REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są różne sposoby uzyskania uprawnień biegłego rewidenta

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienia biegłego rewidenta mogą otrzymać osoby posiadające kwalifikacje ACCA. W tym celu muszą tylko zdać egzamin z prawa gospodarczego.

Aby zdobyć uprawnienia biegłego rewidenta, trzeba zdać 11 egzaminów, odbyć praktykę i aplikację. Nie jest to jednak jedyna droga zdobycia tych uprawnień. Inną możliwością jest uzyskanie uprawnień ACCA i zdanie dodatkowego egzaminu.

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowy egzamin

Jak wyjaśnia Antoni Kwasiborski prezes zarządu spółki Rewiks, dla obywateli innych państw, którzy mają kwalifikacje uznawane przez państwa Unii Europejskiej, i obywateli polskich, którzy mają kwalifikacje uzyskane za granicą, uznawane przez państwa Unii Europejskiej istnieje możliwość ubiegania się o otrzymanie polskiego tytułu biegłego rewidenta. Dotyczy to również osób, które posiadają uprawnienia rachunkowo-finansowe ACCA. Warunkiem koniecznym do uzyskania dyplomu jest zaliczenie egzaminu z prawa gospodarczego w języku polskim. Jest to zarazem jedyny przeprowadzany test sprawdzający wiedzę kandydata na biegłego rewidenta w tym przypadku.

- Kandydat, który ma zamiar przystąpić do tego egzaminu, ma obowiązek złożyć wniosek (podanie) o dopuszczenie do egzaminu - twierdzi nasz rozmówca. Następnie Komisja Egzaminacyjna zawiadamia biegłego rewidenta o miejscu egzaminu, przynajmniej na sześć tygodni przed jego terminem. Ponadto kandydat ma obowiązek dostarczyć uwierzytelnioną przez polskie lub zagraniczne biuro notarialne, albo zaprzysiężonego tłumacza, kopię dokumentu świadczącego o posiadaniu kwalifikacji uznawanych przez państwa Unii Europejskiej oraz przebieg pracy zawodowej.

Antoni Kwasiborski wyjaśnia, że egzamin z prawa gospodarczego obejmuje elementy prawa polskiego, prawne regulacje rachunkowości podmiotów gospodarczych oraz prawo podatkowe. Przy czym kandydat zdaje egzamin ustny tylko z dwóch zagadnień: propedeutyka prawa oraz elementy prawa pracy. Z pozostałych tematów egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Warto zaznaczyć, że egzamin może być powtórzony w terminach ustalonych przez Komisję Egzaminacyjną, jednak nie wcześniej niż po dziesięciu tygodniach od poprzedniego egzaminu - podkreśla nasz rozmówca.

Kwalifikacje ACCA

Warto więc dowiedzieć się, jak zdobyć kwalifikacje ACCA. ACCA jest międzynarodowym klubem zrzeszającym specjalistów z zakresu rachunkowości i finansów.

Małgorzata Sawicka, dyrektor ACCA w Polsce, wyjaśnia, że w tym przypadku konieczne jest spełnienie trzech warunków. Po pierwsze, każdy kandydat musi zdać 14 spośród 16 egzaminów ujętych w dwóch modułach programowych. Moduł podstawowy zapoznaje słuchaczy z zasadami rachunkowości finansowej i zarządczej, znaczeniem informacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz najważniejszymi zagadnieniami związanymi z zasobami ludzkimi. Moduł zawodowy pozwala na rozwinięcie umiejętności niezbędnych do podejmowania strategicznych decyzji finansowych i oceny sytuacji przedsiębiorstw.

- Drugim wymogiem jest wykazanie się minimum trzyletnią praktyką zawodową na stanowisku finansowym - informuje nasza rozmówczyni.

Dodaje, że ostatnim elementem niezbędnym do uzyskania członkostwa w ACCA jest przejście specjalnego modułu z zakresu etyki zawodowej.

Ubieganie się o certyfikat ACCA można rozpocząć już po zdaniu matury. Ekspert podkreśla jednak, że zaleca się, aby kandydaci zdobywali kwalifikacje, wykonując równocześnie pracę zawodową. Pozwala to na praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas przygotowania do egzaminów. Ponadto osoby posiadające odpowiednie wykształcenie wyższe mogą ubiegać się o zwolnienia z niektórych egzaminów ACCA. Zwolnienia przyznawane są też na podstawie innych kwalifikacji, np. w Polsce zdanie dziesięciu egzaminów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów zwalnia z modułu podstawowego ACCA.

ZAINTERESOWANIE ACCA

Obecnie w Polsce jest 1000 członków ACCA, a kolejne 2500 ubiega się o certyfikat.

Z kolei biegłych rewidentów jest obecnie 7742. W trakcie postępowania kwalifikacyjnego jest natomiast 7427 osób.

ACCA cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Coroczny wzrost liczby studentów wynosi ok. 20 proc.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA