REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2013. Nowe zasady ustalania obowiązku podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważniejszych punktów w nowelizacji ustawy o VAT są nowe zasady ustalania obowiązku podatkowego, które mają wejść w życie nie 1 lipca 2013 r., ale dopiero w styczniu 2014 r. – zdecydowała podkomisja ds. monitorowania systemu podatkowego. Przesunięte o pół roku ma być też wejście w życie ustawowych zmian związanych z wystawianiem faktur (np. możliwość wystawienia faktur uproszczonych ). W tym przypadku zmiany te będą de facto obowiązywać od stycznia 2013 r., tyle, że w formie rozporządzenia.


Nowelizacja zakłada znacznie silniejsze niż obecnie powiązanie momentu powstania obowiązku podatkowego z chwilą dostarczenia towaru lub wykonania usługi (dziś w praktyce obowiązek ten powstaje najczęściej w momencie wystawienia faktury, dodatkowo przewidziane są liczne wyjątki). Choć wprowadzane regulacje uproszczą zasady ustalenia momentu, w którym należy rozliczyć podatek, dla niektórych przedsiębiorców zmiana może oznaczać konieczność szybszego rozliczenia się z fiskusem (np. w przypadku usług spedycji). Co ważne, wiąże się także z koniecznością dostosowania systemów księgowych i obowiązujących procedur. Problem ten dotyczy głównie większych firm. Mają one jednak mieć więcej czasu na przygotowanie się do rewolucji w rozpoznawaniu obowiązku podatkowego. Podkomisja wprowadziła bowiem do projektu zmianę w zakresie wejścia w życie tych rozwiązań, dając przedsiębiorcom dodatkowe pół roku na dostosowanie.

REKLAMA

Autopromocja


Dla tzw. usług masowych istotny dzień wystawienia faktury


Kolejne wprowadzone przez podkomisje poprawki dotyczą przedsiębiorców świadczących tzw. usługi masowe (np. dostawa energii, świadczenie usług telekomunikacyjnych, najmu, leasingu, stałej obsługi prawnej i biurowej), którzy mocno protestowali przeciw zmianom w pierwotnym kształcie. Podkomisja przyjęła zmianę, która pozwoli przedsiębiorcom działającym w tych branżach na ustalanie momentu powstania obowiązku podatkowego nie na zasadach ogólnych (czyli w dniu wykonania usługi lub dostawy) lecz z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak, niż z upływem terminu płatności. Firmy te dzięki takim rozwiązaniom unikną znacznych nakładów finansowych na przebudowanie systemów księgowych.


Pozostanie nota korygująca


Gdy w fakturze pojawią się pomyłki są dwie możliwości ich naprawienia. Pierwsza to wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę. Druga to nota korygująca, którą może naprawić drobne błędy sam nabywca (np. niektóre dane dotyczące oznaczenia towaru lub usługi albo informacje wiążące się z nabywcą lub sprzedającym). Projekt początkowo nie przewidywał możliwości wystawienia noty korygującej, co oznaczało odejście od tego sposobu naprawiania błędów. Podkomisja przywróciła notę korygującą dodając do projektu odpowiedni przepis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Szybsze rozliczenie VAT w transakcjach z firmami z UE


Trochę łatwiej będą mieli przedsiębiorcy dokonujący wewnątrzwspólnotowych nabyć (czyli kupujący od zarejestrowanych przedsiębiorców w innych państwach UE). Nowelizowane przepisy zakładały niekorzystne rozwiązania w zakresie możliwości odliczania podatku naliczonego przy wewnątrzwspólnotowych nabyciach. W efekcie przedsiębiorcy niejednokrotnie musieliby zapłacić podatek należny, czekając nawet kilka miesięcy na jego odliczenie.

 

O ile bowiem sam obowiązek rozliczenia podatku powstawałby już 15. dnia następnego miesiąca po otrzymaniu towaru (jeśli faktura wystawiona zostałaby wcześniej to w dacie jej wystawienia), o tyle na odliczenie trzeba byłoby czekać do momentu otrzymania faktury, co w przypadku transakcji dokonywanych z kontrahentami w szczególności z południa Europy (od których niejednokrotnie trzeba czekać na fakturę nawet kilka miesięcy), znacznie zachwiałoby neutralnością rozliczenia VAT-u w takich przypadkach. Zmiana przyjęta przez podkomisję nie rozwiązuje co prawda w pełni problemu. Prawo do odliczenia VAT-u powstanie w rozliczeniu za okres (miesiąc lub kwartał), w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez przedsiębiorcę towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy, jednak szykowana regulacja zawiera istotny warunek. Prawo do obniżenia ma powstać, jeżeli podatnik otrzyma fakturę dokumentującą nabycie towarów stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie, w terminie dwóch miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Oznacza to, że przedsiębiorca może odliczyć VAT już w miesiącu nabycia, biorąc jednak na siebie ryzyko związane z koniecznością otrzymania faktury w ciągu dwóch miesięcy.


Przykład
: Wewnątrzwspólnotowe nabycie dokonane zostało w sierpniu. Faktura dotycząca WNT wystawiona w sierpniu (tu również w praktyce mogą powstawać problemy związane z ustaleniem, czy i kiedy została wystawiona faktura). Przedsiębiorca musi naliczyć podatek i wykazać go w rozliczeniu za sierpień. W tym samym miesiącu, może także odliczyć podatek z tej transakcji. Jednak najpóźniej do końca października musi uzyskać fakturę od kontrahenta. Jeżeli mu się to nie uda, będzie zmuszony dokonać korekty rozliczenia za sierpień i zapłacić odsetki.


Faktury ustawą od 2014 r., rozporządzeniem od 2013 r.


Podkomisja co prawda przesunęła termin wejścia w życie zmian dotyczących fakturowania na 2014, ale w sumie nie ma to większego znaczenia, bo i tak wcześniej rozwiązania te wejdą w życie.  Zmiany te przewidziane w ustawie zostaną wdrożone w życie w drodze rozporządzenia i mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.  Projekt rozporządzenia ma na celu dostosowanie przepisów do zmian wprowadzonych dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE. Zmiany generalnie uproszczą wystawianie faktur przez podatników oraz pozwolą na oszczędności związane z redukcją obowiązków administracyjnych. Dotyczą one m. in. możliwości wystawienia faktur uproszczonych (do kwoty 450 zł), wystawienia faktur VAT również przez zarejestrowanych podatników VAT zwolnionych, odejścia od obowiązku zawierania na fakturze dokumentującej sprzedaż paliwa numeru rejestracyjnego pojazdu, czy uproszczenia procedury umożliwienia wystawiania faktury przez nabywcę.

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA