REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rusza budowa systemu podatkowego 3xP: przejrzystego, prostego i przyjaznego

Rusza budowa systemu podatkowego 3xP
Rusza budowa systemu podatkowego 3xP

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów Paweł Gruza zapowiedział, że projekty zmian dotyczące budowy podatkowego systemu 3xP: przejrzystego, prostego i przyjaznego, powinny zostać pokazane jesienią tego roku.

REKLAMA

REKLAMA

Gruza, pytany przez PAP, kiedy będą gotowe projekty zmian związane z realizacją systemu 3xP, powiedział PAP, że resort finansów podejmuje "nieustający wysiłek odnajdywania elementów, które stanowią o (...) nadmiernie biurokratycznym sposobie rozliczania naszych podatków".

"Ja w tym momencie ogłaszam konsultacje dotyczące VAT-u. Toczą się u nas wewnętrzne prace, pytamy środowisko poprzez konsultacje. Powstał zespół parlamentarny senatora Grzegorza Czeleja, który także będzie pracował nad tymi zagadnieniami. Wydaje mi się, że mamy odpowiednią atmosferę i determinację, żeby te nadmiarowe, nadbiurokratyczne często regulacje w naszych przepisach po prostu wyeliminować" - powiedział.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Jestem optymistą, myślę że na jesieni będziemy już mieli skonkretyzowane rzeczy, z którymi będziemy wychodzić do konsultacji" - uważa Gruza. Dodał, że wtedy powinny być pokazane projekty zmian.

Pytany był także przez PAP o nową koncepcję definiowania stawek VAT; zgodnie z zapowiedziami MF resort finansów chce zmniejszyć liczbę pozycji w załącznikach VAT zwiększając przy tym liczbę towarów opodatkowanych niższymi stawkami. Dzięki temu uproszczony zostałby sposób przypisywania stawek VAT do towarów, produktów i usług.

"Zestaw stawek jest w opracowaniu, jest szlifowany. Nie wiem, czy wakacje są najszczęśliwszym momentem, aby tak ważny projekt, oczekiwany przez przedsiębiorców dyskutować. Ale możliwie szybko także będzie ogłoszony" - powiedział wiceminister.

W połowie czerwca br. resort finansów poinformował, że pracuje nad zmianami, których celem jest ograniczenie biurokracji, niższe obciążenia dla biznesu i inwestycji, bardziej przyjazne przepisy, wzrost bezpieczeństwa podatników. Ministerstwo zapowiedziało stworzenie systemu 3xP: przejrzystego, prostego i przyjaznego.

Wskazano cztery obszary uproszczeń podatkowych, nad którymi pracuje MF.

Pierwszy dotyczy zmniejszenia biurokratycznych obowiązków podatkowych. Wskazano tu m.in. usługę Twój e-PIT, dzięki której obowiązek rozliczenia PIT od 2019 r. przejdzie na administrację skarbową. MF przewiduje również rezygnację z deklaracji VAT od 2019 r., odbiurokratyzowanie obowiązków sprawozdawczych w samorządach czy ujednolicenie formularzy w podatkach lokalnych. MF chce też umożliwić podatnikom dokonującym wielu jednorodnych czynności cywilnoprawnych składanie zbiorczej deklaracji PCC za cały miesiąc w miejsce wielu deklaracji składanych do tej pory od poszczególnych czynności (np. w przypadku przedsiębiorstwa prowadzącego działalność kupna-sprzedaży).

Drugi wskazany przez MF obszar zmian dotyczy obniżenia opodatkowania dla biznesu i inwestycji. Poinformowano o planie obniżenia do 9 proc. stawki podatku CIT, która miałaby objąć małe firmy, stanowiące grupę ok. 90 proc. wszystkich podatników CIT. Zaproponowano podwyższenie z 20 tys. euro do 150 tys. zł limitu wartości samochodu osobowego, do którego odpisy amortyzacyjne są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Zrównany miałby zostać limit odpisów amortyzacyjnych samochodów osobowych z kosztami ich leasingu operacyjnego.

Ministerstwo zapowiedziało też ulgę tzw. Innovation Box, dzięki której miałoby wzrosnąć zatrudnienie w obszarze B+R w firmach. Ulga miałaby polegać na preferencyjnym opodatkowaniu (np. obniżoną stawką podatkową) kwalifikowanego dochodu wyodrębnionego z całości dochodu podatnika, uzyskiwanego ze składników własności intelektualnej chronionych przez m.in. patent, prawo ochronne na wzór użytkowy, prawo z rejestracji wzoru przemysłowego czy prawo autorskie.

Zobacz: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

Wprowadzone ma być rozwiązanie pozwalające na jednorazowe rozliczenie całości poniesionej straty, jeżeli nie przekracza ona 5 mln zł w jednym roku podatkowym. Planowane jest też zwolnienie - pod pewnymi warunkami - z podatku od spadków i darowizn nabycia przedsiębiorstw jednoosobowych w związku ze śmiercią przedsiębiorcy. Ponadto wzrosnąć ma próg "małego podatnika" w PIT i CIT do 2 mln euro rocznej wartości sprzedaży.

Trzeci obszar zmian, nad którymi pracuje MF dotyczy prostszych i przyjaźniejszych przepisów. Do zmian w tym zakresie zaliczono m.in. zbudowanie nowej matrycy stawek VAT. Planowane są zmiany dotyczące odpłatnego zbycia odziedziczonej nieruchomości. MF chce wydłużyć do 3 lat (z 2 lat) okres, w jakim ma nastąpić wydatkowanie na nabycie – również to ostateczne – własności innego mieszkania czy domu w celu skorzystania z tzw. ulgi mieszkaniowej. Zmiany mają też objąć system interpretacji ogólnych.

Czwarty obszar zmian dotyczy bezpieczeństwa podatników i obejmuje regulacje w nowej Ordynacji podatkowej. Zdaniem resortu finansów zapewni szerszą ochronę podatnika i zmieni relację na linii fiskus – podatnik. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA