REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak i kiedy można wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty lub zaliczenie jej na poczet przyszłego podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik nie ma pełnej swobody dysponowania nadpłatą. W pewnych okolicznościach może ją jednak zadysponować według swojej woli, np. występując o stwierdzenie nadpłaty w celu uzyskania jej zwrotu lub przeznaczając ją na poczet przyszłego podatku.

Nadpłatą jest kwota nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Ordynacja podatkowa wymienia szczegółowo, w jakim momencie ona powstaje, a mianowicie w dniu:
•  zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej,
•  pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej,
•  zapłaty przez płatnika lub inkasenta należności wynikającej z decyzji o jego odpowiedzialności podatkowej, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej,
•  zapłaty przez osobę trzecią lub spadkobiercę należności wynikającej z decyzji o odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej,
•  wpłacenia przez płatnika lub inkasenta podatku w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,
•  złożenia korekty deklaracji w podatku od towarów i usług obniżającej wysokość zobowiązania podatkowego, w związku ze zwiększeniem kwoty podatku naliczonego lub obniżeniem kwoty podatku należnego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
•  złożenia zeznania rocznego – dla podatników podatku dochodowego,
•  złożenia deklaracji podatku akcyzowego – dla podatników podatku akcyzowego,
•  złożenia deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy – dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych.

Powstała nadpłata z urzędu podlega zaliczeniu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych. W razie ich braku nadpłata jest zwracana z urzędu. Oznacza to, że podatnik nie ma swobody w dysponowaniu nadpłatą. Jednak jeśli podatnik nie ma zaległości podatkowych ani bieżących zobowiązań podatkowych, może zadysponować nadpłatą.

Wniosek o stwierdzenie nadpłaty

Warunkiem uzyskania zwrotu nadpłaty w przypadkach wymienionych poniżej jest złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Należy go odróżnić od wniosku o zwrot nadpłaty, ponieważ ten można złożyć tylko w sytuacji powstania nadpłaty w wyniku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty może złożyć podatnik, jeśli kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku. Prawo to przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, jeżeli podatnik:
•  w deklaracji (zeznaniu rocznym, deklaracji podatku akcyzowego, deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy) wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej,
•  w deklaracjach innych niż deklaracja podatku akcyzowego, deklaracja o wpłatach z zysku za rok obrotowy, z wyjątkiem deklaracji dotyczącej zaliczek na podatek dochodowy, wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek,
•  nie będąc obowiązany do składania zeznań (deklaracji), dokonał wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Wniosek o stwierdzenie nadpłaty może również złożyć płatnik lub inkasent, jeżeli:
•  w złożonej deklaracji wykazał oraz wpłacił podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,
•  w złożonej deklaracji wykazał oraz wpłacił podatek w wysokości większej od należnej,
•  nie będąc obowiązany do składania deklaracji, wpłacił podatek w wysokości większej od należnej.

Zasadniczo z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty należy złożyć korektę zeznania (deklaracji). Nie dotyczy to sytuacji, w której podatnik, nie będąc obowiązany do składania zeznania (deklaracji), dokonał wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej, oraz w której płatnik lub inkasent, nie będąc obowiązany do składania deklaracji, wpłacił podatek w wysokości większej od należnej. Jeśli skorygowane zeznanie (deklaracja) nie będą budziły wątpliwości organu podatkowego, zwróci on nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W sytuacjach, w których wniosek nie jest składany z korektą zeznania, organ podatkowy wyda decyzję stwierdzającą nadpłatę. Decyzja będzie również wydana, gdy skorygowane zeznanie będzie budziło wątpliwości organu. Wówczas wysokość nadpłaty określi sam organ i wyda decyzję określającą prawidłową jej wysokość.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wniosek o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłego podatku

Jeśli podatnik chce, aby nadpłata została przeznaczona na przyszły podatek, to powinien złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty (w całości lub w części) na poczet przyszłego podatku. We wniosku należy wskazać konkretne zobowiązanie podatkowe, na które nadpłata ma być przeznaczona. Zwykle podatnicy wskazują najbliższą zaliczkę na podatek dochodowy lub VAT za najbliższy miesiąc. Nie musi jednak tak być, ponieważ podatnik ma w tym zakresie swobodę wyboru.

Wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych podatków nie należy składać, jeśli nadpłata nie przekracza wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym (obecnie jest to 8,80 zł). Wówczas z urzędu podlega ona zaliczeniu nie tylko na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami i bieżących zobowiązań podatkowych, ale jeśli ich nie ma, również na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych (chyba że podatnik wystąpi o ich zwrot). Zasady te mają zastosowanie również do nadpłat płatnika lub inkasenta.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 72 § 1 pkt 1, art. 73, 75 i 76 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1031

Ewa Leszczyńska
ekspert w zakresie podatków
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA