REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegły rewident może zawiesić działalność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Biegły rewident może zawiesić działalność
Biegły rewident może zawiesić działalność

REKLAMA

REKLAMA

Biegły rewident skreślony z listy na własne życzenie może na nią powrócić w ciągu 10 lat. Nie musi przy tym ponownie zdawać egzaminów ani odbywać aplikacji. Informację taką potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie Dziennika Gazety Prawnej. Możliwość zawieszenia wprowadziła obowiązująca od 21 czerwca 2017 r. ustawa o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze publicznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1089), jednak dotychczas nie było jasności w tej sprawie. O potwierdzenie wykładni pytał resort również samorząd biegłych rewidentów.

Kiedy bez egzaminu

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wyjaśniło nam, że obecnie przesłanki ponownego wpisu zależą od tego, ile czasu upłynęło od dnia wykreślenia z rejestru. Resort przyznał, że jeżeli osoba ubiega się o ponowny wpis przed upływem 10 lat, to jest on możliwy po spełnieniu warunków określonych w art. 4 ust. 2 ustawy, czyli bez konieczności ponownego zdawania egzaminów, a także odbywania praktyki i aplikacji. Przy czym dotyczy to głównie osób, które zniknęły z rejestru na własne życzenie.

REKLAMA

– Jeżeli wniosek o ponowny wpis składany jest po upływie dekady, to możliwe jest to wyłącznie po ponownym zdaniu egzaminów oraz spełnieniu pozostałych przesłanek, o których mowa we wskazanym artykule – informuje MF. Podobnie rzecz ma się z osobami skazanymi za nieprawidłowości. Biegli rewidenci, w stosunku do których w postępowaniu dyscyplinarnym orzeczona została kara skreślenia z rejestru, będą mogli zostać ponownie do niego wpisani 10 lat od momentu uprawomocnienia się orzeczenia. W związku z tym będą musieli ponownie zdać egzaminy i spełnić pozostałe warunki.

Resort zdecydował się wprowadzić takie zasady w zawodzie audytorów, bo podobne rozwiązania funkcjonują w przypadku innych zawodów regulowanych, np. adwokatów i radców prawnych.

Nieposzlakowana opinia

Przed 21 czerwca br. nie było możliwości zawieszenia. Aby zostać ponownie wpisanym do rejestru, trzeba było zdać egzaminy. A to długotrwały i kosztowny proces – 10 egzaminów pisemnych po 450 zł każdy i jeden ustny dyplomowy za ok. 1,2 tys. zł, dają razem kwotę prawie 6 tys. zł.

REKLAMA

– Wprowadzenie możliwości zawieszenia działalności to dobra zmiana – uważa Krzysztof Burnos, prezes Polskiej Izby Biegłych Rewidentów. Dodaje, że w okresie, gdy audytor jest wypisany z rejestru, nie musi odbywać co roku określonych przez samorząd szkoleń, a także płacić składki członkowskiej. Ale pozostawanie poza rejestrem jest jednoznaczne z zawieszeniem aktywności w samorządzie rewidentów, w tym rezygnacją z czynnych i biernych praw wyborczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzone rozwiązanie, zdaniem prezesa PIBR, jest korzystne dla tych, którzy w danym momencie nie przeprowadzają audytów, ale pracują w innych zawodach (np. jako dyrektorzy finansowi) i to na tym polu chcą się rozwijać. Na bezproblemowy powrót mogą liczyć także osoby, które wyjeżdżają za granicę i zostały skreślone z rejestru, bo np. nie płaciły składek (ustawa wymaga, aby wykreślać osoby zalegające z opłatami dłużej niż rok). – Po powrocie do kraju i uregulowaniu zobowiązań mogą ubiegać się o ponowny wpis – zapewnia Krzysztof Burnos.

Warunkiem ponownego pojawienia się w rejestrze dla wykreślonych z ww. powodów rewidentów będzie głównie nieposzlakowana opinia. Oznacza to, że Krajowa Rada Biegłych Rewidentów sprawdzi, czy audytor nie był karany i czy regionalny oddział nie ma informacji, które wskazywałyby, że kandydat nie spełnia tego kryterium.

Będzie plaga wykreśleń?

Zdaniem Krzysztofa Burnosa nowe przepisy dotyczą również tych, którzy zostali wykreśleni z rejestru przed 21 czerwca 2017 r. Ustawodawca nie wprowadził żadnych ograniczeń w przepisach przejściowych.

Dotychczas biegli rewidenci bardzo rzadko wnioskowali o wykreślenie z rejestru (są to pojedyncze przypadki), bo w praktyce oznaczało to utratę uprawnień. Teraz może się to zmienić. Z danych PIBR wynika, że spośród ponad 6,8 tys. audytorów wpisanych do rejestru tylko 3,2 tys. czynnie wykonuje zawód. Ci, którzy nie zajmują się rewizją finansową, ale figurują w wykazie, musieli nadal płacić składki i się szkolić. Teraz będą mogli z tego zrezygnować, a po maksymalnie 10 latach bez problemu wrócić do zawodu. ⒸⓅ

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA