REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znoszenie krępujących limitów

REKLAMA

Projekt zmian w CIT przewiduje, że odpisy amortyzacyjne oraz wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego będą zaliczane do kosztów w pełnej wysokości. Zniesione też będą inne limity.

Proponowane zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych mają na celu uproszczenie systemu podatkowego oraz ograniczenie odliczeń od dochodu. W słowniczku pojęć ustawy wprowadzono definicję samochodu osobowego i wyjaśniono pojęcie wykorzystywania samochodu osobowego dla celów prywatnych. Ponadto określono pojęcie małego podatnika.
Projekt zakłada wprowadzenie i określa wymogi związane z uznaniem samochodu za osobowy, polegające na konieczności przeprowadzenia badania technicznego samochodu przez okręgową stację kontroli pojazdów.
Wprowadzono przepisy związane z obowiązkami podatników udostępniających samochody osobowe osobom fizycznym do celów prywatnych. Obowiązki te polegają na wskazaniu w ewidencji środków trwałych bądź też w ewidencji innego rodzaju osób korzystających ze służbowych samochodów osobowych.
Określono wielkość przychodu podatników, którzy udostępniają samochody osobowe osobom fizycznym do ich prywatnego użytku, a jednocześnie nie uwzględnili tego w sposób wymagany przepisami w ewidencji środków trwałych. Przychód ten wynosi 0,5 proc. wartości początkowej samochodu – miesięcznie.
Konsekwencją wprowadzenia nowych zasad opodatkowania samochodów osobowych wykreślono przepisy limitujące koszty ubezpieczenia takich samochodów oraz ich dotychczasową definicję.

Powstanie przychodu

Zmianie uległ przepis określający datę powstania przychodu z działalności gospodarczej, w wyniku dostosowania go do daty powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Jako zasadę przyjęto, że przychód będzie powstawał w dniu dostawy towarów lub wykonania usługi (częściowego wykonania usługi), nie później niż dzień:
• wystawienia faktury, albo
• uregulowania lub upływu terminu uregulowania należności.
Przy czym za towary będzie się uważać rzeczy i prawa majątkowe oraz wszelkie postacie energii i gazu.
Wprowadzono nową definicję kosztów podatkowych, poprzez rozszerzenie istniejącej i uznanie za koszt wydatków i odpisów dokonanych „w celu osiągnięcia przychodów oraz zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów”. Zmiana ta odpowiada rozumieniu aktualnie istniejącego przepisu, jakie zostało nadane mu przez orzecznictwo sądów administracyjnych.

Zniesiono limity

W przypadku samochodów osobowych zniesiono obowiązujące obecnie limity w wysokości 20 000 euro, których przekroczenie wyłączało z kosztów odpisy amortyzacyjne od nadwyżki ponad tę wartość oraz wydatki związane z ubezpieczeniem samochodów. Dzięki nowelizacji odpisy amortyzacyjne oraz wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego podlegać będą zaliczeniu do kosztów podatkowych w pełnej wysokości.

Wydatki na reklamę

Zrezygnowano z dotychczasowego rozróżnienia reklamy publicznej i niepublicznej. Projekt zakłada likwidację limitu wydatków na reklamę niepubliczną zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. W wyniku zaproponowanych zmian wydatki na reklamę zaliczane będą do kosztów podatkowych w pełnej wysokości bez względu na charakter reklamy. Wydatki na reprezentację nie będą stanowiły kosztu podatkowego, natomiast takim kosztem będą wydatki określone przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.

Zmiany w amortyzacji

Wprowadzono nową metodę jednorazowej amortyzacji (przyspieszonej) dla małych podatników. Chodzi o podatników, których przychód ze sprzedaży w roku poprzednim nie przekraczał 800 000 euro oraz dla podatników rozpoczynających działalność, u których przewidywana wartość przychodów ze sprzedaży nie przekroczy 800 000 euro.
Z tej metody amortyzacji nie będą mogli skorzystać podatnicy rozpoczynający działalność, którzy zostali utworzeni w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału i przekształcenia spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, a także podatnicy utworzeni przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie kwoty co najmniej 10 000 euro.
Celem jednorazowej amortyzacji jest stworzenie istotnego bodźca inwestycyjnego dla małych podatników, przy zachowaniu elastycznych (fakultatywnych) zasad rozliczenia amortyzacji.
Nowe zasady amortyzacji polegają na możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych dokonywanych jednorazowo odpisów amortyzacyjnych, od nabytych środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, przy podstawowym warunku, że łącznie wysokość tych odpisów (niezależnie od ilości nabytych środków trwałych) w roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości kwoty 50 000 euro.
W pierwszym roku podatkowym podatnicy będą mogli dokonywać odpisów amortyzacyjnych jednorazowo, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, lub dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku podatkowego. W następnym roku podatkowym podatnicy będą mogli dokonywać według metody degresywnej odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej, nie pomniejszając jej o odpisy amortyzacyjne dokonane w pierwszym roku podatkowym lub według metody liniowej, z możliwością podwyższenia stawek amortyzacyjnych (według zasad określonych w art. 16i ustawy). Jednocześnie, w związku z wprowadzeniem wspomnianej metody amortyzacji, wykreślone zostały rozwiązania odnoszące się do 30-proc. amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych.
Nowelizacja zakłada likwidację obowiązujących obecnie w ustawie odliczeń od podstawy opodatkowania darowizn.

Składanie deklaracji

Dokonano istotnych zmian w przepisach dotyczących obowiązków związanych ze składaniem deklaracji oraz odprowadzeniem zaliczek na podatek. Z jednej strony polegają one na rezygnacji z dotychczas istniejącej uproszczonej formy rozliczania zaliczek jako stosunkowo mało popularnej; z drugiej zaś na wprowadzeniu generalnego zwolnienia podatników podatku dochodowego z konieczności składania deklaracji podatkowych w odniesieniu do zaliczek zarówno miesięcznych, jak i kwartalnych (wprowadzonych nowelizacją).

USŁUGI MEDYCZNE – DO KOSZTÓW
Z katalogu wskazanego w art. 16 ust. 1 ustawy wykreślono przepis, na podstawie którego nie podlegały zaliczeniu do kosztów podatkowych wydatki podatników na finansowanie usług medycznych pracowników. Tym samym tego typu wydatki będą mogły podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA