REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Celnicy będą promować elektroniczny system zwrotu VAT

REKLAMA

Kampanię promującą elektroniczny system zwrotu podatku VAT dla podróżnych wywożących za granicę UE towary kupione w Polsce przeprowadzą w sierpniu na przejściach granicznych we wschodniej Polsce celnicy. System ma usprawnić ruch graniczny i kontrolę wywożonych towarów.


Poinformowano o tym w czwartek na konferencji prasowej w Izbie Celnej w Białymstoku, która przygotowała ten system. Działa on od 8 czerwca we wszystkich izbach celnych - poinformował na konferencji rzecznik prasowy białostockiej Izby Celnej Maciej Czarnecki.

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczny system zwrotu VAT dla podróżnych ma usprawnić ruch graniczny, ma być także dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców, którzy chcą legalnie i przejrzyście prowadzić swoją działalność, ma też usprawnić kontrolę towarów wywożonych za granicę i prawidłowy zwrot podatku VAT - podkreślił Czarnecki.

Dzięki elektronicznemu rejestrowaniu dokumentów celnicy nie będą musieli tego robić ręcznie na granicy. Rejestracji mogą dokonywać sprzedawcy lub podróżni przez stronę internetową www.granica.gov.pl , przez telefon komórkowy (jest specjalny QR Code do automatycznego rozpoznania przez smartfony czy inne tego typu urządzenia) lub komputer. Zarejestrowana tam transakcja znajdzie się od razu na granicy w komputerze celników. O sposobie rejestracji będą informować specjalne ulotki w językach rosyjskim i angielskim, które będą dostępne na wschodnich przejściach granicznych obsługujących granicę z Rosją, Białorusią i Ukrainą.

Czarnecki przypomniał, że polskie prawo gwarantuje przedsiębiorcom, którzy dokonują zakupów w Polsce i chcą je wywieźć za granicę, zwrot podatku VAT. "Sprzedawca wystawia dokument TAX Free, dołącza rachunek, podróżny z towarem i rachunkiem przyjeżdża na granicę. Do tej pory funkcjonariusz celny to sprawdzał i swoją pieczątką zaświadczał, że te towary zostały wywiezione. Potem, gdy podróżny ponownie pojawiał się w Polsce, przedstawiał te dokumenty sprzedawcy lub placówce zajmującej się zwrotem VAT, u którego kupił wywieziony towar i otrzymywał zwrot podatku VAT" - tłumaczył Czarnecki.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl >>

 

Dzięki elektronicznemu systemowi przedsiębiorcy będą teraz widzieć na bieżąco, co dzieje się z towarem u nich zakupionym. Celnicy podkreślają, że lepsza kontrola to mniej fałszerstw. W minionych latach zdarzały się próby wyłudzeń VAT na podstawie sfałszowanych pieczątek celnych, rzekomo potwierdzających wywóz towaru za granicę. Teraz elektroniczny rejestr będzie dodatkowym źródłem weryfikacji tych danych. Ma to również podnieść konkurencyjność wśród sprzedawców, bo przez korzystanie z elektronicznego systemu będą ułatwiać swoim klientom obsługę na granicy.

Z danych Izby Celnej w Białymstoku wynika, że z roku na rok rośnie liczba podróżnych korzystających ze zwrotu podatku VAT. W Podlaskiem w 2011 r. 98 tys. podróżnych przedłożyło 436 tys. rachunków o wartości 664 mln zł, uprawniających do zwrotu podatku VAT. W pierwszej połowie 2012 r. było to już 87 tys. osób, które przedstawiły rachunki na łączną wartość 394 mln zł. Rachunki z województwa podlaskiego z 2011 r. stanowiły około 36 proc. wszystkich rachunków przedstawionych w ramach TAX Free w Polsce.

Czarnecki podkreśla, że wszyscy przyjeżdżający do Polski np. z Białorusi dokonują zakupów, większość z nich korzysta ze zwrotu VAT głównie po zakupie sprzętu elektronicznego czy też produktów spożywczych. Celnicy oczekują, że ten ruch będzie jeszcze większy, gdy wejdą w przyszłości w życie wyczekiwane przepisy o małym ruchu granicznym pomiędzy Polską a Białorusią.

Obecnie w całej Polsce z systemu zwrotu VAT dla podróżnych korzysta około 700 podmiotów (337 z nich jest obsługiwanych przez jedną specjalistyczną firmę). W Podlaskiem z systemu korzysta 206 firm.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA