REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są różne sposoby uzyskania uprawnień biegłego rewidenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienia biegłego rewidenta mogą otrzymać osoby posiadające kwalifikacje ACCA. W tym celu muszą tylko zdać egzamin z prawa gospodarczego.

Aby zdobyć uprawnienia biegłego rewidenta, trzeba zdać 11 egzaminów, odbyć praktykę i aplikację. Nie jest to jednak jedyna droga zdobycia tych uprawnień. Inną możliwością jest uzyskanie uprawnień ACCA i zdanie dodatkowego egzaminu.

REKLAMA

Dodatkowy egzamin

REKLAMA

Jak wyjaśnia Antoni Kwasiborski prezes zarządu spółki Rewiks, dla obywateli innych państw, którzy mają kwalifikacje uznawane przez państwa Unii Europejskiej, i obywateli polskich, którzy mają kwalifikacje uzyskane za granicą, uznawane przez państwa Unii Europejskiej istnieje możliwość ubiegania się o otrzymanie polskiego tytułu biegłego rewidenta. Dotyczy to również osób, które posiadają uprawnienia rachunkowo-finansowe ACCA. Warunkiem koniecznym do uzyskania dyplomu jest zaliczenie egzaminu z prawa gospodarczego w języku polskim. Jest to zarazem jedyny przeprowadzany test sprawdzający wiedzę kandydata na biegłego rewidenta w tym przypadku.

- Kandydat, który ma zamiar przystąpić do tego egzaminu, ma obowiązek złożyć wniosek (podanie) o dopuszczenie do egzaminu - twierdzi nasz rozmówca. Następnie Komisja Egzaminacyjna zawiadamia biegłego rewidenta o miejscu egzaminu, przynajmniej na sześć tygodni przed jego terminem. Ponadto kandydat ma obowiązek dostarczyć uwierzytelnioną przez polskie lub zagraniczne biuro notarialne, albo zaprzysiężonego tłumacza, kopię dokumentu świadczącego o posiadaniu kwalifikacji uznawanych przez państwa Unii Europejskiej oraz przebieg pracy zawodowej.

Antoni Kwasiborski wyjaśnia, że egzamin z prawa gospodarczego obejmuje elementy prawa polskiego, prawne regulacje rachunkowości podmiotów gospodarczych oraz prawo podatkowe. Przy czym kandydat zdaje egzamin ustny tylko z dwóch zagadnień: propedeutyka prawa oraz elementy prawa pracy. Z pozostałych tematów egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Warto zaznaczyć, że egzamin może być powtórzony w terminach ustalonych przez Komisję Egzaminacyjną, jednak nie wcześniej niż po dziesięciu tygodniach od poprzedniego egzaminu - podkreśla nasz rozmówca.

Kwalifikacje ACCA

Warto więc dowiedzieć się, jak zdobyć kwalifikacje ACCA. ACCA jest międzynarodowym klubem zrzeszającym specjalistów z zakresu rachunkowości i finansów.

Małgorzata Sawicka, dyrektor ACCA w Polsce, wyjaśnia, że w tym przypadku konieczne jest spełnienie trzech warunków. Po pierwsze, każdy kandydat musi zdać 14 spośród 16 egzaminów ujętych w dwóch modułach programowych. Moduł podstawowy zapoznaje słuchaczy z zasadami rachunkowości finansowej i zarządczej, znaczeniem informacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz najważniejszymi zagadnieniami związanymi z zasobami ludzkimi. Moduł zawodowy pozwala na rozwinięcie umiejętności niezbędnych do podejmowania strategicznych decyzji finansowych i oceny sytuacji przedsiębiorstw.

- Drugim wymogiem jest wykazanie się minimum trzyletnią praktyką zawodową na stanowisku finansowym - informuje nasza rozmówczyni.

Dodaje, że ostatnim elementem niezbędnym do uzyskania członkostwa w ACCA jest przejście specjalnego modułu z zakresu etyki zawodowej.

Ubieganie się o certyfikat ACCA można rozpocząć już po zdaniu matury. Ekspert podkreśla jednak, że zaleca się, aby kandydaci zdobywali kwalifikacje, wykonując równocześnie pracę zawodową. Pozwala to na praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas przygotowania do egzaminów. Ponadto osoby posiadające odpowiednie wykształcenie wyższe mogą ubiegać się o zwolnienia z niektórych egzaminów ACCA. Zwolnienia przyznawane są też na podstawie innych kwalifikacji, np. w Polsce zdanie dziesięciu egzaminów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów zwalnia z modułu podstawowego ACCA.

ZAINTERESOWANIE ACCA

Obecnie w Polsce jest 1000 członków ACCA, a kolejne 2500 ubiega się o certyfikat.

Z kolei biegłych rewidentów jest obecnie 7742. W trakcie postępowania kwalifikacyjnego jest natomiast 7427 osób.

ACCA cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Coroczny wzrost liczby studentów wynosi ok. 20 proc.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA