REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Celnicy będą promować elektroniczny system zwrotu VAT

REKLAMA

Kampanię promującą elektroniczny system zwrotu podatku VAT dla podróżnych wywożących za granicę UE towary kupione w Polsce przeprowadzą w sierpniu na przejściach granicznych we wschodniej Polsce celnicy. System ma usprawnić ruch graniczny i kontrolę wywożonych towarów.


Poinformowano o tym w czwartek na konferencji prasowej w Izbie Celnej w Białymstoku, która przygotowała ten system. Działa on od 8 czerwca we wszystkich izbach celnych - poinformował na konferencji rzecznik prasowy białostockiej Izby Celnej Maciej Czarnecki.

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczny system zwrotu VAT dla podróżnych ma usprawnić ruch graniczny, ma być także dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców, którzy chcą legalnie i przejrzyście prowadzić swoją działalność, ma też usprawnić kontrolę towarów wywożonych za granicę i prawidłowy zwrot podatku VAT - podkreślił Czarnecki.

Dzięki elektronicznemu rejestrowaniu dokumentów celnicy nie będą musieli tego robić ręcznie na granicy. Rejestracji mogą dokonywać sprzedawcy lub podróżni przez stronę internetową www.granica.gov.pl , przez telefon komórkowy (jest specjalny QR Code do automatycznego rozpoznania przez smartfony czy inne tego typu urządzenia) lub komputer. Zarejestrowana tam transakcja znajdzie się od razu na granicy w komputerze celników. O sposobie rejestracji będą informować specjalne ulotki w językach rosyjskim i angielskim, które będą dostępne na wschodnich przejściach granicznych obsługujących granicę z Rosją, Białorusią i Ukrainą.

Czarnecki przypomniał, że polskie prawo gwarantuje przedsiębiorcom, którzy dokonują zakupów w Polsce i chcą je wywieźć za granicę, zwrot podatku VAT. "Sprzedawca wystawia dokument TAX Free, dołącza rachunek, podróżny z towarem i rachunkiem przyjeżdża na granicę. Do tej pory funkcjonariusz celny to sprawdzał i swoją pieczątką zaświadczał, że te towary zostały wywiezione. Potem, gdy podróżny ponownie pojawiał się w Polsce, przedstawiał te dokumenty sprzedawcy lub placówce zajmującej się zwrotem VAT, u którego kupił wywieziony towar i otrzymywał zwrot podatku VAT" - tłumaczył Czarnecki.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl >>

 

Dzięki elektronicznemu systemowi przedsiębiorcy będą teraz widzieć na bieżąco, co dzieje się z towarem u nich zakupionym. Celnicy podkreślają, że lepsza kontrola to mniej fałszerstw. W minionych latach zdarzały się próby wyłudzeń VAT na podstawie sfałszowanych pieczątek celnych, rzekomo potwierdzających wywóz towaru za granicę. Teraz elektroniczny rejestr będzie dodatkowym źródłem weryfikacji tych danych. Ma to również podnieść konkurencyjność wśród sprzedawców, bo przez korzystanie z elektronicznego systemu będą ułatwiać swoim klientom obsługę na granicy.

Z danych Izby Celnej w Białymstoku wynika, że z roku na rok rośnie liczba podróżnych korzystających ze zwrotu podatku VAT. W Podlaskiem w 2011 r. 98 tys. podróżnych przedłożyło 436 tys. rachunków o wartości 664 mln zł, uprawniających do zwrotu podatku VAT. W pierwszej połowie 2012 r. było to już 87 tys. osób, które przedstawiły rachunki na łączną wartość 394 mln zł. Rachunki z województwa podlaskiego z 2011 r. stanowiły około 36 proc. wszystkich rachunków przedstawionych w ramach TAX Free w Polsce.

Czarnecki podkreśla, że wszyscy przyjeżdżający do Polski np. z Białorusi dokonują zakupów, większość z nich korzysta ze zwrotu VAT głównie po zakupie sprzętu elektronicznego czy też produktów spożywczych. Celnicy oczekują, że ten ruch będzie jeszcze większy, gdy wejdą w przyszłości w życie wyczekiwane przepisy o małym ruchu granicznym pomiędzy Polską a Białorusią.

Obecnie w całej Polsce z systemu zwrotu VAT dla podróżnych korzysta około 700 podmiotów (337 z nich jest obsługiwanych przez jedną specjalistyczną firmę). W Podlaskiem z systemu korzysta 206 firm.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA