REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znoszenie krępujących limitów

REKLAMA

Projekt zmian w CIT przewiduje, że odpisy amortyzacyjne oraz wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego będą zaliczane do kosztów w pełnej wysokości. Zniesione też będą inne limity.

Proponowane zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych mają na celu uproszczenie systemu podatkowego oraz ograniczenie odliczeń od dochodu. W słowniczku pojęć ustawy wprowadzono definicję samochodu osobowego i wyjaśniono pojęcie wykorzystywania samochodu osobowego dla celów prywatnych. Ponadto określono pojęcie małego podatnika.
Projekt zakłada wprowadzenie i określa wymogi związane z uznaniem samochodu za osobowy, polegające na konieczności przeprowadzenia badania technicznego samochodu przez okręgową stację kontroli pojazdów.
Wprowadzono przepisy związane z obowiązkami podatników udostępniających samochody osobowe osobom fizycznym do celów prywatnych. Obowiązki te polegają na wskazaniu w ewidencji środków trwałych bądź też w ewidencji innego rodzaju osób korzystających ze służbowych samochodów osobowych.
Określono wielkość przychodu podatników, którzy udostępniają samochody osobowe osobom fizycznym do ich prywatnego użytku, a jednocześnie nie uwzględnili tego w sposób wymagany przepisami w ewidencji środków trwałych. Przychód ten wynosi 0,5 proc. wartości początkowej samochodu – miesięcznie.
Konsekwencją wprowadzenia nowych zasad opodatkowania samochodów osobowych wykreślono przepisy limitujące koszty ubezpieczenia takich samochodów oraz ich dotychczasową definicję.

Powstanie przychodu

Zmianie uległ przepis określający datę powstania przychodu z działalności gospodarczej, w wyniku dostosowania go do daty powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Jako zasadę przyjęto, że przychód będzie powstawał w dniu dostawy towarów lub wykonania usługi (częściowego wykonania usługi), nie później niż dzień:
• wystawienia faktury, albo
• uregulowania lub upływu terminu uregulowania należności.
Przy czym za towary będzie się uważać rzeczy i prawa majątkowe oraz wszelkie postacie energii i gazu.
Wprowadzono nową definicję kosztów podatkowych, poprzez rozszerzenie istniejącej i uznanie za koszt wydatków i odpisów dokonanych „w celu osiągnięcia przychodów oraz zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów”. Zmiana ta odpowiada rozumieniu aktualnie istniejącego przepisu, jakie zostało nadane mu przez orzecznictwo sądów administracyjnych.

Zniesiono limity

W przypadku samochodów osobowych zniesiono obowiązujące obecnie limity w wysokości 20 000 euro, których przekroczenie wyłączało z kosztów odpisy amortyzacyjne od nadwyżki ponad tę wartość oraz wydatki związane z ubezpieczeniem samochodów. Dzięki nowelizacji odpisy amortyzacyjne oraz wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego podlegać będą zaliczeniu do kosztów podatkowych w pełnej wysokości.

Wydatki na reklamę

Zrezygnowano z dotychczasowego rozróżnienia reklamy publicznej i niepublicznej. Projekt zakłada likwidację limitu wydatków na reklamę niepubliczną zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. W wyniku zaproponowanych zmian wydatki na reklamę zaliczane będą do kosztów podatkowych w pełnej wysokości bez względu na charakter reklamy. Wydatki na reprezentację nie będą stanowiły kosztu podatkowego, natomiast takim kosztem będą wydatki określone przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.

Zmiany w amortyzacji

Wprowadzono nową metodę jednorazowej amortyzacji (przyspieszonej) dla małych podatników. Chodzi o podatników, których przychód ze sprzedaży w roku poprzednim nie przekraczał 800 000 euro oraz dla podatników rozpoczynających działalność, u których przewidywana wartość przychodów ze sprzedaży nie przekroczy 800 000 euro.
Z tej metody amortyzacji nie będą mogli skorzystać podatnicy rozpoczynający działalność, którzy zostali utworzeni w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału i przekształcenia spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, a także podatnicy utworzeni przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie kwoty co najmniej 10 000 euro.
Celem jednorazowej amortyzacji jest stworzenie istotnego bodźca inwestycyjnego dla małych podatników, przy zachowaniu elastycznych (fakultatywnych) zasad rozliczenia amortyzacji.
Nowe zasady amortyzacji polegają na możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych dokonywanych jednorazowo odpisów amortyzacyjnych, od nabytych środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, przy podstawowym warunku, że łącznie wysokość tych odpisów (niezależnie od ilości nabytych środków trwałych) w roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości kwoty 50 000 euro.
W pierwszym roku podatkowym podatnicy będą mogli dokonywać odpisów amortyzacyjnych jednorazowo, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, lub dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku podatkowego. W następnym roku podatkowym podatnicy będą mogli dokonywać według metody degresywnej odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej, nie pomniejszając jej o odpisy amortyzacyjne dokonane w pierwszym roku podatkowym lub według metody liniowej, z możliwością podwyższenia stawek amortyzacyjnych (według zasad określonych w art. 16i ustawy). Jednocześnie, w związku z wprowadzeniem wspomnianej metody amortyzacji, wykreślone zostały rozwiązania odnoszące się do 30-proc. amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych.
Nowelizacja zakłada likwidację obowiązujących obecnie w ustawie odliczeń od podstawy opodatkowania darowizn.

Składanie deklaracji

Dokonano istotnych zmian w przepisach dotyczących obowiązków związanych ze składaniem deklaracji oraz odprowadzeniem zaliczek na podatek. Z jednej strony polegają one na rezygnacji z dotychczas istniejącej uproszczonej formy rozliczania zaliczek jako stosunkowo mało popularnej; z drugiej zaś na wprowadzeniu generalnego zwolnienia podatników podatku dochodowego z konieczności składania deklaracji podatkowych w odniesieniu do zaliczek zarówno miesięcznych, jak i kwartalnych (wprowadzonych nowelizacją).

USŁUGI MEDYCZNE – DO KOSZTÓW
Z katalogu wskazanego w art. 16 ust. 1 ustawy wykreślono przepis, na podstawie którego nie podlegały zaliczeniu do kosztów podatkowych wydatki podatników na finansowanie usług medycznych pracowników. Tym samym tego typu wydatki będą mogły podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA