REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błędnie wyliczoną kwotę obrotu

Elżbieta Rogala

REKLAMA

Placówka oświatowa świadczy usługi szkoleniowe dla szkół. W lutym wystawiła fakturę korygującą do faktury sprzedaży ze stycznia, zwiększającą kwotę sprzedaży. Przyczyną wystawienia faktury korygującej było nieujęcie kształcenia 2 uczniów na źródłowej fakturze. Usługi szkoleniowe są zwolnione z VAT. Czy należy korygować deklarację za styczeń, czy też wystarczy ująć fakturę korygującą w deklaracji za luty?


Czy w tym przypadku ma znaczenie, że usługi oświatowe są zwolnione z VAT? W przypadku usług zwolnionych z VAT, niezależnie od miesiąca, w którym zostanie ujęta faktura korygująca, nie spowoduje to żadnej zmiany w zobowiązaniu podatkowym. Co należy zrobić w tym przypadku?

Rozwiązanie


W opisanym przypadku placówka oświatowa powinna skorygować deklarację za styczeń. Nie można ująć faktury korygującej w deklaracji za luty, mimo że nie spowoduje to żadnych zmian w zobowiązaniu podatkowym.


Placówka oświatowa świadcząca usługi szkoleniowe dla szkół wystawiła w lutym fakturę korygującą do faktury sprzedaży ze stycznia. Powodem wystawienia faktury korygującej było nieujęcie kształcenia 2 uczniów na fakturze źródłowej. Faktura korygująca zwiększyła kwotę obrotu zwolnionego od VAT. W tej sytuacji za prawidłowe należy uznać skorygowanie obrotu zwolnionego od VAT przez złożenie korekty deklaracji VAT-7 za styczeń. Wtedy to właśnie doszło do pomyłki. Wówczas też de facto był wyższy obrót. Wynika stąd, że ujęcie faktury korygującej w deklaracji za luty, czyli zwiększenie obrotu zwolnionego od VAT w lutym, należy uznać za nieprawidłowe (niezgodne z rzeczywistością i nierzetelne). Jest tak niezależnie od faktu, czy spowoduje to, czy też nie żadnej zmiany w zobowiązaniu podatkowym (z tego powodu, że usługi oświatowe są zwolnione z VAT).


Fakturę korygującą wystawia zwykle świadczeniodawca (dostawca towarów i usług), gdy po jej wystawieniu stwierdził pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Jedynie w przypadku korekty zmniejszającej obrót (a także cenę, stawkę, kwotę podatku) i jednocześnie dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. W takim przypadku (i tylko w takim) potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie (§ 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur). Dodajmy, że przepis ten jest kwestionowany przez orzecznictwo sądowe jako niekonstytucyjny, gdyż przekracza upoważnienie ustawowe dla Ministra Finansów. W omawianym przypadku przepis ten nie znajduje jednak zastosowania, ponieważ dotyczy on zwiększenia, a nie zmniejszenia wysokości obrotu.


W przypadku korekty zwiększającej obrót przy jednoczesnym:


- dokonywaniu zwiększenia kwoty podatku należnego lub

 

- bez dokonywania zwiększenia kwoty tego podatku
- sprzedawca nie jest obowiązany posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.


Pomimo że sprzedawca nie musi wówczas oczekiwać na potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, obowiązują go ogólne zasady prawidłowego, rzetelnego i zgodnego z rzeczywistością deklarowania obrotu i podstaw opodatkowania. Oznacza to, iż nie może ujmować zwiększonego obrotu (i zazwyczaj zwiększonego podatku) w miesiącu wystawienia faktury korygującej (wyjątki dotyczą sprzedawców energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, a także usług dostaw wody oraz wywozu śmieci i nieczystości). Zwiększony obrót powinien ująć w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej. Okoliczności tego zwiększenia powstały bowiem w momencie wystawienia faktury pierwotnej. Tak należy postępować również w przypadku zwiększania kwoty obrotu zwolnionego od VAT (bez zwiększenia kwoty podatku należnego). Data wystawienia faktury korygującej nie będzie miała znaczenia. I tak należy zwiększyć obrót w momencie, kiedy doszło do pomyłki, a nie kiedy tę pomyłkę wykryto, zidentyfikowano i w związku z tym wystawiono fakturę korygującą. Nie bez znaczenia jest tu miesięczny charakter VAT. Jedynie dla małych podatników zrobiono wyjątek i uczyniono z VAT kwartalnie rozliczany podatek.


PRZYKŁAD

Podatnik - placówka oświatowa - wystawił fakturę za usługi oświatowe w styczniu na kwotę 3000 zł (VAT „zw”). W lutym ustalono, że faktura nie obejmuje części należności w kwocie 200 zł. W związku z tym podatnik wystawił fakturę korygującą, w której wskazał kwotę 3000 zł jako błędną, a jako prawidłową wskazał kwotę 3200 zł. Korekta nie ma wpływu na zobowiązanie podatkowe w VAT. Podatnik sporządził korektę deklaracji VAT za styczeń, w której wykazał prawidłową kwotę obrotu za styczeń. Do korekty deklaracji załączył pisemne wyjaśnienie przyczyn korekty, zgodnie z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej.


Podstawa prawna:
- § 16 ust. 4 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860


Elżbieta Rogala

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA