REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błędnie wyliczoną kwotę obrotu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Rogala

REKLAMA

Placówka oświatowa świadczy usługi szkoleniowe dla szkół. W lutym wystawiła fakturę korygującą do faktury sprzedaży ze stycznia, zwiększającą kwotę sprzedaży. Przyczyną wystawienia faktury korygującej było nieujęcie kształcenia 2 uczniów na źródłowej fakturze. Usługi szkoleniowe są zwolnione z VAT. Czy należy korygować deklarację za styczeń, czy też wystarczy ująć fakturę korygującą w deklaracji za luty?


Czy w tym przypadku ma znaczenie, że usługi oświatowe są zwolnione z VAT? W przypadku usług zwolnionych z VAT, niezależnie od miesiąca, w którym zostanie ujęta faktura korygująca, nie spowoduje to żadnej zmiany w zobowiązaniu podatkowym. Co należy zrobić w tym przypadku?

Rozwiązanie


W opisanym przypadku placówka oświatowa powinna skorygować deklarację za styczeń. Nie można ująć faktury korygującej w deklaracji za luty, mimo że nie spowoduje to żadnych zmian w zobowiązaniu podatkowym.


Placówka oświatowa świadcząca usługi szkoleniowe dla szkół wystawiła w lutym fakturę korygującą do faktury sprzedaży ze stycznia. Powodem wystawienia faktury korygującej było nieujęcie kształcenia 2 uczniów na fakturze źródłowej. Faktura korygująca zwiększyła kwotę obrotu zwolnionego od VAT. W tej sytuacji za prawidłowe należy uznać skorygowanie obrotu zwolnionego od VAT przez złożenie korekty deklaracji VAT-7 za styczeń. Wtedy to właśnie doszło do pomyłki. Wówczas też de facto był wyższy obrót. Wynika stąd, że ujęcie faktury korygującej w deklaracji za luty, czyli zwiększenie obrotu zwolnionego od VAT w lutym, należy uznać za nieprawidłowe (niezgodne z rzeczywistością i nierzetelne). Jest tak niezależnie od faktu, czy spowoduje to, czy też nie żadnej zmiany w zobowiązaniu podatkowym (z tego powodu, że usługi oświatowe są zwolnione z VAT).


Fakturę korygującą wystawia zwykle świadczeniodawca (dostawca towarów i usług), gdy po jej wystawieniu stwierdził pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Jedynie w przypadku korekty zmniejszającej obrót (a także cenę, stawkę, kwotę podatku) i jednocześnie dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. W takim przypadku (i tylko w takim) potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie (§ 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur). Dodajmy, że przepis ten jest kwestionowany przez orzecznictwo sądowe jako niekonstytucyjny, gdyż przekracza upoważnienie ustawowe dla Ministra Finansów. W omawianym przypadku przepis ten nie znajduje jednak zastosowania, ponieważ dotyczy on zwiększenia, a nie zmniejszenia wysokości obrotu.


W przypadku korekty zwiększającej obrót przy jednoczesnym:


- dokonywaniu zwiększenia kwoty podatku należnego lub

 

- bez dokonywania zwiększenia kwoty tego podatku
- sprzedawca nie jest obowiązany posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.


Pomimo że sprzedawca nie musi wówczas oczekiwać na potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, obowiązują go ogólne zasady prawidłowego, rzetelnego i zgodnego z rzeczywistością deklarowania obrotu i podstaw opodatkowania. Oznacza to, iż nie może ujmować zwiększonego obrotu (i zazwyczaj zwiększonego podatku) w miesiącu wystawienia faktury korygującej (wyjątki dotyczą sprzedawców energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, a także usług dostaw wody oraz wywozu śmieci i nieczystości). Zwiększony obrót powinien ująć w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej. Okoliczności tego zwiększenia powstały bowiem w momencie wystawienia faktury pierwotnej. Tak należy postępować również w przypadku zwiększania kwoty obrotu zwolnionego od VAT (bez zwiększenia kwoty podatku należnego). Data wystawienia faktury korygującej nie będzie miała znaczenia. I tak należy zwiększyć obrót w momencie, kiedy doszło do pomyłki, a nie kiedy tę pomyłkę wykryto, zidentyfikowano i w związku z tym wystawiono fakturę korygującą. Nie bez znaczenia jest tu miesięczny charakter VAT. Jedynie dla małych podatników zrobiono wyjątek i uczyniono z VAT kwartalnie rozliczany podatek.


PRZYKŁAD

Podatnik - placówka oświatowa - wystawił fakturę za usługi oświatowe w styczniu na kwotę 3000 zł (VAT „zw”). W lutym ustalono, że faktura nie obejmuje części należności w kwocie 200 zł. W związku z tym podatnik wystawił fakturę korygującą, w której wskazał kwotę 3000 zł jako błędną, a jako prawidłową wskazał kwotę 3200 zł. Korekta nie ma wpływu na zobowiązanie podatkowe w VAT. Podatnik sporządził korektę deklaracji VAT za styczeń, w której wykazał prawidłową kwotę obrotu za styczeń. Do korekty deklaracji załączył pisemne wyjaśnienie przyczyn korekty, zgodnie z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej.


Podstawa prawna:
- § 16 ust. 4 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860


Elżbieta Rogala

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA