REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie faktora

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z rozliczaniem faktoringu w dalszym ciągu związanych jest dużo niewiadomych. Do tej pory żaden akt prawny, w tym nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług z 21 kwietnia 2005 r., nie wprowadził w tej kwestii zmian. Przez to w dalszym ciągu rozliczanie faktoringu jest oparte na interpretacjach i... domysłach - uważają eksperci.

Zasada ogólna, wyrażona w art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), określa jako podstawę opodatkowania całość świadczenia należnego od nabywcy usługi. Nie podlega wątpliwości, że takim świadczeniem w przypadku usług faktoringu jest na pewno prowizja uzyskana bezpośrednio od faktoranta jako wynagrodzenie za takie czynności, jak przejęcie ryzyka wypłacalności dłużnika, zarządzanie wierzytelnościami, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inkaso i windykacja należności, doradztwo – zwracają uwagę eksperci z Rödl & Partner Oddział we Wrocławiu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ich zdaniem, wątpliwości może jednak budzić zaliczenie do wynagrodzenia faktora dyskonta naliczonego przy nabyciu wierzytelności (różnicy pomiędzy wartością nominalną wierzytelności a ceną, którą faktor zapłacił za nią faktorantowi). Dotyczy to głównie faktoringu właściwego, gdzie kwota wypłacana na rzecz faktoranta dyskontowana jest w związku z przejęciem ryzyka niewypłacalności dłużnika. Kwota dyskonta wynika z wartości rynkowej przenoszonej wierzytelności (oceny wypłacalności dłużnika), a nie stanowi, co do zasady, wynagrodzenia z tytułu usług świadczonych przez faktora. Uznanie za wynagrodzenie faktora i opodatkowanie VAT dyskonta oznaczałoby opodatkowanie kwot, których w praktyce może on nigdy nie uzyskać, co powoduje daleko idącą nieopłacalność tego typu działalności.

Pewną pomocą w definiowaniu tego problemu może być stanowisko Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego wyrażone w piśmie z 2 sierpnia 2004 r. (nr RO/436/141/2004), gdzie znajduje się stwierdzenie, że jeżeli ma miejsce usługa finansowa związana z cesją wierzytelności, wówczas kwotą należną z tytułu świadczenia tejże usługi jest nie sama kwota długu, lecz kwota prowizji. Mimo iż brak w tym względzie definicji ustawowej, należy przyjąć, że jest to najbardziej prawidłowe rozwiązanie kwestii podstawy opodatkowania.

Według specjalistów z Rödl & Partner Oddział we Wrocławiu, w kwestii odsetek należnych faktorowi za usługę finansowania, czyli za udzielenie faktycznie kredytu, może budzić wątpliwości, czy zasadne jest zaliczenie do podstawy opodatkowania odsetek należnych faktorowi od faktoranta. Co do zasady, ponieważ stanowią one wynagrodzenie faktora z tytułu udzielonego finansowania, powinny wchodzić. Jednakże, aby można było uznać, że odsetki te są wyłączone z podstawy opodatkowania, należałoby przyjąć, że ma miejsce świadczenie usługi kredytowej zupełnie odrębnej od usługi faktoringu, która to usługa kredytowa korzysta ze zwolnienia z VAT.

REKLAMA

Jako że element kredytowania jest jedną z podstawowych funkcji usługi faktoringu jako usługi finansowej, to w przypadku typowej usługi faktoringu funkcja kredytowa stanowi element składowy tejże usługi i w konsekwencji podstawa opodatkowania VAT dla tych usług powinna obejmować również odsetki należne faktorowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA