REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi i doradcy podatkowi powinni być gotowi na brexit

Księgowi i doradcy podatkowi powinni być gotowi na brexit
Księgowi i doradcy podatkowi powinni być gotowi na brexit
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii rozpoczyna w tym tygodniu akcję informacyjną odnośnie możliwych scenariuszy i skutków brexitu adresowaną do polskich firm a także do księgowych i doradców podatkowych. W rozsyłanym do tych podmiotów mailingu MPiT przypomina, że 30 marca 2019 roku Wielka Brytania przestanie być członkiem Unii Europejskiej. MPiT prosi adresatów, by sprawdzili, jak mogą się do tego przygotować, poznali możliwe warianty brexitu i podzielili się uzyskanymi informacjami ze swoimi kontrahentami.

Bądź gotowy na brexit

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii informuje, że wynik negocjacji dot. wyjścia Wielkiej Brytanii z UE ciągle jest niewiadomą. Polscy przedsiębiorcy powinni więc przygotowywać się na możliwe scenariusze. Każdy z wariantów oznacza dużą zmianę dla biznesu, który eksportuje i importuje towary oraz usługi w relacjach z Wielką Brytanią lub uczestniczy w łańcuchu produkcyjno-dostawczym, który tam się kończy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dlatego do kilkuset przedsiębiorców, którzy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) mają podany brytyjski adres oraz do 10 tys. księgowych i doradców podatkowych zarejestrowanych w CEIDG MPiT wysyła w tym tygodniu maile z informacjami, które mają im pomóc w przygotowaniu się do brexitu.

Bez względu na docelowy kształt przyszłych relacji między UE a Wielką Brytanią każdy przedsiębiorca powinien się liczyć z tym, że po brexicie nastąpią utrudnienia w prowadzeniu interesów z tym państwem. Może to oznaczać większe koszty, wydłużenie i skomplikowanie procedur lub konieczność spełniania odmiennych wymogów. Warto przy tym pamiętać, że Wielka Brytania to trzeci największy pod względem wielkości odbiorca naszego eksportu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

W mailach MPiT przypomina, że 30 marca 2019 roku Wielka Brytania przestanie być członkiem Unii Europejskiej. MPiT prosi adresatów, by sprawdzili, jak mogą się do tego przygotować, poznali możliwe scenariusze brexitu i podzielili się uzyskanymi informacjami ze swoimi kontrahentami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W mailach znajduje się też link do broszury „Brexit – co powinien wiedzieć przedsiębiorca?”. Publikacja ta, napisana przez MSZ we współpracy z MPiT, ma pomóc polskim firmom przygotować się do tego procesu i pokazać jego możliwy wpływ na ich biznes.

Już we wrześniu MPiT i MSZ uruchomiły skrzynki mailowe: brexit_negocjacje@msz.gov.ploraz brexit@mpit.gov.pl, na które można przesyłać pytania na temat brexitu.

Uporządkowany brexit

Jeden z możliwych scenariuszy rozwoju sytuacji zakłada tzw. uporządkowany brexit. Oznacza on zagwarantowanie praw obywateli UE w Wielkiej Brytanii oraz rozliczenie zobowiązań finansowych tego państwa wobec Unii. W tym wariancie od 30 marca 2019 r. do 31 grudnia 2020 r. miałby obowiązywać okres przejściowy. W tym czasie zostałyby zachowane dotychczasowe zasady relacji handlowych.

Po okresie przejściowym jedną z możliwości jest zawarcie umowy o wolnym handlu, utrzymującej zerowe cła na większość towarów, a być może nawet na wszystkie. Umowa handlowa nie pozwala jednak na uniknięcie kontroli celnych oraz sanitarnych i fitosanitarnych. Każda strona takiego porozumienia ma także własne wymagania dotyczące towarów wprowadzanych na jej rynek, podczas gdy dziś towar oferowany w jednym państwie członkowskim może być sprzedawany w całej Unii.

Dla polskich przedsiębiorców może to oznaczać dodatkowe koszty związane z wprowadzeniem świadectw pochodzenia, obowiązkowych zgłoszeń celnych i kontroli celnej, uzyskiwaniem licencji lub ewentualnym spełnianiem odmiennych norm sanitarnych czy fitosanitarnych dla produktów rolno-spożywczych. Kolejna możliwa konsekwencja to ograniczenie swobody przepływu osób tylko do wybranych kategorii pracowników, przede wszystkim wykonujących usługi na terenie Wielkiej Brytanii. Ograniczenie swobody przepływu kapitału, a więc wzajemnych inwestycji.

„Twardy” brexit

W niekorzystnym scenariuszu „twardego” brexitu, którego nie da się obecnie wykluczyć, po 30 marca 2019 r. Wielkiej Brytanii nic już nie będzie łączyć z UE, prawo unijne przestanie ją obowiązywać. Zaś wzajemny handel odbywać się będzie na zasadach WTO. W relacjach z tym państwem przestaną zatem obowiązywać swobody przepływu osób, towarów, kapitału i usług. Oznacza to m.in., że już od tego dnia powrócą kontrole graniczne między UE a Wielką Brytanią. Nastąpi też nałożenie ceł wzajemnych w chwili przekroczenia granicy.

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA