REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie faktora

REKLAMA

Z rozliczaniem faktoringu w dalszym ciągu związanych jest dużo niewiadomych. Do tej pory żaden akt prawny, w tym nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług z 21 kwietnia 2005 r., nie wprowadził w tej kwestii zmian. Przez to w dalszym ciągu rozliczanie faktoringu jest oparte na interpretacjach i... domysłach - uważają eksperci.

Zasada ogólna, wyrażona w art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), określa jako podstawę opodatkowania całość świadczenia należnego od nabywcy usługi. Nie podlega wątpliwości, że takim świadczeniem w przypadku usług faktoringu jest na pewno prowizja uzyskana bezpośrednio od faktoranta jako wynagrodzenie za takie czynności, jak przejęcie ryzyka wypłacalności dłużnika, zarządzanie wierzytelnościami, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inkaso i windykacja należności, doradztwo – zwracają uwagę eksperci z Rödl & Partner Oddział we Wrocławiu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ich zdaniem, wątpliwości może jednak budzić zaliczenie do wynagrodzenia faktora dyskonta naliczonego przy nabyciu wierzytelności (różnicy pomiędzy wartością nominalną wierzytelności a ceną, którą faktor zapłacił za nią faktorantowi). Dotyczy to głównie faktoringu właściwego, gdzie kwota wypłacana na rzecz faktoranta dyskontowana jest w związku z przejęciem ryzyka niewypłacalności dłużnika. Kwota dyskonta wynika z wartości rynkowej przenoszonej wierzytelności (oceny wypłacalności dłużnika), a nie stanowi, co do zasady, wynagrodzenia z tytułu usług świadczonych przez faktora. Uznanie za wynagrodzenie faktora i opodatkowanie VAT dyskonta oznaczałoby opodatkowanie kwot, których w praktyce może on nigdy nie uzyskać, co powoduje daleko idącą nieopłacalność tego typu działalności.

Pewną pomocą w definiowaniu tego problemu może być stanowisko Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego wyrażone w piśmie z 2 sierpnia 2004 r. (nr RO/436/141/2004), gdzie znajduje się stwierdzenie, że jeżeli ma miejsce usługa finansowa związana z cesją wierzytelności, wówczas kwotą należną z tytułu świadczenia tejże usługi jest nie sama kwota długu, lecz kwota prowizji. Mimo iż brak w tym względzie definicji ustawowej, należy przyjąć, że jest to najbardziej prawidłowe rozwiązanie kwestii podstawy opodatkowania.

Według specjalistów z Rödl & Partner Oddział we Wrocławiu, w kwestii odsetek należnych faktorowi za usługę finansowania, czyli za udzielenie faktycznie kredytu, może budzić wątpliwości, czy zasadne jest zaliczenie do podstawy opodatkowania odsetek należnych faktorowi od faktoranta. Co do zasady, ponieważ stanowią one wynagrodzenie faktora z tytułu udzielonego finansowania, powinny wchodzić. Jednakże, aby można było uznać, że odsetki te są wyłączone z podstawy opodatkowania, należałoby przyjąć, że ma miejsce świadczenie usługi kredytowej zupełnie odrębnej od usługi faktoringu, która to usługa kredytowa korzysta ze zwolnienia z VAT.

REKLAMA

Jako że element kredytowania jest jedną z podstawowych funkcji usługi faktoringu jako usługi finansowej, to w przypadku typowej usługi faktoringu funkcja kredytowa stanowi element składowy tejże usługi i w konsekwencji podstawa opodatkowania VAT dla tych usług powinna obejmować również odsetki należne faktorowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Krzysztof Tomaszewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA