REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe podatki i wyższy limit jednorazowej amortyzacji - nowe udogodnienia dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Niższe podatki i wyższy limit jednorazowej amortyzacji - nowe udogodnienia dla firm /shutterstock.com
Niższe podatki i wyższy limit jednorazowej amortyzacji - nowe udogodnienia dla firm /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Obniżka podatku CIT, podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji czy zwolnienie ze składek na ZUS w ciągu pierwszego pół roku działania nowej firmy - to nowe zmiany w prawie i udogodnienia, z jakich mogą obecnie korzystać mikro i małe firmy. Dla pracodawców w małych firmach nie bez znaczenia jest również obniżka podatku PIT dla pracowników do 17 proc. oraz zwiększenie kwoty wolnej od podatku, co daje realny wzrost wynagrodzeń w firmach.

Przez ostatnie lata bardzo wiele zrobiono dla mikro i małych firm, które – dzięki wprowadzonym rozwiązaniom - otrzymały ogromną przestrzeń do prowadzenia działalności gospodarczej – ocenia Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas rozpoczętego w środę (16 października) w Katowicach 9. Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw Rzecznik wyliczał zmiany w prawie i udogodnienia, z jakich mogą obecnie korzystać mikro i małe firmy - wśród nich obniżkę podatku CIT, podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji czy zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne w ciągu pierwszego pół roku działania nowej firmy.

„To tzw. pas startowy, dający możliwość spróbowania swoich sił w biznesie bez większych konsekwencji podatkowych. Przez pół roku przedsiębiorca może otworzyć firmę, nie musi płacić składek na ubezpieczenie społeczne i może spróbować znaleźć swoją niszę. To bardzo ważna sprawa, bo zachęca do tego, żeby działać” – tłumaczył Abramowicz, oceniając, iż obecny system ryczałtowego ZUS-u nie zachęca do takich prób biznesowych.

Inne korzystne dla przedsiębiorczych rozwiązanie dotyczy osób np. dorabiających drobnymi usługami czy sprzedażą domowych wyrobów. „Dzisiaj każdy, kto próbuje sobie dorobić w działalności gospodarczej, a jego obroty nie przekraczają połowy najniższego wynagrodzenia, może to robić bez żadnej rejestracji działalności gospodarczej” – przypomniał Rzecznik.

REKLAMA

Jego zdaniem, po obniżce podatku CIT do 9 proc. możliwe są dalsze kroki w tym kierunku. „Myślę, że ten eksperyment na pewno się powiedzie i zobaczymy dobre skutki obniżenia podatku CIT. Być może rząd pójdzie dalej w obniżaniu tego podatku (…) poniżej obecnych 9 proc., ale to jest już dzisiaj realna pomoc dla tych spółek” – uważa Abramowicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Dla pracodawców w małych firmach nie bez znaczenia jest też obniżka podatku PIT dla pracowników do 17 proc. oraz zwiększenie kwoty wolnej od podatku, co daje realny wzrost wynagrodzeń w firmach. Dla osób poniżej 26 lat podatek dochodowy został zniesiony. „Klin podatkowy jest obniżany; być może jeszcze za wolno, być może warto byłoby przyspieszyć, ale ewidentnie widzimy, że te działania są prowadzone” – wskazał Rzecznik.

Istotne dla firm jest również podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji, która długo była na poziomie 3 tys. zł. Obecnie jest to 10 tys. zł, a dla maszyn i urządzeń 100 tys. zł, zaś dla inwestycji w sferze badań i rozwoju – do 100 proc. „To jest ewidentna zachęta do inwestowania” – przekonywał Abramowicz.

Szansą dla małych i średnich firm – jego zdaniem – są też nowe zasady wspierania inwestycji w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, dzięki którym ze wsparcia może skorzystać nawet mały warsztat, niegdyś pozbawiony możliwości wejścia do specjalnej strefy ekonomicznej.

Ułatwieniem dla firm rodzinnych było przyjęcie Ustawy o sukcesji, a także Ustawy o likwidacji zatorów płatniczych, która ma spowodować, że duże firmy przestaną kredytować się, wydłużając terminy płatności wobec małych i średnich dostawców. Ustawa przewiduje maksymalnie trzymiesięczny termin płatności, a w relacjach z urzędami – miesięczny.

Ważną dla przedsiębiorców zmianą będzie też nowelizacja Prawa zamówień publicznych, zgodnie z którą zamawiający towary i usługi będą musieli kierować się już nie tylko ceną, ale efektywnością, czyli korelacją ceny, jakości i oddziaływania na środowisko.

„Szkoda, że ta ustawa ma wejść w życie dopiero od 2021 roku. Ja zmieniłbym ten termin, bo przedsiębiorcy czekają na te zmiany, a poza tym nie jest dobrze jak publiczne, budżetowe pieniądze w większości idą do zagranicznych podmiotów” – ocenił Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jego zdaniem, zamówienia publiczne powinny być jednym ze źródeł rozwoju przede wszystkim krajowych firm.

Zmianą postulowaną wcześniej przez przedsiębiorców było także zniesienie obowiązku przechowywania akt pracowniczych w formie papierowej oraz wiele innych wdrożonych już zmian technicznych.

Kolejne zmiany ma rekomendować działająca przy Rzeczniku Rada Przedsiębiorców, skupiająca obecnie 155 organizacji gospodarczych – w czwartek Rada zbierze się w Katowicach, w ramach 9. Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. W spotkaniu mają wziąć udział przedstawiciele wszystkich izb administracji skarbowej.

„Chcemy rozpocząć dialog między przedsiębiorcami a administracją skarbową. W dużej części są to ludzie, którzy rozumieją, że przyszły nowe czasy i nie da się tak jak kiedyś. Tylko są pewne ograniczenia i przyzwyczajenia (…) – pokażemy bez żadnych osłonek nagą prawdę, jeżeli chodzi o realizację przez część urzędników skarbowych Konstytucji Biznesu” – mówił Abramowicz.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zachęcał zgromadzonych w Katowicach przedstawicieli firm, by zgłaszali mu swoje postulaty i problemy. Przekonywał, że ustawa, na podstawie której działa Rzecznik, daje mu narzędzia, by skutecznie bronić mikro, małych i średnich firm.

„Rzecznik może wkraczać do postępować administracyjnych na prawach prokuratora, jeżeli stwierdzi, że są łamane prawa przedsiębiorcy. I my to robimy, i skutecznie wygrywamy kolejne sprawy” – powiedział Abramowicz. Rzecznik zwraca się też do administracji rządowej o objaśnienia prawne dotyczące niejasnych przepisów, a zastosowanie się przedsiębiorcy do takiego objaśnienia chroni go przed ewentualną odpowiedzialnością, co poprawia bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej.

Rzecznik zapowiedział dalsze działania na rzecz odejścia od ryczałtowego ZUS-u. "1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa o +małym ZUS-ie+, teraz rząd zapowiedział zmodyfikowanie jej jeśli chodzi o dochód, ale na dzień dzisiejszy obejmie ona ok. 250-300 tys. przedsiębiorców, a płacących pełne składki na ZUS jest 1,2 mln. Zostaje nam jeszcze 900 tys. Obiecuję państwu, że ten bój, który rozpoczęliśmy, skończymy zwycięstwem, czyli będziemy mieli taki system, jak jest w Europie, a nie (...) taki, który uniemożliwia prowadzenie działalności gospodarczej w takim stopniu, w jakim można byłoby ją prowadzić, gdyby ryczałtowego ZUS-u w takiej wysokości nie było" - zadeklarował Abramowicz.

9. Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw w ciągu trzech dni zgromadzi w Katowicach kilka tysięcy przedstawicieli biznesu, samorządów i nauki. Zaplanowano 12 ścieżek tematycznych, z udziałem ekspertów i gości z ok. 50 krajów.(PAP)

autorzy: Marek Błoński, Mateusz Babak

mab/ mtb/ je/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność za niezapłacone podatki i składki ZUS – kto ponosi konsekwencje? Księgowa, zarząd spółki, czy sam podatnik?

Należności publicznoprawne, takie jak podatki czy składki na ZUS, obciążają przede wszystkim samego podatnika. Jednak prawo przewiduje, że w określonych sytuacjach odpowiedzialność za zaległości może spocząć także na innych osobach związanych z podatnikiem. Poniżej omawiamy, kto i w jakim zakresie odpowiada za niezapłacone zobowiązania podatkowe i składkowe – od członków zarządu spółek kapitałowych, przez biura rachunkowe, aż po zwykłych pracowników – oraz jakie zmiany w przepisach zaszły w tym obszarze w ostatnim czasie.

Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy od trybu

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kiedy trzeba wypełnić SD-Z2? Dzięki temu może uniknąć płacenia podatku od darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA