REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe podatki i wyższy limit jednorazowej amortyzacji - nowe udogodnienia dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Niższe podatki i wyższy limit jednorazowej amortyzacji - nowe udogodnienia dla firm /shutterstock.com
Niższe podatki i wyższy limit jednorazowej amortyzacji - nowe udogodnienia dla firm /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Obniżka podatku CIT, podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji czy zwolnienie ze składek na ZUS w ciągu pierwszego pół roku działania nowej firmy - to nowe zmiany w prawie i udogodnienia, z jakich mogą obecnie korzystać mikro i małe firmy. Dla pracodawców w małych firmach nie bez znaczenia jest również obniżka podatku PIT dla pracowników do 17 proc. oraz zwiększenie kwoty wolnej od podatku, co daje realny wzrost wynagrodzeń w firmach.

Przez ostatnie lata bardzo wiele zrobiono dla mikro i małych firm, które – dzięki wprowadzonym rozwiązaniom - otrzymały ogromną przestrzeń do prowadzenia działalności gospodarczej – ocenia Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz.

REKLAMA

Autopromocja

Podczas rozpoczętego w środę (16 października) w Katowicach 9. Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw Rzecznik wyliczał zmiany w prawie i udogodnienia, z jakich mogą obecnie korzystać mikro i małe firmy - wśród nich obniżkę podatku CIT, podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji czy zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne w ciągu pierwszego pół roku działania nowej firmy.

„To tzw. pas startowy, dający możliwość spróbowania swoich sił w biznesie bez większych konsekwencji podatkowych. Przez pół roku przedsiębiorca może otworzyć firmę, nie musi płacić składek na ubezpieczenie społeczne i może spróbować znaleźć swoją niszę. To bardzo ważna sprawa, bo zachęca do tego, żeby działać” – tłumaczył Abramowicz, oceniając, iż obecny system ryczałtowego ZUS-u nie zachęca do takich prób biznesowych.

Inne korzystne dla przedsiębiorczych rozwiązanie dotyczy osób np. dorabiających drobnymi usługami czy sprzedażą domowych wyrobów. „Dzisiaj każdy, kto próbuje sobie dorobić w działalności gospodarczej, a jego obroty nie przekraczają połowy najniższego wynagrodzenia, może to robić bez żadnej rejestracji działalności gospodarczej” – przypomniał Rzecznik.

Jego zdaniem, po obniżce podatku CIT do 9 proc. możliwe są dalsze kroki w tym kierunku. „Myślę, że ten eksperyment na pewno się powiedzie i zobaczymy dobre skutki obniżenia podatku CIT. Być może rząd pójdzie dalej w obniżaniu tego podatku (…) poniżej obecnych 9 proc., ale to jest już dzisiaj realna pomoc dla tych spółek” – uważa Abramowicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Dla pracodawców w małych firmach nie bez znaczenia jest też obniżka podatku PIT dla pracowników do 17 proc. oraz zwiększenie kwoty wolnej od podatku, co daje realny wzrost wynagrodzeń w firmach. Dla osób poniżej 26 lat podatek dochodowy został zniesiony. „Klin podatkowy jest obniżany; być może jeszcze za wolno, być może warto byłoby przyspieszyć, ale ewidentnie widzimy, że te działania są prowadzone” – wskazał Rzecznik.

Istotne dla firm jest również podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji, która długo była na poziomie 3 tys. zł. Obecnie jest to 10 tys. zł, a dla maszyn i urządzeń 100 tys. zł, zaś dla inwestycji w sferze badań i rozwoju – do 100 proc. „To jest ewidentna zachęta do inwestowania” – przekonywał Abramowicz.

Szansą dla małych i średnich firm – jego zdaniem – są też nowe zasady wspierania inwestycji w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, dzięki którym ze wsparcia może skorzystać nawet mały warsztat, niegdyś pozbawiony możliwości wejścia do specjalnej strefy ekonomicznej.

Ułatwieniem dla firm rodzinnych było przyjęcie Ustawy o sukcesji, a także Ustawy o likwidacji zatorów płatniczych, która ma spowodować, że duże firmy przestaną kredytować się, wydłużając terminy płatności wobec małych i średnich dostawców. Ustawa przewiduje maksymalnie trzymiesięczny termin płatności, a w relacjach z urzędami – miesięczny.

Ważną dla przedsiębiorców zmianą będzie też nowelizacja Prawa zamówień publicznych, zgodnie z którą zamawiający towary i usługi będą musieli kierować się już nie tylko ceną, ale efektywnością, czyli korelacją ceny, jakości i oddziaływania na środowisko.

„Szkoda, że ta ustawa ma wejść w życie dopiero od 2021 roku. Ja zmieniłbym ten termin, bo przedsiębiorcy czekają na te zmiany, a poza tym nie jest dobrze jak publiczne, budżetowe pieniądze w większości idą do zagranicznych podmiotów” – ocenił Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jego zdaniem, zamówienia publiczne powinny być jednym ze źródeł rozwoju przede wszystkim krajowych firm.

Zmianą postulowaną wcześniej przez przedsiębiorców było także zniesienie obowiązku przechowywania akt pracowniczych w formie papierowej oraz wiele innych wdrożonych już zmian technicznych.

Kolejne zmiany ma rekomendować działająca przy Rzeczniku Rada Przedsiębiorców, skupiająca obecnie 155 organizacji gospodarczych – w czwartek Rada zbierze się w Katowicach, w ramach 9. Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. W spotkaniu mają wziąć udział przedstawiciele wszystkich izb administracji skarbowej.

„Chcemy rozpocząć dialog między przedsiębiorcami a administracją skarbową. W dużej części są to ludzie, którzy rozumieją, że przyszły nowe czasy i nie da się tak jak kiedyś. Tylko są pewne ograniczenia i przyzwyczajenia (…) – pokażemy bez żadnych osłonek nagą prawdę, jeżeli chodzi o realizację przez część urzędników skarbowych Konstytucji Biznesu” – mówił Abramowicz.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zachęcał zgromadzonych w Katowicach przedstawicieli firm, by zgłaszali mu swoje postulaty i problemy. Przekonywał, że ustawa, na podstawie której działa Rzecznik, daje mu narzędzia, by skutecznie bronić mikro, małych i średnich firm.

„Rzecznik może wkraczać do postępować administracyjnych na prawach prokuratora, jeżeli stwierdzi, że są łamane prawa przedsiębiorcy. I my to robimy, i skutecznie wygrywamy kolejne sprawy” – powiedział Abramowicz. Rzecznik zwraca się też do administracji rządowej o objaśnienia prawne dotyczące niejasnych przepisów, a zastosowanie się przedsiębiorcy do takiego objaśnienia chroni go przed ewentualną odpowiedzialnością, co poprawia bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej.

Rzecznik zapowiedział dalsze działania na rzecz odejścia od ryczałtowego ZUS-u. "1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa o +małym ZUS-ie+, teraz rząd zapowiedział zmodyfikowanie jej jeśli chodzi o dochód, ale na dzień dzisiejszy obejmie ona ok. 250-300 tys. przedsiębiorców, a płacących pełne składki na ZUS jest 1,2 mln. Zostaje nam jeszcze 900 tys. Obiecuję państwu, że ten bój, który rozpoczęliśmy, skończymy zwycięstwem, czyli będziemy mieli taki system, jak jest w Europie, a nie (...) taki, który uniemożliwia prowadzenie działalności gospodarczej w takim stopniu, w jakim można byłoby ją prowadzić, gdyby ryczałtowego ZUS-u w takiej wysokości nie było" - zadeklarował Abramowicz.

9. Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw w ciągu trzech dni zgromadzi w Katowicach kilka tysięcy przedstawicieli biznesu, samorządów i nauki. Zaplanowano 12 ścieżek tematycznych, z udziałem ekspertów i gości z ok. 50 krajów.(PAP)

autorzy: Marek Błoński, Mateusz Babak

mab/ mtb/ je/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA