REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błędnie wyliczoną kwotę obrotu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Rogala

REKLAMA

Placówka oświatowa świadczy usługi szkoleniowe dla szkół. W lutym wystawiła fakturę korygującą do faktury sprzedaży ze stycznia, zwiększającą kwotę sprzedaży. Przyczyną wystawienia faktury korygującej było nieujęcie kształcenia 2 uczniów na źródłowej fakturze. Usługi szkoleniowe są zwolnione z VAT. Czy należy korygować deklarację za styczeń, czy też wystarczy ująć fakturę korygującą w deklaracji za luty?


Czy w tym przypadku ma znaczenie, że usługi oświatowe są zwolnione z VAT? W przypadku usług zwolnionych z VAT, niezależnie od miesiąca, w którym zostanie ujęta faktura korygująca, nie spowoduje to żadnej zmiany w zobowiązaniu podatkowym. Co należy zrobić w tym przypadku?

Rozwiązanie


W opisanym przypadku placówka oświatowa powinna skorygować deklarację za styczeń. Nie można ująć faktury korygującej w deklaracji za luty, mimo że nie spowoduje to żadnych zmian w zobowiązaniu podatkowym.


Placówka oświatowa świadcząca usługi szkoleniowe dla szkół wystawiła w lutym fakturę korygującą do faktury sprzedaży ze stycznia. Powodem wystawienia faktury korygującej było nieujęcie kształcenia 2 uczniów na fakturze źródłowej. Faktura korygująca zwiększyła kwotę obrotu zwolnionego od VAT. W tej sytuacji za prawidłowe należy uznać skorygowanie obrotu zwolnionego od VAT przez złożenie korekty deklaracji VAT-7 za styczeń. Wtedy to właśnie doszło do pomyłki. Wówczas też de facto był wyższy obrót. Wynika stąd, że ujęcie faktury korygującej w deklaracji za luty, czyli zwiększenie obrotu zwolnionego od VAT w lutym, należy uznać za nieprawidłowe (niezgodne z rzeczywistością i nierzetelne). Jest tak niezależnie od faktu, czy spowoduje to, czy też nie żadnej zmiany w zobowiązaniu podatkowym (z tego powodu, że usługi oświatowe są zwolnione z VAT).


Fakturę korygującą wystawia zwykle świadczeniodawca (dostawca towarów i usług), gdy po jej wystawieniu stwierdził pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Jedynie w przypadku korekty zmniejszającej obrót (a także cenę, stawkę, kwotę podatku) i jednocześnie dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. W takim przypadku (i tylko w takim) potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie (§ 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur). Dodajmy, że przepis ten jest kwestionowany przez orzecznictwo sądowe jako niekonstytucyjny, gdyż przekracza upoważnienie ustawowe dla Ministra Finansów. W omawianym przypadku przepis ten nie znajduje jednak zastosowania, ponieważ dotyczy on zwiększenia, a nie zmniejszenia wysokości obrotu.


W przypadku korekty zwiększającej obrót przy jednoczesnym:


- dokonywaniu zwiększenia kwoty podatku należnego lub

 

- bez dokonywania zwiększenia kwoty tego podatku
- sprzedawca nie jest obowiązany posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.


Pomimo że sprzedawca nie musi wówczas oczekiwać na potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, obowiązują go ogólne zasady prawidłowego, rzetelnego i zgodnego z rzeczywistością deklarowania obrotu i podstaw opodatkowania. Oznacza to, iż nie może ujmować zwiększonego obrotu (i zazwyczaj zwiększonego podatku) w miesiącu wystawienia faktury korygującej (wyjątki dotyczą sprzedawców energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, a także usług dostaw wody oraz wywozu śmieci i nieczystości). Zwiększony obrót powinien ująć w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej. Okoliczności tego zwiększenia powstały bowiem w momencie wystawienia faktury pierwotnej. Tak należy postępować również w przypadku zwiększania kwoty obrotu zwolnionego od VAT (bez zwiększenia kwoty podatku należnego). Data wystawienia faktury korygującej nie będzie miała znaczenia. I tak należy zwiększyć obrót w momencie, kiedy doszło do pomyłki, a nie kiedy tę pomyłkę wykryto, zidentyfikowano i w związku z tym wystawiono fakturę korygującą. Nie bez znaczenia jest tu miesięczny charakter VAT. Jedynie dla małych podatników zrobiono wyjątek i uczyniono z VAT kwartalnie rozliczany podatek.


PRZYKŁAD

Podatnik - placówka oświatowa - wystawił fakturę za usługi oświatowe w styczniu na kwotę 3000 zł (VAT „zw”). W lutym ustalono, że faktura nie obejmuje części należności w kwocie 200 zł. W związku z tym podatnik wystawił fakturę korygującą, w której wskazał kwotę 3000 zł jako błędną, a jako prawidłową wskazał kwotę 3200 zł. Korekta nie ma wpływu na zobowiązanie podatkowe w VAT. Podatnik sporządził korektę deklaracji VAT za styczeń, w której wykazał prawidłową kwotę obrotu za styczeń. Do korekty deklaracji załączył pisemne wyjaśnienie przyczyn korekty, zgodnie z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej.


Podstawa prawna:
- § 16 ust. 4 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860


Elżbieta Rogala

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę. Rząd podał nowe stawki

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

REKLAMA

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

BCC o zmianach w Ordynacji podatkowej: przedawnienie zobowiązań, hipoteka i nowe przepisy karne

Business Centre Club (BCC) przedstawiło uwagi do propozycji nowelizacji ordynacji podatkowej z postulatami w zakresie dalszych zmian w tym obszarze. Eksperci BCC (Daniel Panek i Wojciech Pławiak) odnieśli się do modyfikacji wprowadzonych do treści projektu w porównaniu z wersją z 26 marca 2025 r.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025: tylko do 1 września! Sprawdź, ile możesz odzyskać! Trzeba pamiętać o dokumentach

Rolnicy mają kolejną szansę na odzyskanie części kosztów związanych z zakupem paliwa. Od 1 sierpnia do 1 września 2025 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego, który obejmuje olej napędowy wykorzystywany w produkcji rolnej.

Szokujące dane KRUS: Rolnicy pracują ponad 29 lat, zanim dostaną emeryturę. Świadczenia wciąż daleko od ZUS!

Rolnicy w Polsce pracują średnio ponad 29 lat, zanim otrzymają emeryturę z KRUS. Mimo długiego stażu ich świadczenia wynoszą przeciętnie nieco ponad 2 tysiące złotych, co znacząco odbiega od średnich emerytur wypłacanych przez ZUS.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

REKLAMA