REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega kontrola krzyżowa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organy podatkowe mają prawo kontrolować rozliczane przez nas podatki. Ale może się zdarzyć, że zostaniemy skontrolowani przy okazji kontroli przeprowadzanej u naszego kontrahenta.
Zgodnie z Ordynacją podatkową, organy podatkowe mogą zażądać od kontrahentów kontrolowanych podatników wszystkich dokumentów w zakresie objętym cudzą kontrolą.

Kontroli podatkowej Ordynacja podatkowa poświęca oddzielny rozdział, który szczegółowo opisuje zakres, przebieg, uprawnienia i obowiązki zarówno kontrolujących, jak i kontrolowanych. Kontrolę podatkową przeprowadzają organy podatkowe pierwszej instancji. Kontrolą zaś mogą być objęte rozliczenia podatników, płatników, inkasentów oraz następców prawnych. Podstawowym celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Czynności sprawdzające

Trzeba przypomnieć, że przepis pozwalający na przeprowadzenie tzw. kontroli krzyżowej został przeniesiony z rozdziału dotyczącego kontroli podatkowej do przepisów regulujących czynności sprawdzające.

Podstawą do jej przeprowadzenia jest obecnie art. 274c par. 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z jego treścią, organ podatkowy może zażądać od kontrahentów kontrolowanego podatnika przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym kontrolą u podatnika. Kontrola krzyżowa możliwa jest tylko w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową u innego podatnika. Warto zaznaczyć, że kontrola krzyżowa może objąć tylko kontrahentów kontrolowanego, którzy wykonują działalność gospodarczą. Z czynności w ramach kontroli krzyżowej sporządza się protokół.

Nie można zakładać, że kontrolą krzyżową zostaną objęci tylko kontrahenci z sąsiedztwa. Nie należy też liczyć na to, że organowi podatkowemu nie będzie się chciało sprawdzać dokumentów na drugim końcu Polski. Zgodnie z przepisami, jeżeli miejsce zamieszkania, siedziba lub miejsce wykonywania działalności kontrahenta kontrolowanego znajdują się poza obszarem działania organu przeprowadzającego kontrolę, sprawdzenia dokumentów dokona inny organ na zlecenie. Będzie to organ właściwy miejscowo dla kontrahenta.

Kłopotliwy przepis

Przeniesienie przepisu dotyczącego kontroli krzyżowej do przepisów o czynnościach sprawdzających może budzić wątpliwości i niebezpieczeństwa. Potwierdziło je niestety Ministerstwo Finansów w piśmie z 12 lipca 2005 r. (nr SP1/768/033-235/1584/04/AA).

W piśmie przesłanym do izb skarbowych i celnych resort potwierdził, że dokonywana czynność sprawdzająca nie wymaga wydania szczególnego upoważnienia. Czynności sprawdzające nie stanowią czynności kontroli podatkowej. To pociąga za sobą kolejną konsekwencję: okres oczekiwania na protokół z czynności sprawdzających nie jest wliczany do czasu trwania kontroli. Nie wymaga też zawieszenia kontroli podatkowej. Wynika z tego, że kontrolujący nie musi martwić się, że kontrola krzyżowa może spowodować przekroczenie terminu zakończenia kontroli (co obecnie ma określone skutki). Resort wyjaśnił jednak, że dokumenty zgromadzone w ramach czynności sprawdzających mogą stanowić załącznik do protokołu lub jeden z dowodów w postępowaniu podatkowym. I to dowód odrębny od dowodów zgromadzonych w toku kontroli podatkowej. Wszystko w zależności od tego, czy czynności te zostaną przeprowadzone przed lub po zakończeniu kontroli podatkowej.

Z tych wyjaśnień wynika, że kontrola krzyżowa nie musi wcale mieścić się w ramach właściwej kontroli. Równie dobrze kontrola krzyżowa w ramach czynności sprawdzających może ją poprzedzić lub uzupełnić już po jej zakończeniu.

Zlecenia kontroli

Resort finansów odniósł się też do kwestii zlecenia przeprowadzenia czynności w ramach kontroli krzyżowej przez organ właściwy miejscowo kontrahentowi.

Zlecenie – przez organ prowadzący postępowanie lub kontrolę podatkową – dokonania określonych czynności w stosunku do kontrahenta podatnika powinno być w ocenie ministerstwa uzasadnione ekonomiką przeprowadzenia czynności sprawdzających. W szczególności zlecenie dokonania określonych czynności w stosunku do kontrahenta podatnika może nastąpić wówczas, gdy miejsce zamieszkania, siedziba lub miejsce wykonywania działalności kontrahenta podatnika znajduje się w znacznej odległości od siedziby organu dokonującego kontroli lub prowadzącego postępowanie podatkowe.

Przypomniano też o prawach kontrahenta kontrolowanego. Jak zauważono w piśmie, korzystając z „pomocy” innego organu w przeprowadzeniu czynności sprawdzających, należy w szczególności uwzględnić uprawnienie kontrahenta podatnika (także osoby reprezentującej) do ograniczenia obowiązku osobistego stawiennictwa do obszaru województwa, w którym on zamieszkuje (przebywa). W ocenie ministerstwa, jeżeli dla dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy wystarczające jest złożenie wyjaśnień lub dokonanie innej czynności w ramach czynności sprawdzających w formie pisemnej, zbędne będzie korzystanie z „pomocy” innego organu. Zbędne będzie sporządzanie protokołu z czynności sprawdzających, bo czynność ta zostaje w inny sposób utrwalona na piśmie.

Bardzo ważną wskazówką jest rozstrzygnięcie tego, jakich kontrahentów może dotyczyć kontrola krzyżowa. Niestety, wyjaśnienia nie są pocieszające dla podatników.

Przypomnijmy, że organ podatkowy uprawniony jest, w związku z prowadzoną kontrolą podatkową, do żądania dokumentów od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą. Jak wskazuje się w piśmie, przepis ten zawęża zakres podmiotowy czynności sprawdzających do kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą. Ale jednocześnie dodaje się, że chodzi tu o wykonywanie działalności gospodarczej przez kontrahenta w okresie objętym kontrolą u podatnika. A zatem zakończenie wykonywania działalności gospodarczej przez osobę fizyczną (kontrahenta) nie stanowi przeszkody do przeprowadzenia czynności sprawdzających dokumenty dotyczące okresu objętego kontrolą, w którym osoba fizyczna wykonywała działalność gospodarczą.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA