REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowej Ordynacji podatkowej wkrótce trafi do akceptacji rządu

Projekt nowej Ordynacji podatkowej wkrótce trafi do akceptacji rządu
Projekt nowej Ordynacji podatkowej wkrótce trafi do akceptacji rządu

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Ordynacja podatkowa jest na etapie prac końcowych (w Komisji Prawniczej), mamy nadzieję, że wkrótce trafi pod obrady Rady Ministrów - poinformował 9 kwietnia 2019 r. wiceminister finansów Filip Świtała podczas Kongresu Rady Podatkowej Lewiatan.

Część swojego wystąpienia Świtała poświęcił planom resortu finansów dot. podatków. "Z dobrych rzeczy, które planujemy, to jest nowa Ordynacja podatkowa" - poinformował. "To dobry akt prawny, który umożliwi coś w rodzaju nowego otwarcia między podatnikami a Krajową Administracją Skarbową" - powiedział.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według niego rozwiązanie z nowej Ordynacji podatkowej, które może zainteresować przede wszystkim dużych przedsiębiorców, to tzw. horyzontalny monitoring, czyli umowy o współdziałanie (cooperative compliance). Jak wyjaśnił, chodzi o to, aby z jednej strony podatnik bardziej się otworzył wobec władz skarbowych, ale z drugiej strony fiskus zapewnił pewność rozliczeń i szybkie, bieżące reakcje na problemy, które się pojawiają.

"Sądzimy, że to jest rozwiązanie, które (...) mamy nadzieję, doprowadzi do tego, że przedsiębiorcy (...) zwiększą swoje zaufanie do służb skarbowych i to będzie z obopólną korzyścią - będzie oznaczało, że rozliczamy się prawidłowo z podatków. Tutaj będzie także bardzo istotna funkcja KAS-u zapewnienia uczciwej konkurencji" - powiedział wiceminister.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

REKLAMA

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wytłumaczył, że polega to na tym, iż firmy, które uczciwie płacą podatki w pewnej wysokości, nie będą doświadczały nieuczciwej konkurencji ze strony tych, którzy ich nie płacą. Świtała dodał, że takie rozwiązanie jest stosowane w wielu krajach, to nie wynalazek polski. "To propozycja OECD, wiele krajów OECD już to stosuje albo zamierza to wprowadzić" - zaznaczył.

"Nowa Ordynacja jest w tej chwili na etapie prac końcowych w tzw. komisji prawniczej i mamy nadzieję, że wkrótce trafi pod obrady rady Ministrów" - podkreślił wiceminister.

Wskazał, że w planach resortu finansów są także inne rozwiązania, które nie przybrały jeszcze "kształtu legislacyjnego".

"Zastanawiamy się nad rozwiązaniem, które roboczo nazywamy +prosty PIT+ i +zunifikowany podatek dochodowy od biznesu+. Chcielibyśmy, aby przepisy były wydzielone dla tych ludzi, którzy osiągają dochody z pracy, ze zleceń, nie prowadzą własnego biznesu. Chodzi o to, aby dla nich przepisy były proste, żeby ich rozliczenie było proste. Ale z drugiej strony (...) wszystkie przepisy, które dotyczą działalności gospodarczej wydzielimy do odrębnych przepisów" - poinformował.

Zastrzegł, że resort finansów chciałby też doprowadzić do tego, aby regulacje dotyczące podatku dochodowego były jak najmocniej skorelowane z zasadami rachunkowości.

Przedstawiciele Rady Podatkowej zwracali uwagę na już wprowadzone zmiany podatkowe. Obliczono, że zeszły rok był rekordowy, jeśli chodzi o ich liczbę. Ustawę o VAT nowelizowano 10 razy, zmieniono ok. 100 przepisów; ustawę o CIT - 20 razy, ok. 500 przepisów; ustawa o PIT - 26 razy, ok. 700 przepisów. Przyznano, że za tymi przepisami kryją się pewne racje, ale ich liczba jest "spora".

Przewodniczący Rady Andrzej Nikończyk ocenił, że resort finansów zadbał, "abyśmy się nie nudzili w zakresie podatków".

"Zmiany są dość daleko idące, zmieniają pewną rzeczywistość społeczno-gospodarczą, rzeczywistość podatkową. Ministerstwo finansów wie o podatnikach istotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu" - zauważył Nikończyk. Według niego wiedza, którą KAS uzyskuje np. z JPK, daje bardzo duże możliwości w zakresie porównywania rozliczeń podatników w sensie makroekonomicznym. Jednocześnie analiza danych w MF jest coraz lepsza, tworzone są nowe algorytmy.

"Będziemy mieć do czynienia z sytuacją, w której ministerstwo finansów będzie dobrze widzieć, komu w danej branży idzie lepiej, komu idzie gorzej, że ktoś ma na przykład za słabe dochody w stosunku do danej branży" - powiedział. Dodał, że fiskus chce też wiedzieć, jakie schematy podatkowe są wskazywane firmom przez doradców podatkowych - raportować trzeba będzie "zwykłe ulgi", ale także "optymalizacje uznawane za agresywne".

"Ale z drugiej strony pojawiają się inne narzędzia od strony ministerstwa finansów w postaci pewnej otwartości - kwestia chęci współpracy z podatnikami" - mówił. Zastrzegł, że na razie ma to miejsce w zawężonym zakresie, ale można mieć nadzieję, że docelowo stosunki partnerskie między podatnikiem a KAS pozwolą rozstrzygać problemy zanim one się pojawią.

Prezydent Konfederacji Lewiatan Henryka Bochniarz oceniła, że resort finansów jest jednym z tych, z którym przedsiębiorcom dobrze się współpracuje. "Zainteresowany jest tym, żeby wysłuchać, jakie mamy opinie. Oczywiście nie ma takiej możliwości, abyśmy się ze wszystkim zgadzali (...), ale to się dzieje w sposób, w który - wydaje mi się - powinien być wszędzie promowany" - oceniła Bochniarz.

"Czasami udaje się nam przekonać ministerstwo, czasami ministerstwo przekonuje nas. To jest taki model współpracy środowisk gospodarczych z administracją, który dobrze byłoby, aby był bardziej powszechny. Nie wszędzie niestety tak się dzieje" - powiedziała.

Bochniarz zauważyła, że z badań wynika, iż podatki ciągle są na szczycie listy przeszkód dla biznesu, choć w tym roku "system podatkowy, który krytycznie oceniają przedsiębiorcy, został wyprzedzony przez to, co się dzieje na rynku pracy". Szefowa Lewiatana wyraziła nadzieję, że prace prowadzone z udziałem firm doprowadzą jednak do tego, że "może uda nam się podatki na tej czarnej liście zepchnąć troszkę niżej". (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA