REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stanowisko doradców podatkowych w sprawie projektu ustawy – Ordynacja podatkowa z dnia 21 grudnia 2018 r.

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Stanowisko doradców podatkowych w sprawie projektu ustawy – Ordynacja podatkowa z dnia 21 grudnia 2018 r. /Shutterstock
Stanowisko doradców podatkowych w sprawie projektu ustawy – Ordynacja podatkowa z dnia 21 grudnia 2018 r. /Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

„Projekt nowej Ordynacji podatkowej, pomimo zgłaszanych przez Krajową Radę Doradców Podatkowych uwag w toku konsultacji społecznych, wciąż nie przewiduje dostatecznego wzmocnienia instrumentów ochrony podatnika, a zaproponowane w odniesieniu do projektu z 4 lipca zmiany mają w większości charakter techniczny. Propozycje KRDP miały na celu zwiększenie ochrony praw podatników oraz poczucia ich bezpieczeństwa i zaufania w kontaktach z organami podatkowymi” – stwierdza Krajowa Rada Doradców Podatkowych w specjalnie przyjętym stanowisku w tej sprawie.

Autopromocja

Krajowa Rada Doradców Podatkowych przyjęła 25 stycznia br. stanowisko w sprawie projektu ustawy – Ordynacja podatkowa z dnia 21 grudnia 2018 r., przedłożonego na oficjalnej stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

KRDP ocenia przedłożony projekt krytycznie. Przypomnijmy, że projekt ten zawiera zmodyfikowaną na skutek przeprowadzonych konsultacji społecznych oraz opinii przekazanych przez organy i instytucje publiczne – wersję projektu tej ustawy z dnia 4 lipca 2018 r.

W trakcie prowadzonych konsultacji społecznych Krajowa Rada Doradców Podatkowych aktywnie uczestniczyła w opiniowaniu projektu ustawy przedstawiając listę ponad 100 poprawek, które w jej przekonaniu należało rozważyć przygotowując finalną wersję projektu. W większości były to wnioski legislacyjne mające na celu zwiększenie ochrony praw podatników oraz poczucia ich bezpieczeństwa i zaufania w kontaktach z organami podatkowymi.

W ocenie KRDP nawet pobieżna analiza projektu z 21 grudnia pozwala na stwierdzenie, że także i tę propozycję legislacyjną trzeba ocenić krytycznie. Już samo zwiększenie objętości projektu ustawy (z 728 do 808 jednostek redakcyjnych), wobec podnoszonych wcześniej zarzutów przeregulowania, musi skutkować, zdaniem KRDP negatywną oceną tego przedłożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak najistotniejszą sprawą jest zdaniem KRDP fakt, że pomimo zgłaszanych w tym zakresie szczegółowych uwag – projektodawca wciąż nie przewiduje wzmocnienia instrumentów ochrony podatnika, a zaproponowane w odniesieniu do projektu z 4 lipca zmiany mają w większości charakter techniczny.

Podkreślić należy, że tylko nieliczna grupa poprawek zaproponowanych przez KRDP znalazła odzwierciedlenie w projekcie z 21 grudnia. Co więcej, w niektórych przypadkach uwaga ogólna dotycząca konieczności doprecyzowania pewnej grupy przepisów z niezrozumiałych względów znalazła zastosowanie tylko w odniesieniu do części z nich (np. przepisy dotyczące rynkowej wyceny majątku). Ponadto, w odniesieniu do niektórych proponowanych rozwiązań – wbrew stanowisku Krajowej Rady – jeszcze bardziej ograniczono prawa podatników [por. nowy art. 393 (poprzednio art. 366), w którym usunięto możliwość wypowiedzenia się co do opinii biegłego, czy nowy art. 409 (poprzednio art. 382), w którym dodano § 5 zawierający dodatkowy przypadek nieuwzględnienia ustaleń umowy podatkowej, a w nowym art. 423 (poprzednio art. 395) utrzymano nieprecyzyjną formę komunikacji oraz wprowadzono limit czasu, tj. 3 dni na odpowiedź strony].

Krajowa Rada Doradców Podatkowych zwraca także uwagę, że projekt z 21 grudnia ub. r. powiela także regulacje, które zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2019 r. do aktualnie obowiązującej Ordynacji podatkowej. Należy przy tym podkreślić, że propozycje wprowadzenia tych przepisów, a w szczególności unormowań dotyczących: ogólnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, raportowania schematów podatkowych oraz przewidywanych sankcji zostały ocenione krytycznie. W konsekwencji wprowadzenie identycznych rozwiązań w projekcie z 21 grudnia – zdaniem KRDP – trzeba po raz kolejny ocenić sceptycznie.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Biorąc pod uwagę te istotne zastrzeżenia i wątpliwości, Krajowa Rada Doradców Podatkowych, w trosce o dobrą jakość systemu podatkowego i jak najlepszą pozycję podatników w relacjach z organami podatkowymi a także o bezpieczeństwo prowadzenia biznesu w Polsce, podtrzymuje swoje krytyczne uwagi, jakie przedstawiła w swoim stanowisku z dnia 7 września 2018 r.

Jednocześnie KRDP deklaruje gotowość do kontynuowania współpracy nad obecnym projektem tej niezwykle ważnej ustawy.

Wiesława Moczydłowska, Rzecznik Prasowy Krajowej Rady Doradców Podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA