REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żeby wykonywać zawód trzeba odbyć staż

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Praktykę dla doradców organizuje Ministerstwo Finansów. Stażysta i urząd są zawiadamiani o terminie rozpoczęcia stażu. Strach przed przeciekiem danych ogranicza dostęp do informacji.

Do redakcji Gazety Prawnej zgłaszanych jest coraz więcej pytań dotyczących możliwości odbywania praktyk w administracji skarbowej przez kandydatów na doradców podatkowych.

Szczegółowe uregulowania odbywania takich praktyk zawarte są w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 10 lipca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o doradztwie podatkowym (Dz.U. nr 107, poz. 940 z późn. zm.).

Praktykę wyznaczy minister

Każdy, kto chciałby podjąć staż w urzędzie, izbie skarbowej lub w urzędzie kontroli skarbowej, powinien zacząć od złożenia wniosku w Ministerstwie Finansów.

– Wszystkie osoby zainteresowane stażem w urzędach skarbowych czy izbie skarbowej powinny w tym celu wystąpić ze stosownym wnioskiem do Ministerstwa Finansów, które skieruje kandydata ubiegającego się o staż do właściwego organu – podkreśliła Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie wyjaśniła nam, że kandydat i właściwa izba skarbowa są zawiadamiani pisemnie o terminie rozpoczęcia stażu i czasie jego trwania.

– Staż trwa w sumie 12 miesięcy (praktyka odbywana jest w wymiarze 8 godzin tygodniowo), z czego 4 miesiące w izbie skarbowej, 4 miesiące w urzędzie skarbowym, 4 miesiące w urzędzie kontroli skarbowej – podkreśliła Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

W warszawskiej Izbie Skarbowej dowiedzieliśmy się, że dyrektor izby, dyrektor urzędu kontroli skarbowej lub naczelnik urzędu wydaje osobie, która odbyła praktykę, zaświadczenie o odbyciu stażu.

Z informacji Szymona Ossowskiego z Izby Skarbowej w Poznaniu również wynika, że to minister wyznacza termin rozpoczęcia praktyki w organach podatkowych na wniosek kandydata, który musi go złożyć najpóźniej 75 dni po zdanym egzaminie, a izba lub urząd jedynie zapewniają prawidłowy przebieg praktyk, w tym wyznaczają pracownika sprawującego opiekę nad stażystą.

– Izba i urzędy nie mają wpływu na przyjęcia stażystów, choć są oni oczywiście zawsze mile widziani. Stażysta musi prowadzić dziennik praktyki zawodowej, w którym opisuje się wykonywane przez niego czynności. Praktyka odbywa się według ustalonego harmonogramu – dodał Szymon Ossowski.

Stażysta nie parzy kawy

Staż wielu osobom może kojarzyć się z lekką pracą, a niekiedy nawet z parzeniem kawy. Tak jednak nie jest w przypadku praktyk w organach podatkowych.

– Rozpoczęcie praktyki poprzedza zapoznanie się z przepisami i zasadami przestrzegania tajemnicy skarbowej, ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych. Odbywają też szkolenie BHP w zakresie instruktażu ogólnego i stanowiskowego oraz ochrony osób i mienia. W miarę potrzeb zapewnia się możliwość odbycia praktyki w każdej komórce merytorycznej – wyjaśniała nam Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. Dodała także, że w województwie pomorskim zdarzały się sytuacje, że stażyści odpowiadali na oferty pracy w urzędach skarbowych i po odbytym stażu byli zatrudniani.

Agnieszka Pawlak podkreśliła, że stażyści nie pracują nad sprawami podatkowymi. Zapoznają się najczęściej z szeroko rozumianą procedurą podatkową, np. procedurą wydawania interpretacji, odwołań, zapoznają się z aktami podatkowymi, są zainteresowani ciekawymi rozstrzygnięciami, odwołaniami, często proszą o wgląd w sprawy, w których pełnomocnikiem jest właśnie doradca podatkowy.

Praktykant mile widziany...

Małgorzata Czartoryska przekonywała nas, że urzędy skarbowe województwa dolnośląskiego oraz Izba Skarbowa we Wrocławiu przychylnie odnoszą się do stażystów kierowanych do nich celem odbycia praktyki. Podobnie jest w innych województwach w kraju.

– Najczęściej stażyści mają możliwość zapoznać się w praktyce z pracą wszystkich komórek merytorycznych urzędu, choć z uwagi na objęcie wielu aspektów pracy jednostek obowiązkiem zachowania tajemnicy skarbowej, stażyści nie mają pełnego wglądu w sprawy prowadzone w komórkach – tłumaczyła nasza rozmówczyni.

Mimo przychylności związanej z przyjmowaniem praktykantów, do tej pory zainteresowanie odbyciem tego typu praktyki nie było duże. Przykładowo w Izbie Skarbowej w Szczecinie począwszy od 2002 roku praktykę zawodową odbywa każdego roku 2–3 kandydatów na doradców podatkowych, w województwie pomorskim 3–4 osoby rocznie, w Lublinie były to 4 osoby.

– Do tej pory do urzędów skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego nie zgłaszały się (zgodnie z informacjami pozyskanymi od naczelników urzędów skarbowych) osoby zainteresowane stażem dla doradców podatkowych. Jeśli jednak będzie możliwość zatrudniania na staż doradców podatkowych, urzędy są otwarte na takie możliwości. Będą oni mile widziani – podkreślała Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie.

...ale raczej niezadowolony

Małgorzata Brzoza z Izby Skarbowej w Szczecinie zwróciła uwagę, że kandydaci nie wiążą swojej przyszłości z pracą w urzędzie. Myślą raczej o założeniu własnej firmy lub pracy w już istniejących o dobrej renomie. Dlatego zapoznawanie ich z informacjami o podatnikach może okazać się kłopotliwe dla urzędu (praktyka odbywana jest w urzędzie właściwym miejscowo dla zamieszkania kandydata).

– Stąd też staramy się ograniczać prawa dostępu do informacji do niezbędnego minimum i w efekcie widzimy bardzo słabe zaangażowanie kandydatów bądź wręcz brak zainteresowania dalszą praktyką. W jednym przypadku osoba zrezygnowała nawet z praktyki. Ponadto sposób zorganizowania praktyki (tj. 8 godzin raz w tygodniu przez 4 miesiące) również nie pozwala na przydzielanie poważniejszych spraw praktykantom. Jednak w związku z dużą ilością spraw załatwianych w urzędzie zawsze chętnie widzimy i przyjmujemy dodatkowe ręce do pracy – dodała Małgorzata Brzoza.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA