REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żeby wykonywać zawód trzeba odbyć staż

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Praktykę dla doradców organizuje Ministerstwo Finansów. Stażysta i urząd są zawiadamiani o terminie rozpoczęcia stażu. Strach przed przeciekiem danych ogranicza dostęp do informacji.

Do redakcji Gazety Prawnej zgłaszanych jest coraz więcej pytań dotyczących możliwości odbywania praktyk w administracji skarbowej przez kandydatów na doradców podatkowych.

Szczegółowe uregulowania odbywania takich praktyk zawarte są w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 10 lipca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o doradztwie podatkowym (Dz.U. nr 107, poz. 940 z późn. zm.).

Praktykę wyznaczy minister

Każdy, kto chciałby podjąć staż w urzędzie, izbie skarbowej lub w urzędzie kontroli skarbowej, powinien zacząć od złożenia wniosku w Ministerstwie Finansów.

– Wszystkie osoby zainteresowane stażem w urzędach skarbowych czy izbie skarbowej powinny w tym celu wystąpić ze stosownym wnioskiem do Ministerstwa Finansów, które skieruje kandydata ubiegającego się o staż do właściwego organu – podkreśliła Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie wyjaśniła nam, że kandydat i właściwa izba skarbowa są zawiadamiani pisemnie o terminie rozpoczęcia stażu i czasie jego trwania.

– Staż trwa w sumie 12 miesięcy (praktyka odbywana jest w wymiarze 8 godzin tygodniowo), z czego 4 miesiące w izbie skarbowej, 4 miesiące w urzędzie skarbowym, 4 miesiące w urzędzie kontroli skarbowej – podkreśliła Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

W warszawskiej Izbie Skarbowej dowiedzieliśmy się, że dyrektor izby, dyrektor urzędu kontroli skarbowej lub naczelnik urzędu wydaje osobie, która odbyła praktykę, zaświadczenie o odbyciu stażu.

Z informacji Szymona Ossowskiego z Izby Skarbowej w Poznaniu również wynika, że to minister wyznacza termin rozpoczęcia praktyki w organach podatkowych na wniosek kandydata, który musi go złożyć najpóźniej 75 dni po zdanym egzaminie, a izba lub urząd jedynie zapewniają prawidłowy przebieg praktyk, w tym wyznaczają pracownika sprawującego opiekę nad stażystą.

– Izba i urzędy nie mają wpływu na przyjęcia stażystów, choć są oni oczywiście zawsze mile widziani. Stażysta musi prowadzić dziennik praktyki zawodowej, w którym opisuje się wykonywane przez niego czynności. Praktyka odbywa się według ustalonego harmonogramu – dodał Szymon Ossowski.

Stażysta nie parzy kawy

Staż wielu osobom może kojarzyć się z lekką pracą, a niekiedy nawet z parzeniem kawy. Tak jednak nie jest w przypadku praktyk w organach podatkowych.

– Rozpoczęcie praktyki poprzedza zapoznanie się z przepisami i zasadami przestrzegania tajemnicy skarbowej, ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych. Odbywają też szkolenie BHP w zakresie instruktażu ogólnego i stanowiskowego oraz ochrony osób i mienia. W miarę potrzeb zapewnia się możliwość odbycia praktyki w każdej komórce merytorycznej – wyjaśniała nam Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. Dodała także, że w województwie pomorskim zdarzały się sytuacje, że stażyści odpowiadali na oferty pracy w urzędach skarbowych i po odbytym stażu byli zatrudniani.

Agnieszka Pawlak podkreśliła, że stażyści nie pracują nad sprawami podatkowymi. Zapoznają się najczęściej z szeroko rozumianą procedurą podatkową, np. procedurą wydawania interpretacji, odwołań, zapoznają się z aktami podatkowymi, są zainteresowani ciekawymi rozstrzygnięciami, odwołaniami, często proszą o wgląd w sprawy, w których pełnomocnikiem jest właśnie doradca podatkowy.

Praktykant mile widziany...

Małgorzata Czartoryska przekonywała nas, że urzędy skarbowe województwa dolnośląskiego oraz Izba Skarbowa we Wrocławiu przychylnie odnoszą się do stażystów kierowanych do nich celem odbycia praktyki. Podobnie jest w innych województwach w kraju.

– Najczęściej stażyści mają możliwość zapoznać się w praktyce z pracą wszystkich komórek merytorycznych urzędu, choć z uwagi na objęcie wielu aspektów pracy jednostek obowiązkiem zachowania tajemnicy skarbowej, stażyści nie mają pełnego wglądu w sprawy prowadzone w komórkach – tłumaczyła nasza rozmówczyni.

Mimo przychylności związanej z przyjmowaniem praktykantów, do tej pory zainteresowanie odbyciem tego typu praktyki nie było duże. Przykładowo w Izbie Skarbowej w Szczecinie począwszy od 2002 roku praktykę zawodową odbywa każdego roku 2–3 kandydatów na doradców podatkowych, w województwie pomorskim 3–4 osoby rocznie, w Lublinie były to 4 osoby.

– Do tej pory do urzędów skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego nie zgłaszały się (zgodnie z informacjami pozyskanymi od naczelników urzędów skarbowych) osoby zainteresowane stażem dla doradców podatkowych. Jeśli jednak będzie możliwość zatrudniania na staż doradców podatkowych, urzędy są otwarte na takie możliwości. Będą oni mile widziani – podkreślała Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie.

...ale raczej niezadowolony

Małgorzata Brzoza z Izby Skarbowej w Szczecinie zwróciła uwagę, że kandydaci nie wiążą swojej przyszłości z pracą w urzędzie. Myślą raczej o założeniu własnej firmy lub pracy w już istniejących o dobrej renomie. Dlatego zapoznawanie ich z informacjami o podatnikach może okazać się kłopotliwe dla urzędu (praktyka odbywana jest w urzędzie właściwym miejscowo dla zamieszkania kandydata).

– Stąd też staramy się ograniczać prawa dostępu do informacji do niezbędnego minimum i w efekcie widzimy bardzo słabe zaangażowanie kandydatów bądź wręcz brak zainteresowania dalszą praktyką. W jednym przypadku osoba zrezygnowała nawet z praktyki. Ponadto sposób zorganizowania praktyki (tj. 8 godzin raz w tygodniu przez 4 miesiące) również nie pozwala na przydzielanie poważniejszych spraw praktykantom. Jednak w związku z dużą ilością spraw załatwianych w urzędzie zawsze chętnie widzimy i przyjmujemy dodatkowe ręce do pracy – dodała Małgorzata Brzoza.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA