REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brakuje księgowych i rosną ich wynagrodzenia. Dlatego firmy inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów

Kompleksowe usługi Business Process Outsourcing
Brakuje księgowych i rosną ich wynagrodzenia. Dlatego firmy inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów
Brakuje księgowych i rosną ich wynagrodzenia. Dlatego firmy inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Według raportu "Globalne trendy talentów w rachunkowości 2023" przygotowanego przez ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), do 2025 r. rynek usług księgowych urośnie o 10 proc. Jednocześnie wciąż brakuje księgowych. – Dlatego firmy księgowe inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA. 

  • Według danych GUS, w ciągu ostatnich 5 lat liczba podmiotów w Polsce świadczących usługi rachunkowo-księgowe wzrosła o 15 proc., co świadczy o rosnącym popycie na te usługi;
  • Czołowe firmy z branży księgowej inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów, co pozwala zapewnić efektywną obsługę klientów, a jednocześnie ograniczyć wzrost kosztów;
  • Innowacyjne rozwiązania pozwalają też na wprowadzenie nowych usług dla klientów.

Automatyzacja zwiększa efektywność pracy 

Według badań firm konsultingowych ponad 40 proc. procesów księgowych można zautomatyzować, a w niektórych dużych organizacjach aż 85 proc. zadań może być kompletnie lub częściowo zautomatyzowanych. „Roboty nie zabiorą pracy księgowym, ale rewolucyjnie zmienią ich pracę. Technologia, w tym robotyzacja, pozwoli księgowym [...] przewidywać wyzwania podatkowe i księgowe w przyszłości. [...] W efekcie rośnie poziom zadowolenia klientów, którym taka firma dostarcza usługę szybciej i jest ona lepszej jakości"  – czytamy w raporcie EY „Robot w służbie księgowości".

Automatyzacja, robotyzacja i wykorzystanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pozwalają nie tylko zwiększyć efektywność pracy, ale także wprowadzić nowe usługi – mówi Maciej Paraszczak.

REKLAMA

REKLAMA

Rosną wynagrodzenia w księgowości

Rosnące zapotrzebowanie na usługi księgowe przy jednoczesnym braku specjalistów stawia przed całą branżą poważne wyzwania. Raport TAX-NET wskazuje, że 65 proc. polskich firm korzysta z usług księgowych. Jednocześnie branża zmaga się z niedoborem wykwalifikowanych pracowników, co potwierdza kwartalny raport giełdowy firmy Abak. 

Wynika z niego, że głównym czynnikiem wzrostu kosztów pozostawały wynagrodzenia, które w analizowanym okresie wzrosły o 12 proc. rok do roku. Według „Raportu wynagrodzeń w księgowości 2023/2024” firmy Sedlak & Sedlak kierownik ds. księgowości zarabia średnio od 8604 zł do 12 023 zł brutto. Na stanowisku głównego księgowego widełki zarobków to 10 034-12 236 zł. Na pensję samodzielnego księgowego wpływ ma zajmowane stanowisko – młodszy specjalista zarabia średnio 5887 zł, a starszy specjalista – 8000-8331 zł. Z kolei księgowi zarabiają średnio od 6146 zł do 6881 zł

– Niedobór specjalistów i rosnące koszty wynagrodzeń wymuszają poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych – wyjaśnia Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.

Cyfryzacja w Polsce nadal na niskim poziomie

Warto zauważyć, że trend cyfryzacji wpisuje się w szerszy kontekst transformacji cyfrowej polskiej gospodarki. Według raportu Banku Światowego, Polska plasuje się na 24. miejscu spośród 27 państw członkowskich Unii Europejskiej w Indeksie Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI) w 2022 roku. Tylko 40 proc. polskich przedsiębiorstw ma co najmniej podstawowy poziom intensywności cyfrowej, a jedynie 13 proc. przedsiębiorstw korzysta z e-faktur, w porównaniu z 32 proc. w UE. Pokazuje to, że sektor księgowy może być liderem w adopcji nowych technologii, wyprzedzając ogólny trend cyfryzacji w kraju.

Meritoros wykorzystuje zaawansowane roboty programowe (czyli specjalne oprogramowanie), które nie tylko sprawdzają poprawność dokumentów i wysyłają przypomnienia do klientów, ale także przeprowadzają kompleksowe audyty. – Nasze rozwiązania pozwalają uniknąć potencjalnych błędów, jednocześnie znacząco przyspieszając procesy księgowe. Firmy z branży muszą inwestować w cyfryzację i automatyzację, bo tylko tak sprostają rosnącym oczekiwaniom i potrzebom klientów – podkreśla Maciej Paraszczak.

Nowe technologie zwiększą produktywność?

Eksperci przewidują, że w najbliższych latach rola sztucznej inteligencji w księgowości będzie rosła, co może dalej zmienić charakter pracy księgowych. Według raportu Banku Światowego, Polska ma potencjał do zwiększenia produktywności poprzez adopcję technologii cyfrowych. Szacuje się, że jeśli 25 proc. firm o najniższej wydajności przyjęłoby poziom technologii firm o średniej wydajności, produktywność pracy wzrosłaby o dodatkowy 1 punkt procentowy.

Ta transformacja cyfrowa w sektorze księgowym może być katalizatorem zmian w innych branżach, pokazując korzyści płynące z inwestycji w nowe technologie i automatyzację procesów.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA