REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie rachunkowe kredytu inwestycyjnego

Aneta Mazur

REKLAMA

Ewidencja kredytów bankowych dokonywana jest na kontach zespołu 1, czyli „Środki pieniężne i rachunki bankowe”. Szczegółowość ewidencji uzależniona jest od potrzeb jednostki, czyli od rodzaju zaciąganych kredytów.

W zależności od postanowień umowy między bankiem a kredytobiorcą udzielenie kredytu może polegać na stałym pokrywaniu przez bank dyspozycji kredytobiorcy z tytułu wykorzystania kredytu, oczywiście tylko do wysokości ustalonej w umowie (ewidencja na rachunku bieżącym lub na rachunku kredytu). Drugim sposobem udzielenia kredytu jest przekazanie na rachunek bieżący całej kwoty udzielonego kredytu lub jej części pomniejszonej o z góry pobrane przez bank odsetki.
Kredyty bankowe są ewidencjonowane w zespole 1, np. na koncie 160 „Kredyty bankowe”. Jeśli firma posiada więcej kredytów, to powinna wyodrębnić każdy kredyt w ramach ewidencji analitycznej. Dla uzyskania pełnej informacji o rodzajach wykorzystywanych kredytów oraz o terminach ich spłaty poleca się prowadzenie ewidencji szczegółowej do konta „Kredyty bankowe”. W praktyce spotyka się w planach kont następującą analitykę:
1) kredyty bankowe długoterminowe, np. 161,
2) kredyty bankowe krótkoterminowe, np. 162,
3) kredyty bankowe przeterminowane, np. 163.
Ewidencja analityczna powinna zapewnić podział kredytów według poszczególnych zaciągniętych kredytów, według walut, w jakich otrzymano kredyt, a także według okresów spłaty. Jednostki mogą również wyodrębnić konto „Kredyty bankowe w walutach obcych”.
Po stronie Wn tego konta księguje się spłatę kredytu (gotówka lub z rachunku bieżącego) oraz ewentualne umorzenie kredytu, natomiast po stronie Ma wykorzystanie kredytu (np. przez przekazanie uzyskanego kredytu na rachunek bieżący) oraz naliczenie odsetek od kredytu. Konto może wykazywać tylko saldo Ma i wyrażać będzie stan zadłużenia z tytułu kredytu.
Zapisy na koncie 160 „Kredyty bankowe” dokonywane są zawsze w wartości nominalnej, a kredyty bankowe wyrażane w walutach obcych zawsze przeliczane są na złote polskie.
Prowizje pobrane z góry oraz ewentualne odsetki pobrane z góry (jeśli takie są warunki umowy kredytowej) zmniejszają wielkość środków z tytułu udzielonego kredytu stawianych do dyspozycji firmy. Tym samym kwota zobowiązania do spłaty przez firmę będzie wyższa od faktycznie otrzymanych środków z kredytu. Jeśli więc środki z tytułu przyznanego kredytu są mniejsze od sumy kredytu, która podlegać będzie spłacie, to różnicę wykazuje się w księgach rachunkowych jako koszty finansowe przyszłych okresów i w równych ratach odpisuje się w ciągu okresu, na który zaciągnięty został kredyt.
Kredyty mogą dotyczyć bieżącej działalności operacyjnej lub finansowej czy też inwestycyjnej.

Istota kredytu inwestycyjnego

Kredyt inwestycyjny to kredyt zaciągany zwykle na zakup lub budowę środka trwałego, najczęściej jest to kredyt długoterminowy. Przy tych kredytach stosuje się najczęściej karencję w spłacie kapitału (w okresie trwania przedsięwzięcia bank może zastosować karencję także w spłacie odsetek). Spłata jednak następuje w okresie nie dłuższym niż okres całkowitej amortyzacji danego środka.
Jeśli firma zaciąga kredyt długoterminowy na inwestycje, to po zakończeniu budowy, a właściwie po przekazaniu wybudowanego środka trwałego do użytkowania nie należy już kosztów obsługi zadłużenia, czyli odsetek, zaliczać do środków trwałych w budowie. W związku z tym, że inwestycja została zakończona, środek trwały przekazany do użytkowania, to płacone odsetki obciążają już działalność finansową, czyli ujmowane są na koncie „Koszty finansowe”.
Zgodnie z art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:
1) niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,
2) koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

Warianty kredytu inwestycyjnego

Rozpatrzmy kredyt inwestycyjny w dwóch wariantach, różniących się sposobem spłacania odsetek, a w konsekwencji i ewidencją księgową.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na środek trwały - odsetki naliczane systematycznie za okresy spłat poszczególnych rat kredytu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD
Firma KAL rozpoczęła budowę nowego magazynu. Planowany czas budowy to 5 miesięcy. Inwestycja sfinansowana będzie z zaciągniętego na ten cel kredytu inwestycyjnego w kwocie 180 000 zł. Zgodnie z umową kredyt zaciągnięty jest na 12 miesięcy i oprocentowany w skali roku w wysokości 6 proc. Prowizja za udzielenie kredytu wyniosła 3000 zł. Bank przekazał firmie na rachunek kwotę kredytu, tj. 177 000 zł, pomniejszoną już o pobraną jednorazowo prowizję. Firma ewidencjonuje kredyty na jednym koncie, ponieważ nie korzysta z innego rodzaju kredytów.
Obliczenia:
Rata kapitałowa wynosi: 180 000 zł : 12 miesięcy = 15 000 zł.
Odsetki od kredytu rocznie wynoszą: 6% x 180 000 zł = 10 800 zł.
W uproszczeniu przyjmujemy, że rata odsetkowa obliczana jest następująco:
10 800 zł : 12 miesięcy = 900 zł.
A zatem całkowita rata miesięczna (odsetki + kapitał) wynosi: 15 000 zł + 900 zł = 15 900 zł.
W ewidencji księgowej przez 5 miesięcy odsetki od zaciągniętego kredytu ujmowane są przez firmę KAL jako podwyższenie wartości środka trwałego w budowie (Wn konto 083 „Środki trwałe w budowie”). Po tym okresie odsetki płacone od kredytu będą obciążały koszty finansowe firmy (Wn konto 759 „Inne koszty finansowe”).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ujęcie podatkowe

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się naliczonych, lecz niezapłaconych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek i kredytów. Można zaliczyć do kosztów dla celów podatkowych jedynie odsetki faktycznie zapłacone. Pamiętajmy jednak, że kosztem uzyskania przychodu nie są odsetki od kredytu na sfinansowanie budowy środków trwałych przypadające na czas trwania budowy, ponieważ zwiększają one wartość początkową środków trwałych. W piśmie Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce z 14 września 2005 r., nr TD/423-7/05, czytamy:
„Spółka na podstawie umowy z 10 marca 2005 r., zawartej z bankiem hipotecznym, otrzymała długoterminowy kredyt komercyjny z przeznaczeniem na finansowanie przedsięwzięcia polegającego na zakupie udziału w prawie własności zabudowanej nieruchomości. Nieruchomość została nabyta aktem notarialnym 15 marca 2005 r. i w marcu 2005 r. przyjęta do użytkowania jako środek trwały. Zgodnie z umową kredytową spółka zobowiązana była zapłacić bankowi prowizję od przyznanego kredytu w wysokości 2,5 proc. kwoty kredytu, tj. 80 000 zł. Prowizja została przez spółkę zapłacona 19 kwietnia 2005 r. Bank postawił do dyspozycji spółki w rachunku kredytowym całą kwotę kredytu 20 kwietnia 2005 r. w celu uregulowania płatności za zakup nieruchomości.
(...) Zgodnie z art. 16g ust. 3 tejże ustawy za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług (...).
Za cenę należną zbywcy należy rozumieć faktyczną wartość, którą podatnik jest zobowiązany przekazać  w zamian za nabycie danego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, niezależnie od sposobu i terminów płatności. W celu określenia wartości początkowej danego środka lub wartości niematerialnej i prawnej bez znaczenia jest fakt nieuiszczenia zapłaty do dnia przekazania tego środka do używania. A zatem wartość początkową środka trwałego zwiększają naliczone za okres do dnia przyjęcia środka do używania prowizje od kredytu bankowego zaciągniętego na zakup danego składnika majątku, o ile zgodnie z umową kredytową miały prawo być naliczone, niezależnie od tego, czy zostaną one zapłacone przed czy po przekazaniu środka trwałego do użytkowania.
Powyższe oznacza, że kwota prowizji od przyznanego kredytu, którą spółka zobowiązana była zapłacić bankowi, stanowi koszt związany z zakupem, naliczony do dnia przekazania do używania zakupionego udziału w prawie własności zabudowanej nieruchomości. Kwota prowizji naliczona została bowiem w momencie zawierania umowy kredytowej, tj. 10 marca 2005 r. Natomiast środek trwały przekazano do używania już po podpisaniu umowy, z której wynika obowiązek zapłaty stosownej prowizji. Ponadto należy zauważyć, iż umowa kredytowa (a co za tym idzie prowizja) została zawarta w celu sfinansowania zakupu środka trwałego. A zatem w stanie faktycznym przedstawionym przez spółkę kwota prowizji od kredytu, mimo iż zapłacona po dniu oddania środka trwałego do używania, zwiększa jego wartość początkową. (...)”.

Podstawa prawna:
- art. 28 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz 694 z późn.zm.),
- art. 16 ust. 1 pkt 11, art. 16g ust. 3 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

dr Aneta Mazur

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

REKLAMA

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA