REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca Informacja Stawkowa w VAT od 1 listopada 2019 r.

Wiążąca Informacja Stawkowa w VAT od 1 czerwca 2019 r.
Wiążąca Informacja Stawkowa w VAT od 1 czerwca 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy w sprawie wiążącej informacji stawkowej (WIS) wejdą w życie od 1 listopada 2019 r., a nie od 1 czerwca jak wcześniej przewidywał projekt nowelizacji ustawy o VAT. Nowa matryca stawek VAT wejdzie w życie od 1 kwietnia 2020 roku. Tak wynika z uchwalonej przez Sejm 19 lipca 2019 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Ostatecznie, zgodnie z uchwaloną 19 lipca 2019 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw,  przepisy określające zasady dot. wiążącej informacji stawkowej (WIS) wejdą w życie od 1 listopada 2019 r. i od tego dnia będzie można składać wnioski o WIS.
Natomiast dopiero od 1 kwietnia 2020 r. będą mogły formalnie wiązać organy podatkowe pierwsze wiążące informacje stawkowe, które dotyczyć mogą wyłącznie obowiązującej od tej daty nowej matrycy stawek VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W toku konsultacji publicznych i opiniowania projektu z 8 listopada 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa swoje uwagi zgłosiło szereg organizacji przedsiębiorców, stowarzyszeń zawodowych, izb przemysłowo-handlowych, firm doradczych. Niektóre z tych wag zostało przez Ministerstwo Finansów uwzględnionych, co znajdzie wyraz w zmienionym projekcie.

Jedną z kluczowych zmian będzie zmiana planowanego terminu wejścia w życie nowej instytucji prawnej - Wiążącej Informacji Stawkowej.

"Nowe zasady związane z systemem stawek VAT będą stosowane od 1 stycznia 2020 r., od 1 czerwca 2019 r. (a nie jak pierwotnie przewidywał projekt od 1 kwietnia 2019 r.) wejdą w życie przepisy umożliwiające podatnikom i określonym w ustawie podmiotom uzyskanie WIS, co pozwoli im na wcześniejsze otrzymanie informacji istotnych z punktu widzenia prowadzonej działalności, dotyczących opodatkowania podatkiem VAT, a zatem odpowiednie przygotowanie się do nowych realiów" - napisało Ministerstwo Finansów w raporcie z konsultacji publicznych projektu nowelizacji ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej, który przygotowano 15 lutego 2019 r. Resort finansów uwzględnił szereg uwag zgłoszonych w toku tych konsultacji.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Ważniejsze uwagi zgłoszone w toku konsultacji, uwzględnione przez Ministerstwo Finansów

Stawka VAT na leki weterynaryjne

Produkty lecznicze weterynaryjne pozostaną objęte stawką w wysokości 8% - projekt z 8 listopada zakładał objęcie tych produktów stawką podstawową (obecnie 23%).

Wiążąca Informacja Stawkowa przy świadczeniach kompleksowych i zestawach towarów

W związku z charakterem WIS  i celem wprowadzenia tej instytucji, jakim jest m.in. zapewnienie stosownej ochrony dla podmiotów prawidłowo ją stosujących, propozycja, aby WIS odnosiła się również do świadczeń kompleksowych (w tym zestawów składających się z kilku towarów) została uznana za zasadną, co znalazło odzwierciedlenie w projektowanym przepisie art. 41a ustawy o VAT. Wniosek o WIS może dotyczyć kilku towarów, jeżeli stanowią zestaw.

WIS będzie wydawany przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Projekt zakładał, że WIS wydawane będą przez wyznaczonego przez Ministra Finansów dyrektora izby administracji skarbowej, który będzie występował w tym przypadku w roli organu pierwszej instancji. Organem odwoławczym od WIS (organem drugiej instancji) będzie szef Krajowej Administracji Skarbowej. Po analizie zgłoszonych w toku konsultacji uwag MF uznał, że WIS będzie wydawana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wydane przez Dyrektora KIS WIS-y będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej tego organu.

Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego z 5% stawką VAT

Projekt przewiduje objęcie wszystkich towarów posiadających status dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego obniżoną stawką podatku 5%  - „bez względu na CN”.

Licencja na wyroby medyczne z 8% stawką VAT

Obniżoną stawka podatku 8% zostały objęte usługi udzielania licencji lub inne usługi o podobnym charakterze w stosunku do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonych do obrotu na terytorium Polski.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) 2019/2020

Nowa matryca stawek VAT - uproszczenie systemu

Ministerstwo Finansów podkreśla, że podstawowym celem nowego systemu stawek VAT jest uproszczenie zasad i przepisów dotyczących tego obszaru (zasada 3P: prostota – przejrzystość – przyjazność stosowania). Założeniem zatem było: obejmowanie jedną stawką takich samych/podobnych towarów i usług, w przypadku konieczności zmiany stawki – generalnie obniżka („równanie w dół”), zaś dla zapewnienia neutralności budżetu (brak celu fiskalnego z punktu widzenia całości systemu) punktowe, nieliczne podwyżki stawek.

Wspomniana realizacja zasady prostoty matrycy VAT została ucieleśniona w  koncepcji stosowania tej samej stawki VAT dla towarów klasyfikowanych w tym samym grupowaniu CN – całe (w miarę możliwości i przy zachowaniu racjonalności systemu) działy CN w załącznikach do ustawy, np. cały dział CN 19 Przetwory ze zbóż, maki, skrobi lub mleka, pieczywa cukiernicze. Powyższe oznacza, że jedna stawka 5% będzie stosowana do wszelkiego rodzaju wyrobów piekarniczych i cukierniczych, objętych obecnie trzema stawkami VAT, uzależnionymi od takich subiektywnych i kontrowersyjnych kryteriów jak np. zawartość wody, termin przydatności do spożycia czy termin minimalnej trwałości).

Takie uproszczenie ma także ten skutek, że nie pozwala np. na wyłączenie z tej obniżonej stawki mniej zdrowej żywności mieszczącej się w tym dziale CN (jak np. chipsy, słodkie gofry, słone paluszki). Zdaniem MF enumeratywne wyłączenie określonych (wybranych w sposób subiektywny) produktów z tej grupy ze stawki obniżonej spowodowałoby powstanie bardzo skomplikowanych przepisów, których stosowanie w praktyce byłoby utrudnione, a wobec reguł i zasad, którymi rządzi się CN (brak definicji np. paluszków, gofrów itd.) prowadziłoby do powstania wielu wątpliwości interpretacyjnych.   

Ośmiorniczki z 23% VAT

Projekt nowej matrycy stawek VAT wyłącza możliwość stosowania obniżonych stawek VAT w odniesieniu do tzw. sprzedaży „owoców morza”, czyli np. homarów i ośmiornic oraz innych towarów objętych kodami CN 0306 – CN 0308. Wyłączenie ze stosowania obniżonych stawek VAT przewidziano również dla wyrobów przetworzonych powstałych z powyższych produktów (wyłączenia z działu 16 CN). Ponadto sprzedaż ww. produktów przez placówkę gastronomiczną w ramach usługi gastronomicznej także będzie objęta stawką 23%. Niektóre podmioty sugerowały w toku konsultacji objęcie sprzedaży tzw. „owoców morza” oraz innych towarów objętych kodami CN 0306 – CN 0308 5% stawką VAT bez względu na to, czy sprzedaż ta nastąpi w placówce handlowej czy gastronomicznej. Jednak Ministerstwo Finansów nie zgodziło się na to. MF argumentuje, że stawka obniżona w wysokości najniższej dopuszczalnej, tj. 5% obejmuje zasadniczo podstawowe produkty spożywcze. Trudno za takie jednak uznać w naszych warunkach kulturowych, klimatycznych tzw. owoce morza.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA