REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi i doradcy podatkowi powinni być gotowi na brexit

Księgowi i doradcy podatkowi powinni być gotowi na brexit
Księgowi i doradcy podatkowi powinni być gotowi na brexit
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii rozpoczyna w tym tygodniu akcję informacyjną odnośnie możliwych scenariuszy i skutków brexitu adresowaną do polskich firm a także do księgowych i doradców podatkowych. W rozsyłanym do tych podmiotów mailingu MPiT przypomina, że 30 marca 2019 roku Wielka Brytania przestanie być członkiem Unii Europejskiej. MPiT prosi adresatów, by sprawdzili, jak mogą się do tego przygotować, poznali możliwe warianty brexitu i podzielili się uzyskanymi informacjami ze swoimi kontrahentami.

Bądź gotowy na brexit

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii informuje, że wynik negocjacji dot. wyjścia Wielkiej Brytanii z UE ciągle jest niewiadomą. Polscy przedsiębiorcy powinni więc przygotowywać się na możliwe scenariusze. Każdy z wariantów oznacza dużą zmianę dla biznesu, który eksportuje i importuje towary oraz usługi w relacjach z Wielką Brytanią lub uczestniczy w łańcuchu produkcyjno-dostawczym, który tam się kończy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dlatego do kilkuset przedsiębiorców, którzy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) mają podany brytyjski adres oraz do 10 tys. księgowych i doradców podatkowych zarejestrowanych w CEIDG MPiT wysyła w tym tygodniu maile z informacjami, które mają im pomóc w przygotowaniu się do brexitu.

Bez względu na docelowy kształt przyszłych relacji między UE a Wielką Brytanią każdy przedsiębiorca powinien się liczyć z tym, że po brexicie nastąpią utrudnienia w prowadzeniu interesów z tym państwem. Może to oznaczać większe koszty, wydłużenie i skomplikowanie procedur lub konieczność spełniania odmiennych wymogów. Warto przy tym pamiętać, że Wielka Brytania to trzeci największy pod względem wielkości odbiorca naszego eksportu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

W mailach MPiT przypomina, że 30 marca 2019 roku Wielka Brytania przestanie być członkiem Unii Europejskiej. MPiT prosi adresatów, by sprawdzili, jak mogą się do tego przygotować, poznali możliwe scenariusze brexitu i podzielili się uzyskanymi informacjami ze swoimi kontrahentami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W mailach znajduje się też link do broszury „Brexit – co powinien wiedzieć przedsiębiorca?”. Publikacja ta, napisana przez MSZ we współpracy z MPiT, ma pomóc polskim firmom przygotować się do tego procesu i pokazać jego możliwy wpływ na ich biznes.

Już we wrześniu MPiT i MSZ uruchomiły skrzynki mailowe: brexit_negocjacje@msz.gov.ploraz brexit@mpit.gov.pl, na które można przesyłać pytania na temat brexitu.

Uporządkowany brexit

Jeden z możliwych scenariuszy rozwoju sytuacji zakłada tzw. uporządkowany brexit. Oznacza on zagwarantowanie praw obywateli UE w Wielkiej Brytanii oraz rozliczenie zobowiązań finansowych tego państwa wobec Unii. W tym wariancie od 30 marca 2019 r. do 31 grudnia 2020 r. miałby obowiązywać okres przejściowy. W tym czasie zostałyby zachowane dotychczasowe zasady relacji handlowych.

Po okresie przejściowym jedną z możliwości jest zawarcie umowy o wolnym handlu, utrzymującej zerowe cła na większość towarów, a być może nawet na wszystkie. Umowa handlowa nie pozwala jednak na uniknięcie kontroli celnych oraz sanitarnych i fitosanitarnych. Każda strona takiego porozumienia ma także własne wymagania dotyczące towarów wprowadzanych na jej rynek, podczas gdy dziś towar oferowany w jednym państwie członkowskim może być sprzedawany w całej Unii.

Dla polskich przedsiębiorców może to oznaczać dodatkowe koszty związane z wprowadzeniem świadectw pochodzenia, obowiązkowych zgłoszeń celnych i kontroli celnej, uzyskiwaniem licencji lub ewentualnym spełnianiem odmiennych norm sanitarnych czy fitosanitarnych dla produktów rolno-spożywczych. Kolejna możliwa konsekwencja to ograniczenie swobody przepływu osób tylko do wybranych kategorii pracowników, przede wszystkim wykonujących usługi na terenie Wielkiej Brytanii. Ograniczenie swobody przepływu kapitału, a więc wzajemnych inwestycji.

„Twardy” brexit

W niekorzystnym scenariuszu „twardego” brexitu, którego nie da się obecnie wykluczyć, po 30 marca 2019 r. Wielkiej Brytanii nic już nie będzie łączyć z UE, prawo unijne przestanie ją obowiązywać. Zaś wzajemny handel odbywać się będzie na zasadach WTO. W relacjach z tym państwem przestaną zatem obowiązywać swobody przepływu osób, towarów, kapitału i usług. Oznacza to m.in., że już od tego dnia powrócą kontrole graniczne między UE a Wielką Brytanią. Nastąpi też nałożenie ceł wzajemnych w chwili przekroczenia granicy.

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Encyklopedia KSeF - od A do Z najważniejsze pojęcia dla księgowych i przedsiębiorców

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

REKLAMA

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

W 2026 r. w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA