REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy egzaminów pisemnych na doradcę podatkowego

REKLAMA

Komisja Egzaminacyjna do spraw Doradztwa Podatkowego wyznaczyła już terminy egzaminów pisemnych na doradcę podatkowego - poinformowała Krajowa Izba Doradców Podatkowych (KIDP). Egzaminy na doradcę podatkowego odbędą się 6, 7 i 8 listopada 2013 r.

Osoby, które chcą przystąpić do egzaminu, muszą złożyć wniosek do Komisji Egzaminacyjnej nie później niż 30 dni przed wyznaczonym terminem i wnieść stosowną opłatę. Informacje o egzaminach dostępne są na stronach Ministerstwa Finansów i Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Egzamin pisemny jest pierwszym etapem w zdobywaniu uprawnień doradcy podatkowego - zawodu zaufania publicznego, regulowanego ustawą o doradztwie podatkowym z dnia 5 lipca 1996 r. Kolejne to egzamin ustny i dwuletnia praktyka zawodowa. Dopiero po pomyślnym przejściu tych trzech etapów, można złożyć ślubowanie wobec Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych i uzyskać wpis na listę doradców. Zanim jednak kandydaci do zawodu przystąpią do egzaminu, muszą spełnić następujące warunki: posiadać wyższe wykształcenie, mieć pełną zdolność do czynności prawnych i korzystać z pełni praw publicznych, a kandydat powinien być nieskazitelnego charakteru i swoim dotychczasowym postępowaniem dawać rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu doradcy podatkowego.


Wzrost zainteresowania zawodem doradcy podatkowego


Trzy ostatnie egzaminy pisemne przeprowadzone w 2012 i 2013 r. pokazują, rośnie zainteresowanie wykonywaniem zawodu doradcy podatkowego. Każdorazowo do części pisemnych przystępuje od 400 do ponad 500 kandydatów. Jak powiedział Tomasz Michalik, Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP): „W ostatnich 3 latach obserwujemy rosnące zainteresowanie zawodem doradcy podatkowego wśród studentów. Powstają nowe kierunki studiów, które przygotowują do pracy w zawodzie doradcy podatkowego, rośnie liczba osób wpisywanych na listę doradców. To potwierdza, że zawód doradcy podatkowego stał się zawodem atrakcyjnym dla młodych ludzi i nie sądzę, aby deregulacja zatrzymała ten trend”.

Jak rozpocząć współpracę z doradcą podatkowym


Deregulacja zawodu doradcy podatkowego


Autorzy projektu ustawy deregulacyjnej przewidują skrócenie praktyki zawodowej z 2 lat do 6 miesięcy, ale egzamin państwowy - zarówno część pisemna, jaki i ustna, zostanie zachowany. Poszerzona zostanie lista osób, które będą zwolnione z części egzaminów, np. absolwenci wybranych kierunków studiów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Popieramy tę część projektu ustawy deregulacyjnej, pod warunkiem, że skrócona praktyka zawodowa odbywać się będzie w większym wymiarze godzin tygodniowo, a zwolnienie z egzaminów dotyczyć będzie części testowej i stworzona zostanie odpowiednia granica czasowa np. 2 lub 3 lata od ukończenia danego kierunku” - wyjaśnia Tomasz Michalik, dodając: „Biorąc pod uwagę dynamikę zmian przepisów podatkowych tylko w ten sposób możemy mieć pewność, że osoby wpisane na listę doradców podatkowych będą dysponowały aktualną wiedzą teoretyczną.”

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego - komentarz KIDP

Nowe studia podatkowe pod patronatem KRDP

 

Obecnie w Polsce jest około 9 tysięcy czynnych doradców podatkowych. Zawód ten łączy w sobie elementy profesji prawnika i doradcy finansowego i jest ciekawą alternatywą dla innych zawodów prawniczych. Doradztwem podatkowym można zajmować się zarówno w małych kancelariach, jak i w międzynarodowych korporacjach, świadcząc usługi dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.


O egzaminach na doradcę podatkowego

REKLAMA


Egzamin na doradcę podatkowego składa się z części pisemnej i ustnej, przy czym warunkiem przystąpienia do ustnej, jest zdanie części pisemnej. Egzamin jest sprawdzianem teoretycznego i praktycznego przygotowania kandydatów na doradców podatkowych z kilkunastu dziedzin. Są to m.in. źródła prawa i wykładnia prawa, analiza podatkowa, postępowanie przed organami administracji publicznej i sądami administracyjnymi oraz postępowanie egzekucyjne w administracji, ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg podatkowych oraz międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne.

Część pisemna egzaminu polega na rozwiązaniu testu składającego się ze 100 pytań oraz sporządzeniu projektu wystąpienia w imieniu klienta do organu podatkowego lub sądu. W części ustnej kandydat odpowiada przed Komisją na wylosowane w zestawie pytania.

Egzamin organizuje i prowadzi Państwowa Komisja Egzaminacyjna, powołana przez Ministra Finansów. W jej skład wchodzi 60 osób, z czego 1/3 składu stanowią przedstawiciele Ministerstwa Finansów; tyle samo miejsc przypada członkom Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Ponadto, Komisję tworzy 10 pracowników naukowych oraz 10 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów administracyjnych.

Zapraszamy na forum o podatkach

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

REKLAMA

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

REKLAMA

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

REKLAMA