REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie wykorzystują potencjału i kompetencji biegłych rewidentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Firmy nie wykorzystują potencjału i kompetencji biegłych rewidentów
Firmy nie wykorzystują potencjału i kompetencji biegłych rewidentów

REKLAMA

REKLAMA

Według wstępnych wyników badania, które zostały przeprowadzone przez Regionalny Oddział Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie, aż 64% firm podczas badania sprawozdania finansowego oczekuje wyłącznie wydania pozytywnej opinii po audycie. Tymczasem zakres możliwej współpracy biegłego rewidenta i przedsiębiorstwa jest znacznie szerszy.

Warszawski oddział KIBR postanowił zbadać, czy przedsiębiorcy nie marnują potencjału, jaki tkwi w kompetencjach zawodowych biegłych rewidentów. Jak wynika z wstępnych wyników sondażu, w trakcie badania sprawozdań finansowych firmy koncentrują się na obowiązku ustawowym. Ewentualne inne oczekiwania wobec biegłego rewidenta dotyczą wsparcia w rozwiązywaniu problemów podatkowych oraz doradztwa w obszarze prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań. Biegli mogą też doradzać w obszarze pozyskiwania finansowania, w tym dotacji, jednak aż 56% audytorów twierdzi, że nie spotkało się z takim oczekiwaniem ze strony firm.

REKLAMA

Rola biegłego rewidenta w poprawie jakości sprawozdania finansowego

Zakres prac biegłego rewidenta powszechnie kojarzony jest z badaniem sprawozdania finansowego, które zgodnie z ustawą o rachunkowości jest obowiązkowe dla większych podmiotów lub wymagane przez inwestora. Tymczasem dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu biegły rewident może wspierać przedsiębiorstwa w lepszym prowadzeniu biznesu, zarówno podczas samego audytu, jak i niezależnie od tego procesu.

– Nasze badanie poprzedza konferencję „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo” organizowaną na rzecz integracji środowiska przedsiębiorstw i biegłych rewidentów. To pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce, które wzmocni bardzo ważny proces wypracowywania nowych standardów komunikacji obu środowisk – mówi Agnieszka Gajewska, Prezes Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady dotyczące wyboru biegłego rewidenta

Mimo, iż wydaje się, że spółki są otwarte na szerszą współpracę, nie w pełni wykorzystują potencjał zawodowy i kompetencje biegłego rewidenta.

Biegli rewidenci, którzy do tej pory wzięli udział w sondażu, twierdzą, że o ile blisko połowa (48%) firm korzysta z ich doradztwa w zakresie podatków, o tyle rzadko mogą wspierać przedsiębiorstwa w takich obszarach jak:

  • doradztwo w zakresie opracowania zasad oraz wdrożenia systemu kontroli wewnętrznej (52% firm korzysta z tych usług rzadko, bardzo rzadko lub nigdy),
  • sporządzanie sprawozdań finansowych oraz sprawozdań skonsolidowanych (47% odpowiedzi jw., w tym aż 15% - nigdy),
  • opracowanie zasad polityki rachunkowości, obiegu dokumentów i zasad inwentaryzacji (40% odpowiedzi jw.),
  • ekspertyzy, wyceny, opinie w oparciu o wymogi Kodeksu Spółek Handlowych (39% odpowiedzi jw.).


– Od dawna zmagamy się ze stereotypowym postrzeganiem biegłego rewidenta jako osoby tylko badającej sprawozdanie finansowe. Pierwsze wyniki naszych badań wskazują, że warto działać dla poprawy współpracy biznesu z audytorami. Z jednej strony warto budować świadomość przedsiębiorców co do zakresu merytorycznego wsparcia, jakiego mogą oni oczekiwać od audytora i jakie wartości wynikają z dobrej relacji z audytorem. Z drugiej strony, chcemy wspierać biegłych rewidentów w podnoszeniu ich umiejętności komunikacyjnych, tak aby przy okazji wypełniania ustawowych obowiązków dla firm, mogli w pełni wykorzystywać swój zawodowy potencjał, a również otworzyli się na pozyskiwanie nowych klientów dla świadczenia innych usług. – dodaje Agnieszka Gajewska.

Biegli rewidenci potrzebują też „miękkich umiejętności

Konferencja „Dwa światy audytora i biznesu”, nad którą patronat honorowy objęło m.in. Ministerstwo Finansów i Rektor Szkoły Głównej Handlowej, odbędzie się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie. W panelach dyskusyjnych wezmą udział przedstawiciele środowiska audytorów i biznesu, a w formułowaniu wniosków wesprze ich gość specjalny – Jacek Santorski, psycholog społeczny i psycholog biznesu, specjalizujący się w doradztwie dla top managerów. Obok praktycznych doświadczeń, na konferencji zostaną zaprezentowane ostateczne wyniki prowadzonego badania. Finalne opinie biegłych rewidentów zostaną zestawione z odpowiedziami przedsiębiorców współpracujących z audytorami.

Badanie sondażowe wciąż trwa. Swoją opinię można wyrazić do 23 maja 2016 r. wchodząc na stronę internetową www.konferencjadwaswiaty.pl. Pod tym samym adresem znajdują się także informacji o konferencji.

Źródło: Krajowa Izba Biegłych Rewidentów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA