REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking przepisów podatkowych

REKLAMA

Stowarzyszenie Podatników w Polsce zaprezentowało wyniki X edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE I HITY PODATKOWE 2013”. Który z przepisów podatkowych okazał się najgorsza, a który najlepszy?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

REKLAMA


INFORFK: Zmiany w VAT 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Korekta kosztów i podatku naliczonego


Za największy BUBEL roku został uznany o
bowiązek korekty kosztów i podatku naliczonego. Ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce  wprowadziła: obowiązkową korektę kosztów uzyskania przychodów w PIT i CIT, o kwoty wynikające z niezapłaconych dokumentów po upływie 30 dni od daty terminu płatności bądź 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni; a jeśli chodzi o VAT - obowiązek skorygowania podatku naliczonego powstający, gdy od dnia ustalonego terminu płatności upłynęło 150 dni.

System podatkowy mało przyjazny dla przedsiębiorców


Zwolnienie z obowiązku stosowania kas fiskalnych


Na drugim miejscu badani negatywnie ocenili
zawężenie zwolnień od obowiązku stosowania kas fiskalnych w obowiązującym w latach 2013-2014 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. M.in. obniżyło ono kwotę zwalniającą od konieczności rejestracji na kasach fiskalnych - do zaledwie 20.000 zł w skali roku obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zmiany w VAT od 1 października 2013 - wyjaśnienia MF


Mechanizm odwrotnego obciążenia VAT


Nie spodobały się też rozszerzenie mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT  oraz wprowadzenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe w VAT sprzedawcy w przypadku dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto badani zwracali uwagę np. na ograniczenie 50% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu związanych z uzyskiwaniem przychodów z praw majątkowych mieszczących się w sferze tzw. własności intelektualnej, a także rewolucję śmieciową z tzw. „śmieciowym” oraz wymóg „jednoznacznego” identyfikowania towarów i usług na paragonach fiskalnych i stopniowe podwyższanie wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn do osiągnięcia jednakowego poziomu 67 lat.

INFORFK: Zmiany w VAT 2014

Formy opodatkowania działalności gospodarczej

 


Opodatkowanie dochodów ze źródeł nieujawnionych


HITEM roku 2013 okazało się
zakwestionowanie opodatkowania dochodów ze źródeł nieujawnionych w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r. (sygn. akt SK 18/09). Następnie pozytywnie oceniono uznanie usług gastronomicznych, zakupu żywności i napojów na spotkania z kontrahentami za koszty podatkowe. NSA w wydanym 17 czerwca 2013 r. w składzie 7 sędziów wyroku (sygn. akt II FSK 702/11), a następnie Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25 listopada 2013 r. (nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521) przyjęli stanowisko, że nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.


Definicja terenu budowlanego w ustawie o VAT


Trzecią pozycję w rankingu HITÓW zajęły
obowiązujące od 1 kwietnia 2013 r. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzające definicję terenu budowlanego oraz regulujące zwolnienie od podatku w przypadku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Dla potrzeb prawidłowej klasyfikacji gruntów celem zastosowania zwolnienia od podatku, w sytuacji gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie należy już kierować się danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków. W konsekwencji dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu od VAT.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum


Abolicja dla płatników


Dalej wskazywano abolicję  dla płatników
na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz uproszczenie zasad stosowania  "ulgi na złe długi" w VAT.

Ponadto badani zwrócili uwagę np. na uznanie, że zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego czy należności celnych zależne jest od zawiadomienia podatnika lub dłużnika o zawieszeniu z powodu wszczęcia postępowania o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe przed upływem tego terminu.

 

 

 

Ranking prowadzony jest rokrocznie nieprzerwanie od 2004 roku. Kryterium wyróżnienia dla HITU jest zazwyczaj korzyść dla podatnika lub przedsiębiorcy płynąca z zastosowania danego rozwiązania lub jego pozytywny wpływ na prowadzenie działalności i na życie podatnika, dla BUBLA zaś - perspektywa ich utrudnienia wskutek absurdalności lub niejasności wprowadzonego rozwiązania legislacyjnego. Oto zwycięzcy:

 

BUBLE

HITY

1.                  Obowiązek korekty kosztów i podatku naliczonego

 

Ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce  wprowadziła: obowiązkową korektę kosztów uzyskania przychodów w PIT i CIT, o kwoty wynikające z niezapłaconych dokumentów po upływie 30 dni od daty terminu płatności bądź 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni; a jeśli chodzi o VAT - obowiązek skorygowania podatku naliczonego powstający, gdy od dnia ustalonego terminu płatności upłynęło 150 dni.

1.                  Zakwestionowanie opodatkowania dochodów ze źródeł nieujawnionych

 

W wyroku z 18.07.2013 r. (sygn. akt SK 18/09) Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodny z Konstytucją RP art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2006 r. Wprowadzając szczególnie restrykcyjną instytucję podatku od dochodów nieujawnionych, ustawodawca unormował ją w 3 lakonicznych przepisach, które w większości okazały się nieprecyzyjne i niejednoznaczne - zauważył TK. Podatnicy, którzy zostali obciążeni sankcyjnym podatkiem na podstawie wspomnianych przepisów mogli żądać wznowienia postępowania przed organami podatkowymi lub przed sądami administracyjnymi i zwrotu wpłaconych z tego tytułu kwot.

2.                  Zawężenie zwolnień od obowiązku stosowania kas fiskalnych

 

W latach 2013-2014 obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r. poz. 1382), które m.in. obniżyło kwotę zwalniającą od konieczności rejestracji na kasach fiskalnych - do zaledwie 20.000 zł w skali roku obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

 

2.                  Usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów na spotkania z kontrahentami kosztem

 

NSA w wydanym 17.06.2013 r. w składzie 7 sędziów wyroku (sygn. akt II FSK 702/11), a następnie Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25.11.2013 r. (nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521) przyjęli stanowisko, że nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.

3.                  Mechanizm odwrotnego obciążenia VAT

Od 1 października 2013 r. w celu przeciwdziałania wyłudzeniom VAT w obrocie tzw. towarami wrażliwymi, m.in. wyrobami stalowymi czy złomem, rozszerzono katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia VAT. Przy zastosowaniu tego mechanizmu obowiązek zapłaty podatku należnego z tytułu danej transakcji zostaje przeniesiony na nabywcę określonych towarów lub usług. Podatnik dokonujący sprzedaży i wystawiający fakturę jest jednak zobowiązany do wykazania należytej staranności przy weryfikowaniu odbiorcy towarów będących przedmiotem transakcji.

3.                  Dostawa terenów a VAT

 

Od 1 kwietnia 2013 r. w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT wprowadzono definicję terenu budowlanego. Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Od kwietnia 2013 r. obowiązuje też nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, przewidujące zwolnienie od podatku w przypadku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Dla potrzeb prawidłowej klasyfikacji gruntów celem zastosowania zwolnienia od podatku, w sytuacji gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie należy już kierować się danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków. W konsekwencji dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu od VAT.

4.                  Odpowiedzialność podatkowa nabywcy

 

Z dniem 1 października 2013 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 1027), które wprowadziły instytucję solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe w VAT sprzedawcy w przypadku dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy. Chodzi o takie towary, jak niektóre wyroby stalowe (nieobjęte mechanizmem odwrotnego obciążenia), paliwa i złoto nieobrobione. Odpowiedzialność podatkowa jest stosowana w odniesieniu do transakcji o wartości powyżej 50 tys. zł w miesiącu (bez VAT).

4.                  Abolicja  dla płatników

 

Z dniem 15 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność. Wniosek o umorzenie mogą złożyć osoby podlegające w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności.

5.                  Ograniczenie 50% kosztów

 

Od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązują zmiany dotyczące 50% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu związanych z uzyskiwaniem przychodów z praw majątkowych mieszczących się w sferze tzw. własności intelektualnej (prawa autorskie i pokrewne, prawa własności przemysłowej, w tym własności wynalazku, topografii układu scalonego i in.). Koszty te od początku 2013 r. określa się nadal w preferencyjnej wysokości 50% uzyskanego przychodu, jednakże nie większej niż wprowadzony limit kwotowy, wynoszący ½ kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej (tj. obecnie 42.764,00 zł). Jeżeli jednak podatnik udowodni, że w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 1-3, były wyższe niż wyżej wskazany limit, wówczas może w zeznaniu podatkowym za dany rok wykazać wartość tych kosztów w wysokości kosztów faktycznie poniesionych.

5.                  Uproszczenie zasad stosowania  "ulgi na złe długi"

 

Od początku 2013 r., w wyniku zmian wprowadzonych do ustawy o VAT ustawą deregulacyjną, obowiązują nowe zasady stosowania tzw. ulgi na złe długi, które pozwalają na korzystanie z tej instytucji w uproszczony sposób. Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze. Po tym terminie wierzyciel może dokonać korekty, bez obowiązku zawiadamiania dłużnika o jej zamiarze.

 

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA