REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja działalności gospodarczej organizacji non-profit

REKLAMA

Sposób ewidencji operacji gospodarczych w organizacjach non-profit zależy od tego, czy organizacja prowadzi tylko działalność statutową czy też działalność gospodarczą. Wątpliwości zwykle powstają w związku z wyodrębnieniem przychodów i kosztów działalności statutowej.

Jednostka nieprowadząca działalności gospodarczej w zakresie rachunkowości podlega rozporządzeniu MF w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej.

W przypadku podejmowania działalności gospodarczej organizacja non-profit staje się przedsiębiorcą i księgi rachunkowe prowadzi na zasadach określonych w ustawie o rachunkowości (uor).

UWAGA!
W zakresie ewidencji księgowej zarówno jednostki prowadzące, jak i jednostki nieprowadzące działalności gospodarczej powinny stosować regulacje rozdziału 2 uor, w którym zawarte są zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jednostki nieprowadzące działalności gospodarczej są wyłączone tylko ze stosowania przepisów rozdziału 5 dotyczącego sprawozdania finansowego, rozdziału 6 obejmującego sprawozdanie finansowe jednostek powiązanych oraz rozdziału 7 dotyczącego badania i ogłaszania sprawozdań finansowych.

Rozdział 2 ustawy o rachunkowości określa ogólne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych. Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostka dostosowuje do swoich potrzeb i specyfiki działalności. Zgodnie z nadrzędną zasadą rachunkowości przyjęta przez jednostkę polityka rachunkowości powinna zapewnić przedstawienie jasnego i rzetelnego obrazu sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.

W przypadku organizacji non-profit rzetelnie i wiarygodnie prowadzone księgi powinny zapewnić odrębne wykazanie przychodów i kosztów działalności statutowej.

Kierownik jednostki ustala i aktualizuje dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte zasady rachunkowości.
Dokumentacja ta powinna obejmować m.in. opis stosowanego przez organizację sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym:
• zakładowy plan kont,
• wykaz ksiąg rachunkowych oraz
• opis systemu przetwarzania danych.

Księgi rachunkowe
składają się z:
• dziennika,
• księgi głównej,
• ksiąg pomocniczych,
• zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i ksiąg analitycznych,
• wykazu składników aktywów i pasywów.

Ewidencja księgowa w jednostkach prowadzących tylko działalność statutową
Jednostki nieprowadzące działalności gospodarczej księgi rachunkowe prowadzą w formie uproszczonej oraz sporządzają sprawozdanie finansowe określone w rozporządzeniu MF, które składa się z:
• bilansu,
• rachunku wyniku,
• informacji dodatkowej.

Bilans sporządzony przez jednostki nieprowadzące działalności gospodarczej od bilansu sporządzonego przez jednostki prowadzące działalność gospodarczą różni się w części A pasywów, przedstawiającej fundusze własne.
Różnica ta powoduje odmienną np. od spółek handlowych ewidencję rozliczenia wyniku finansowego (zob. tabela 1).

Tabela 1. Porównanie funduszy własnych i kapitałów własnych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Różnica między kosztami i przychodami stanowi wynik finansowy. Wynik finansowy może być:
• dodatni, gdy występuje nadwyżka przychodów nad kosztami,
• ujemny, gdy występuje nadwyżka kosztów nad przychodami.

W zależności od przyjętej zasady rachunkowości wynik finansowy netto zwiększa odpowiednio przychody lub koszty roku następnego.

O dodatni wynik finansowy można również zwiększyć fundusz statutowy.

Ewidencja rozliczenia wyniku finansowego
Rozliczenie wyniku finansowego, tj. rozliczenie salda konta 860 „Wynik finansowy”, następuje w następnym roku obrotowym.
• Dodatni wynik finansowy netto – nadwyżka przychodów nad kosztami
Wn „Wynik finansowy”,
Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”.
• Ujemny wynik finansowy netto – nadwyżka kosztów nad przychodami
Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”,
Ma „Wynik finansowy”.
• Dodatni wynik finansowy wykorzystany na zwiększenie funduszu statutowego
Wn „Wynik finansowy”,
Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”,
Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”,
Ma „Fundusz statutowy”.
Wynik finansowy netto wykazany w bilansie jako nadwyżka przychodów nad kosztami lub jako nadwyżka kosztów nad przychodami ustala się w rachunku wyników. Uproszczona forma ewidencji polega m.in. na wyodrębnieniu przychodów i kosztów działalności statutowej, które figurują w odpowiednich pozycjach rachunku wyniku (zob. tabela 2).

Tabela 2. Przychody i koszty statutowe
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w jednostkach prowadzących tylko działalność statutową
Ewidencję przychodów i kosztów warto prowadzić w układzie dostosowanym do układu rachunku wyniku. Ułatwia to sporządzenie rachunku.
Najprostszym rozwiązaniem jest ewidencja kosztów w układzie rodzajowym z wyodrębnieniem kosztów realizacji zadań statutowych i kosztów administracyjnych oraz w zespole 7 (zob. tabela 3).

Tabela 3. Ewidencja pozycji rachunku wyników
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą
Jeżeli jednostka podejmuje działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, staje się przedsiębiorcą i w zakresie rachunkowości podlega przepisom ustawy o rachunkowości. Oznacza to obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego w formie określonej w ustawie. Jednostka musi wybrać jeden z dwóch wariantów rachunku zysków i strat.

UWAGA!
Podejmowanie działalności gospodarczej przez organizacje non-profit nie zwalnia z obowiązku wyodrębnienia kosztów i przychodów z działalności statutowej. Należy również dostosować rachunek zysków i strat w celu wykazania tych kosztów i przychodów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Podstawy prawne
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• rozporządzenie Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej – Dz.U. Nr 137, poz. 1539; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 11, poz. 117

Gyöngyvér Takáts

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA