REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są różne sposoby uzyskania uprawnień biegłego rewidenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienia biegłego rewidenta mogą otrzymać osoby posiadające kwalifikacje ACCA. W tym celu muszą tylko zdać egzamin z prawa gospodarczego.

Aby zdobyć uprawnienia biegłego rewidenta, trzeba zdać 11 egzaminów, odbyć praktykę i aplikację. Nie jest to jednak jedyna droga zdobycia tych uprawnień. Inną możliwością jest uzyskanie uprawnień ACCA i zdanie dodatkowego egzaminu.

REKLAMA

Dodatkowy egzamin

REKLAMA

Jak wyjaśnia Antoni Kwasiborski prezes zarządu spółki Rewiks, dla obywateli innych państw, którzy mają kwalifikacje uznawane przez państwa Unii Europejskiej, i obywateli polskich, którzy mają kwalifikacje uzyskane za granicą, uznawane przez państwa Unii Europejskiej istnieje możliwość ubiegania się o otrzymanie polskiego tytułu biegłego rewidenta. Dotyczy to również osób, które posiadają uprawnienia rachunkowo-finansowe ACCA. Warunkiem koniecznym do uzyskania dyplomu jest zaliczenie egzaminu z prawa gospodarczego w języku polskim. Jest to zarazem jedyny przeprowadzany test sprawdzający wiedzę kandydata na biegłego rewidenta w tym przypadku.

- Kandydat, który ma zamiar przystąpić do tego egzaminu, ma obowiązek złożyć wniosek (podanie) o dopuszczenie do egzaminu - twierdzi nasz rozmówca. Następnie Komisja Egzaminacyjna zawiadamia biegłego rewidenta o miejscu egzaminu, przynajmniej na sześć tygodni przed jego terminem. Ponadto kandydat ma obowiązek dostarczyć uwierzytelnioną przez polskie lub zagraniczne biuro notarialne, albo zaprzysiężonego tłumacza, kopię dokumentu świadczącego o posiadaniu kwalifikacji uznawanych przez państwa Unii Europejskiej oraz przebieg pracy zawodowej.

Antoni Kwasiborski wyjaśnia, że egzamin z prawa gospodarczego obejmuje elementy prawa polskiego, prawne regulacje rachunkowości podmiotów gospodarczych oraz prawo podatkowe. Przy czym kandydat zdaje egzamin ustny tylko z dwóch zagadnień: propedeutyka prawa oraz elementy prawa pracy. Z pozostałych tematów egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Warto zaznaczyć, że egzamin może być powtórzony w terminach ustalonych przez Komisję Egzaminacyjną, jednak nie wcześniej niż po dziesięciu tygodniach od poprzedniego egzaminu - podkreśla nasz rozmówca.

Kwalifikacje ACCA

Warto więc dowiedzieć się, jak zdobyć kwalifikacje ACCA. ACCA jest międzynarodowym klubem zrzeszającym specjalistów z zakresu rachunkowości i finansów.

Małgorzata Sawicka, dyrektor ACCA w Polsce, wyjaśnia, że w tym przypadku konieczne jest spełnienie trzech warunków. Po pierwsze, każdy kandydat musi zdać 14 spośród 16 egzaminów ujętych w dwóch modułach programowych. Moduł podstawowy zapoznaje słuchaczy z zasadami rachunkowości finansowej i zarządczej, znaczeniem informacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz najważniejszymi zagadnieniami związanymi z zasobami ludzkimi. Moduł zawodowy pozwala na rozwinięcie umiejętności niezbędnych do podejmowania strategicznych decyzji finansowych i oceny sytuacji przedsiębiorstw.

- Drugim wymogiem jest wykazanie się minimum trzyletnią praktyką zawodową na stanowisku finansowym - informuje nasza rozmówczyni.

Dodaje, że ostatnim elementem niezbędnym do uzyskania członkostwa w ACCA jest przejście specjalnego modułu z zakresu etyki zawodowej.

Ubieganie się o certyfikat ACCA można rozpocząć już po zdaniu matury. Ekspert podkreśla jednak, że zaleca się, aby kandydaci zdobywali kwalifikacje, wykonując równocześnie pracę zawodową. Pozwala to na praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas przygotowania do egzaminów. Ponadto osoby posiadające odpowiednie wykształcenie wyższe mogą ubiegać się o zwolnienia z niektórych egzaminów ACCA. Zwolnienia przyznawane są też na podstawie innych kwalifikacji, np. w Polsce zdanie dziesięciu egzaminów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów zwalnia z modułu podstawowego ACCA.

ZAINTERESOWANIE ACCA

Obecnie w Polsce jest 1000 członków ACCA, a kolejne 2500 ubiega się o certyfikat.

Z kolei biegłych rewidentów jest obecnie 7742. W trakcie postępowania kwalifikacyjnego jest natomiast 7427 osób.

ACCA cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Coroczny wzrost liczby studentów wynosi ok. 20 proc.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA