REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żeby wykonywać zawód trzeba odbyć staż

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Praktykę dla doradców organizuje Ministerstwo Finansów. Stażysta i urząd są zawiadamiani o terminie rozpoczęcia stażu. Strach przed przeciekiem danych ogranicza dostęp do informacji.

Do redakcji Gazety Prawnej zgłaszanych jest coraz więcej pytań dotyczących możliwości odbywania praktyk w administracji skarbowej przez kandydatów na doradców podatkowych.

Szczegółowe uregulowania odbywania takich praktyk zawarte są w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 10 lipca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o doradztwie podatkowym (Dz.U. nr 107, poz. 940 z późn. zm.).

Praktykę wyznaczy minister

Każdy, kto chciałby podjąć staż w urzędzie, izbie skarbowej lub w urzędzie kontroli skarbowej, powinien zacząć od złożenia wniosku w Ministerstwie Finansów.

– Wszystkie osoby zainteresowane stażem w urzędach skarbowych czy izbie skarbowej powinny w tym celu wystąpić ze stosownym wnioskiem do Ministerstwa Finansów, które skieruje kandydata ubiegającego się o staż do właściwego organu – podkreśliła Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie wyjaśniła nam, że kandydat i właściwa izba skarbowa są zawiadamiani pisemnie o terminie rozpoczęcia stażu i czasie jego trwania.

– Staż trwa w sumie 12 miesięcy (praktyka odbywana jest w wymiarze 8 godzin tygodniowo), z czego 4 miesiące w izbie skarbowej, 4 miesiące w urzędzie skarbowym, 4 miesiące w urzędzie kontroli skarbowej – podkreśliła Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

W warszawskiej Izbie Skarbowej dowiedzieliśmy się, że dyrektor izby, dyrektor urzędu kontroli skarbowej lub naczelnik urzędu wydaje osobie, która odbyła praktykę, zaświadczenie o odbyciu stażu.

Z informacji Szymona Ossowskiego z Izby Skarbowej w Poznaniu również wynika, że to minister wyznacza termin rozpoczęcia praktyki w organach podatkowych na wniosek kandydata, który musi go złożyć najpóźniej 75 dni po zdanym egzaminie, a izba lub urząd jedynie zapewniają prawidłowy przebieg praktyk, w tym wyznaczają pracownika sprawującego opiekę nad stażystą.

– Izba i urzędy nie mają wpływu na przyjęcia stażystów, choć są oni oczywiście zawsze mile widziani. Stażysta musi prowadzić dziennik praktyki zawodowej, w którym opisuje się wykonywane przez niego czynności. Praktyka odbywa się według ustalonego harmonogramu – dodał Szymon Ossowski.

Stażysta nie parzy kawy

Staż wielu osobom może kojarzyć się z lekką pracą, a niekiedy nawet z parzeniem kawy. Tak jednak nie jest w przypadku praktyk w organach podatkowych.

– Rozpoczęcie praktyki poprzedza zapoznanie się z przepisami i zasadami przestrzegania tajemnicy skarbowej, ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych. Odbywają też szkolenie BHP w zakresie instruktażu ogólnego i stanowiskowego oraz ochrony osób i mienia. W miarę potrzeb zapewnia się możliwość odbycia praktyki w każdej komórce merytorycznej – wyjaśniała nam Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. Dodała także, że w województwie pomorskim zdarzały się sytuacje, że stażyści odpowiadali na oferty pracy w urzędach skarbowych i po odbytym stażu byli zatrudniani.

Agnieszka Pawlak podkreśliła, że stażyści nie pracują nad sprawami podatkowymi. Zapoznają się najczęściej z szeroko rozumianą procedurą podatkową, np. procedurą wydawania interpretacji, odwołań, zapoznają się z aktami podatkowymi, są zainteresowani ciekawymi rozstrzygnięciami, odwołaniami, często proszą o wgląd w sprawy, w których pełnomocnikiem jest właśnie doradca podatkowy.

Praktykant mile widziany...

Małgorzata Czartoryska przekonywała nas, że urzędy skarbowe województwa dolnośląskiego oraz Izba Skarbowa we Wrocławiu przychylnie odnoszą się do stażystów kierowanych do nich celem odbycia praktyki. Podobnie jest w innych województwach w kraju.

– Najczęściej stażyści mają możliwość zapoznać się w praktyce z pracą wszystkich komórek merytorycznych urzędu, choć z uwagi na objęcie wielu aspektów pracy jednostek obowiązkiem zachowania tajemnicy skarbowej, stażyści nie mają pełnego wglądu w sprawy prowadzone w komórkach – tłumaczyła nasza rozmówczyni.

Mimo przychylności związanej z przyjmowaniem praktykantów, do tej pory zainteresowanie odbyciem tego typu praktyki nie było duże. Przykładowo w Izbie Skarbowej w Szczecinie począwszy od 2002 roku praktykę zawodową odbywa każdego roku 2–3 kandydatów na doradców podatkowych, w województwie pomorskim 3–4 osoby rocznie, w Lublinie były to 4 osoby.

– Do tej pory do urzędów skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego nie zgłaszały się (zgodnie z informacjami pozyskanymi od naczelników urzędów skarbowych) osoby zainteresowane stażem dla doradców podatkowych. Jeśli jednak będzie możliwość zatrudniania na staż doradców podatkowych, urzędy są otwarte na takie możliwości. Będą oni mile widziani – podkreślała Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie.

...ale raczej niezadowolony

Małgorzata Brzoza z Izby Skarbowej w Szczecinie zwróciła uwagę, że kandydaci nie wiążą swojej przyszłości z pracą w urzędzie. Myślą raczej o założeniu własnej firmy lub pracy w już istniejących o dobrej renomie. Dlatego zapoznawanie ich z informacjami o podatnikach może okazać się kłopotliwe dla urzędu (praktyka odbywana jest w urzędzie właściwym miejscowo dla zamieszkania kandydata).

– Stąd też staramy się ograniczać prawa dostępu do informacji do niezbędnego minimum i w efekcie widzimy bardzo słabe zaangażowanie kandydatów bądź wręcz brak zainteresowania dalszą praktyką. W jednym przypadku osoba zrezygnowała nawet z praktyki. Ponadto sposób zorganizowania praktyki (tj. 8 godzin raz w tygodniu przez 4 miesiące) również nie pozwala na przydzielanie poważniejszych spraw praktykantom. Jednak w związku z dużą ilością spraw załatwianych w urzędzie zawsze chętnie widzimy i przyjmujemy dodatkowe ręce do pracy – dodała Małgorzata Brzoza.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA