REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczny start w biznesie tylko z doradcą podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Ewa Szypowicz, wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych
Ewa Szypowicz, wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Już wiele tysięcy osób rozpoczynających działalność gospodarczą skorzystało z darmowych konsultacji z doradcami podatkowymi, którzy biorą udział w akcji "Start Biznes". Kandydaci na przedsiębiorców dowiadują się m.in. jak rozpocząć działalność gospodarczą i jaką wybrać formę opodatkowania. Regionalne Oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych nawiązują stałą współpracę z samorządami miast i gmin. Do Akcji Start Biznes przystąpiło już ponad 500 kancelarii doradztwa podatkowego.

„Do zainicjowanej przez Wielkopolski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych Akcji „Start Biznes” przystąpiło już wiele oddziałów KIDP. Niektórym udało się nawiązać stałą współpracę z samorządami miast i gmin. Akcja się intensywnie rozwija i przynosi wiele korzyści początkującym przedsiębiorcom” – stwierdziła Ewa Szypowicz, wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

„Już ponad 500 kancelarii doradztwa podatkowego, z czego aż 78 stanowią kancelarie z województwa wielkopolskiego, zdecydowało się na udział w akcji „Start Biznes” – dodała Ewa Szypowicz, pomysłodawczyni tej akcji.

„Doradcy podatkowi przynależący do naszego Oddziału chętnie biorą udział w organizowanym przez nas cyklu bezpłatnych dyżurów doradców podatkowych w Urzędach Miasta oraz w Urzędach Gminy, a także w innych instytucjach w Wielkopolsce. Dyżury związane z Akcją „Start Biznes” polegają na udzielaniu bezpłatnych porad podatkowo-prawnych podmiotom rozpoczynającym działalność gospodarczą” – poinformował Marek Hoffman, Przewodniczący Zarządu Wielkopolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych1.

„W 2017 roku w ramach promocji zawodu przekazaliśmy do Urzędów potykacze reklamowe oraz materiały promujące Akcję „Start Biznes”. Chcąc dotrzeć do jak największego grona osób rozpoczynających działalność gospodarczą materiały promocyjne przekazaliśmy także poniższym Uczelniom Wyższym: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu oraz Wyższa Szkoła Bankowa” – stwierdził Marek Hoffman.

Doradca podatkowy Zofia Walendowska udzielająca porad w ramach Akcji „Start Biznes” w Urzędzie Miasta w Ostrowie Wielkopolskim i w Urzędzie Gminy w Przygodzicach podkreśliła, że porady są niezbędne, ponieważ początkujący przedsiębiorcy nie mają wiedzy prawnopodatkowej, często mylą nawet zasady opodatkowania VAT z podatkiem dochodowym, a trzeba wiedzieć, że to są dwa odrębne systemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą potrzebują wsparcia prawnego i my doradcy podatkowi wpisujemy się w te potrzeby” - stwierdziła Zofia Walendowska. „Rozmawiamy, objaśniamy, kierujemy przyszłego przedsiębiorcę do Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy, pomagając przy wypełnianiu wszystkich dokumentów. Przedsiębiorcy otrzymują od nas plik dokumentów wygenerowany elektronicznie. Warto podkreślić, że jest teraz taka możliwość, aby od razu zarejestrować się dla potrzeb VAT i ZUS. Można już od razu wygenerować dokumenty: VATR i ZFA oraz ZUA” – stwierdziła Zofia Walendowska. „A najważniejsza sprawa to pomoc w wyborze korzystnej formy opodatkowania, bo to ma ogromny wpływ na wysokość płaconego podatku dochodowego” – dodała Zofia Walendowska. Przyszły przedsiębiorca musi tylko udać się do Urzędu Miasta lub Gminy i złożyć własnoręczny podpis.

„Po porady przychodzą osoby o różnym stopniu świadomości podatkowej. Czasem nie odróżniają podstawowych kwestii. Zdarzają się np. osoby powracające z zagranicy z zamiarem otworzenia działalności gospodarczej i zupełnie nie są one zorientowane w polskich przepisach podatkowych” – stwierdziła Urszula Radniecka, doradca podatkowy, Rzecznik Dyscyplinarny KIDP. „Przykładowy problem z ostatniej konsultacji to czy przychody z najmu mają być opodatkowane ryczałtem czy w ramach działalności gospodarczej. Osoba pytająca chce dom wynająć osobie prowadzącej działalność gospodarczą na mieszkania dla pracowników. W trakcie rozmowy okazuje się, że to tylko część domu. Uznałam, że nie ma to wymiaru wielokrotności i zaleciłam ryczałt, korzystniejszą formę” – podkreśliła Urszula Radniecka.  „Ważne są zatem szczegóły stanu faktycznego, które czasem wychodzą dopiero w dłuższej rozmowie z doradcą podatkowym. Porada nie może być pochopna” – dodała Urszula Radniecka.

Łódzki Oddział KIDP

Intensywnie w Akcji „Start Biznes” uczestniczy Łódzki Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Do programu zgłosiło się 27 doradców podatkowych z łódzkiego regionu. W ramach tej akcji podjęto współpracę w oparciu o zawarte umowy z Urzędem Miasta Zgierza i Urzędem Miasta Bełchatowa.

W UM w Zgierzu od 2015 roku w wyznaczone dni dyżurują doradcy podatkowi udzielając porad przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą.

Natomiast w Urzędzie Miasta Bełchatowa w określone dni odbywają się dyżury doradców podatkowych jak i uczestniczą też w większych spotkaniach, w których oprócz doradców podatkowych pomocy przedsiębiorcom udzielają również przedstawiciele ZUS, Biura Pracy i innych organizacji.

„O akcji „Start Biznes” i współpracy z doradcami podatkowymi w ramach podpisanego porozumienia, mogę wypowiedzieć się tylko w samych superlatywach. Nasi rodzimi przedsiębiorcy bardzo sobie chwalą tę współpracę” – stwierdził Mariusz  Miśkiewicz, Naczelnik Wydziału Działalności Gospodarczej Urzędu Miasta Zgierz. „Nawet taka zwykła rozmowa daje dużo przedsiębiorcom, którzy nie nadążają za przepisami. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej akcji i docelowo planujemy tę współpracę rozszerzać. Organizujemy różne imprezy związane z rozwojem przedsiębiorczości i chcielibyśmy żeby doradcy podatkowi mogli być obecni i służyli swoją wiedzą właśnie podczas takich imprez. Przykładowo organizujemy śniadania biznesowe dla przedsiębiorców i chcemy aby doradcy podatkowi brali w nich udział, żeby przedsiębiorcy mogli spotkać się z doradcą podatkowym i porozmawiać. Taka rozmowa daje przedsiębiorcy poczucie bezpieczeństwa” – podkreślił Mariusz Miśkiewicz.

Już od ponad pół roku, na mocy podpisanego 26 lipca 2018 roku przez Prezydenta Miasta Bełchatowa Mariolę Czechowską porozumienia, przedsiębiorcy z terenu Bełchatowa mogą bezpłatnie korzystać z usług doradcy podatkowego. To kolejne z podejmowanych przez samorząd działań zmierzających do wspierania lokalnego biznesu. Dzięki współpracy z Łódzkim Oddziałem Krajowej Izby Doradców Podatkowych zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby dopiero myślące o założeniu własnej działalności gospodarczej, mogą nieodpłatnie uzyskać porady z zakresu prawa podatkowego.

Zgodnie z zawartym porozumieniem, przedsiębiorczy bełchatowianie mogą raz w miesiącu korzystać z pomocy przy rozpoczęciu działalności, a także liczyć na wsparcie polegające na udzieleniu profesjonalnej i kompleksowej informacji podatkowej. W konsekwencji tych cyklicznych i całkowicie bezpłatnych działań nabierają oni niezbędnych dla prowadzenia firmy umiejętności, odpowiedzialnego zarządzania finansami oraz zyskują wiedzę z różnych dostępnych form opodatkowania.

Dodatkowo obie strony porozumienia współdziałają przy okazji organizacji wybranych projektów i inicjatyw na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w Bełchatowie.

Dobrymi przykładami takich działań są, z całą pewnością, organizowane dla przedstawicieli lokalnego biznesu spotkania i eventy o charakterze gospodarczym. Jednym z nich było zorganizowane w październiku 2018 roku przez Miasto Bełchatów, we współpracy   z Ministerstwem Cyfryzacji, spotkanie pn. „RODO w Biznesie”, podczas którego w ramach specjalnie utworzonej strefy informacyjnej, uczestnicy spotkania mogli skorzystać    z indywidualnego doradztwa podatkowego.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

„Kolejnym tego typu działaniem będzie niewątpliwie spotkanie informacyjne, organizowane przez Miasto Bełchatów we współpracy z Urzędem Marszałkowskim w Łodzi, dotyczące możliwości pozyskania oraz skorzystania z Funduszy Europejskich. Odbędzie się w dniu 7 marca. Do udziału w nim zaproszeni zostali doradcy podatkowi z łódzkiego oddziału KIDP, którzy będę realizować w ten sposób zapisy porozumienia” – poinformował Pan Marcin Nowak - Dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta w Urzędzie Miasta Bełchatowa.

Lubuski, Małopolski i Opolski Oddział KIDP

Lubuski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych przystąpił do akcji „Star Biznes” w 2016 roku. W styczniu 2017 roku do wszystkich Urzędów Miast i Urzędów Gmin województwa lubuskiego przesłano pisma informujące o ww. akcji wraz z plakatami. Do udziału w akcji zgłoszonych jest obecnie 23 doradców podatkowych z województwa lubuskiego.

W Małopolskim Oddziale KIDP w akcji „Start Biznes” bierze udział 34 doradców podatkowych.

 „W Regionie Opolskim do akcji „Start Biznes” przystąpiło 19 kancelarii doradców podatkowych” – poinformowała Elżbieta Konopka, Przewodnicząca Zarządu Opolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Instytucje, z którymi współpracuje Oddział zawiera załącznik do depeszy.

___________________________

1 Przykładowe instytucje, z którymi współpracuje Krajowa Izba Doradców Podatkowych:

Wielkopolski Oddział KIDP współpracuje z poniższymi Instytucjami:

  • Urząd Miasta i Gminy Stęszew
  • Urząd Miasta Poznania
  • Urząd Miasta w Ostrowie Wielkopolskim
  • Gminne Centrum Informacji w Mosinie
  • Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Rychwale
  • Urząd Gminy Tarnowo Podgórne
  • Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości w Kościanie
  • Pilski Inkubator Przedsiębiorczości

Opolski Oddział KIDP współpracuje z poniższymi instytucjami:

  • Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości Uniwersytetu Opolskiego
  • Opolska Izba Gospodarcza
  • Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Łosiowie
  • Powiatowy Urząd Pracy w Opolu
  • Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku
  • Powiatowy Urząd Pracy w Prudniku
  • Powiatowy Urząd Pracy w Oleśnie
  • Urząd Miasta w Kędzierzynie - Koźlu
  • Urząd Miejski w Prudniku
  • Urząd Miejski w Kluczborku
  • Urząd Miejski w Brzegu


Śląski Oddział KIDP

Na szeroką skalę prowadzi i rozwija akcję „Start Biznes” Śląski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Informacje o akcji można znaleźć we wszystkich Urzędach Skarbowych, we wszystkich Powiatowych Urzędach Pracy oraz w wielu Urzędach Miast na terenie województwa śląskiego.

 „W wielu Urzędach Miast na terenie województwa śląskiego prowadzone są dyżury doradców podatkowych dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej.  Regularnie napływają do Śląskiego Oddziału KIDP zgłoszenia doradców podatkowych chcących przyłączyć się do prowadzonej akcji „Start Biznes” – poinformował Piotr Maciejewski Wiceprzewodniczący Zarządu Śląskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych, który jest osobą odpowiedzialną za prowadzenie tej akcji w Śląskim Regionie.

„Miasto Zabrze w 2016 roku podpisało porozumienie ze Śląskim Oddziałem Krajowej Izby Doradców Podatkowych, na mocy którego do siedziby Zabrzańskiego Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (ZCRP) delegowani są doradcy podatkowi udzielający bezpłatnych porad podatkowych dla osób chcących rozpocząć działalność gospodarczą, m.in. w zakresie: wyboru formy opodatkowania, wyboru rodzaju prowadzonej księgowości, podatku dochodowego, podatku VAT, kas fiskalnych. ZCRP gromadzi przedstawicieli instytucji uczestniczących w procesie zakładania działalności gospodarczej oraz stwarza możliwość dopełnienia w jednym miejscu formalności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zintegrowanie w jednym miejscu instytucji związanych z rejestracją działalności gospodarczej zmniejsza do minimum czas poświęcany przez przedsiębiorców na wizyty w poszczególnych instytucjach. Celem działań wydziału jest wspieranie przedsiębiorców oraz osób planujących założenie działalności gospodarczej poprzez oferowanie szerokiego wachlarza usług i umożliwienie włączania się firm i instytucji w stworzenie środowiska sprzyjającego prowadzeniu działalności gospodarczej w Zabrzu” – poinformowała Katarzyna Kucia – Naczelnik Wydziału Zabrzańskiego Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości w Urzędzie Miejskim w Zabrzu.

„Podsumowując długoletnią współpracę należy podkreślić profesjonalizm, rzetelność oraz zaangażowanie delegowanych doradców podatkowych. Petenci korzystający z bezpłatnych porad podatkowych bardzo pozytywnie oceniają kompleksowość świadczonych usług doradczych, postrzegając KIDP poprzez delegowanych doradców podatkowych jak partnera godnego zaufania” – stwierdziła Katarzyna Kucia.

„Bardzo dziękuję za owocną współpracę i możliwość podniesienia poziomu usług jakie wspólnie z KIDP oferujemy w siedzibie Zabrzańskiego Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości” – dodała Katarzyna Kucia – Naczelnik Wydziału Zabrzańskiego Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z kolei z informacji uzyskanych z Referatu Małych i Średnich Przedsiębiorstw Wydziału Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Katowice wynika, że dyżury doradców podatkowych organizowane są w ostatni czwartek każdego miesiąca w godz. 9-12. Jest też możliwość, że jeśli przedsiębiorca nie może w tym czasie przyjechać do urzędu to dostanie kontakt do doradcy i sam może się do niego zgłosić.

 Urząd Miasta Katowice promuje akcję w różnorodny sposób, także na portalach społecznościowych, więc informacja o akcji „Start Biznes” dociera co coraz większej liczby mieszkańców Śląska.

Warmińsko-Mazurski

Warmińsko – Mazurski Oddział KIDP także przyłączył się do akcji Start Biznes. „Jest to przedsięwzięcie, którego głównym celem jest wspieranie przedsiębiorców w procesie podejmowania istotnych decyzji z punktu widzenia skutków podatkowych. Akcja skierowana przede wszystkim do przedstawicieli małego biznesu. W ramach akcji udzielana jest nieodpłatna pomoc początkującym przedsiębiorcom w założeniu firmy, wyborze najkorzystniejszej formy opodatkowania, wskazaniu konsekwencji podatkowych zawieranych umów i wielu innych zagadnieniach, które pojawiają się przy zakładaniu firmy, a jest ich wiele” – zauważył Tomasz Kaczyński, Przewodniczący Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

Od maja 2015 roku trwa cykl dyżurów doradców podatkowych w ramach współpracy Urzędu Miasta Olsztyna z Warmińsko-Mazurskim Oddziałem Krajowej Izby Doradców Podatkowych. W punkcie zlokalizowanym tuż obok tzw. jednego okienka olsztyńskiego Ratusza, doradcy podatkowi udzielają bezpłatnych porad podatkowych dla przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Zainteresowane osoby mogą korzystać z porad w każdą środę w godzinach 10.00 – 14.00.

Zachodniopomorski Oddział KIDP

Zachodniopomorski Oddział KIDP przystąpił do akcji Start Biznes w 2016 roku. Akces do tej akcji zgłosiło do tej pory 29 doradców z 11 gmin: Szczecin, Kołobrzeg, Darłowo, Świdwin, Koszalin, Wałcz, Kamień Pomorski, Łobez, Wolin, Nowogard i Myślibórz.

Podsumowując warto podkreślić, że Akcja „Sart Biznes”" polega na świadczeniu usług doradztwa podatkowego przez doradców podatkowych dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców oraz promocja zawodu doradcy podatkowego. Usługa doradztwa podatkowego, świadczona w ramach programu „Start Biznes" obejmuje jednorazową, nieodpłatną poradę podatkową dla osoby rozpoczynającej działalność gospodarczą, dotyczącą wyboru formy opodatkowania. 

Szczegóły dotyczące akcji „Start Biznes”, Regulamin a także lista doradców podatkowych, którzy przystąpili do akcji dostępne są na stronie internetowej www.startbiznesdp.pl

Doradcy podatkowi mają unikatową, kompleksową wiedzę z zakresu nie tylko prawa podatkowego, ale też ubezpieczeń społecznych, prawa pracy i szeregu innych zagadnień, łączącą wiele dziedzin, która bez wątpienia ma wpływ na decyzje na dobry start w biznesie.

Warto zacząć działalność gospodarczą bezpiecznie, z doradcą podatkowym!

Wiesława Moczydłowska, Rzecznik Prasowy Krajowej Rady Doradców Podatkowych

mapka Start Biznes
Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości w Kościanie Pani Izabela Kaczmarek, doradca podatkowy
Urząd Miasta Poznania Pani Alicja Kornosz, doradca podatkowy
Pilski Inkubator Przedsiębiorczości Pani Wiesława Maciejewska, doradca podatkowy
Plakat Twój doradca, Mazowiecki Oddział KIDP
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA