REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2013. Nowe zasady ustalania obowiązku podatkowego

Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważniejszych punktów w nowelizacji ustawy o VAT są nowe zasady ustalania obowiązku podatkowego, które mają wejść w życie nie 1 lipca 2013 r., ale dopiero w styczniu 2014 r. – zdecydowała podkomisja ds. monitorowania systemu podatkowego. Przesunięte o pół roku ma być też wejście w życie ustawowych zmian związanych z wystawianiem faktur (np. możliwość wystawienia faktur uproszczonych ). W tym przypadku zmiany te będą de facto obowiązywać od stycznia 2013 r., tyle, że w formie rozporządzenia.


Nowelizacja zakłada znacznie silniejsze niż obecnie powiązanie momentu powstania obowiązku podatkowego z chwilą dostarczenia towaru lub wykonania usługi (dziś w praktyce obowiązek ten powstaje najczęściej w momencie wystawienia faktury, dodatkowo przewidziane są liczne wyjątki). Choć wprowadzane regulacje uproszczą zasady ustalenia momentu, w którym należy rozliczyć podatek, dla niektórych przedsiębiorców zmiana może oznaczać konieczność szybszego rozliczenia się z fiskusem (np. w przypadku usług spedycji). Co ważne, wiąże się także z koniecznością dostosowania systemów księgowych i obowiązujących procedur. Problem ten dotyczy głównie większych firm. Mają one jednak mieć więcej czasu na przygotowanie się do rewolucji w rozpoznawaniu obowiązku podatkowego. Podkomisja wprowadziła bowiem do projektu zmianę w zakresie wejścia w życie tych rozwiązań, dając przedsiębiorcom dodatkowe pół roku na dostosowanie.

REKLAMA

REKLAMA


Dla tzw. usług masowych istotny dzień wystawienia faktury


Kolejne wprowadzone przez podkomisje poprawki dotyczą przedsiębiorców świadczących tzw. usługi masowe (np. dostawa energii, świadczenie usług telekomunikacyjnych, najmu, leasingu, stałej obsługi prawnej i biurowej), którzy mocno protestowali przeciw zmianom w pierwotnym kształcie. Podkomisja przyjęła zmianę, która pozwoli przedsiębiorcom działającym w tych branżach na ustalanie momentu powstania obowiązku podatkowego nie na zasadach ogólnych (czyli w dniu wykonania usługi lub dostawy) lecz z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak, niż z upływem terminu płatności. Firmy te dzięki takim rozwiązaniom unikną znacznych nakładów finansowych na przebudowanie systemów księgowych.


Pozostanie nota korygująca

REKLAMA


Gdy w fakturze pojawią się pomyłki są dwie możliwości ich naprawienia. Pierwsza to wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę. Druga to nota korygująca, którą może naprawić drobne błędy sam nabywca (np. niektóre dane dotyczące oznaczenia towaru lub usługi albo informacje wiążące się z nabywcą lub sprzedającym). Projekt początkowo nie przewidywał możliwości wystawienia noty korygującej, co oznaczało odejście od tego sposobu naprawiania błędów. Podkomisja przywróciła notę korygującą dodając do projektu odpowiedni przepis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Szybsze rozliczenie VAT w transakcjach z firmami z UE


Trochę łatwiej będą mieli przedsiębiorcy dokonujący wewnątrzwspólnotowych nabyć (czyli kupujący od zarejestrowanych przedsiębiorców w innych państwach UE). Nowelizowane przepisy zakładały niekorzystne rozwiązania w zakresie możliwości odliczania podatku naliczonego przy wewnątrzwspólnotowych nabyciach. W efekcie przedsiębiorcy niejednokrotnie musieliby zapłacić podatek należny, czekając nawet kilka miesięcy na jego odliczenie.

 

O ile bowiem sam obowiązek rozliczenia podatku powstawałby już 15. dnia następnego miesiąca po otrzymaniu towaru (jeśli faktura wystawiona zostałaby wcześniej to w dacie jej wystawienia), o tyle na odliczenie trzeba byłoby czekać do momentu otrzymania faktury, co w przypadku transakcji dokonywanych z kontrahentami w szczególności z południa Europy (od których niejednokrotnie trzeba czekać na fakturę nawet kilka miesięcy), znacznie zachwiałoby neutralnością rozliczenia VAT-u w takich przypadkach. Zmiana przyjęta przez podkomisję nie rozwiązuje co prawda w pełni problemu. Prawo do odliczenia VAT-u powstanie w rozliczeniu za okres (miesiąc lub kwartał), w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez przedsiębiorcę towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy, jednak szykowana regulacja zawiera istotny warunek. Prawo do obniżenia ma powstać, jeżeli podatnik otrzyma fakturę dokumentującą nabycie towarów stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie, w terminie dwóch miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Oznacza to, że przedsiębiorca może odliczyć VAT już w miesiącu nabycia, biorąc jednak na siebie ryzyko związane z koniecznością otrzymania faktury w ciągu dwóch miesięcy.


Przykład
: Wewnątrzwspólnotowe nabycie dokonane zostało w sierpniu. Faktura dotycząca WNT wystawiona w sierpniu (tu również w praktyce mogą powstawać problemy związane z ustaleniem, czy i kiedy została wystawiona faktura). Przedsiębiorca musi naliczyć podatek i wykazać go w rozliczeniu za sierpień. W tym samym miesiącu, może także odliczyć podatek z tej transakcji. Jednak najpóźniej do końca października musi uzyskać fakturę od kontrahenta. Jeżeli mu się to nie uda, będzie zmuszony dokonać korekty rozliczenia za sierpień i zapłacić odsetki.


Faktury ustawą od 2014 r., rozporządzeniem od 2013 r.


Podkomisja co prawda przesunęła termin wejścia w życie zmian dotyczących fakturowania na 2014, ale w sumie nie ma to większego znaczenia, bo i tak wcześniej rozwiązania te wejdą w życie.  Zmiany te przewidziane w ustawie zostaną wdrożone w życie w drodze rozporządzenia i mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.  Projekt rozporządzenia ma na celu dostosowanie przepisów do zmian wprowadzonych dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE. Zmiany generalnie uproszczą wystawianie faktur przez podatników oraz pozwolą na oszczędności związane z redukcją obowiązków administracyjnych. Dotyczą one m. in. możliwości wystawienia faktur uproszczonych (do kwoty 450 zł), wystawienia faktur VAT również przez zarejestrowanych podatników VAT zwolnionych, odejścia od obowiązku zawierania na fakturze dokumentującej sprzedaż paliwa numeru rejestracyjnego pojazdu, czy uproszczenia procedury umożliwienia wystawiania faktury przez nabywcę.

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA