REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błędnie wyliczoną kwotę obrotu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Rogala

REKLAMA

Placówka oświatowa świadczy usługi szkoleniowe dla szkół. W lutym wystawiła fakturę korygującą do faktury sprzedaży ze stycznia, zwiększającą kwotę sprzedaży. Przyczyną wystawienia faktury korygującej było nieujęcie kształcenia 2 uczniów na źródłowej fakturze. Usługi szkoleniowe są zwolnione z VAT. Czy należy korygować deklarację za styczeń, czy też wystarczy ująć fakturę korygującą w deklaracji za luty?


Czy w tym przypadku ma znaczenie, że usługi oświatowe są zwolnione z VAT? W przypadku usług zwolnionych z VAT, niezależnie od miesiąca, w którym zostanie ujęta faktura korygująca, nie spowoduje to żadnej zmiany w zobowiązaniu podatkowym. Co należy zrobić w tym przypadku?

Rozwiązanie


W opisanym przypadku placówka oświatowa powinna skorygować deklarację za styczeń. Nie można ująć faktury korygującej w deklaracji za luty, mimo że nie spowoduje to żadnych zmian w zobowiązaniu podatkowym.


Placówka oświatowa świadcząca usługi szkoleniowe dla szkół wystawiła w lutym fakturę korygującą do faktury sprzedaży ze stycznia. Powodem wystawienia faktury korygującej było nieujęcie kształcenia 2 uczniów na fakturze źródłowej. Faktura korygująca zwiększyła kwotę obrotu zwolnionego od VAT. W tej sytuacji za prawidłowe należy uznać skorygowanie obrotu zwolnionego od VAT przez złożenie korekty deklaracji VAT-7 za styczeń. Wtedy to właśnie doszło do pomyłki. Wówczas też de facto był wyższy obrót. Wynika stąd, że ujęcie faktury korygującej w deklaracji za luty, czyli zwiększenie obrotu zwolnionego od VAT w lutym, należy uznać za nieprawidłowe (niezgodne z rzeczywistością i nierzetelne). Jest tak niezależnie od faktu, czy spowoduje to, czy też nie żadnej zmiany w zobowiązaniu podatkowym (z tego powodu, że usługi oświatowe są zwolnione z VAT).


Fakturę korygującą wystawia zwykle świadczeniodawca (dostawca towarów i usług), gdy po jej wystawieniu stwierdził pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Jedynie w przypadku korekty zmniejszającej obrót (a także cenę, stawkę, kwotę podatku) i jednocześnie dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. W takim przypadku (i tylko w takim) potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie (§ 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur). Dodajmy, że przepis ten jest kwestionowany przez orzecznictwo sądowe jako niekonstytucyjny, gdyż przekracza upoważnienie ustawowe dla Ministra Finansów. W omawianym przypadku przepis ten nie znajduje jednak zastosowania, ponieważ dotyczy on zwiększenia, a nie zmniejszenia wysokości obrotu.


W przypadku korekty zwiększającej obrót przy jednoczesnym:


- dokonywaniu zwiększenia kwoty podatku należnego lub

 

- bez dokonywania zwiększenia kwoty tego podatku
- sprzedawca nie jest obowiązany posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.


Pomimo że sprzedawca nie musi wówczas oczekiwać na potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, obowiązują go ogólne zasady prawidłowego, rzetelnego i zgodnego z rzeczywistością deklarowania obrotu i podstaw opodatkowania. Oznacza to, iż nie może ujmować zwiększonego obrotu (i zazwyczaj zwiększonego podatku) w miesiącu wystawienia faktury korygującej (wyjątki dotyczą sprzedawców energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, a także usług dostaw wody oraz wywozu śmieci i nieczystości). Zwiększony obrót powinien ująć w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej. Okoliczności tego zwiększenia powstały bowiem w momencie wystawienia faktury pierwotnej. Tak należy postępować również w przypadku zwiększania kwoty obrotu zwolnionego od VAT (bez zwiększenia kwoty podatku należnego). Data wystawienia faktury korygującej nie będzie miała znaczenia. I tak należy zwiększyć obrót w momencie, kiedy doszło do pomyłki, a nie kiedy tę pomyłkę wykryto, zidentyfikowano i w związku z tym wystawiono fakturę korygującą. Nie bez znaczenia jest tu miesięczny charakter VAT. Jedynie dla małych podatników zrobiono wyjątek i uczyniono z VAT kwartalnie rozliczany podatek.


PRZYKŁAD

Podatnik - placówka oświatowa - wystawił fakturę za usługi oświatowe w styczniu na kwotę 3000 zł (VAT „zw”). W lutym ustalono, że faktura nie obejmuje części należności w kwocie 200 zł. W związku z tym podatnik wystawił fakturę korygującą, w której wskazał kwotę 3000 zł jako błędną, a jako prawidłową wskazał kwotę 3200 zł. Korekta nie ma wpływu na zobowiązanie podatkowe w VAT. Podatnik sporządził korektę deklaracji VAT za styczeń, w której wykazał prawidłową kwotę obrotu za styczeń. Do korekty deklaracji załączył pisemne wyjaśnienie przyczyn korekty, zgodnie z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej.


Podstawa prawna:
- § 16 ust. 4 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860


Elżbieta Rogala

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA