REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o biegłych rewidentach w 2016 roku - trwa uzgadnianie projektu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Nowa ustawa o biegłych rewidentach w 2016 roku - założenia projektu
Nowa ustawa o biegłych rewidentach w 2016 roku - założenia projektu
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów upubliczniło nowy projekt ustawy o biegłych rewidentach. W nowych założeniach uwzględniono dużą część postulatów zgłaszanych przez KIBR w toku konsultacji społecznych. Wciąż są jednak w projekcie zapisy, które budzą niepokój środowiska. Czas na przyjęcie nowej ustawy regulator ma do 17 czerwca 2016 roku.

Ministerstwo Finansów 14 kwietnia opublikowało projekt nowej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym. Zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskiego prawa do zapisów unijnej reformy rynku audytu.

REKLAMA

KIBR aktywny w toku konsultacji społecznych

Prace nad nowelizacją ustawy trwają już blisko rok. W sierpniu 2015 roku Ministerstwo upubliczniło pierwszy projekt założeń. Pierwsze propozycje Ministerstwa budziły wiele niepokojów środowiska biegłych rewidentów. Zebrane postulaty samorząd przekazał Ministerstwu Finansów jeszcze w sierpniu, a zaprezentował je na wrześniowej konferencji uzgodnieniowej. Ostatecznie, po uwzględnieniu postulatów interesariuszy, w listopadzie autorzy zmian przedstawili zupełnie nowy projekt założeń. – Wiele z postulatów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów wzięto pod uwagę. Wciąż były jednak zapisy, z którymi się nie zgadzaliśmy – komentował wówczas Krzysztof Burnos, prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Samorząd przekazał kolejne uwagi do projektu do Ministerstwa jeszcze w grudniu.

Znamy nowe założenia

W projekcie zaprezentowanym w kwietniu 2016 r. da się zauważyć, że Ministerstwo Finansów wzięło pod uwagę dużą część postulatów środowiska biegłych rewidentów.

– W konstrukcji ustawy dostrzegamy ducha unijnej reformy, ustawodawca skupił się na doregulowaniu rynku badań sprawozdań jednostek zainteresowania publicznego, a więc jednostek o systemowym znaczeniu dla gospodarki Polski – wyjaśnia Krzysztof Burnos.

Ministerstwo wzięło pod uwagę postulaty biegłych rewidentów dotyczące zachowania zasady proporcjonalności i nienakładania niepotrzebnych obciążeń na mniejsze podmioty. Zapewniono skalowalność funkcjonowania Krajowej Komisji Nadzoru. Teraz kontrole z mocy prawa będą musiały być zaprojektowane tak, by były dopasowane do rozmiaru kontrolowanej firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W najnowszym projekcie nie ma mowy o zakazie outsourcingu – biegli rewidenci dalej będą mogli korzystać z tej formy wykonywania zleceń na badanie oraz usankcjonowano możliwość świadczenia audytu łączonego w Polsce. Ministerstwo zrezygnowało też ze skrócenia okresu obowiązkowej rotacji zewnętrznej dla badań jednostek zainteresowania publicznego – bazowy okres będzie wynosił 10 lat, a więc będzie zgodny z projektem rozporządzenia. W przypadku nie-JZP w ogóle nie wprowadzono konieczności rotacji wewnętrznej i zewnętrznej. Ministerstwo zrezygnowało także z wydłużenia okresu archiwizacji danych do 11 lat. Zgodnie z nowym projektem biegli rewidenci będą musieli przechowywać dokumentację z badania przez okres co najmniej pięciu lat. Taki był postulat samorządu.

Udało się też przeforsować postulat dotyczący wprowadzenia usług zakazanych. Ostatecznie w projekcie ustawy brak jest dodatkowej regulacji zakazującej świadczenia usług dla klientów nie-JZP, na rzecz których wykonywane jest badanie. Dla badań JZP ustalony został natomiast zamknięty katalog usług zakazanych. To ogromna zmiana względem pierwszego projektu, w którym Ministerstwo proponowało utworzenie tzw. białej listy usług dozwolonych.

Wciąż są tematy do uzgodnienia

Wciąż są jednak w projekcie zapisy, które budzą niepokój środowiska. Chodzi m.in. o proponowany poziom kar dla firm audytorskich i biegłych rewidentów. Pierwsze, sierpniowe propozycje Ministerstwa mówiły o 4 mln zł kary za popełnienie błędu w trakcie wykonywania usług zawodowych, w listopadzie mowa była o milionie złotych. W obecnym projekcie regulator proponuje odpowiedzialność na poziomie 250 tysięcy złotych dla biegłych rewidentów i 10 proc. przychodów w przypadku firmy audytorskiej.

To duża różnica względem pierwotnych założeń. Poziom ten wciąż budzi jednak duże wątpliwości.

– Kara nie jest proporcjonalna do zarobków biegłych rewidentów. Takie działanie nie ma racjonalnego uzasadnienia – mówi prezes KRBR.

Wciąż zbyt wysoka jest jego zdaniem także proponowana opłata z tytułu nadzoru.

– Opłata na poziomie 5,5 proc. przychodów z tytułu rewizji finansowej w JZP może powodować koncentrację na rynku badania tych jednostek – wyjaśnia Krzysztof Burnos i dodaje, że samorząd wciąż będzie apelował o uregulowanie także problemu emerytowanych biegłych rewidentów stale niewykonujących zawodu. Tak by byli oni trwale zwolnieni z obowiązku szkolenia, ale mogliby zachować tytuł biegłego rewidenta.


Dalsze prace nad ustawą

KIBR ma czas do 28 kwietnia na przedstawienie regulatorowi swoich uwag do projektu. W najbliższych dniach zwołane zostanie w tym celu specjalne posiedzenie Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. – Będziemy też wnioskowali o zorganizowanie konferencji uzgodnieniowej – zapowiada Prezes KRBR. Czasu na konsultacje społeczne jest niewiele. Po 28 kwietnia projekt trafi pod obrady komisji sejmowych. Czas na przyjęcie nowej ustawy krajowy regulator ma do 17 czerwca 2016 roku.

Projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA