REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modzelewski: Ustalenia komisji śledczej w sprawie VAT i akcyzy będą szokiem dla opinii publicznej

prof. dr hab Witold Modzelewski
prof. dr hab Witold Modzelewski
Instytut Studiów Podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Podatki od lat są międzynarodowym biznesem, który operuje kwotami liczonymi w setkach miliardów dolarów – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Biznes ten działa na czterech głównych rynkach:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. optymalizacyjnym, czyli tworzeniu transakcji oraz struktur, które zapewniają ucieczkę od podatków,
  2. legislacyjnym, czyli tworzeniu prawa oraz jego interpretacji legalizujących ucieczkę od podatków,
  3. ewidencyjno-księgowym, czyli obsługi rozliczeń podatkowych osób trzecich,
  4. administracyjno-sądowym, czyli obsługi kontroli postępowań prowadzonych w stosunku do podatników.

Rynki 3) i 4) istnieją odkąd pojawiło się prawo podatkowe i obsługiwane są przez księgowych (biuro rachunkowe) oraz prawników (doradców podatkowych) specjalizujących się w prawie podatkowym. Obroty tych rynków stanowią jednak skromny ułamek obrotów tego biznesu.

Patologiczny charakter mają rynki 1) i 2), gdyż tam aktywność biznesu podatkowego doprowadziła do największych w historii tak wysokich strat w dochodach z tych podatków.

Szczególnie groźny jest rynek legislacyjny: istotna część (większość?) tych strat była w swoisty sposób zalegalizowana w wyniku ustanowienia „przepisów korzystnych dla podatników” m.in. w podatku od towarów i usług „przepisów korzystnych dla podatników”. Ich lista jest powszechnie znana więc nie będę ich tu wyliczał, gdyż jest wyjątkowo długa. Przepisy te wynikają bezpośrednio z działalności prawotwórczej polskiej ustawodawcy jak i prawodawcy wspólnotowego.

REKLAMA

Najważniejszy skutek tych regulacji ma charakter wręcz ustrojowy: od 2004 r. rosła ilość deklaracji podatkowych, w których żądano zwrotów podatku od towarów i usług. W całym okresie, który będzie przedmiotem badań komisji śledczej, rosły również w szybkim tempie kwoty dokonywanych zwrotów. Gdy co miesiąc urzędy skarbowe otrzymują ponad 100 tys. deklaracji zwrotnych a zwroty sięgają rocznie prawie 100 mld zł, nie istnieje realna możliwość ich nawet pobieżnego skontrolowania a wyłudzanie zwrotów staje się w zasadzie w pełni bezkarne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby wyjaśnić istotę tego procederu należy:

  • ujawnić komisji listę podmiotów, które otrzymały największe kwoty zwrotów w latach 2007-2015,
  • jaka była podstawa żądania tych zwrotów (głównie były to fikcyjne transakcje wewnątrzwspólnotowe oraz objęte krajowym odwrotnym obciążeniem),
  • czy beneficjenci tych zwrotów korzystali z usług biznesu podatkowego o czy on „organizował” te transakcje,
  • czy biznes ten uczestniczył w tworzeniu przepisów podatkowych, które uprawniały do zwrotów podatków – wiadomo że uczestniczył, idzie tylko o to, za które wziął największe pieniądze (wsparcie dla wprowadzania odwrotnego obciążenia na kolejne towary kosztowało zainteresowanych grube miliony złotych).

Dzięki temu opinia publiczna pozna rzeczywisty proces tworzenia prawa podatkowego, rolę, jaką odgrywali byli wysocy urzędnicy, którzy z dnia na dzień przechodzili do biznesu podatkowego oraz kwoty, które wpłacano za lobbing w tym zakresie.

Odrębnym przypadkiem wymagającym zbadania są tzw. społeczni doradcy ówczesnego ministra finansów reprezentujący liderów międzynarodowego biznesu podatkowego. Czy rzeczywiście pracowali „społecznie”, a jeśli tak, to dla kogo?

Komisja reprywatyzacyjna ujawnia biznes odzyskiwania nieruchomości na terenie Warszawy i jej ustalenia są czymś szokującym. Nasza stolica okazała się kopalną dla sprytnych prawników, którzy potrafili na tym dużo zarobić. Również lobbing jest działalnością legalną: można sobie załatwić przepisy podatkowe lub ich korzystne interpretacje. Gdy nie ma  tu korupcji a przedstawiciele władzy publicznej są tylko nieudolni lub niekompetentni, nikt nie może być ukarany: na tym polega „liberalna demokracja”, gdzie wszystko jest towarem. Można przecież kupić sobie niepłacenie podatków.

Sądzę, że większość zwykłych podatników może być zdruzgotanych wizerunkiem funkcjonowania naszego państwa. Aby dalej chciało im się płacić podatki, trzeba ujawnić istniejący stan rzeczy, bo brudy powinno się prać publicznie. Nawet część opozycji popiera te działania, bo chce być w roli „oszukanych” a nie sprawców. Prawdopodobnie całą winą obarczy się właśnie międzynarodowy biznes podatkowy, który „omamił” i „wykorzystał” uczciwych lecz bardzo naiwnych polityków. A dla oszustów nie będzie litości, prawda?

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA