REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing bankowy - nowelizacja

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zanim przedstawimy zmiany dotyczące outsourcingu bankowego, warto wyjaśnić, że słowo „outsourcing” to angielski neologizm, powstały z połączenia trzech słów „outsider”, „resort” i „using”, które dokładnie tłumaczą na czym polega ta instytucja. Outsourcing bowiem oznacza po prostu używanie zasobów zewnętrznych.

Istotą outsourcingu bankowego jest natomiast wyodrębnienie organizacyjne pewnych funkcji (czynności) realizowanych przez banki i powierzenie ich wykonywania wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym (tzw. insourcerom) w celu usprawnienia przebiegu poszczególnych procesów i zmniejszenia kosztów. Outsourcing bankowy jest powszechnie stosowany w Polsce, chociaż został uregulowany prawnie dopiero w maju 2004 r.

REKLAMA

REKLAMA

W celu dalszego ułatwienia bankom korzystania z powszechnej instytucji outsourcingu bankowego, przy jednoczesnym zapewnieniu nadzoru nad wykonywaniem powierzonych przez banki zadań, uchwalona została nowelizacja ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2011 r. Nr 201, poz. 1181, dalej „nowelizacja”), która weszła w życie 27 października 2011 r. Poniżej przedstawione zostaną najważniejsze zmiany wprowadzone nowelizacją.

Jedną z istotnych zmian wprowadzonych przez nowelizację jest przyjęcie rozszerzonej definicji przedsiębiorcy. Obowiązujące dotychczas przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe  (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 72 poz. 665 z późn. zm., dalej „Prawo bankowe”) przewidywały wąską definicję przedsiębiorcy. Natomiast obecnie, zgodnie z nowelizacją, za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej, w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Rozszerzenie definicji przedsiębiorcy umożliwi zatem zawieranie umów outsourcingowych i powierzenie wykonywania czynności z zakresu działalności bankowej osobom fizycznym, będącym wspólnikami spółek cywilnych.

Dodatkowo, zmianą zasługującą na uwagę jest rozszerzenie katalogu czynności, które mogą być zlecane insourcerom. Wśród takich dodatkowych czynności wskazać należy wykonywanie czynności związanych z emitowaniem i przechowywaniem bankowych papierów wartościowych oraz innych papierów wartościowych, a także wykonywanie innych czynności zleconych związanych z emisją i obsługą papierów wartościowych oraz prowadzenie windykacji należności banku. Co ważne, w przypadku powierzenia tych czynności nie będzie konieczne zawieranie umowy agencyjnej z bankiem.

REKLAMA

W praktyce outsourcingu bankowego często zachodzi potrzeba korzystania przez insourcerów z usług innych przedsiębiorców, co określane jest mianem podoutsourcingu. W nowelizacji uregulowane zostały zasady i warunki, na jakich odbywać się może powierzanie takich czynności innym przedsiębiorcom. Zastosowanie podoutsourcingu będzie dopuszczalne jeżeli umowa powierzająca wykonywanie czynności insourcerowi to przewiduje, w dwóch przypadkach. Po pierwsze, podoutsourcing może obejmować przekazanie określonych w umowie zawartej z bankiem czynności służących realizacji głównego świadczenia wynikającego z tej umowy, po uzyskaniu pisemnej zgody banku. Chodzi tutaj o czynności pomocnicze, które służą realizacji głównego świadczenia, będącego przedmiotem umowy outsourcingu. Po drugie, skorzystanie z podoutsourcingu będzie dozwolone jednorazowo, w przypadku gdy w następstwie siły wyższej insourcer nie może ich wykonywać samodzielnie, na czas niezbędny do usunięcia przyczyn uniemożliwiających wykonywanie tych czynności. Oznacza to, że skorzystać z podoutsourcingu będzie można tylko wyjątkowo i tylko na czas niezbędny do usunięcia przyczyny, uniemożliwiającej wykonanie czynności przez pierwotnego insourcera. Ponadto, zaznaczyć należy, że zgodnie z nowelizacją, nie będzie można wyłączyć lub ograniczyć odpowiedzialności insourcera wobec banku, za szkody wyrządzone nieprawidłowym wykonaniem umowy podoutsourcingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liberalizując przepisy dotyczące korzystania z instytucji outsourcingu bankowego, w nowelizacji przewidziano ograniczenie określonych obowiązków informacyjnych. W dotychczasowym stanie prawnym, banki musiały każdorazowo, z odpowiednim wyprzedzeniem, informować organ nadzoru o planowaniu zawarcia umowy outsourcingu.  Zgodnie z nowelizacją, te dodatkowe obciążenia administracyjne zasadniczo zostaną zniesione i banki nie będą musiały informować Komisji Nadzoru Finansowego (dalej „KNF”) o powierzeniu określonych czynności z zakresu działalności bankowej zewnętrznym podmiotom. Wymóg zawiadamiania KNF pozostawiono w przypadku jednorazowego powierzeniu innemu przedsiębiorcy wykonywania czynności w ramach podoutsourcingu stosowanego w sytuacji kryzysowej (tj. wystąpienia siły wyższej).

Wprowadzone nowelizacją zmiany dotyczą także tzw. outsourcingu zagranicznego. Od 27 października 2011 r. nie będzie potrzebne zezwolenie KNF w przypadku umów przewidujących, że przekazane czynności bankowe będą wykonywane na terytorium państwa będącego członkiem Unii Europejskiej.

Podsumowując, zmiany wprowadzone nowelizacją w zakresie outsourcingu bankowego umożliwią powierzanie przedsiębiorcom czynności bankowych w zakresie szerszym, niż na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów, co w rezultacie może przyczynić się do obniżenia kosztów działalności prowadzonej przez banki oraz kosztów ponoszonych przez ich klientów. Zmiany wprowadzone przez nowelizację należy ocenić pozytywnie i wskazać, że dostosowują one obowiązujące dotychczas przepisy prawne do potrzeb rynku finansowego.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA