REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać w urzędzie skarbowym rozłożenie podatku na raty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub ważnym interesem publicznym organ podatkowy może rozłożyć zapłatę podatku na raty. Trzeba tylko sporządzić dobrze uargumentowany wniosek i złożyć go w urzędzie.


Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej Ordynacja podatkowa) organ podatkowy, na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
• odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
• odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
• umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Ważne terminy

Przypomnijmy, że wszystkie obowiązki podatkowe powinny być wykonywane przez podatników w ustawowo określonych terminach. Dotyczy to także zapłaty podatku. Rozliczając się z uzyskanych dochodów (poniesionej straty) za 2006 rok podatnicy, którzy wykażą dopłatę, muszą ją wpłacić do urzędu skarbowego najpóźniej w ostatnim dniu złożenia PIT, czyli 30 kwietnia 2007 r.

Obliczenie i wpłata należnego podatku to jeden z podstawowych obowiązków podatników. Gdy podatnik nie wpłaci należnego podatku, będzie musiał zapłacić odsetki od zaległości podatkowej. Może także zostać ukarany karą wynikającą z kodeksu karnego skarbowego. Podatnik, który uporczywie nie wpłaca w terminie podatku, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Kara grzywny może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, przy minimalnym wynagrodzeniu wynoszącym 899,10 zł, kara grzywny za wykroczenie skarbowe może być wymierzona w wysokości od 89,91 zł do 17 982 zł.

Trzeba także pamiętać, że odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był zobowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego.

Złożenie wniosku

Jeśli po wypełnieniu zeznania podatkowego okaże się, że trzeba zapłacić fiskusowi, a podatnika nie stać na jednorazową wpłatę należności, warto zastanowić się nad wystąpieniem z wnioskiem do urzędu skarbowego o rozłożenie podatku na raty. Zasada ta dotyczy także wpłacanych przez podatników zaliczek na podatek i to zarówno miesięcznych, jak i kwartalnych.

Wniosek z taką prośbą powinien wpłynąć do organu podatkowego przed datą na złożenie rocznego zeznania. Gdy wniosek zostanie złożony po upływie tego terminu, tym co trzeba zapłacić, nie jest już podatek, ale zaległość podatkowa. W takim przypadku trzeba będzie złożyć wniosek o rozłożenie na raty, umorzenie w części lub całości zaległości podatkowej.

Decyzję w sprawie rozłożenia podatku na raty podejmuje właściwy naczelnik urzędu skarbowego po indywidualnym rozpatrzeniu sytuacji podatnika. Jeżeli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, za czas korzystania z układu ratalnego lub odroczenia w decyzji, zostanie ustalona jedynie opłata prolongacyjna, stanowiąca połowę stawki odsetek za zwłokę, czyli 5,5 proc. (obecnie odsetki za zwłokę wynoszą 11 proc. w skali roku). Aby uzyskać rozłożenie podatku na raty, konieczne jest napisanie wniosku i uzasadnienie go ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.

Ocena organu

W wyroku WSA w Warszawie z 23 lipca 2004 r. (sygn. akt III SA 950/03, niepublikowany) sąd wskazał, że organ rozpatrując wniosek podatnika zobligowany jest uwzględniać sytuację na dzień wydawania decyzji, a nie sytuację przyszłą bądź minioną. W sprawach stosowania ulg podatkowych przedmiotem oceny organów podatkowych musi być stan faktyczny, w tym głównie sytuacja finansowa, rodzinna i życiowa podatnika istniejąca w dacie rozstrzygania sprawy. Jeśli zmieni się choćby jeden element tego stanu faktycznego, taki jak na przykład wysokość dochodów, wysokość kosztów utrzymania, to stwierdzenia organu podatkowego mogą okazać się co najmniej przedwczesne.

Trzeba także wspomnieć, że zobowiązania podatkowe ulegają przedawnieniu po 5 latach od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W przypadku rozłożenia na raty płatności podatku termin przedawnienia ulega jednak przedłużeniu o okres, w którym należność powinna być płacona ratalnie (zob. wyrok SN z 8 maja 2003 r., sygn. akt III RN 70/02, publikowany w OSNP z 2004 r. nr 9, poz. 148).

6 kroków
JAK UZYSKAĆ ROZŁOŻENIE PODATKU NA RATY


1) Oblicz należny podatek Aby móc starać się o rozłożenie podatku na raty, trzeba poznać jego wysokość. Dlatego należy zacząć od obliczenia należnego podatku.
2) Napisz wniosek Jeśli z przeprowadzonych obliczeń wyjdzie podatek do zapłaty, a nie stać nas na jednorazową wpłatę, warto napisać wniosek o rozłożenie podatku na raty.
3) Uzasadnij prośbę Aby urząd pozytywnie rozpatrzył prośbę o rozłożenie podatku na raty, musi istnieć ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny. Warto zatem dobrze swoją prośbę uzasadnić, np. trudną sytuacją materialną, życiową.
4) Złóż wniosek Po napisaniu wniosku należy go złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed terminem, jaki jest wyznaczony na zapłatę podatku.
5) Czekaj na decyzję urzędu Urząd skarbowy indywidualnie rozpatrzy wniosek, a następnie wyda stosowną decyzję. 6) Zapłać w ustalonym terminie Jeżeli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, za czas korzystania z układu ratalnego trzeba będzie zapłacić opłatę prolongacyjną. Ważne jest również, aby wpłacać raty podatku w terminie ustalonym w decyzji urzędu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację

Ewa Matyszewska

REKLAMA

Autopromocja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA