REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczny start w biznesie tylko z doradcą podatkowym

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Ewa Szypowicz, wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych
Ewa Szypowicz, wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Już wiele tysięcy osób rozpoczynających działalność gospodarczą skorzystało z darmowych konsultacji z doradcami podatkowymi, którzy biorą udział w akcji "Start Biznes". Kandydaci na przedsiębiorców dowiadują się m.in. jak rozpocząć działalność gospodarczą i jaką wybrać formę opodatkowania. Regionalne Oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych nawiązują stałą współpracę z samorządami miast i gmin. Do Akcji Start Biznes przystąpiło już ponad 500 kancelarii doradztwa podatkowego.

„Do zainicjowanej przez Wielkopolski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych Akcji „Start Biznes” przystąpiło już wiele oddziałów KIDP. Niektórym udało się nawiązać stałą współpracę z samorządami miast i gmin. Akcja się intensywnie rozwija i przynosi wiele korzyści początkującym przedsiębiorcom” – stwierdziła Ewa Szypowicz, wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

„Już ponad 500 kancelarii doradztwa podatkowego, z czego aż 78 stanowią kancelarie z województwa wielkopolskiego, zdecydowało się na udział w akcji „Start Biznes” – dodała Ewa Szypowicz, pomysłodawczyni tej akcji.

„Doradcy podatkowi przynależący do naszego Oddziału chętnie biorą udział w organizowanym przez nas cyklu bezpłatnych dyżurów doradców podatkowych w Urzędach Miasta oraz w Urzędach Gminy, a także w innych instytucjach w Wielkopolsce. Dyżury związane z Akcją „Start Biznes” polegają na udzielaniu bezpłatnych porad podatkowo-prawnych podmiotom rozpoczynającym działalność gospodarczą” – poinformował Marek Hoffman, Przewodniczący Zarządu Wielkopolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych1.

„W 2017 roku w ramach promocji zawodu przekazaliśmy do Urzędów potykacze reklamowe oraz materiały promujące Akcję „Start Biznes”. Chcąc dotrzeć do jak największego grona osób rozpoczynających działalność gospodarczą materiały promocyjne przekazaliśmy także poniższym Uczelniom Wyższym: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu oraz Wyższa Szkoła Bankowa” – stwierdził Marek Hoffman.

REKLAMA

Doradca podatkowy Zofia Walendowska udzielająca porad w ramach Akcji „Start Biznes” w Urzędzie Miasta w Ostrowie Wielkopolskim i w Urzędzie Gminy w Przygodzicach podkreśliła, że porady są niezbędne, ponieważ początkujący przedsiębiorcy nie mają wiedzy prawnopodatkowej, często mylą nawet zasady opodatkowania VAT z podatkiem dochodowym, a trzeba wiedzieć, że to są dwa odrębne systemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą potrzebują wsparcia prawnego i my doradcy podatkowi wpisujemy się w te potrzeby” - stwierdziła Zofia Walendowska. „Rozmawiamy, objaśniamy, kierujemy przyszłego przedsiębiorcę do Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy, pomagając przy wypełnianiu wszystkich dokumentów. Przedsiębiorcy otrzymują od nas plik dokumentów wygenerowany elektronicznie. Warto podkreślić, że jest teraz taka możliwość, aby od razu zarejestrować się dla potrzeb VAT i ZUS. Można już od razu wygenerować dokumenty: VATR i ZFA oraz ZUA” – stwierdziła Zofia Walendowska. „A najważniejsza sprawa to pomoc w wyborze korzystnej formy opodatkowania, bo to ma ogromny wpływ na wysokość płaconego podatku dochodowego” – dodała Zofia Walendowska. Przyszły przedsiębiorca musi tylko udać się do Urzędu Miasta lub Gminy i złożyć własnoręczny podpis.

„Po porady przychodzą osoby o różnym stopniu świadomości podatkowej. Czasem nie odróżniają podstawowych kwestii. Zdarzają się np. osoby powracające z zagranicy z zamiarem otworzenia działalności gospodarczej i zupełnie nie są one zorientowane w polskich przepisach podatkowych” – stwierdziła Urszula Radniecka, doradca podatkowy, Rzecznik Dyscyplinarny KIDP. „Przykładowy problem z ostatniej konsultacji to czy przychody z najmu mają być opodatkowane ryczałtem czy w ramach działalności gospodarczej. Osoba pytająca chce dom wynająć osobie prowadzącej działalność gospodarczą na mieszkania dla pracowników. W trakcie rozmowy okazuje się, że to tylko część domu. Uznałam, że nie ma to wymiaru wielokrotności i zaleciłam ryczałt, korzystniejszą formę” – podkreśliła Urszula Radniecka.  „Ważne są zatem szczegóły stanu faktycznego, które czasem wychodzą dopiero w dłuższej rozmowie z doradcą podatkowym. Porada nie może być pochopna” – dodała Urszula Radniecka.

Łódzki Oddział KIDP

Intensywnie w Akcji „Start Biznes” uczestniczy Łódzki Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Do programu zgłosiło się 27 doradców podatkowych z łódzkiego regionu. W ramach tej akcji podjęto współpracę w oparciu o zawarte umowy z Urzędem Miasta Zgierza i Urzędem Miasta Bełchatowa.

W UM w Zgierzu od 2015 roku w wyznaczone dni dyżurują doradcy podatkowi udzielając porad przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą.

Natomiast w Urzędzie Miasta Bełchatowa w określone dni odbywają się dyżury doradców podatkowych jak i uczestniczą też w większych spotkaniach, w których oprócz doradców podatkowych pomocy przedsiębiorcom udzielają również przedstawiciele ZUS, Biura Pracy i innych organizacji.

„O akcji „Start Biznes” i współpracy z doradcami podatkowymi w ramach podpisanego porozumienia, mogę wypowiedzieć się tylko w samych superlatywach. Nasi rodzimi przedsiębiorcy bardzo sobie chwalą tę współpracę” – stwierdził Mariusz  Miśkiewicz, Naczelnik Wydziału Działalności Gospodarczej Urzędu Miasta Zgierz. „Nawet taka zwykła rozmowa daje dużo przedsiębiorcom, którzy nie nadążają za przepisami. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej akcji i docelowo planujemy tę współpracę rozszerzać. Organizujemy różne imprezy związane z rozwojem przedsiębiorczości i chcielibyśmy żeby doradcy podatkowi mogli być obecni i służyli swoją wiedzą właśnie podczas takich imprez. Przykładowo organizujemy śniadania biznesowe dla przedsiębiorców i chcemy aby doradcy podatkowi brali w nich udział, żeby przedsiębiorcy mogli spotkać się z doradcą podatkowym i porozmawiać. Taka rozmowa daje przedsiębiorcy poczucie bezpieczeństwa” – podkreślił Mariusz Miśkiewicz.

Już od ponad pół roku, na mocy podpisanego 26 lipca 2018 roku przez Prezydenta Miasta Bełchatowa Mariolę Czechowską porozumienia, przedsiębiorcy z terenu Bełchatowa mogą bezpłatnie korzystać z usług doradcy podatkowego. To kolejne z podejmowanych przez samorząd działań zmierzających do wspierania lokalnego biznesu. Dzięki współpracy z Łódzkim Oddziałem Krajowej Izby Doradców Podatkowych zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby dopiero myślące o założeniu własnej działalności gospodarczej, mogą nieodpłatnie uzyskać porady z zakresu prawa podatkowego.

Zgodnie z zawartym porozumieniem, przedsiębiorczy bełchatowianie mogą raz w miesiącu korzystać z pomocy przy rozpoczęciu działalności, a także liczyć na wsparcie polegające na udzieleniu profesjonalnej i kompleksowej informacji podatkowej. W konsekwencji tych cyklicznych i całkowicie bezpłatnych działań nabierają oni niezbędnych dla prowadzenia firmy umiejętności, odpowiedzialnego zarządzania finansami oraz zyskują wiedzę z różnych dostępnych form opodatkowania.

Dodatkowo obie strony porozumienia współdziałają przy okazji organizacji wybranych projektów i inicjatyw na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w Bełchatowie.

Dobrymi przykładami takich działań są, z całą pewnością, organizowane dla przedstawicieli lokalnego biznesu spotkania i eventy o charakterze gospodarczym. Jednym z nich było zorganizowane w październiku 2018 roku przez Miasto Bełchatów, we współpracy   z Ministerstwem Cyfryzacji, spotkanie pn. „RODO w Biznesie”, podczas którego w ramach specjalnie utworzonej strefy informacyjnej, uczestnicy spotkania mogli skorzystać    z indywidualnego doradztwa podatkowego.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

„Kolejnym tego typu działaniem będzie niewątpliwie spotkanie informacyjne, organizowane przez Miasto Bełchatów we współpracy z Urzędem Marszałkowskim w Łodzi, dotyczące możliwości pozyskania oraz skorzystania z Funduszy Europejskich. Odbędzie się w dniu 7 marca. Do udziału w nim zaproszeni zostali doradcy podatkowi z łódzkiego oddziału KIDP, którzy będę realizować w ten sposób zapisy porozumienia” – poinformował Pan Marcin Nowak - Dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta w Urzędzie Miasta Bełchatowa.

Lubuski, Małopolski i Opolski Oddział KIDP

Lubuski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych przystąpił do akcji „Star Biznes” w 2016 roku. W styczniu 2017 roku do wszystkich Urzędów Miast i Urzędów Gmin województwa lubuskiego przesłano pisma informujące o ww. akcji wraz z plakatami. Do udziału w akcji zgłoszonych jest obecnie 23 doradców podatkowych z województwa lubuskiego.

W Małopolskim Oddziale KIDP w akcji „Start Biznes” bierze udział 34 doradców podatkowych.

 „W Regionie Opolskim do akcji „Start Biznes” przystąpiło 19 kancelarii doradców podatkowych” – poinformowała Elżbieta Konopka, Przewodnicząca Zarządu Opolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Instytucje, z którymi współpracuje Oddział zawiera załącznik do depeszy.

___________________________

1 Przykładowe instytucje, z którymi współpracuje Krajowa Izba Doradców Podatkowych:

Wielkopolski Oddział KIDP współpracuje z poniższymi Instytucjami:

  • Urząd Miasta i Gminy Stęszew
  • Urząd Miasta Poznania
  • Urząd Miasta w Ostrowie Wielkopolskim
  • Gminne Centrum Informacji w Mosinie
  • Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Rychwale
  • Urząd Gminy Tarnowo Podgórne
  • Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości w Kościanie
  • Pilski Inkubator Przedsiębiorczości

Opolski Oddział KIDP współpracuje z poniższymi instytucjami:

  • Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości Uniwersytetu Opolskiego
  • Opolska Izba Gospodarcza
  • Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Łosiowie
  • Powiatowy Urząd Pracy w Opolu
  • Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku
  • Powiatowy Urząd Pracy w Prudniku
  • Powiatowy Urząd Pracy w Oleśnie
  • Urząd Miasta w Kędzierzynie - Koźlu
  • Urząd Miejski w Prudniku
  • Urząd Miejski w Kluczborku
  • Urząd Miejski w Brzegu


Śląski Oddział KIDP

Na szeroką skalę prowadzi i rozwija akcję „Start Biznes” Śląski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Informacje o akcji można znaleźć we wszystkich Urzędach Skarbowych, we wszystkich Powiatowych Urzędach Pracy oraz w wielu Urzędach Miast na terenie województwa śląskiego.

 „W wielu Urzędach Miast na terenie województwa śląskiego prowadzone są dyżury doradców podatkowych dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej.  Regularnie napływają do Śląskiego Oddziału KIDP zgłoszenia doradców podatkowych chcących przyłączyć się do prowadzonej akcji „Start Biznes” – poinformował Piotr Maciejewski Wiceprzewodniczący Zarządu Śląskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych, który jest osobą odpowiedzialną za prowadzenie tej akcji w Śląskim Regionie.

„Miasto Zabrze w 2016 roku podpisało porozumienie ze Śląskim Oddziałem Krajowej Izby Doradców Podatkowych, na mocy którego do siedziby Zabrzańskiego Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (ZCRP) delegowani są doradcy podatkowi udzielający bezpłatnych porad podatkowych dla osób chcących rozpocząć działalność gospodarczą, m.in. w zakresie: wyboru formy opodatkowania, wyboru rodzaju prowadzonej księgowości, podatku dochodowego, podatku VAT, kas fiskalnych. ZCRP gromadzi przedstawicieli instytucji uczestniczących w procesie zakładania działalności gospodarczej oraz stwarza możliwość dopełnienia w jednym miejscu formalności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zintegrowanie w jednym miejscu instytucji związanych z rejestracją działalności gospodarczej zmniejsza do minimum czas poświęcany przez przedsiębiorców na wizyty w poszczególnych instytucjach. Celem działań wydziału jest wspieranie przedsiębiorców oraz osób planujących założenie działalności gospodarczej poprzez oferowanie szerokiego wachlarza usług i umożliwienie włączania się firm i instytucji w stworzenie środowiska sprzyjającego prowadzeniu działalności gospodarczej w Zabrzu” – poinformowała Katarzyna Kucia – Naczelnik Wydziału Zabrzańskiego Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości w Urzędzie Miejskim w Zabrzu.

„Podsumowując długoletnią współpracę należy podkreślić profesjonalizm, rzetelność oraz zaangażowanie delegowanych doradców podatkowych. Petenci korzystający z bezpłatnych porad podatkowych bardzo pozytywnie oceniają kompleksowość świadczonych usług doradczych, postrzegając KIDP poprzez delegowanych doradców podatkowych jak partnera godnego zaufania” – stwierdziła Katarzyna Kucia.

„Bardzo dziękuję za owocną współpracę i możliwość podniesienia poziomu usług jakie wspólnie z KIDP oferujemy w siedzibie Zabrzańskiego Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości” – dodała Katarzyna Kucia – Naczelnik Wydziału Zabrzańskiego Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z kolei z informacji uzyskanych z Referatu Małych i Średnich Przedsiębiorstw Wydziału Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Katowice wynika, że dyżury doradców podatkowych organizowane są w ostatni czwartek każdego miesiąca w godz. 9-12. Jest też możliwość, że jeśli przedsiębiorca nie może w tym czasie przyjechać do urzędu to dostanie kontakt do doradcy i sam może się do niego zgłosić.

 Urząd Miasta Katowice promuje akcję w różnorodny sposób, także na portalach społecznościowych, więc informacja o akcji „Start Biznes” dociera co coraz większej liczby mieszkańców Śląska.

Warmińsko-Mazurski

Warmińsko – Mazurski Oddział KIDP także przyłączył się do akcji Start Biznes. „Jest to przedsięwzięcie, którego głównym celem jest wspieranie przedsiębiorców w procesie podejmowania istotnych decyzji z punktu widzenia skutków podatkowych. Akcja skierowana przede wszystkim do przedstawicieli małego biznesu. W ramach akcji udzielana jest nieodpłatna pomoc początkującym przedsiębiorcom w założeniu firmy, wyborze najkorzystniejszej formy opodatkowania, wskazaniu konsekwencji podatkowych zawieranych umów i wielu innych zagadnieniach, które pojawiają się przy zakładaniu firmy, a jest ich wiele” – zauważył Tomasz Kaczyński, Przewodniczący Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

Od maja 2015 roku trwa cykl dyżurów doradców podatkowych w ramach współpracy Urzędu Miasta Olsztyna z Warmińsko-Mazurskim Oddziałem Krajowej Izby Doradców Podatkowych. W punkcie zlokalizowanym tuż obok tzw. jednego okienka olsztyńskiego Ratusza, doradcy podatkowi udzielają bezpłatnych porad podatkowych dla przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Zainteresowane osoby mogą korzystać z porad w każdą środę w godzinach 10.00 – 14.00.

Zachodniopomorski Oddział KIDP

Zachodniopomorski Oddział KIDP przystąpił do akcji Start Biznes w 2016 roku. Akces do tej akcji zgłosiło do tej pory 29 doradców z 11 gmin: Szczecin, Kołobrzeg, Darłowo, Świdwin, Koszalin, Wałcz, Kamień Pomorski, Łobez, Wolin, Nowogard i Myślibórz.

Podsumowując warto podkreślić, że Akcja „Sart Biznes”" polega na świadczeniu usług doradztwa podatkowego przez doradców podatkowych dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców oraz promocja zawodu doradcy podatkowego. Usługa doradztwa podatkowego, świadczona w ramach programu „Start Biznes" obejmuje jednorazową, nieodpłatną poradę podatkową dla osoby rozpoczynającej działalność gospodarczą, dotyczącą wyboru formy opodatkowania. 

Szczegóły dotyczące akcji „Start Biznes”, Regulamin a także lista doradców podatkowych, którzy przystąpili do akcji dostępne są na stronie internetowej www.startbiznesdp.pl

Doradcy podatkowi mają unikatową, kompleksową wiedzę z zakresu nie tylko prawa podatkowego, ale też ubezpieczeń społecznych, prawa pracy i szeregu innych zagadnień, łączącą wiele dziedzin, która bez wątpienia ma wpływ na decyzje na dobry start w biznesie.

Warto zacząć działalność gospodarczą bezpiecznie, z doradcą podatkowym!

Wiesława Moczydłowska, Rzecznik Prasowy Krajowej Rady Doradców Podatkowych

mapka Start Biznes
Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości w Kościanie Pani Izabela Kaczmarek, doradca podatkowy
Urząd Miasta Poznania Pani Alicja Kornosz, doradca podatkowy
Pilski Inkubator Przedsiębiorczości Pani Wiesława Maciejewska, doradca podatkowy
Plakat Twój doradca, Mazowiecki Oddział KIDP
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA