój program nauczania, dzięki czemu pozostaje pierwszym wyborem przy rekrutacji liderów biznesu z wykształceniem z zakresu finansów.

O PwC
Nazwa "PwC" odnosi się do sieci PwC oraz/lub do jednego lub więcej podmiotów wchodzących w skład sieci, w której każdy podmiot lub spółka  stanowi odrębny i niezależny podmiot prawny. Wejdź na www.pwc.com/structure, aby dowiedzieć się więcej. Naszym celem w PwC jest budowanie zaufania wśród społeczeństwa i odpowiadanie na kluczowe wyzwania współczesnego świata. Jesteśmy siecią firm działającą w 152 krajach. Zatrudniamy ponad 327 tysięcy osób, dostarczających naszym klientom usługi audytu, doradztwa biznesowego, jak również doradztwa podatkowego i prawnego. Dowiedz się więcej na www.pwc.com .

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA