REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żeby wykonywać zawód trzeba odbyć staż

REKLAMA

Praktykę dla doradców organizuje Ministerstwo Finansów. Stażysta i urząd są zawiadamiani o terminie rozpoczęcia stażu. Strach przed przeciekiem danych ogranicza dostęp do informacji.

Do redakcji Gazety Prawnej zgłaszanych jest coraz więcej pytań dotyczących możliwości odbywania praktyk w administracji skarbowej przez kandydatów na doradców podatkowych.

Szczegółowe uregulowania odbywania takich praktyk zawarte są w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 10 lipca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o doradztwie podatkowym (Dz.U. nr 107, poz. 940 z późn. zm.).

Praktykę wyznaczy minister

Każdy, kto chciałby podjąć staż w urzędzie, izbie skarbowej lub w urzędzie kontroli skarbowej, powinien zacząć od złożenia wniosku w Ministerstwie Finansów.

– Wszystkie osoby zainteresowane stażem w urzędach skarbowych czy izbie skarbowej powinny w tym celu wystąpić ze stosownym wnioskiem do Ministerstwa Finansów, które skieruje kandydata ubiegającego się o staż do właściwego organu – podkreśliła Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie wyjaśniła nam, że kandydat i właściwa izba skarbowa są zawiadamiani pisemnie o terminie rozpoczęcia stażu i czasie jego trwania.

– Staż trwa w sumie 12 miesięcy (praktyka odbywana jest w wymiarze 8 godzin tygodniowo), z czego 4 miesiące w izbie skarbowej, 4 miesiące w urzędzie skarbowym, 4 miesiące w urzędzie kontroli skarbowej – podkreśliła Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

W warszawskiej Izbie Skarbowej dowiedzieliśmy się, że dyrektor izby, dyrektor urzędu kontroli skarbowej lub naczelnik urzędu wydaje osobie, która odbyła praktykę, zaświadczenie o odbyciu stażu.

Z informacji Szymona Ossowskiego z Izby Skarbowej w Poznaniu również wynika, że to minister wyznacza termin rozpoczęcia praktyki w organach podatkowych na wniosek kandydata, który musi go złożyć najpóźniej 75 dni po zdanym egzaminie, a izba lub urząd jedynie zapewniają prawidłowy przebieg praktyk, w tym wyznaczają pracownika sprawującego opiekę nad stażystą.

– Izba i urzędy nie mają wpływu na przyjęcia stażystów, choć są oni oczywiście zawsze mile widziani. Stażysta musi prowadzić dziennik praktyki zawodowej, w którym opisuje się wykonywane przez niego czynności. Praktyka odbywa się według ustalonego harmonogramu – dodał Szymon Ossowski.

Stażysta nie parzy kawy

Staż wielu osobom może kojarzyć się z lekką pracą, a niekiedy nawet z parzeniem kawy. Tak jednak nie jest w przypadku praktyk w organach podatkowych.

– Rozpoczęcie praktyki poprzedza zapoznanie się z przepisami i zasadami przestrzegania tajemnicy skarbowej, ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych. Odbywają też szkolenie BHP w zakresie instruktażu ogólnego i stanowiskowego oraz ochrony osób i mienia. W miarę potrzeb zapewnia się możliwość odbycia praktyki w każdej komórce merytorycznej – wyjaśniała nam Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. Dodała także, że w województwie pomorskim zdarzały się sytuacje, że stażyści odpowiadali na oferty pracy w urzędach skarbowych i po odbytym stażu byli zatrudniani.

Agnieszka Pawlak podkreśliła, że stażyści nie pracują nad sprawami podatkowymi. Zapoznają się najczęściej z szeroko rozumianą procedurą podatkową, np. procedurą wydawania interpretacji, odwołań, zapoznają się z aktami podatkowymi, są zainteresowani ciekawymi rozstrzygnięciami, odwołaniami, często proszą o wgląd w sprawy, w których pełnomocnikiem jest właśnie doradca podatkowy.

Praktykant mile widziany...

Małgorzata Czartoryska przekonywała nas, że urzędy skarbowe województwa dolnośląskiego oraz Izba Skarbowa we Wrocławiu przychylnie odnoszą się do stażystów kierowanych do nich celem odbycia praktyki. Podobnie jest w innych województwach w kraju.

– Najczęściej stażyści mają możliwość zapoznać się w praktyce z pracą wszystkich komórek merytorycznych urzędu, choć z uwagi na objęcie wielu aspektów pracy jednostek obowiązkiem zachowania tajemnicy skarbowej, stażyści nie mają pełnego wglądu w sprawy prowadzone w komórkach – tłumaczyła nasza rozmówczyni.

Mimo przychylności związanej z przyjmowaniem praktykantów, do tej pory zainteresowanie odbyciem tego typu praktyki nie było duże. Przykładowo w Izbie Skarbowej w Szczecinie począwszy od 2002 roku praktykę zawodową odbywa każdego roku 2–3 kandydatów na doradców podatkowych, w województwie pomorskim 3–4 osoby rocznie, w Lublinie były to 4 osoby.

– Do tej pory do urzędów skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego nie zgłaszały się (zgodnie z informacjami pozyskanymi od naczelników urzędów skarbowych) osoby zainteresowane stażem dla doradców podatkowych. Jeśli jednak będzie możliwość zatrudniania na staż doradców podatkowych, urzędy są otwarte na takie możliwości. Będą oni mile widziani – podkreślała Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie.

...ale raczej niezadowolony

Małgorzata Brzoza z Izby Skarbowej w Szczecinie zwróciła uwagę, że kandydaci nie wiążą swojej przyszłości z pracą w urzędzie. Myślą raczej o założeniu własnej firmy lub pracy w już istniejących o dobrej renomie. Dlatego zapoznawanie ich z informacjami o podatnikach może okazać się kłopotliwe dla urzędu (praktyka odbywana jest w urzędzie właściwym miejscowo dla zamieszkania kandydata).

– Stąd też staramy się ograniczać prawa dostępu do informacji do niezbędnego minimum i w efekcie widzimy bardzo słabe zaangażowanie kandydatów bądź wręcz brak zainteresowania dalszą praktyką. W jednym przypadku osoba zrezygnowała nawet z praktyki. Ponadto sposób zorganizowania praktyki (tj. 8 godzin raz w tygodniu przez 4 miesiące) również nie pozwala na przydzielanie poważniejszych spraw praktykantom. Jednak w związku z dużą ilością spraw załatwianych w urzędzie zawsze chętnie widzimy i przyjmujemy dodatkowe ręce do pracy – dodała Małgorzata Brzoza.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA