REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.

REKLAMA

W 2007 r. zmieniły się zasady rozliczania wydatków związanych z przekazaniem towarów na cele reprezentacji i reklamy. Ma to swój skutek również w rozliczeniu VAT z tego tytułu.

Czynności nieodpłatne zrównane z odpłatnymi

VAT podlegają opodatkowaniu, co do zasady, czynności odpłatne. W pewnych wypadkach z czynnościami odpłatnymi zrównane zostały czynności nieodpłatne, gdy są spełnione następujące warunki (art. 7 ust. 2-3 ustawy):
• przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,
• towary zostały przekazane na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów nastapiło na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów nastąpiło bez wynagrodzenia, w szczególności dotyczy to darowizn,
• podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części,
• przekazywane towary nie stanowią drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek; prezenty o małej wartości ustawa definiuje jako przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Zasady opodatkowania tych czynności budzą wiele wątpliwości. Organy podatkowe uznają, że jeśli spełnione są warunki wskazane w pkt 1-4, nawet gdy jest to przekazanie na cele związane z przedsiębiorstwem (reprezentacja i reklama), to takie przekazanie podlega opodatkowaniu VAT. Jak czytamy w piśmie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 29 czerwca 2005 r. (nr 1471/NUR1/443-332/2/05/IK, publ. http://sip.mf.gov.pl/):
"nieodpłatne przekazanie towarów związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem (z wyłączeniem towarów, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 ww. ustawy) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."

Sytuacja jest jasna w przypadku, gdy nieodpłatnie świadczymy usługi na cele reprezentacji i reklamy - wówczas czynność taka nie będzie podlegała opodatkowaniu. Również organy podatkowe są zgodne w tym przypadku.

Dlatego, aby odpowiedzieć na pytanie: kiedy, przekazując towary na cele reprezentacji i reklamy, należy naliczyć VAT - trzeba ustalić:
• czy przysługiwało nam prawo do odliczenia VAT przy nabyciu towarów i usług przekazanych na cele reprezentacji i reklamy,
• czy są to drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości i próbki.

Prawo do odliczenia niekoniecznie zrealizowane

Na początku należy zauważyć, że przepisy posługują się pojęciem „przysługiwało prawo”, co oznacza, że nie ma znaczenia, czy podatnik z tego prawa faktycznie skorzystał, ale czy przepisy mu takie prawo dały. Prawo do odliczenia jest uzależnione przede wszystkim od spełnienia łącznie dwóch warunków:
1. Towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych; w przypadku przekazywanych towarów i usług na cele reprezentacji i reklamy nie ma znaczenia, czy czynności te będą opodatkowane, ale to, czy będą służyć wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

PRZYKŁAD
Fundacja zajmująca się działalnością edukacyjną prowadzi kursy języka angielskiego dla bezrobotnych. W tym celu wykupiła reklamę w lokalnej gazecie. Ponieważ wykonywane przez fundację czynności są zwolnione z VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od zakupionej usługi.

2. Wydatki na nabycie towarów lub usług mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego; czyli w tym przypadku prawo do odliczenia nie jest uzależnione od tego, czy wydatek został faktycznie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, ale czy takie prawo dały podatnikowi przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

UWAGA!
Od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 updop uzyskał nowe brzmienie. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji, w tym poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że:
- wszelkie wydatki na reklamę (zarówno publiczną, jak i niepubliczną) są kosztami uzyskania przychodów w całości,
- wszelkie wydatki na reprezentację nie są kosztami uzyskania przychodu.

Wynika więc z tego, że od wydatków na cele reklamy można odliczyć VAT. Natomiast od wydatków na cele reprezentacji nie można odliczyć VAT.

Jednak w praktyce powstaje problem, jak odróżnić wydatki na cele reprezentacji od wydatków na cele reklamy. Szczególny problem powstaje, gdy mamy zdefiniować wydatki na reprezentację. Z powodu braku definicji ustawowej sądy odwołują się do definicji słownikowej. Jak czytamy w wyroku NSA z 27 lipca 2006 r., sygn.akt II FSK 1008/05:
"Należy w tym miejscu przypomnieć, iż zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku języka polskiego”, M. Szymczak (red.) PWN, Warszawa 1981, t. II, str. 48 - reprezentacja to okazałość, wystawność w trybie życia związana ze stanowiskiem, pozycją. Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy zatem przyjąć, że: reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy) wiążące się z okazałością i wytwornością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Reprezentacja to działanie polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów itp. (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych, Komentarz. C.H. Beck, Warszawa 1997)."

Również reklama jest definiowana w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przy użyciu wykładni gramatycznej. NSA w wyroku z 12 czerwca 1997 r., I SA/Ka 192-193/97, wyraził pogląd, że reklama to działanie mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach w celu zachęcenia ich do nabycia towarów od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego. Reklama musi zawierać elementy wartościujące towar lub zachęcające do jego kupna, a za reklamę należy uznać wszystko, co zawiera informacje, które nie są niezbędne do zawarcia umowy.

UWAGA!
Od tej zasady przewidziano wyjątek: można odliczyć VAT od wydatków na reprezentację (z wyjątkiem wydatków na zakup usług noclegowych i gastronomicznych), w przypadku gdy przekazanie towarów na cele reprezentacji zostanie opodatkowane.

Podatnicy mają zatem wybór, to znaczy mogą nie odliczać VAT i nie opodatkowywać przekazania lub odliczyć VAT i opodatkować przekazanie towarów na cele reprezentacji.
 

PRZYKŁAD
Fundacja zorganizowała przyjęcie dla sponsorów. Zakupiła żywność, napoje, alkohol. Wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Od ich zakupu nie przysługuje odliczenie VAT, chyba że przekazanie towarów na cele reprezentacji fundacja opodatkuje.

Reasumując:
Zmiana w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uniemożliwiająca zaliczenie do kosztów wydatków na reprezentację spowodowała, że od wydatków na cele reprezentacji nie można odliczyć VAT.

PODSTAWA PRAWNA:
- ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

JOANNA DMOWSKA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA