REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać w urzędzie skarbowym rozłożenie podatku na raty

REKLAMA

W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub ważnym interesem publicznym organ podatkowy może rozłożyć zapłatę podatku na raty. Trzeba tylko sporządzić dobrze uargumentowany wniosek i złożyć go w urzędzie.


Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej Ordynacja podatkowa) organ podatkowy, na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
• odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
• odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
• umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Ważne terminy

Przypomnijmy, że wszystkie obowiązki podatkowe powinny być wykonywane przez podatników w ustawowo określonych terminach. Dotyczy to także zapłaty podatku. Rozliczając się z uzyskanych dochodów (poniesionej straty) za 2006 rok podatnicy, którzy wykażą dopłatę, muszą ją wpłacić do urzędu skarbowego najpóźniej w ostatnim dniu złożenia PIT, czyli 30 kwietnia 2007 r.

Obliczenie i wpłata należnego podatku to jeden z podstawowych obowiązków podatników. Gdy podatnik nie wpłaci należnego podatku, będzie musiał zapłacić odsetki od zaległości podatkowej. Może także zostać ukarany karą wynikającą z kodeksu karnego skarbowego. Podatnik, który uporczywie nie wpłaca w terminie podatku, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Kara grzywny może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, przy minimalnym wynagrodzeniu wynoszącym 899,10 zł, kara grzywny za wykroczenie skarbowe może być wymierzona w wysokości od 89,91 zł do 17 982 zł.

Trzeba także pamiętać, że odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był zobowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego.

Złożenie wniosku

Jeśli po wypełnieniu zeznania podatkowego okaże się, że trzeba zapłacić fiskusowi, a podatnika nie stać na jednorazową wpłatę należności, warto zastanowić się nad wystąpieniem z wnioskiem do urzędu skarbowego o rozłożenie podatku na raty. Zasada ta dotyczy także wpłacanych przez podatników zaliczek na podatek i to zarówno miesięcznych, jak i kwartalnych.

Wniosek z taką prośbą powinien wpłynąć do organu podatkowego przed datą na złożenie rocznego zeznania. Gdy wniosek zostanie złożony po upływie tego terminu, tym co trzeba zapłacić, nie jest już podatek, ale zaległość podatkowa. W takim przypadku trzeba będzie złożyć wniosek o rozłożenie na raty, umorzenie w części lub całości zaległości podatkowej.

Decyzję w sprawie rozłożenia podatku na raty podejmuje właściwy naczelnik urzędu skarbowego po indywidualnym rozpatrzeniu sytuacji podatnika. Jeżeli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, za czas korzystania z układu ratalnego lub odroczenia w decyzji, zostanie ustalona jedynie opłata prolongacyjna, stanowiąca połowę stawki odsetek za zwłokę, czyli 5,5 proc. (obecnie odsetki za zwłokę wynoszą 11 proc. w skali roku). Aby uzyskać rozłożenie podatku na raty, konieczne jest napisanie wniosku i uzasadnienie go ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.

Ocena organu

W wyroku WSA w Warszawie z 23 lipca 2004 r. (sygn. akt III SA 950/03, niepublikowany) sąd wskazał, że organ rozpatrując wniosek podatnika zobligowany jest uwzględniać sytuację na dzień wydawania decyzji, a nie sytuację przyszłą bądź minioną. W sprawach stosowania ulg podatkowych przedmiotem oceny organów podatkowych musi być stan faktyczny, w tym głównie sytuacja finansowa, rodzinna i życiowa podatnika istniejąca w dacie rozstrzygania sprawy. Jeśli zmieni się choćby jeden element tego stanu faktycznego, taki jak na przykład wysokość dochodów, wysokość kosztów utrzymania, to stwierdzenia organu podatkowego mogą okazać się co najmniej przedwczesne.

Trzeba także wspomnieć, że zobowiązania podatkowe ulegają przedawnieniu po 5 latach od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W przypadku rozłożenia na raty płatności podatku termin przedawnienia ulega jednak przedłużeniu o okres, w którym należność powinna być płacona ratalnie (zob. wyrok SN z 8 maja 2003 r., sygn. akt III RN 70/02, publikowany w OSNP z 2004 r. nr 9, poz. 148).

6 kroków
JAK UZYSKAĆ ROZŁOŻENIE PODATKU NA RATY


1) Oblicz należny podatek Aby móc starać się o rozłożenie podatku na raty, trzeba poznać jego wysokość. Dlatego należy zacząć od obliczenia należnego podatku.
2) Napisz wniosek Jeśli z przeprowadzonych obliczeń wyjdzie podatek do zapłaty, a nie stać nas na jednorazową wpłatę, warto napisać wniosek o rozłożenie podatku na raty.
3) Uzasadnij prośbę Aby urząd pozytywnie rozpatrzył prośbę o rozłożenie podatku na raty, musi istnieć ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny. Warto zatem dobrze swoją prośbę uzasadnić, np. trudną sytuacją materialną, życiową.
4) Złóż wniosek Po napisaniu wniosku należy go złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed terminem, jaki jest wyznaczony na zapłatę podatku.
5) Czekaj na decyzję urzędu Urząd skarbowy indywidualnie rozpatrzy wniosek, a następnie wyda stosowną decyzję. 6) Zapłać w ustalonym terminie Jeżeli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, za czas korzystania z układu ratalnego trzeba będzie zapłacić opłatę prolongacyjną. Ważne jest również, aby wpłacać raty podatku w terminie ustalonym w decyzji urzędu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację

Ewa Matyszewska

REKLAMA

Autopromocja
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA