REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2013. Nowe zasady ustalania obowiązku podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważniejszych punktów w nowelizacji ustawy o VAT są nowe zasady ustalania obowiązku podatkowego, które mają wejść w życie nie 1 lipca 2013 r., ale dopiero w styczniu 2014 r. – zdecydowała podkomisja ds. monitorowania systemu podatkowego. Przesunięte o pół roku ma być też wejście w życie ustawowych zmian związanych z wystawianiem faktur (np. możliwość wystawienia faktur uproszczonych ). W tym przypadku zmiany te będą de facto obowiązywać od stycznia 2013 r., tyle, że w formie rozporządzenia.


Nowelizacja zakłada znacznie silniejsze niż obecnie powiązanie momentu powstania obowiązku podatkowego z chwilą dostarczenia towaru lub wykonania usługi (dziś w praktyce obowiązek ten powstaje najczęściej w momencie wystawienia faktury, dodatkowo przewidziane są liczne wyjątki). Choć wprowadzane regulacje uproszczą zasady ustalenia momentu, w którym należy rozliczyć podatek, dla niektórych przedsiębiorców zmiana może oznaczać konieczność szybszego rozliczenia się z fiskusem (np. w przypadku usług spedycji). Co ważne, wiąże się także z koniecznością dostosowania systemów księgowych i obowiązujących procedur. Problem ten dotyczy głównie większych firm. Mają one jednak mieć więcej czasu na przygotowanie się do rewolucji w rozpoznawaniu obowiązku podatkowego. Podkomisja wprowadziła bowiem do projektu zmianę w zakresie wejścia w życie tych rozwiązań, dając przedsiębiorcom dodatkowe pół roku na dostosowanie.

REKLAMA


Dla tzw. usług masowych istotny dzień wystawienia faktury


Kolejne wprowadzone przez podkomisje poprawki dotyczą przedsiębiorców świadczących tzw. usługi masowe (np. dostawa energii, świadczenie usług telekomunikacyjnych, najmu, leasingu, stałej obsługi prawnej i biurowej), którzy mocno protestowali przeciw zmianom w pierwotnym kształcie. Podkomisja przyjęła zmianę, która pozwoli przedsiębiorcom działającym w tych branżach na ustalanie momentu powstania obowiązku podatkowego nie na zasadach ogólnych (czyli w dniu wykonania usługi lub dostawy) lecz z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak, niż z upływem terminu płatności. Firmy te dzięki takim rozwiązaniom unikną znacznych nakładów finansowych na przebudowanie systemów księgowych.


Pozostanie nota korygująca


Gdy w fakturze pojawią się pomyłki są dwie możliwości ich naprawienia. Pierwsza to wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę. Druga to nota korygująca, którą może naprawić drobne błędy sam nabywca (np. niektóre dane dotyczące oznaczenia towaru lub usługi albo informacje wiążące się z nabywcą lub sprzedającym). Projekt początkowo nie przewidywał możliwości wystawienia noty korygującej, co oznaczało odejście od tego sposobu naprawiania błędów. Podkomisja przywróciła notę korygującą dodając do projektu odpowiedni przepis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Szybsze rozliczenie VAT w transakcjach z firmami z UE


Trochę łatwiej będą mieli przedsiębiorcy dokonujący wewnątrzwspólnotowych nabyć (czyli kupujący od zarejestrowanych przedsiębiorców w innych państwach UE). Nowelizowane przepisy zakładały niekorzystne rozwiązania w zakresie możliwości odliczania podatku naliczonego przy wewnątrzwspólnotowych nabyciach. W efekcie przedsiębiorcy niejednokrotnie musieliby zapłacić podatek należny, czekając nawet kilka miesięcy na jego odliczenie.

 

REKLAMA

O ile bowiem sam obowiązek rozliczenia podatku powstawałby już 15. dnia następnego miesiąca po otrzymaniu towaru (jeśli faktura wystawiona zostałaby wcześniej to w dacie jej wystawienia), o tyle na odliczenie trzeba byłoby czekać do momentu otrzymania faktury, co w przypadku transakcji dokonywanych z kontrahentami w szczególności z południa Europy (od których niejednokrotnie trzeba czekać na fakturę nawet kilka miesięcy), znacznie zachwiałoby neutralnością rozliczenia VAT-u w takich przypadkach. Zmiana przyjęta przez podkomisję nie rozwiązuje co prawda w pełni problemu. Prawo do odliczenia VAT-u powstanie w rozliczeniu za okres (miesiąc lub kwartał), w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez przedsiębiorcę towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy, jednak szykowana regulacja zawiera istotny warunek. Prawo do obniżenia ma powstać, jeżeli podatnik otrzyma fakturę dokumentującą nabycie towarów stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie, w terminie dwóch miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Oznacza to, że przedsiębiorca może odliczyć VAT już w miesiącu nabycia, biorąc jednak na siebie ryzyko związane z koniecznością otrzymania faktury w ciągu dwóch miesięcy.


Przykład
: Wewnątrzwspólnotowe nabycie dokonane zostało w sierpniu. Faktura dotycząca WNT wystawiona w sierpniu (tu również w praktyce mogą powstawać problemy związane z ustaleniem, czy i kiedy została wystawiona faktura). Przedsiębiorca musi naliczyć podatek i wykazać go w rozliczeniu za sierpień. W tym samym miesiącu, może także odliczyć podatek z tej transakcji. Jednak najpóźniej do końca października musi uzyskać fakturę od kontrahenta. Jeżeli mu się to nie uda, będzie zmuszony dokonać korekty rozliczenia za sierpień i zapłacić odsetki.


Faktury ustawą od 2014 r., rozporządzeniem od 2013 r.


Podkomisja co prawda przesunęła termin wejścia w życie zmian dotyczących fakturowania na 2014, ale w sumie nie ma to większego znaczenia, bo i tak wcześniej rozwiązania te wejdą w życie.  Zmiany te przewidziane w ustawie zostaną wdrożone w życie w drodze rozporządzenia i mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.  Projekt rozporządzenia ma na celu dostosowanie przepisów do zmian wprowadzonych dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE. Zmiany generalnie uproszczą wystawianie faktur przez podatników oraz pozwolą na oszczędności związane z redukcją obowiązków administracyjnych. Dotyczą one m. in. możliwości wystawienia faktur uproszczonych (do kwoty 450 zł), wystawienia faktur VAT również przez zarejestrowanych podatników VAT zwolnionych, odejścia od obowiązku zawierania na fakturze dokumentującej sprzedaż paliwa numeru rejestracyjnego pojazdu, czy uproszczenia procedury umożliwienia wystawiania faktury przez nabywcę.

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA