REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie wykorzystują potencjału i kompetencji biegłych rewidentów

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Firmy nie wykorzystują potencjału i kompetencji biegłych rewidentów
Firmy nie wykorzystują potencjału i kompetencji biegłych rewidentów

REKLAMA

REKLAMA

Według wstępnych wyników badania, które zostały przeprowadzone przez Regionalny Oddział Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie, aż 64% firm podczas badania sprawozdania finansowego oczekuje wyłącznie wydania pozytywnej opinii po audycie. Tymczasem zakres możliwej współpracy biegłego rewidenta i przedsiębiorstwa jest znacznie szerszy.

Warszawski oddział KIBR postanowił zbadać, czy przedsiębiorcy nie marnują potencjału, jaki tkwi w kompetencjach zawodowych biegłych rewidentów. Jak wynika z wstępnych wyników sondażu, w trakcie badania sprawozdań finansowych firmy koncentrują się na obowiązku ustawowym. Ewentualne inne oczekiwania wobec biegłego rewidenta dotyczą wsparcia w rozwiązywaniu problemów podatkowych oraz doradztwa w obszarze prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań. Biegli mogą też doradzać w obszarze pozyskiwania finansowania, w tym dotacji, jednak aż 56% audytorów twierdzi, że nie spotkało się z takim oczekiwaniem ze strony firm.

REKLAMA

Autopromocja

Rola biegłego rewidenta w poprawie jakości sprawozdania finansowego

Zakres prac biegłego rewidenta powszechnie kojarzony jest z badaniem sprawozdania finansowego, które zgodnie z ustawą o rachunkowości jest obowiązkowe dla większych podmiotów lub wymagane przez inwestora. Tymczasem dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu biegły rewident może wspierać przedsiębiorstwa w lepszym prowadzeniu biznesu, zarówno podczas samego audytu, jak i niezależnie od tego procesu.

– Nasze badanie poprzedza konferencję „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo” organizowaną na rzecz integracji środowiska przedsiębiorstw i biegłych rewidentów. To pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce, które wzmocni bardzo ważny proces wypracowywania nowych standardów komunikacji obu środowisk – mówi Agnieszka Gajewska, Prezes Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady dotyczące wyboru biegłego rewidenta

Mimo, iż wydaje się, że spółki są otwarte na szerszą współpracę, nie w pełni wykorzystują potencjał zawodowy i kompetencje biegłego rewidenta.

Biegli rewidenci, którzy do tej pory wzięli udział w sondażu, twierdzą, że o ile blisko połowa (48%) firm korzysta z ich doradztwa w zakresie podatków, o tyle rzadko mogą wspierać przedsiębiorstwa w takich obszarach jak:

  • doradztwo w zakresie opracowania zasad oraz wdrożenia systemu kontroli wewnętrznej (52% firm korzysta z tych usług rzadko, bardzo rzadko lub nigdy),
  • sporządzanie sprawozdań finansowych oraz sprawozdań skonsolidowanych (47% odpowiedzi jw., w tym aż 15% - nigdy),
  • opracowanie zasad polityki rachunkowości, obiegu dokumentów i zasad inwentaryzacji (40% odpowiedzi jw.),
  • ekspertyzy, wyceny, opinie w oparciu o wymogi Kodeksu Spółek Handlowych (39% odpowiedzi jw.).


– Od dawna zmagamy się ze stereotypowym postrzeganiem biegłego rewidenta jako osoby tylko badającej sprawozdanie finansowe. Pierwsze wyniki naszych badań wskazują, że warto działać dla poprawy współpracy biznesu z audytorami. Z jednej strony warto budować świadomość przedsiębiorców co do zakresu merytorycznego wsparcia, jakiego mogą oni oczekiwać od audytora i jakie wartości wynikają z dobrej relacji z audytorem. Z drugiej strony, chcemy wspierać biegłych rewidentów w podnoszeniu ich umiejętności komunikacyjnych, tak aby przy okazji wypełniania ustawowych obowiązków dla firm, mogli w pełni wykorzystywać swój zawodowy potencjał, a również otworzyli się na pozyskiwanie nowych klientów dla świadczenia innych usług. – dodaje Agnieszka Gajewska.

Biegli rewidenci potrzebują też „miękkich umiejętności

Konferencja „Dwa światy audytora i biznesu”, nad którą patronat honorowy objęło m.in. Ministerstwo Finansów i Rektor Szkoły Głównej Handlowej, odbędzie się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie. W panelach dyskusyjnych wezmą udział przedstawiciele środowiska audytorów i biznesu, a w formułowaniu wniosków wesprze ich gość specjalny – Jacek Santorski, psycholog społeczny i psycholog biznesu, specjalizujący się w doradztwie dla top managerów. Obok praktycznych doświadczeń, na konferencji zostaną zaprezentowane ostateczne wyniki prowadzonego badania. Finalne opinie biegłych rewidentów zostaną zestawione z odpowiedziami przedsiębiorców współpracujących z audytorami.

Badanie sondażowe wciąż trwa. Swoją opinię można wyrazić do 23 maja 2016 r. wchodząc na stronę internetową www.konferencjadwaswiaty.pl. Pod tym samym adresem znajdują się także informacji o konferencji.

Źródło: Krajowa Izba Biegłych Rewidentów

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA