REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe podatki i wyższy limit jednorazowej amortyzacji - nowe udogodnienia dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Niższe podatki i wyższy limit jednorazowej amortyzacji - nowe udogodnienia dla firm /shutterstock.com
Niższe podatki i wyższy limit jednorazowej amortyzacji - nowe udogodnienia dla firm /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Obniżka podatku CIT, podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji czy zwolnienie ze składek na ZUS w ciągu pierwszego pół roku działania nowej firmy - to nowe zmiany w prawie i udogodnienia, z jakich mogą obecnie korzystać mikro i małe firmy. Dla pracodawców w małych firmach nie bez znaczenia jest również obniżka podatku PIT dla pracowników do 17 proc. oraz zwiększenie kwoty wolnej od podatku, co daje realny wzrost wynagrodzeń w firmach.

Przez ostatnie lata bardzo wiele zrobiono dla mikro i małych firm, które – dzięki wprowadzonym rozwiązaniom - otrzymały ogromną przestrzeń do prowadzenia działalności gospodarczej – ocenia Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas rozpoczętego w środę (16 października) w Katowicach 9. Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw Rzecznik wyliczał zmiany w prawie i udogodnienia, z jakich mogą obecnie korzystać mikro i małe firmy - wśród nich obniżkę podatku CIT, podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji czy zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne w ciągu pierwszego pół roku działania nowej firmy.

„To tzw. pas startowy, dający możliwość spróbowania swoich sił w biznesie bez większych konsekwencji podatkowych. Przez pół roku przedsiębiorca może otworzyć firmę, nie musi płacić składek na ubezpieczenie społeczne i może spróbować znaleźć swoją niszę. To bardzo ważna sprawa, bo zachęca do tego, żeby działać” – tłumaczył Abramowicz, oceniając, iż obecny system ryczałtowego ZUS-u nie zachęca do takich prób biznesowych.

Inne korzystne dla przedsiębiorczych rozwiązanie dotyczy osób np. dorabiających drobnymi usługami czy sprzedażą domowych wyrobów. „Dzisiaj każdy, kto próbuje sobie dorobić w działalności gospodarczej, a jego obroty nie przekraczają połowy najniższego wynagrodzenia, może to robić bez żadnej rejestracji działalności gospodarczej” – przypomniał Rzecznik.

Jego zdaniem, po obniżce podatku CIT do 9 proc. możliwe są dalsze kroki w tym kierunku. „Myślę, że ten eksperyment na pewno się powiedzie i zobaczymy dobre skutki obniżenia podatku CIT. Być może rząd pójdzie dalej w obniżaniu tego podatku (…) poniżej obecnych 9 proc., ale to jest już dzisiaj realna pomoc dla tych spółek” – uważa Abramowicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Dla pracodawców w małych firmach nie bez znaczenia jest też obniżka podatku PIT dla pracowników do 17 proc. oraz zwiększenie kwoty wolnej od podatku, co daje realny wzrost wynagrodzeń w firmach. Dla osób poniżej 26 lat podatek dochodowy został zniesiony. „Klin podatkowy jest obniżany; być może jeszcze za wolno, być może warto byłoby przyspieszyć, ale ewidentnie widzimy, że te działania są prowadzone” – wskazał Rzecznik.

REKLAMA

Istotne dla firm jest również podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji, która długo była na poziomie 3 tys. zł. Obecnie jest to 10 tys. zł, a dla maszyn i urządzeń 100 tys. zł, zaś dla inwestycji w sferze badań i rozwoju – do 100 proc. „To jest ewidentna zachęta do inwestowania” – przekonywał Abramowicz.

Szansą dla małych i średnich firm – jego zdaniem – są też nowe zasady wspierania inwestycji w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, dzięki którym ze wsparcia może skorzystać nawet mały warsztat, niegdyś pozbawiony możliwości wejścia do specjalnej strefy ekonomicznej.

Ułatwieniem dla firm rodzinnych było przyjęcie Ustawy o sukcesji, a także Ustawy o likwidacji zatorów płatniczych, która ma spowodować, że duże firmy przestaną kredytować się, wydłużając terminy płatności wobec małych i średnich dostawców. Ustawa przewiduje maksymalnie trzymiesięczny termin płatności, a w relacjach z urzędami – miesięczny.

Ważną dla przedsiębiorców zmianą będzie też nowelizacja Prawa zamówień publicznych, zgodnie z którą zamawiający towary i usługi będą musieli kierować się już nie tylko ceną, ale efektywnością, czyli korelacją ceny, jakości i oddziaływania na środowisko.

„Szkoda, że ta ustawa ma wejść w życie dopiero od 2021 roku. Ja zmieniłbym ten termin, bo przedsiębiorcy czekają na te zmiany, a poza tym nie jest dobrze jak publiczne, budżetowe pieniądze w większości idą do zagranicznych podmiotów” – ocenił Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jego zdaniem, zamówienia publiczne powinny być jednym ze źródeł rozwoju przede wszystkim krajowych firm.

Zmianą postulowaną wcześniej przez przedsiębiorców było także zniesienie obowiązku przechowywania akt pracowniczych w formie papierowej oraz wiele innych wdrożonych już zmian technicznych.

Kolejne zmiany ma rekomendować działająca przy Rzeczniku Rada Przedsiębiorców, skupiająca obecnie 155 organizacji gospodarczych – w czwartek Rada zbierze się w Katowicach, w ramach 9. Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. W spotkaniu mają wziąć udział przedstawiciele wszystkich izb administracji skarbowej.

„Chcemy rozpocząć dialog między przedsiębiorcami a administracją skarbową. W dużej części są to ludzie, którzy rozumieją, że przyszły nowe czasy i nie da się tak jak kiedyś. Tylko są pewne ograniczenia i przyzwyczajenia (…) – pokażemy bez żadnych osłonek nagą prawdę, jeżeli chodzi o realizację przez część urzędników skarbowych Konstytucji Biznesu” – mówił Abramowicz.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zachęcał zgromadzonych w Katowicach przedstawicieli firm, by zgłaszali mu swoje postulaty i problemy. Przekonywał, że ustawa, na podstawie której działa Rzecznik, daje mu narzędzia, by skutecznie bronić mikro, małych i średnich firm.

„Rzecznik może wkraczać do postępować administracyjnych na prawach prokuratora, jeżeli stwierdzi, że są łamane prawa przedsiębiorcy. I my to robimy, i skutecznie wygrywamy kolejne sprawy” – powiedział Abramowicz. Rzecznik zwraca się też do administracji rządowej o objaśnienia prawne dotyczące niejasnych przepisów, a zastosowanie się przedsiębiorcy do takiego objaśnienia chroni go przed ewentualną odpowiedzialnością, co poprawia bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej.

Rzecznik zapowiedział dalsze działania na rzecz odejścia od ryczałtowego ZUS-u. "1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa o +małym ZUS-ie+, teraz rząd zapowiedział zmodyfikowanie jej jeśli chodzi o dochód, ale na dzień dzisiejszy obejmie ona ok. 250-300 tys. przedsiębiorców, a płacących pełne składki na ZUS jest 1,2 mln. Zostaje nam jeszcze 900 tys. Obiecuję państwu, że ten bój, który rozpoczęliśmy, skończymy zwycięstwem, czyli będziemy mieli taki system, jak jest w Europie, a nie (...) taki, który uniemożliwia prowadzenie działalności gospodarczej w takim stopniu, w jakim można byłoby ją prowadzić, gdyby ryczałtowego ZUS-u w takiej wysokości nie było" - zadeklarował Abramowicz.

9. Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw w ciągu trzech dni zgromadzi w Katowicach kilka tysięcy przedstawicieli biznesu, samorządów i nauki. Zaplanowano 12 ścieżek tematycznych, z udziałem ekspertów i gości z ok. 50 krajów.(PAP)

autorzy: Marek Błoński, Mateusz Babak

mab/ mtb/ je/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA