REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca Informacja Stawkowa w VAT od 1 listopada 2019 r.

Wiążąca Informacja Stawkowa w VAT od 1 czerwca 2019 r.
Wiążąca Informacja Stawkowa w VAT od 1 czerwca 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy w sprawie wiążącej informacji stawkowej (WIS) wejdą w życie od 1 listopada 2019 r., a nie od 1 czerwca jak wcześniej przewidywał projekt nowelizacji ustawy o VAT. Nowa matryca stawek VAT wejdzie w życie od 1 kwietnia 2020 roku. Tak wynika z uchwalonej przez Sejm 19 lipca 2019 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Ostatecznie, zgodnie z uchwaloną 19 lipca 2019 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw,  przepisy określające zasady dot. wiążącej informacji stawkowej (WIS) wejdą w życie od 1 listopada 2019 r. i od tego dnia będzie można składać wnioski o WIS.
Natomiast dopiero od 1 kwietnia 2020 r. będą mogły formalnie wiązać organy podatkowe pierwsze wiążące informacje stawkowe, które dotyczyć mogą wyłącznie obowiązującej od tej daty nowej matrycy stawek VAT.

REKLAMA

REKLAMA

W toku konsultacji publicznych i opiniowania projektu z 8 listopada 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa swoje uwagi zgłosiło szereg organizacji przedsiębiorców, stowarzyszeń zawodowych, izb przemysłowo-handlowych, firm doradczych. Niektóre z tych wag zostało przez Ministerstwo Finansów uwzględnionych, co znajdzie wyraz w zmienionym projekcie.

Jedną z kluczowych zmian będzie zmiana planowanego terminu wejścia w życie nowej instytucji prawnej - Wiążącej Informacji Stawkowej.

"Nowe zasady związane z systemem stawek VAT będą stosowane od 1 stycznia 2020 r., od 1 czerwca 2019 r. (a nie jak pierwotnie przewidywał projekt od 1 kwietnia 2019 r.) wejdą w życie przepisy umożliwiające podatnikom i określonym w ustawie podmiotom uzyskanie WIS, co pozwoli im na wcześniejsze otrzymanie informacji istotnych z punktu widzenia prowadzonej działalności, dotyczących opodatkowania podatkiem VAT, a zatem odpowiednie przygotowanie się do nowych realiów" - napisało Ministerstwo Finansów w raporcie z konsultacji publicznych projektu nowelizacji ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej, który przygotowano 15 lutego 2019 r. Resort finansów uwzględnił szereg uwag zgłoszonych w toku tych konsultacji.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Ważniejsze uwagi zgłoszone w toku konsultacji, uwzględnione przez Ministerstwo Finansów

Stawka VAT na leki weterynaryjne

Produkty lecznicze weterynaryjne pozostaną objęte stawką w wysokości 8% - projekt z 8 listopada zakładał objęcie tych produktów stawką podstawową (obecnie 23%).

Wiążąca Informacja Stawkowa przy świadczeniach kompleksowych i zestawach towarów

W związku z charakterem WIS  i celem wprowadzenia tej instytucji, jakim jest m.in. zapewnienie stosownej ochrony dla podmiotów prawidłowo ją stosujących, propozycja, aby WIS odnosiła się również do świadczeń kompleksowych (w tym zestawów składających się z kilku towarów) została uznana za zasadną, co znalazło odzwierciedlenie w projektowanym przepisie art. 41a ustawy o VAT. Wniosek o WIS może dotyczyć kilku towarów, jeżeli stanowią zestaw.

WIS będzie wydawany przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Projekt zakładał, że WIS wydawane będą przez wyznaczonego przez Ministra Finansów dyrektora izby administracji skarbowej, który będzie występował w tym przypadku w roli organu pierwszej instancji. Organem odwoławczym od WIS (organem drugiej instancji) będzie szef Krajowej Administracji Skarbowej. Po analizie zgłoszonych w toku konsultacji uwag MF uznał, że WIS będzie wydawana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wydane przez Dyrektora KIS WIS-y będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej tego organu.

Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego z 5% stawką VAT

Projekt przewiduje objęcie wszystkich towarów posiadających status dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego obniżoną stawką podatku 5%  - „bez względu na CN”.

Licencja na wyroby medyczne z 8% stawką VAT

Obniżoną stawka podatku 8% zostały objęte usługi udzielania licencji lub inne usługi o podobnym charakterze w stosunku do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonych do obrotu na terytorium Polski.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) 2019/2020

Nowa matryca stawek VAT - uproszczenie systemu

Ministerstwo Finansów podkreśla, że podstawowym celem nowego systemu stawek VAT jest uproszczenie zasad i przepisów dotyczących tego obszaru (zasada 3P: prostota – przejrzystość – przyjazność stosowania). Założeniem zatem było: obejmowanie jedną stawką takich samych/podobnych towarów i usług, w przypadku konieczności zmiany stawki – generalnie obniżka („równanie w dół”), zaś dla zapewnienia neutralności budżetu (brak celu fiskalnego z punktu widzenia całości systemu) punktowe, nieliczne podwyżki stawek.

Wspomniana realizacja zasady prostoty matrycy VAT została ucieleśniona w  koncepcji stosowania tej samej stawki VAT dla towarów klasyfikowanych w tym samym grupowaniu CN – całe (w miarę możliwości i przy zachowaniu racjonalności systemu) działy CN w załącznikach do ustawy, np. cały dział CN 19 Przetwory ze zbóż, maki, skrobi lub mleka, pieczywa cukiernicze. Powyższe oznacza, że jedna stawka 5% będzie stosowana do wszelkiego rodzaju wyrobów piekarniczych i cukierniczych, objętych obecnie trzema stawkami VAT, uzależnionymi od takich subiektywnych i kontrowersyjnych kryteriów jak np. zawartość wody, termin przydatności do spożycia czy termin minimalnej trwałości).

Takie uproszczenie ma także ten skutek, że nie pozwala np. na wyłączenie z tej obniżonej stawki mniej zdrowej żywności mieszczącej się w tym dziale CN (jak np. chipsy, słodkie gofry, słone paluszki). Zdaniem MF enumeratywne wyłączenie określonych (wybranych w sposób subiektywny) produktów z tej grupy ze stawki obniżonej spowodowałoby powstanie bardzo skomplikowanych przepisów, których stosowanie w praktyce byłoby utrudnione, a wobec reguł i zasad, którymi rządzi się CN (brak definicji np. paluszków, gofrów itd.) prowadziłoby do powstania wielu wątpliwości interpretacyjnych.   

Ośmiorniczki z 23% VAT

Projekt nowej matrycy stawek VAT wyłącza możliwość stosowania obniżonych stawek VAT w odniesieniu do tzw. sprzedaży „owoców morza”, czyli np. homarów i ośmiornic oraz innych towarów objętych kodami CN 0306 – CN 0308. Wyłączenie ze stosowania obniżonych stawek VAT przewidziano również dla wyrobów przetworzonych powstałych z powyższych produktów (wyłączenia z działu 16 CN). Ponadto sprzedaż ww. produktów przez placówkę gastronomiczną w ramach usługi gastronomicznej także będzie objęta stawką 23%. Niektóre podmioty sugerowały w toku konsultacji objęcie sprzedaży tzw. „owoców morza” oraz innych towarów objętych kodami CN 0306 – CN 0308 5% stawką VAT bez względu na to, czy sprzedaż ta nastąpi w placówce handlowej czy gastronomicznej. Jednak Ministerstwo Finansów nie zgodziło się na to. MF argumentuje, że stawka obniżona w wysokości najniższej dopuszczalnej, tj. 5% obejmuje zasadniczo podstawowe produkty spożywcze. Trudno za takie jednak uznać w naszych warunkach kulturowych, klimatycznych tzw. owoce morza.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA