REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brakuje księgowych i rosną ich wynagrodzenia. Dlatego firmy inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kompleksowe usługi Business Process Outsourcing
Brakuje księgowych i rosną ich wynagrodzenia. Dlatego firmy inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów
Brakuje księgowych i rosną ich wynagrodzenia. Dlatego firmy inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Według raportu "Globalne trendy talentów w rachunkowości 2023" przygotowanego przez ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), do 2025 r. rynek usług księgowych urośnie o 10 proc. Jednocześnie wciąż brakuje księgowych. – Dlatego firmy księgowe inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA. 

  • Według danych GUS, w ciągu ostatnich 5 lat liczba podmiotów w Polsce świadczących usługi rachunkowo-księgowe wzrosła o 15 proc., co świadczy o rosnącym popycie na te usługi;
  • Czołowe firmy z branży księgowej inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów, co pozwala zapewnić efektywną obsługę klientów, a jednocześnie ograniczyć wzrost kosztów;
  • Innowacyjne rozwiązania pozwalają też na wprowadzenie nowych usług dla klientów.

Automatyzacja zwiększa efektywność pracy 

Według badań firm konsultingowych ponad 40 proc. procesów księgowych można zautomatyzować, a w niektórych dużych organizacjach aż 85 proc. zadań może być kompletnie lub częściowo zautomatyzowanych. „Roboty nie zabiorą pracy księgowym, ale rewolucyjnie zmienią ich pracę. Technologia, w tym robotyzacja, pozwoli księgowym [...] przewidywać wyzwania podatkowe i księgowe w przyszłości. [...] W efekcie rośnie poziom zadowolenia klientów, którym taka firma dostarcza usługę szybciej i jest ona lepszej jakości"  – czytamy w raporcie EY „Robot w służbie księgowości".

Automatyzacja, robotyzacja i wykorzystanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pozwalają nie tylko zwiększyć efektywność pracy, ale także wprowadzić nowe usługi – mówi Maciej Paraszczak.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rosną wynagrodzenia w księgowości

Rosnące zapotrzebowanie na usługi księgowe przy jednoczesnym braku specjalistów stawia przed całą branżą poważne wyzwania. Raport TAX-NET wskazuje, że 65 proc. polskich firm korzysta z usług księgowych. Jednocześnie branża zmaga się z niedoborem wykwalifikowanych pracowników, co potwierdza kwartalny raport giełdowy firmy Abak. 

Wynika z niego, że głównym czynnikiem wzrostu kosztów pozostawały wynagrodzenia, które w analizowanym okresie wzrosły o 12 proc. rok do roku. Według „Raportu wynagrodzeń w księgowości 2023/2024” firmy Sedlak & Sedlak kierownik ds. księgowości zarabia średnio od 8604 zł do 12 023 zł brutto. Na stanowisku głównego księgowego widełki zarobków to 10 034-12 236 zł. Na pensję samodzielnego księgowego wpływ ma zajmowane stanowisko – młodszy specjalista zarabia średnio 5887 zł, a starszy specjalista – 8000-8331 zł. Z kolei księgowi zarabiają średnio od 6146 zł do 6881 zł

– Niedobór specjalistów i rosnące koszty wynagrodzeń wymuszają poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych – wyjaśnia Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.

Cyfryzacja w Polsce nadal na niskim poziomie

Warto zauważyć, że trend cyfryzacji wpisuje się w szerszy kontekst transformacji cyfrowej polskiej gospodarki. Według raportu Banku Światowego, Polska plasuje się na 24. miejscu spośród 27 państw członkowskich Unii Europejskiej w Indeksie Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI) w 2022 roku. Tylko 40 proc. polskich przedsiębiorstw ma co najmniej podstawowy poziom intensywności cyfrowej, a jedynie 13 proc. przedsiębiorstw korzysta z e-faktur, w porównaniu z 32 proc. w UE. Pokazuje to, że sektor księgowy może być liderem w adopcji nowych technologii, wyprzedzając ogólny trend cyfryzacji w kraju.

Meritoros wykorzystuje zaawansowane roboty programowe (czyli specjalne oprogramowanie), które nie tylko sprawdzają poprawność dokumentów i wysyłają przypomnienia do klientów, ale także przeprowadzają kompleksowe audyty. – Nasze rozwiązania pozwalają uniknąć potencjalnych błędów, jednocześnie znacząco przyspieszając procesy księgowe. Firmy z branży muszą inwestować w cyfryzację i automatyzację, bo tylko tak sprostają rosnącym oczekiwaniom i potrzebom klientów – podkreśla Maciej Paraszczak.

Nowe technologie zwiększą produktywność?

Eksperci przewidują, że w najbliższych latach rola sztucznej inteligencji w księgowości będzie rosła, co może dalej zmienić charakter pracy księgowych. Według raportu Banku Światowego, Polska ma potencjał do zwiększenia produktywności poprzez adopcję technologii cyfrowych. Szacuje się, że jeśli 25 proc. firm o najniższej wydajności przyjęłoby poziom technologii firm o średniej wydajności, produktywność pracy wzrosłaby o dodatkowy 1 punkt procentowy.

Ta transformacja cyfrowa w sektorze księgowym może być katalizatorem zmian w innych branżach, pokazując korzyści płynące z inwestycji w nowe technologie i automatyzację procesów.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA