REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega kontrola krzyżowa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organy podatkowe mają prawo kontrolować rozliczane przez nas podatki. Ale może się zdarzyć, że zostaniemy skontrolowani przy okazji kontroli przeprowadzanej u naszego kontrahenta.
Zgodnie z Ordynacją podatkową, organy podatkowe mogą zażądać od kontrahentów kontrolowanych podatników wszystkich dokumentów w zakresie objętym cudzą kontrolą.

Kontroli podatkowej Ordynacja podatkowa poświęca oddzielny rozdział, który szczegółowo opisuje zakres, przebieg, uprawnienia i obowiązki zarówno kontrolujących, jak i kontrolowanych. Kontrolę podatkową przeprowadzają organy podatkowe pierwszej instancji. Kontrolą zaś mogą być objęte rozliczenia podatników, płatników, inkasentów oraz następców prawnych. Podstawowym celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Czynności sprawdzające

Trzeba przypomnieć, że przepis pozwalający na przeprowadzenie tzw. kontroli krzyżowej został przeniesiony z rozdziału dotyczącego kontroli podatkowej do przepisów regulujących czynności sprawdzające.

Podstawą do jej przeprowadzenia jest obecnie art. 274c par. 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z jego treścią, organ podatkowy może zażądać od kontrahentów kontrolowanego podatnika przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym kontrolą u podatnika. Kontrola krzyżowa możliwa jest tylko w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową u innego podatnika. Warto zaznaczyć, że kontrola krzyżowa może objąć tylko kontrahentów kontrolowanego, którzy wykonują działalność gospodarczą. Z czynności w ramach kontroli krzyżowej sporządza się protokół.

Nie można zakładać, że kontrolą krzyżową zostaną objęci tylko kontrahenci z sąsiedztwa. Nie należy też liczyć na to, że organowi podatkowemu nie będzie się chciało sprawdzać dokumentów na drugim końcu Polski. Zgodnie z przepisami, jeżeli miejsce zamieszkania, siedziba lub miejsce wykonywania działalności kontrahenta kontrolowanego znajdują się poza obszarem działania organu przeprowadzającego kontrolę, sprawdzenia dokumentów dokona inny organ na zlecenie. Będzie to organ właściwy miejscowo dla kontrahenta.

Kłopotliwy przepis

Przeniesienie przepisu dotyczącego kontroli krzyżowej do przepisów o czynnościach sprawdzających może budzić wątpliwości i niebezpieczeństwa. Potwierdziło je niestety Ministerstwo Finansów w piśmie z 12 lipca 2005 r. (nr SP1/768/033-235/1584/04/AA).

W piśmie przesłanym do izb skarbowych i celnych resort potwierdził, że dokonywana czynność sprawdzająca nie wymaga wydania szczególnego upoważnienia. Czynności sprawdzające nie stanowią czynności kontroli podatkowej. To pociąga za sobą kolejną konsekwencję: okres oczekiwania na protokół z czynności sprawdzających nie jest wliczany do czasu trwania kontroli. Nie wymaga też zawieszenia kontroli podatkowej. Wynika z tego, że kontrolujący nie musi martwić się, że kontrola krzyżowa może spowodować przekroczenie terminu zakończenia kontroli (co obecnie ma określone skutki). Resort wyjaśnił jednak, że dokumenty zgromadzone w ramach czynności sprawdzających mogą stanowić załącznik do protokołu lub jeden z dowodów w postępowaniu podatkowym. I to dowód odrębny od dowodów zgromadzonych w toku kontroli podatkowej. Wszystko w zależności od tego, czy czynności te zostaną przeprowadzone przed lub po zakończeniu kontroli podatkowej.

Z tych wyjaśnień wynika, że kontrola krzyżowa nie musi wcale mieścić się w ramach właściwej kontroli. Równie dobrze kontrola krzyżowa w ramach czynności sprawdzających może ją poprzedzić lub uzupełnić już po jej zakończeniu.

Zlecenia kontroli

Resort finansów odniósł się też do kwestii zlecenia przeprowadzenia czynności w ramach kontroli krzyżowej przez organ właściwy miejscowo kontrahentowi.

Zlecenie – przez organ prowadzący postępowanie lub kontrolę podatkową – dokonania określonych czynności w stosunku do kontrahenta podatnika powinno być w ocenie ministerstwa uzasadnione ekonomiką przeprowadzenia czynności sprawdzających. W szczególności zlecenie dokonania określonych czynności w stosunku do kontrahenta podatnika może nastąpić wówczas, gdy miejsce zamieszkania, siedziba lub miejsce wykonywania działalności kontrahenta podatnika znajduje się w znacznej odległości od siedziby organu dokonującego kontroli lub prowadzącego postępowanie podatkowe.

Przypomniano też o prawach kontrahenta kontrolowanego. Jak zauważono w piśmie, korzystając z „pomocy” innego organu w przeprowadzeniu czynności sprawdzających, należy w szczególności uwzględnić uprawnienie kontrahenta podatnika (także osoby reprezentującej) do ograniczenia obowiązku osobistego stawiennictwa do obszaru województwa, w którym on zamieszkuje (przebywa). W ocenie ministerstwa, jeżeli dla dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy wystarczające jest złożenie wyjaśnień lub dokonanie innej czynności w ramach czynności sprawdzających w formie pisemnej, zbędne będzie korzystanie z „pomocy” innego organu. Zbędne będzie sporządzanie protokołu z czynności sprawdzających, bo czynność ta zostaje w inny sposób utrwalona na piśmie.

Bardzo ważną wskazówką jest rozstrzygnięcie tego, jakich kontrahentów może dotyczyć kontrola krzyżowa. Niestety, wyjaśnienia nie są pocieszające dla podatników.

Przypomnijmy, że organ podatkowy uprawniony jest, w związku z prowadzoną kontrolą podatkową, do żądania dokumentów od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą. Jak wskazuje się w piśmie, przepis ten zawęża zakres podmiotowy czynności sprawdzających do kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą. Ale jednocześnie dodaje się, że chodzi tu o wykonywanie działalności gospodarczej przez kontrahenta w okresie objętym kontrolą u podatnika. A zatem zakończenie wykonywania działalności gospodarczej przez osobę fizyczną (kontrahenta) nie stanowi przeszkody do przeprowadzenia czynności sprawdzających dokumenty dotyczące okresu objętego kontrolą, w którym osoba fizyczna wykonywała działalność gospodarczą.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA