REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy poniesione wydatki są inwestycją w obcych środkach trwałych

Maryla Piotrowska

REKLAMA

Spółka dzierżawi bocznicę kolejową. Żeby dostosować ją do obecnych wymogów kolejowych, musi przeprowadzić remont torów. Czy wydatki związane z remontem (zakup materiałów, wynajem sprzętu, faktury firmy przeprowadzającej remont) są inwestycją w obcym środku trwałym, czy też kosztem spółki w chwili poniesienia wydatku?

 


rada

 


Jeżeli w wyniku przeprowadzonych prac na torach ich wartość techniczna i użytkowa będzie wyższa, należy poniesione wydatki zakwalifikować jako inwestycje w obcych środkach trwałych.


uzasadnienie


Według ustawy o rachunkowości do środków trwałych zalicza się również ulepszenia w obcych środkach trwałych. Ulepszenie w obcych środkach trwałych obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę na przystosowanie niebędącego jej własnością środka trwałego do używania na własne potrzeby.


Kwalifikowanie kosztów do określonej kategorii opiera się na kryteriach technicznych (zależy od rodzaju wykonywanych robót).


Wszystko więc zależy od tego, czy w wyniku przeprowadzonych prac wzrosła wartość techniczna i użytkowa dzierżawionego środka trwałego i czy w związku z tym spółka osiągnie w przyszłości wymierne korzyści. Jeśli tak, to mówimy o ulepszeniu i wszelkie wydatki poniesione na ten cel stanowią inwestycje w obcych środkach trwałych odpisywane w koszty w postaci odpisów amortyzacyjnych.


Ulepszenie czy modernizacja to trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, a także przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, wyrażających się w poprawie standardu użytkowego, technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji.


Przepisy podatkowe jako ulepszenie traktują przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację, jednak nie precyzują znaczenia tych pojęć.


Koszty rozbudowy, przebudowy i modernizacji użytkowanych środków trwałych są kosztami inwestycji zwiększającymi ich wartość początkową. Oznacza to, że wydatków takich nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów.


Z kolei wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, wraz z wymianą zużytych składników technicznych, można uznać za remont. Koszty wszelkich remontów i konserwacji użytkowanych środków trwałych są kosztami działalności eksploatacyjnej, niezależnie od wielkości tych kosztów i od wartości remontowanych środków trwałych.


W przytoczonym problemie poniesione wydatki służą dostosowaniu dzierżawionej bocznicy do obecnie obowiązujących wymogów kolejowych. Jeżeli przeprowadzone prace zwiększą wartość techniczną i użytkową torów - będzie to ulepszenie. W związku z tym wydatki na ulepszenia w obcych środkach trwałych do czasu zakończenia prac ewidencjonowane są na koncie „Środki trwałe w budowie” według ogólnych zasad.

Wn „Środki trwałe w budowie”,

Ma „Rozrachunki z dostawcami”.

W przypadku remontu ewidencja będzie następująca:

Wn Różne konta kosztów,

Ma „Rozrachunki z dostawcami”.

Jeśli spółka potraktuje przeprowadzone prace jako ulepszenie użytkowanego środka trwałego, to po zakończeniu prac następuje przeksięgowanie poniesionych nakładów na konto „Inwestycje w obcych środkach trwałych”.

Wn „Inwestycje w obcych środkach trwałych”,

Ma „Środki trwałe w budowie”.

Ewidencja amortyzacji przebiega jak przy odpisach od własnych środków trwałych.


UWAGA!

Inwestycji w obcych środkach trwałych nie można amortyzować jednorazowo.


Dla celów podatkowych inwestycje w obcych środkach trwałych można amortyzować według indywidualnych stawek, z tym że dla:

l inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat,

l środków trwałych zaliczonych do grup 3-6 i 8 Klasyfikacji okres amortyzacji nie może być krótszy niż:

- 24 miesiące - gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł,

- 36 miesięcy - gdy ich wartość początkowa jest wyższa od 25 000 zł i nie przekracza 50 000 zł,

- 60 miesięcy - w pozostałych przypadkach,

l środków transportu, w tym samochodów osobowych, okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy.

Bocznica kolejowa należy do grupy drugiej Klasyfikacji Środków Trwałych - do obiektów inżynierii lądowej i wodnej, symbol KŚT 221 - drogi szynowe.


Przykład 1

Spółka poniosła wydatki na dostosowanie bocznicy kolejowej do wymogów UE, w związku z czym wartość użytkowa i techniczna bocznicy wzrosła. Wydatki te spełniają kryteria inwestycji w obcych środkach trwałych. Spółka prowadzi ewidencję na kontach zespołu 4 i 5 i sporządza rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym.

Firma zewnętrzna wykonująca remont wystawiła fakturę VAT:

wartość netto - 10 000 zł,

VAT naliczony - 2200 zł,

wartość brutto - 12 200 zł.

Wartość prac remontowych wykonanych we własnym zakresie według rzeczywistych kosztów wytworzenia zaksięgowano na koncie „Koszty działalności pomocniczej” - 5000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Spółka przeprowadziła remont bocznicy kolejowej, w wyniku którego odtworzono pierwotny stan techniczny i użytkowy. Dla prac wykonanych we własnym zakresie ustalono tylko koszty wykorzystanych materiałów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Podstawa prawna:

- art. 16a, 16g, 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

- art. 3 pkt 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 88, poz. 587

- art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c) ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

REKLAMA

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

REKLAMA