REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek akcyzowy 2020/2021 - zmiany w Systemie EMCS PL2

Podatek akcyzowy 2020/2021 - zmiany w Systemie EMCS PL2
Podatek akcyzowy 2020/2021 - zmiany w Systemie EMCS PL2
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Nowelizacja ta ma na celu przede wszystkim modyfikację funkcjonalności Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL 2. Uproszczeniu mają m.in. ulec zasady monitorowania dostaw wyrobów akcyzowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD), z użyciem Systemu EMCS PL2. Ponadto wprowadzona zostanie centralna, elektroniczna rejestracja podatników akcyzy, w tym uproszczona centralna rejestracja, osób fizycznych oraz podmiotów zużywających wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

System EMCS PL 2

System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL 2
to komputerowy system wykorzystywany do przemieszczania wyrobów akcyzowych (wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (bez zapłaconego podatku akcyzowego), w obrocie krajowym jak również wewnątrzwspólnotowym pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej oraz przemieszczania ww. wyrobów na terytorium Wspólnoty Europejskiej w ramach eksportu i importu. Uczestnikami systemu są podmioty, organizacje międzynarodowe, przedstawicielstwa dyplomatyczne dokonujące przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wewnątrz Unii Europejskiej oraz przedstawiciele organów podatkowych nadzorujący ww. przemieszczenia zarówno w obrocie krajowym jaki i wewnątrzwspólnotowym.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w Systemie EMCS PL 2 w 2020 i 2021 roku

Omawiany projekt przewiduje następujące zmiany w ustawie o podatku akcyzowym:

a) uproszczenie zasad monitorowania dostaw wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD, z użyciem Systemu EMCS PL2,

b) objęcie monitorowaniem w Systemie EMCS PL2: dostaw zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych, w tym nabyć i dostaw wewnątrzwspólnotowych tych wyrobów, przemieszczeń importowanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z miejsca importu do podmiotu, który importował te wyroby, przemieszczeń eksportowanych i wyprowadzanych poza obszar celny UE przez krajowy urząd celno-skarbowy wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

c) uregulowanie zasad monitorowania z użyciem Systemu EMCS PL2 przemieszczania wyrobów energetycznych rurociągiem, na podstawie e-DD, na podobnych zasadach jakie obecnie przewidziane są w przypadku przemieszczania rurociągiem tych wyrobów na podstawie elektronicznego administracyjnego dokumentu (e-AD), z użyciem Systemu EMCS PL2,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

d) uregulowanie uproszczonych zasad dokonywania przeładunku wyrobów przemieszczanych na podstawie e-DD, z użyciem Systemu EMCS PL2 ,

e) wprowadzenie centralnej, elektronicznej rejestracji podatników akcyzy, w tym uproszczonej centralnej rejestracji, osób fizycznych oraz podmiotów zużywających wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w tym jednostek pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, jednostek organizacyjnych wojska, Straży Granicznej, Policji,

f) umożliwienie dokonania podziału przemieszczenia poza terytorium kraju wyrobów energetycznych przemieszczanych transportem kolejowym.

Ponadto zmiana ustawy z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (Dz. U. poz. 1697) ma na celu przedłużenie do dnia 12 stycznia 2021 r. okresu, w którym możliwe będzie dokonywanie dostaw wyrobów akcyzowych objętych monitorowaniem w Systemie EMCS PL2, również na podstawie papierowego dokumentu dostawy.

Projekt przewiduje też zmiany w ustawie z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1044, z póź. zm.), które mają głównie na celu zwolnienie z wniesienia opłaty skarbowej osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, których dotyczył będzie obowiązek rejestracji na potrzeby akcyzy. Przewiduje się również zmianę w zakresie przedmiotu opłaty skarbowej, poprzez określenie, że opłata skarbowa jest wnoszona nie jak dotychczas w związku z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym, ale w związku ze złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym.

Kiedy zmiany wejdą w życie

Przewiduje się, że omawiana nowelizacja wejdzie w życie w czterech fazach:

1) z dniem 1 stycznia 2020 r.:
a) zmiana w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz - Prawo celne, która przewiduje przedłużenie do dnia 12 stycznia 2021 r. możliwości stosowania papierowego dokumentu dostawy równolegle z dokumentem elektronicznym (e-DD),
b) zmiany w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, które przewidują:
- uregulowanie zasad monitorowania z użyciem Systemu EMCS PL2 przemieszczania wyrobów energetycznych rurociągiem, na podstawie e-DD,
- uregulowanie uproszczonych zasad dokonywania przeładunku wyrobów przemieszczanych na podstawie e-DD, z użyciem Systemu EMCS PL2,
- umożliwienie dokonania podziału przemieszczenia poza terytorium kraju wyrobów energetycznych przemieszczanych transportem kolejowym;

2) z dniem 1 kwietnia 2020 r.:
a) zmiany w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, które przewidują wprowadzenie centralnej, elektronicznej rejestracji podatników akcyzy,
b) zmiana w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;

3) z dniem 1 października 2020 r. - zmiany w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, które przewidują monitorowanie z użyciem Systemu EMCS PL2 dostaw zwolnionego od akcyzy paliwa lotniczego;

4) z dniem 13 stycznia 2021 r. - pozostałe zmiany przewidziane w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dlaczego potrzebna jest zmiana przepisów - aktualny stan prawny

REKLAMA

Ustawą z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (Dz. U. poz. 1697) przewidziano stosowanie Systemu EMCS i elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) do przemieszczeń na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (m.in. paliwa lotnicze, gaz płynny (LPG), paliwa żeglugowe, alkohol etylowy dla aptek, przemysłu spożywczego) oraz wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (wyroby dla przemysłu chemicznego np. rozpuszczalniki, rozcieńczalniki, zmywacze do farb i komponenty do ich produkcji).

W ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. nie przewidziano okresu przejściowego umożliwiającego po dniu 1 stycznia 2019 r. stosowanie dotychczasowego papierowego dokumentu dostawy do przemieszczeń na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ww. wyrobów akcyzowych.

W związku z sygnalizowanym przez przedsiębiorców brakiem możliwości dostosowania się przez nich z dniem 1 stycznia 2019 r., do obsługi przemieszczeń w Systemie EMCS PL2, ustawą z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (Dz. U. poz. 2511) wprowadzono regulację przejściową umożliwiającą do dnia 31 grudnia 2019 r. stosowanie papierowego dokumentu dostawy.

Od początku 2019 roku kalendarzowego zorganizowano szereg spotkań z przedsiębiorcami reprezentującymi poszczególne branże. Analiza specyfiki dostaw dokonana w efekcie tych spotkań wykazała, że stosowanie obecnych regulacji prawnych i Systemu EMCS PL2, który jest dostosowany do tych regulacji - nie zapewnia w dostatecznym stopniu płynności przedmiotowych dostaw. Przykładowo, obecnie ani w przepisach ani w Systemie EMCS PL2 nie przewidziano regulacji dotyczących wydawania zwolnionych od akcyzy paliw lotniczych ze zbiorników zamontowanych na stałe na płycie lotniska, czy zasad dokonywania dostaw gazu LPG do zbiorników, z których zasilane są osiedlowe instalacje licznikowe. W lutym 2019 r. przedsiębiorcy z branży paliw lotniczych oraz przedsiębiorcy z branży gazu LPG poinformowali resort finansów, że na podstawie papierowego dokumentu realizowane również takie dostawy. Dodatkowo, obecne przepisy nie przewidują monitorowania z użyciem Systemu EMCS PL2 dostaw zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych oraz przemieszczeń importowanych i eksportowanych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. To powoduje brak możliwości kompleksowego monitorowania z użyciem Systemu EMCS PL2 wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Analiza przeprowadzona z udziałem podmiotów dokonujących dostaw zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych wykazała, że podmioty te co do zasady, popierają objęcie monitorowaniem z użyciem Systemu EMCS PL2 realizowanych przez nie dostaw.

Wprowadzenie zmian w powyższym zakresie wymaga modernizacji i rozwoju poszczególnych funkcjonalności Systemu EMCS PL2, a w konsekwencji wymaga również dostosowania się przez podmioty dokonujące dostaw ww. wyrobów do zmodernizowanych funkcjonalności. Zakres zmian upraszczających wymaganych do zapewnienia ciągłości dostaw na podstawie e-DD, z użyciem Systemu EMCS PL2 oraz zmian mających na celu objęcie monitorowaniem również zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych oraz przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy importowanych i eksportowanych wyrobów akcyzowych - wymaga przedłużenia okresu, w którym możliwe będzie dokonywanie tych dostaw, również na podstawie papierowego dokumentu dostawy. W przedłużonym okresie przejściowym przedsiębiorcy dostosują się do wprowadzonych zmian ustawowych i systemowych. Założono, że proces legislacyjny projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw zostanie zakończony do końca bieżącego roku. To pozwoli w 2020 r. na dostosowanie funkcjonalności Systemu EMCS PL2 do zmian ustawowych, a następnie na dostosowanie się przez przedsiębiorców do wprowadzonych zmian ustawowych i systemowych.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami z zakresu akcyzy rejestracja podmiotów w zakresie akcyzy pozostaje we właściwości poszczególnych naczelników urzędów skarbowych i oparta jest na papierowych zgłoszeniach rejestracyjnych albo papierowych powiadomieniach o zamiarze prowadzenia działalności (pośredniczące podmioty gazowe oraz pośredniczące podmioty węglowe). Jednocześnie w Systemie SZPROT prowadzony jest rejestr podmiotów zarejestrowanych na potrzeby m.in. akcyzy, który zasilany jest w sposób pośredni z papierowych zgłoszeń rejestracyjnych przekazywanych do Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu przez poszczególnych naczelników urzędów skarbowych. Poza bazą SZPROT pozostają listy pośredniczących podmiotów gazowych oraz pośredniczących podmiotów węglowych. Powoduje to liczne trudności, w szczególności z zagwarantowaniem aktualności centralnej bazy i jednocześnie stanowi utrudnienie w kontekście weryfikacji podmiotów uczestniczących w dostawach wyrobów akcyzowych realizowanych na podstawie e-DD, z użyciem Systemu EMCS PL2.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązkowi rejestracji podlegają podmioty prowadzące działalność gospodarczą. W praktyce kryterium prowadzenia działalności gospodarczej powoduje wątpliwości interpretacyjne w zakresie ciążenia tego obowiązku na podmiotach takich jak: szkoły, jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne wojska, Straży Granicznej, Policji, TOPR.

Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1044, z późn. zm.) osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, których ma dotyczyć obowiązek rejestracji na potrzeby akcyzy nie są zwolnione z wniesienia opłaty skarbowej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA