REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znoszenie krępujących limitów

REKLAMA

Projekt zmian w CIT przewiduje, że odpisy amortyzacyjne oraz wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego będą zaliczane do kosztów w pełnej wysokości. Zniesione też będą inne limity.

Proponowane zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych mają na celu uproszczenie systemu podatkowego oraz ograniczenie odliczeń od dochodu. W słowniczku pojęć ustawy wprowadzono definicję samochodu osobowego i wyjaśniono pojęcie wykorzystywania samochodu osobowego dla celów prywatnych. Ponadto określono pojęcie małego podatnika.
Projekt zakłada wprowadzenie i określa wymogi związane z uznaniem samochodu za osobowy, polegające na konieczności przeprowadzenia badania technicznego samochodu przez okręgową stację kontroli pojazdów.
Wprowadzono przepisy związane z obowiązkami podatników udostępniających samochody osobowe osobom fizycznym do celów prywatnych. Obowiązki te polegają na wskazaniu w ewidencji środków trwałych bądź też w ewidencji innego rodzaju osób korzystających ze służbowych samochodów osobowych.
Określono wielkość przychodu podatników, którzy udostępniają samochody osobowe osobom fizycznym do ich prywatnego użytku, a jednocześnie nie uwzględnili tego w sposób wymagany przepisami w ewidencji środków trwałych. Przychód ten wynosi 0,5 proc. wartości początkowej samochodu – miesięcznie.
Konsekwencją wprowadzenia nowych zasad opodatkowania samochodów osobowych wykreślono przepisy limitujące koszty ubezpieczenia takich samochodów oraz ich dotychczasową definicję.

Powstanie przychodu

Zmianie uległ przepis określający datę powstania przychodu z działalności gospodarczej, w wyniku dostosowania go do daty powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Jako zasadę przyjęto, że przychód będzie powstawał w dniu dostawy towarów lub wykonania usługi (częściowego wykonania usługi), nie później niż dzień:
• wystawienia faktury, albo
• uregulowania lub upływu terminu uregulowania należności.
Przy czym za towary będzie się uważać rzeczy i prawa majątkowe oraz wszelkie postacie energii i gazu.
Wprowadzono nową definicję kosztów podatkowych, poprzez rozszerzenie istniejącej i uznanie za koszt wydatków i odpisów dokonanych „w celu osiągnięcia przychodów oraz zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów”. Zmiana ta odpowiada rozumieniu aktualnie istniejącego przepisu, jakie zostało nadane mu przez orzecznictwo sądów administracyjnych.

Zniesiono limity

W przypadku samochodów osobowych zniesiono obowiązujące obecnie limity w wysokości 20 000 euro, których przekroczenie wyłączało z kosztów odpisy amortyzacyjne od nadwyżki ponad tę wartość oraz wydatki związane z ubezpieczeniem samochodów. Dzięki nowelizacji odpisy amortyzacyjne oraz wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego podlegać będą zaliczeniu do kosztów podatkowych w pełnej wysokości.

Wydatki na reklamę

Zrezygnowano z dotychczasowego rozróżnienia reklamy publicznej i niepublicznej. Projekt zakłada likwidację limitu wydatków na reklamę niepubliczną zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. W wyniku zaproponowanych zmian wydatki na reklamę zaliczane będą do kosztów podatkowych w pełnej wysokości bez względu na charakter reklamy. Wydatki na reprezentację nie będą stanowiły kosztu podatkowego, natomiast takim kosztem będą wydatki określone przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.

Zmiany w amortyzacji

Wprowadzono nową metodę jednorazowej amortyzacji (przyspieszonej) dla małych podatników. Chodzi o podatników, których przychód ze sprzedaży w roku poprzednim nie przekraczał 800 000 euro oraz dla podatników rozpoczynających działalność, u których przewidywana wartość przychodów ze sprzedaży nie przekroczy 800 000 euro.
Z tej metody amortyzacji nie będą mogli skorzystać podatnicy rozpoczynający działalność, którzy zostali utworzeni w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału i przekształcenia spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, a także podatnicy utworzeni przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie kwoty co najmniej 10 000 euro.
Celem jednorazowej amortyzacji jest stworzenie istotnego bodźca inwestycyjnego dla małych podatników, przy zachowaniu elastycznych (fakultatywnych) zasad rozliczenia amortyzacji.
Nowe zasady amortyzacji polegają na możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych dokonywanych jednorazowo odpisów amortyzacyjnych, od nabytych środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, przy podstawowym warunku, że łącznie wysokość tych odpisów (niezależnie od ilości nabytych środków trwałych) w roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości kwoty 50 000 euro.
W pierwszym roku podatkowym podatnicy będą mogli dokonywać odpisów amortyzacyjnych jednorazowo, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, lub dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku podatkowego. W następnym roku podatkowym podatnicy będą mogli dokonywać według metody degresywnej odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej, nie pomniejszając jej o odpisy amortyzacyjne dokonane w pierwszym roku podatkowym lub według metody liniowej, z możliwością podwyższenia stawek amortyzacyjnych (według zasad określonych w art. 16i ustawy). Jednocześnie, w związku z wprowadzeniem wspomnianej metody amortyzacji, wykreślone zostały rozwiązania odnoszące się do 30-proc. amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych.
Nowelizacja zakłada likwidację obowiązujących obecnie w ustawie odliczeń od podstawy opodatkowania darowizn.

Składanie deklaracji

Dokonano istotnych zmian w przepisach dotyczących obowiązków związanych ze składaniem deklaracji oraz odprowadzeniem zaliczek na podatek. Z jednej strony polegają one na rezygnacji z dotychczas istniejącej uproszczonej formy rozliczania zaliczek jako stosunkowo mało popularnej; z drugiej zaś na wprowadzeniu generalnego zwolnienia podatników podatku dochodowego z konieczności składania deklaracji podatkowych w odniesieniu do zaliczek zarówno miesięcznych, jak i kwartalnych (wprowadzonych nowelizacją).

USŁUGI MEDYCZNE – DO KOSZTÓW
Z katalogu wskazanego w art. 16 ust. 1 ustawy wykreślono przepis, na podstawie którego nie podlegały zaliczeniu do kosztów podatkowych wydatki podatników na finansowanie usług medycznych pracowników. Tym samym tego typu wydatki będą mogły podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA