REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing bankowy - nowelizacja

REKLAMA

Zanim przedstawimy zmiany dotyczące outsourcingu bankowego, warto wyjaśnić, że słowo „outsourcing” to angielski neologizm, powstały z połączenia trzech słów „outsider”, „resort” i „using”, które dokładnie tłumaczą na czym polega ta instytucja. Outsourcing bowiem oznacza po prostu używanie zasobów zewnętrznych.

Istotą outsourcingu bankowego jest natomiast wyodrębnienie organizacyjne pewnych funkcji (czynności) realizowanych przez banki i powierzenie ich wykonywania wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym (tzw. insourcerom) w celu usprawnienia przebiegu poszczególnych procesów i zmniejszenia kosztów. Outsourcing bankowy jest powszechnie stosowany w Polsce, chociaż został uregulowany prawnie dopiero w maju 2004 r.

REKLAMA

Autopromocja

W celu dalszego ułatwienia bankom korzystania z powszechnej instytucji outsourcingu bankowego, przy jednoczesnym zapewnieniu nadzoru nad wykonywaniem powierzonych przez banki zadań, uchwalona została nowelizacja ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2011 r. Nr 201, poz. 1181, dalej „nowelizacja”), która weszła w życie 27 października 2011 r. Poniżej przedstawione zostaną najważniejsze zmiany wprowadzone nowelizacją.

Jedną z istotnych zmian wprowadzonych przez nowelizację jest przyjęcie rozszerzonej definicji przedsiębiorcy. Obowiązujące dotychczas przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe  (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 72 poz. 665 z późn. zm., dalej „Prawo bankowe”) przewidywały wąską definicję przedsiębiorcy. Natomiast obecnie, zgodnie z nowelizacją, za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej, w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Rozszerzenie definicji przedsiębiorcy umożliwi zatem zawieranie umów outsourcingowych i powierzenie wykonywania czynności z zakresu działalności bankowej osobom fizycznym, będącym wspólnikami spółek cywilnych.

Dodatkowo, zmianą zasługującą na uwagę jest rozszerzenie katalogu czynności, które mogą być zlecane insourcerom. Wśród takich dodatkowych czynności wskazać należy wykonywanie czynności związanych z emitowaniem i przechowywaniem bankowych papierów wartościowych oraz innych papierów wartościowych, a także wykonywanie innych czynności zleconych związanych z emisją i obsługą papierów wartościowych oraz prowadzenie windykacji należności banku. Co ważne, w przypadku powierzenia tych czynności nie będzie konieczne zawieranie umowy agencyjnej z bankiem.

REKLAMA

W praktyce outsourcingu bankowego często zachodzi potrzeba korzystania przez insourcerów z usług innych przedsiębiorców, co określane jest mianem podoutsourcingu. W nowelizacji uregulowane zostały zasady i warunki, na jakich odbywać się może powierzanie takich czynności innym przedsiębiorcom. Zastosowanie podoutsourcingu będzie dopuszczalne jeżeli umowa powierzająca wykonywanie czynności insourcerowi to przewiduje, w dwóch przypadkach. Po pierwsze, podoutsourcing może obejmować przekazanie określonych w umowie zawartej z bankiem czynności służących realizacji głównego świadczenia wynikającego z tej umowy, po uzyskaniu pisemnej zgody banku. Chodzi tutaj o czynności pomocnicze, które służą realizacji głównego świadczenia, będącego przedmiotem umowy outsourcingu. Po drugie, skorzystanie z podoutsourcingu będzie dozwolone jednorazowo, w przypadku gdy w następstwie siły wyższej insourcer nie może ich wykonywać samodzielnie, na czas niezbędny do usunięcia przyczyn uniemożliwiających wykonywanie tych czynności. Oznacza to, że skorzystać z podoutsourcingu będzie można tylko wyjątkowo i tylko na czas niezbędny do usunięcia przyczyny, uniemożliwiającej wykonanie czynności przez pierwotnego insourcera. Ponadto, zaznaczyć należy, że zgodnie z nowelizacją, nie będzie można wyłączyć lub ograniczyć odpowiedzialności insourcera wobec banku, za szkody wyrządzone nieprawidłowym wykonaniem umowy podoutsourcingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liberalizując przepisy dotyczące korzystania z instytucji outsourcingu bankowego, w nowelizacji przewidziano ograniczenie określonych obowiązków informacyjnych. W dotychczasowym stanie prawnym, banki musiały każdorazowo, z odpowiednim wyprzedzeniem, informować organ nadzoru o planowaniu zawarcia umowy outsourcingu.  Zgodnie z nowelizacją, te dodatkowe obciążenia administracyjne zasadniczo zostaną zniesione i banki nie będą musiały informować Komisji Nadzoru Finansowego (dalej „KNF”) o powierzeniu określonych czynności z zakresu działalności bankowej zewnętrznym podmiotom. Wymóg zawiadamiania KNF pozostawiono w przypadku jednorazowego powierzeniu innemu przedsiębiorcy wykonywania czynności w ramach podoutsourcingu stosowanego w sytuacji kryzysowej (tj. wystąpienia siły wyższej).

Wprowadzone nowelizacją zmiany dotyczą także tzw. outsourcingu zagranicznego. Od 27 października 2011 r. nie będzie potrzebne zezwolenie KNF w przypadku umów przewidujących, że przekazane czynności bankowe będą wykonywane na terytorium państwa będącego członkiem Unii Europejskiej.

Podsumowując, zmiany wprowadzone nowelizacją w zakresie outsourcingu bankowego umożliwią powierzanie przedsiębiorcom czynności bankowych w zakresie szerszym, niż na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów, co w rezultacie może przyczynić się do obniżenia kosztów działalności prowadzonej przez banki oraz kosztów ponoszonych przez ich klientów. Zmiany wprowadzone przez nowelizację należy ocenić pozytywnie i wskazać, że dostosowują one obowiązujące dotychczas przepisy prawne do potrzeb rynku finansowego.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA