REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są różne sposoby uzyskania uprawnień biegłego rewidenta

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienia biegłego rewidenta mogą otrzymać osoby posiadające kwalifikacje ACCA. W tym celu muszą tylko zdać egzamin z prawa gospodarczego.

Aby zdobyć uprawnienia biegłego rewidenta, trzeba zdać 11 egzaminów, odbyć praktykę i aplikację. Nie jest to jednak jedyna droga zdobycia tych uprawnień. Inną możliwością jest uzyskanie uprawnień ACCA i zdanie dodatkowego egzaminu.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowy egzamin

Jak wyjaśnia Antoni Kwasiborski prezes zarządu spółki Rewiks, dla obywateli innych państw, którzy mają kwalifikacje uznawane przez państwa Unii Europejskiej, i obywateli polskich, którzy mają kwalifikacje uzyskane za granicą, uznawane przez państwa Unii Europejskiej istnieje możliwość ubiegania się o otrzymanie polskiego tytułu biegłego rewidenta. Dotyczy to również osób, które posiadają uprawnienia rachunkowo-finansowe ACCA. Warunkiem koniecznym do uzyskania dyplomu jest zaliczenie egzaminu z prawa gospodarczego w języku polskim. Jest to zarazem jedyny przeprowadzany test sprawdzający wiedzę kandydata na biegłego rewidenta w tym przypadku.

- Kandydat, który ma zamiar przystąpić do tego egzaminu, ma obowiązek złożyć wniosek (podanie) o dopuszczenie do egzaminu - twierdzi nasz rozmówca. Następnie Komisja Egzaminacyjna zawiadamia biegłego rewidenta o miejscu egzaminu, przynajmniej na sześć tygodni przed jego terminem. Ponadto kandydat ma obowiązek dostarczyć uwierzytelnioną przez polskie lub zagraniczne biuro notarialne, albo zaprzysiężonego tłumacza, kopię dokumentu świadczącego o posiadaniu kwalifikacji uznawanych przez państwa Unii Europejskiej oraz przebieg pracy zawodowej.

REKLAMA

Antoni Kwasiborski wyjaśnia, że egzamin z prawa gospodarczego obejmuje elementy prawa polskiego, prawne regulacje rachunkowości podmiotów gospodarczych oraz prawo podatkowe. Przy czym kandydat zdaje egzamin ustny tylko z dwóch zagadnień: propedeutyka prawa oraz elementy prawa pracy. Z pozostałych tematów egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Warto zaznaczyć, że egzamin może być powtórzony w terminach ustalonych przez Komisję Egzaminacyjną, jednak nie wcześniej niż po dziesięciu tygodniach od poprzedniego egzaminu - podkreśla nasz rozmówca.

Kwalifikacje ACCA

Warto więc dowiedzieć się, jak zdobyć kwalifikacje ACCA. ACCA jest międzynarodowym klubem zrzeszającym specjalistów z zakresu rachunkowości i finansów.

Małgorzata Sawicka, dyrektor ACCA w Polsce, wyjaśnia, że w tym przypadku konieczne jest spełnienie trzech warunków. Po pierwsze, każdy kandydat musi zdać 14 spośród 16 egzaminów ujętych w dwóch modułach programowych. Moduł podstawowy zapoznaje słuchaczy z zasadami rachunkowości finansowej i zarządczej, znaczeniem informacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz najważniejszymi zagadnieniami związanymi z zasobami ludzkimi. Moduł zawodowy pozwala na rozwinięcie umiejętności niezbędnych do podejmowania strategicznych decyzji finansowych i oceny sytuacji przedsiębiorstw.

- Drugim wymogiem jest wykazanie się minimum trzyletnią praktyką zawodową na stanowisku finansowym - informuje nasza rozmówczyni.

Dodaje, że ostatnim elementem niezbędnym do uzyskania członkostwa w ACCA jest przejście specjalnego modułu z zakresu etyki zawodowej.

Ubieganie się o certyfikat ACCA można rozpocząć już po zdaniu matury. Ekspert podkreśla jednak, że zaleca się, aby kandydaci zdobywali kwalifikacje, wykonując równocześnie pracę zawodową. Pozwala to na praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas przygotowania do egzaminów. Ponadto osoby posiadające odpowiednie wykształcenie wyższe mogą ubiegać się o zwolnienia z niektórych egzaminów ACCA. Zwolnienia przyznawane są też na podstawie innych kwalifikacji, np. w Polsce zdanie dziesięciu egzaminów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów zwalnia z modułu podstawowego ACCA.

ZAINTERESOWANIE ACCA

Obecnie w Polsce jest 1000 członków ACCA, a kolejne 2500 ubiega się o certyfikat.

Z kolei biegłych rewidentów jest obecnie 7742. W trakcie postępowania kwalifikacyjnego jest natomiast 7427 osób.

ACCA cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Coroczny wzrost liczby studentów wynosi ok. 20 proc.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA