REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy egzaminów pisemnych na doradcę podatkowego

REKLAMA

Komisja Egzaminacyjna do spraw Doradztwa Podatkowego wyznaczyła już terminy egzaminów pisemnych na doradcę podatkowego - poinformowała Krajowa Izba Doradców Podatkowych (KIDP). Egzaminy na doradcę podatkowego odbędą się 6, 7 i 8 listopada 2013 r.

Osoby, które chcą przystąpić do egzaminu, muszą złożyć wniosek do Komisji Egzaminacyjnej nie później niż 30 dni przed wyznaczonym terminem i wnieść stosowną opłatę. Informacje o egzaminach dostępne są na stronach Ministerstwa Finansów i Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Egzamin pisemny jest pierwszym etapem w zdobywaniu uprawnień doradcy podatkowego - zawodu zaufania publicznego, regulowanego ustawą o doradztwie podatkowym z dnia 5 lipca 1996 r. Kolejne to egzamin ustny i dwuletnia praktyka zawodowa. Dopiero po pomyślnym przejściu tych trzech etapów, można złożyć ślubowanie wobec Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych i uzyskać wpis na listę doradców. Zanim jednak kandydaci do zawodu przystąpią do egzaminu, muszą spełnić następujące warunki: posiadać wyższe wykształcenie, mieć pełną zdolność do czynności prawnych i korzystać z pełni praw publicznych, a kandydat powinien być nieskazitelnego charakteru i swoim dotychczasowym postępowaniem dawać rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu doradcy podatkowego.


Wzrost zainteresowania zawodem doradcy podatkowego


Trzy ostatnie egzaminy pisemne przeprowadzone w 2012 i 2013 r. pokazują, rośnie zainteresowanie wykonywaniem zawodu doradcy podatkowego. Każdorazowo do części pisemnych przystępuje od 400 do ponad 500 kandydatów. Jak powiedział Tomasz Michalik, Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP): „W ostatnich 3 latach obserwujemy rosnące zainteresowanie zawodem doradcy podatkowego wśród studentów. Powstają nowe kierunki studiów, które przygotowują do pracy w zawodzie doradcy podatkowego, rośnie liczba osób wpisywanych na listę doradców. To potwierdza, że zawód doradcy podatkowego stał się zawodem atrakcyjnym dla młodych ludzi i nie sądzę, aby deregulacja zatrzymała ten trend”.

Jak rozpocząć współpracę z doradcą podatkowym


Deregulacja zawodu doradcy podatkowego


Autorzy projektu ustawy deregulacyjnej przewidują skrócenie praktyki zawodowej z 2 lat do 6 miesięcy, ale egzamin państwowy - zarówno część pisemna, jaki i ustna, zostanie zachowany. Poszerzona zostanie lista osób, które będą zwolnione z części egzaminów, np. absolwenci wybranych kierunków studiów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Popieramy tę część projektu ustawy deregulacyjnej, pod warunkiem, że skrócona praktyka zawodowa odbywać się będzie w większym wymiarze godzin tygodniowo, a zwolnienie z egzaminów dotyczyć będzie części testowej i stworzona zostanie odpowiednia granica czasowa np. 2 lub 3 lata od ukończenia danego kierunku” - wyjaśnia Tomasz Michalik, dodając: „Biorąc pod uwagę dynamikę zmian przepisów podatkowych tylko w ten sposób możemy mieć pewność, że osoby wpisane na listę doradców podatkowych będą dysponowały aktualną wiedzą teoretyczną.”

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego - komentarz KIDP

Nowe studia podatkowe pod patronatem KRDP

 

Obecnie w Polsce jest około 9 tysięcy czynnych doradców podatkowych. Zawód ten łączy w sobie elementy profesji prawnika i doradcy finansowego i jest ciekawą alternatywą dla innych zawodów prawniczych. Doradztwem podatkowym można zajmować się zarówno w małych kancelariach, jak i w międzynarodowych korporacjach, świadcząc usługi dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.


O egzaminach na doradcę podatkowego

REKLAMA


Egzamin na doradcę podatkowego składa się z części pisemnej i ustnej, przy czym warunkiem przystąpienia do ustnej, jest zdanie części pisemnej. Egzamin jest sprawdzianem teoretycznego i praktycznego przygotowania kandydatów na doradców podatkowych z kilkunastu dziedzin. Są to m.in. źródła prawa i wykładnia prawa, analiza podatkowa, postępowanie przed organami administracji publicznej i sądami administracyjnymi oraz postępowanie egzekucyjne w administracji, ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg podatkowych oraz międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne.

Część pisemna egzaminu polega na rozwiązaniu testu składającego się ze 100 pytań oraz sporządzeniu projektu wystąpienia w imieniu klienta do organu podatkowego lub sądu. W części ustnej kandydat odpowiada przed Komisją na wylosowane w zestawie pytania.

Egzamin organizuje i prowadzi Państwowa Komisja Egzaminacyjna, powołana przez Ministra Finansów. W jej skład wchodzi 60 osób, z czego 1/3 składu stanowią przedstawiciele Ministerstwa Finansów; tyle samo miejsc przypada członkom Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Ponadto, Komisję tworzy 10 pracowników naukowych oraz 10 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów administracyjnych.

Zapraszamy na forum o podatkach

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA