REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.

REKLAMA

W 2007 r. zmieniły się zasady rozliczania wydatków związanych z przekazaniem towarów na cele reprezentacji i reklamy. Ma to swój skutek również w rozliczeniu VAT z tego tytułu.

Czynności nieodpłatne zrównane z odpłatnymi

VAT podlegają opodatkowaniu, co do zasady, czynności odpłatne. W pewnych wypadkach z czynnościami odpłatnymi zrównane zostały czynności nieodpłatne, gdy są spełnione następujące warunki (art. 7 ust. 2-3 ustawy):
• przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,
• towary zostały przekazane na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów nastapiło na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów nastąpiło bez wynagrodzenia, w szczególności dotyczy to darowizn,
• podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części,
• przekazywane towary nie stanowią drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek; prezenty o małej wartości ustawa definiuje jako przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Zasady opodatkowania tych czynności budzą wiele wątpliwości. Organy podatkowe uznają, że jeśli spełnione są warunki wskazane w pkt 1-4, nawet gdy jest to przekazanie na cele związane z przedsiębiorstwem (reprezentacja i reklama), to takie przekazanie podlega opodatkowaniu VAT. Jak czytamy w piśmie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 29 czerwca 2005 r. (nr 1471/NUR1/443-332/2/05/IK, publ. http://sip.mf.gov.pl/):
"nieodpłatne przekazanie towarów związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem (z wyłączeniem towarów, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 ww. ustawy) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."

Sytuacja jest jasna w przypadku, gdy nieodpłatnie świadczymy usługi na cele reprezentacji i reklamy - wówczas czynność taka nie będzie podlegała opodatkowaniu. Również organy podatkowe są zgodne w tym przypadku.

Dlatego, aby odpowiedzieć na pytanie: kiedy, przekazując towary na cele reprezentacji i reklamy, należy naliczyć VAT - trzeba ustalić:
• czy przysługiwało nam prawo do odliczenia VAT przy nabyciu towarów i usług przekazanych na cele reprezentacji i reklamy,
• czy są to drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości i próbki.

Prawo do odliczenia niekoniecznie zrealizowane

Na początku należy zauważyć, że przepisy posługują się pojęciem „przysługiwało prawo”, co oznacza, że nie ma znaczenia, czy podatnik z tego prawa faktycznie skorzystał, ale czy przepisy mu takie prawo dały. Prawo do odliczenia jest uzależnione przede wszystkim od spełnienia łącznie dwóch warunków:
1. Towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych; w przypadku przekazywanych towarów i usług na cele reprezentacji i reklamy nie ma znaczenia, czy czynności te będą opodatkowane, ale to, czy będą służyć wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

PRZYKŁAD
Fundacja zajmująca się działalnością edukacyjną prowadzi kursy języka angielskiego dla bezrobotnych. W tym celu wykupiła reklamę w lokalnej gazecie. Ponieważ wykonywane przez fundację czynności są zwolnione z VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od zakupionej usługi.

2. Wydatki na nabycie towarów lub usług mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego; czyli w tym przypadku prawo do odliczenia nie jest uzależnione od tego, czy wydatek został faktycznie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, ale czy takie prawo dały podatnikowi przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

UWAGA!
Od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 updop uzyskał nowe brzmienie. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji, w tym poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że:
- wszelkie wydatki na reklamę (zarówno publiczną, jak i niepubliczną) są kosztami uzyskania przychodów w całości,
- wszelkie wydatki na reprezentację nie są kosztami uzyskania przychodu.

Wynika więc z tego, że od wydatków na cele reklamy można odliczyć VAT. Natomiast od wydatków na cele reprezentacji nie można odliczyć VAT.

Jednak w praktyce powstaje problem, jak odróżnić wydatki na cele reprezentacji od wydatków na cele reklamy. Szczególny problem powstaje, gdy mamy zdefiniować wydatki na reprezentację. Z powodu braku definicji ustawowej sądy odwołują się do definicji słownikowej. Jak czytamy w wyroku NSA z 27 lipca 2006 r., sygn.akt II FSK 1008/05:
"Należy w tym miejscu przypomnieć, iż zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku języka polskiego”, M. Szymczak (red.) PWN, Warszawa 1981, t. II, str. 48 - reprezentacja to okazałość, wystawność w trybie życia związana ze stanowiskiem, pozycją. Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy zatem przyjąć, że: reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy) wiążące się z okazałością i wytwornością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Reprezentacja to działanie polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów itp. (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych, Komentarz. C.H. Beck, Warszawa 1997)."

Również reklama jest definiowana w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przy użyciu wykładni gramatycznej. NSA w wyroku z 12 czerwca 1997 r., I SA/Ka 192-193/97, wyraził pogląd, że reklama to działanie mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach w celu zachęcenia ich do nabycia towarów od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego. Reklama musi zawierać elementy wartościujące towar lub zachęcające do jego kupna, a za reklamę należy uznać wszystko, co zawiera informacje, które nie są niezbędne do zawarcia umowy.

UWAGA!
Od tej zasady przewidziano wyjątek: można odliczyć VAT od wydatków na reprezentację (z wyjątkiem wydatków na zakup usług noclegowych i gastronomicznych), w przypadku gdy przekazanie towarów na cele reprezentacji zostanie opodatkowane.

Podatnicy mają zatem wybór, to znaczy mogą nie odliczać VAT i nie opodatkowywać przekazania lub odliczyć VAT i opodatkować przekazanie towarów na cele reprezentacji.
 

PRZYKŁAD
Fundacja zorganizowała przyjęcie dla sponsorów. Zakupiła żywność, napoje, alkohol. Wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Od ich zakupu nie przysługuje odliczenie VAT, chyba że przekazanie towarów na cele reprezentacji fundacja opodatkuje.

Reasumując:
Zmiana w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uniemożliwiająca zaliczenie do kosztów wydatków na reprezentację spowodowała, że od wydatków na cele reprezentacji nie można odliczyć VAT.

PODSTAWA PRAWNA:
- ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

JOANNA DMOWSKA

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA