REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Celnicy będą promować elektroniczny system zwrotu VAT

REKLAMA

Kampanię promującą elektroniczny system zwrotu podatku VAT dla podróżnych wywożących za granicę UE towary kupione w Polsce przeprowadzą w sierpniu na przejściach granicznych we wschodniej Polsce celnicy. System ma usprawnić ruch graniczny i kontrolę wywożonych towarów.


Poinformowano o tym w czwartek na konferencji prasowej w Izbie Celnej w Białymstoku, która przygotowała ten system. Działa on od 8 czerwca we wszystkich izbach celnych - poinformował na konferencji rzecznik prasowy białostockiej Izby Celnej Maciej Czarnecki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Elektroniczny system zwrotu VAT dla podróżnych ma usprawnić ruch graniczny, ma być także dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców, którzy chcą legalnie i przejrzyście prowadzić swoją działalność, ma też usprawnić kontrolę towarów wywożonych za granicę i prawidłowy zwrot podatku VAT - podkreślił Czarnecki.

Dzięki elektronicznemu rejestrowaniu dokumentów celnicy nie będą musieli tego robić ręcznie na granicy. Rejestracji mogą dokonywać sprzedawcy lub podróżni przez stronę internetową www.granica.gov.pl , przez telefon komórkowy (jest specjalny QR Code do automatycznego rozpoznania przez smartfony czy inne tego typu urządzenia) lub komputer. Zarejestrowana tam transakcja znajdzie się od razu na granicy w komputerze celników. O sposobie rejestracji będą informować specjalne ulotki w językach rosyjskim i angielskim, które będą dostępne na wschodnich przejściach granicznych obsługujących granicę z Rosją, Białorusią i Ukrainą.

Czarnecki przypomniał, że polskie prawo gwarantuje przedsiębiorcom, którzy dokonują zakupów w Polsce i chcą je wywieźć za granicę, zwrot podatku VAT. "Sprzedawca wystawia dokument TAX Free, dołącza rachunek, podróżny z towarem i rachunkiem przyjeżdża na granicę. Do tej pory funkcjonariusz celny to sprawdzał i swoją pieczątką zaświadczał, że te towary zostały wywiezione. Potem, gdy podróżny ponownie pojawiał się w Polsce, przedstawiał te dokumenty sprzedawcy lub placówce zajmującej się zwrotem VAT, u którego kupił wywieziony towar i otrzymywał zwrot podatku VAT" - tłumaczył Czarnecki.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl >>

 

Dzięki elektronicznemu systemowi przedsiębiorcy będą teraz widzieć na bieżąco, co dzieje się z towarem u nich zakupionym. Celnicy podkreślają, że lepsza kontrola to mniej fałszerstw. W minionych latach zdarzały się próby wyłudzeń VAT na podstawie sfałszowanych pieczątek celnych, rzekomo potwierdzających wywóz towaru za granicę. Teraz elektroniczny rejestr będzie dodatkowym źródłem weryfikacji tych danych. Ma to również podnieść konkurencyjność wśród sprzedawców, bo przez korzystanie z elektronicznego systemu będą ułatwiać swoim klientom obsługę na granicy.

Z danych Izby Celnej w Białymstoku wynika, że z roku na rok rośnie liczba podróżnych korzystających ze zwrotu podatku VAT. W Podlaskiem w 2011 r. 98 tys. podróżnych przedłożyło 436 tys. rachunków o wartości 664 mln zł, uprawniających do zwrotu podatku VAT. W pierwszej połowie 2012 r. było to już 87 tys. osób, które przedstawiły rachunki na łączną wartość 394 mln zł. Rachunki z województwa podlaskiego z 2011 r. stanowiły około 36 proc. wszystkich rachunków przedstawionych w ramach TAX Free w Polsce.

Czarnecki podkreśla, że wszyscy przyjeżdżający do Polski np. z Białorusi dokonują zakupów, większość z nich korzysta ze zwrotu VAT głównie po zakupie sprzętu elektronicznego czy też produktów spożywczych. Celnicy oczekują, że ten ruch będzie jeszcze większy, gdy wejdą w przyszłości w życie wyczekiwane przepisy o małym ruchu granicznym pomiędzy Polską a Białorusią.

Obecnie w całej Polsce z systemu zwrotu VAT dla podróżnych korzysta około 700 podmiotów (337 z nich jest obsługiwanych przez jedną specjalistyczną firmę). W Podlaskiem z systemu korzysta 206 firm.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA